Boven op de schoorsteen, aan de buitenkant, zit zoiets, het gruis komt vooral van de wand van de schoorsteen zelf, ik zou zo iets kunnen maken in de schoorsteen, maar niet zo hoog, maar dat belemmerd denk ik wel de doorstroom van de lucht aanzienlijk?quote:Op maandag 28 juli 2025 13:01 schreef mvdejong het volgende:
Een plaatje, of vlak, of puntig, bovenop het stuk afvoerbuis dat in de schoorsteen steekt, op een decimeter afstand, en iets breder dan de afvoerbuis. Daarmee valt het gruis op de bodem van de schoorsteen en niet in de afvoerbuis.
Iets als dit :
[ afbeelding ]
maar dan kleiner, Je kunt de conus ook zelf rollen uit een stukje plaatwerk.
5-10 cm boven die 150mm pijp. Eventueel die pijp wat inkorten, maar niet zoveel dat het gruis dan weer terugstuitert die pijp in.quote:Op maandag 28 juli 2025 13:16 schreef Optimizer het volgende:
[..]
Boven op de schoorsteen, aan de buitenkant, zit zoiets, het gruis komt vooral van de wand van de schoorsteen zelf, ik zou zo iets kunnen maken in de schoorsteen, maar niet zo hoog, maar dat belemmerd denk ik wel de doorstroom van de lucht aanzienlijk?
Gewoonde binnenbuis verlengen tot de bovenkant schoorsteen. En een kapje erboven inderdaad. Zit er ook een terugslagklep tussen?quote:Op maandag 28 juli 2025 12:45 schreef Optimizer het volgende:
Ik heb een afzuigkap met daaraan een 150mm buis die middels 2x een haakse bocht (afzuigkap zit niet helemaal onder de schoorsteen, maar data doet er niet echt aan toe) naar de schoorsteen gaat en dan via het dak naar buiten wordt geblazen
Maar vanaf de schoorsteen valt er soms gruis naar beneden en dat rammelt dan in de afvoerpijp. Dit heb ik grotendeels weten te voorkomen omdat de schoorsteen veel breder is dan de 150mm buis die ik een eind in de schoorsteen heb geschoven en het meeste valt er langs.
Bij een afvoerbuis haak naar buiten (op de muur) zie je soms van die klepjes op de muur zitten (tegen regen en tocht), ik denk dat ik ook zoiets zoek maar dan iets wat recht naar boven kan wijzen ipv vlak tegen de muur.
Wat kan ik in die pijp maken zodat ik geen last meer heb van vallend gruis?
[ link | afbeelding ]
Dan gaat je binnenbuis naar de gallemiezen.quote:Op maandag 28 juli 2025 14:29 schreef marretak het volgende:
Ja tis hard om te zeggen maar ok in de pijp en om de pijp heen zal goed geragd moeten worden...
Keihard en niets omziend lomp raggen dus feitelijk,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |