Verblind door bouwdrang mag heel Rotterdam centrum tot dik in 2030 in de overlast zitten. Achter zo'n domme keuze moet een D66 wethouder zitten natuurlijk. Had het tempo verlaagt, maar dat is waarschijnlijk niet eens serieus overwogen.quote:Dit is hoe Rotterdam-Centrum de komende jaren verandert in één grote bouwput
Nieuwbouwtorens, het Hofplein en de Luchtsingel: Waarom ligt bijna het hele centrum van Rotterdam open?
Dat er gebouwd wordt in het centrum van Rotterdam is van alle tijden, maar de komende jaren worden wel erg veel bouwputten geopend. Hoe kan het dat er zoveel projecten tegelijkertijd zijn gepland op maar een beperkt aantal vierkante meters?
Los van de werkzaamheden rond het Hofplein, het Pompenburg en de permanente opvolger van de Luchtsingel staan nog meer nieuwbouwprojecten op de planning. In het zogenoemde Rotterdam Central District verrijzen in de komende vijf à tien jaar The Modernist, Tree House, Lumière, Weena 70, RISE en het Schiekadeblok.
Ook worden de verkeerssituaties op het Kruisplein en het Eendrachtsplein aangepakt de komende jaren. Op de Coolsingel zijn bouwvakkers al langere tijd volop bezig. Zo worden in 2026 woontoren Post en kantoorpand EDGE opgeleverd.
Dat al deze bouwprojecten elkaar zo rap opvolgen, komt volgens de gemeente vooral door vertraging in de bouw. Hierdoor is de bouw van enkele torens, zoals The Modernist en Tree House, pas net van start gegaan, terwijl deze twee torens - volgens de oorspronkelijke planning - al lang klaar hadden moeten zijn.
Een overzicht van welke delen van het Rotterdam Central District worden aangepakt in de komende jaren.
‘Eén grote bouwput’
Op een inspraakavond over de gesloopte Luchtsingel, afgelopen februari, werd de vinger al op de zere plek gelegd door een buurtbewoner: “Heel mooi al die ontwikkeling in Rotterdam-Centrum, maar wonen we de komende jaren niet gewoon in één grote bouwput?”
Wethouder Chantal Zeegers (D66) erkende de problemen, maar kon de zorgen niet wegnemen. “De planning van alle bouwprojecten in het centrum is al een wetenschap op zich. De leefomgeving moet wel door kunnen gaan, dat ben ik helemaal met je eens. Maar de mensen gaan hier nou eenmaal wat van merken.”
Kristian Koreman van architectenbureau ZUS, medebedenker van de Luchtsingel, probeerde met poëzie de pijn wat te verzachten op de inspraakavond. “Ik vind de vele ontwikkelingen fantastisch. Dit is ook Rotterdam; het is gewoon een opera die de hele tijd aan de gang is. En als je het een beetje mooi orkestreert, dan slaan al die heipalen op hetzelfde ritme.”
Het ritme van heipalen
Nu, ruim vijf maanden na die avond, is het ‘ritme van de heipalen’ in volle gang. Met als grootste bouwput de herontwikkeling van het Hofplein, die in april van start is gegaan.
De werkzaamheden zorgen voor verkeersoverlast. De gemeente Rotterdam ‘raadt af om met de auto de stad in te gaan.’ De automobilisten die het er wel op wagen, moeten het doen met omleidingsroutes.
Ook fietsers, ondernemers en omwonenden ervaren overlast. De aanloop bij bedrijven is lager, ouderen in de Pompenburgflat zitten de hele dag in de herrie en fietsers gaan slalommend over de stoep om naar de andere kant van het Hofplein te komen.
Het Hofplein ligt open en dat zorgt op verschillende manieren voor overlast
Vertraging bij bouw
De gemeente erkent dat er veel projecten ‘op stapel staan’ in Rotterdam-Centrum. “Die dragen straks bij aan meer woningen, extra voorzieningen en een levendiger stadscentrum. Maar voor het zover is, brengen de werkzaamheden de nodige veranderingen en overlast met zich mee.”
Dat de bouw van The Modernist en Tree House zo is uitgelopen, ligt buiten de handen van de gemeente. "Er is veel gecommuniceerd met bouwpartijen over de timing van alle werkzaamheden, maar de gemeente kan maar beperkte invloed uitoefenen op de precieze starttijd van de bouw."
“Vanwege verschillende factoren - zoals een 2,5 jaar durende beroepsprocedure bij de Raad van State en gestegen bouwkosten - zijn de planningen gewijzigd. Het gevolg is dat bouwprojecten naar achteren schuiven en elkaar meer overlappen dan eerst was gedacht.”
De bouwput van The Modernist aan de kant van het Kruisplein.
Zorgen van bewoners
De gemeente zegt begrip te hebben voor de zorgen van de bewoners. “We proberen daarom de bewoners goed te informeren en duidelijke afspraken te maken met aannemers.”
“Zo werden over de heiwerkzaamheden bij The Modernist werktijden afgesproken; de installaties werden afgeschermd en er werd een duidelijke klachtenprocedure voor bewoners vastgelegd met de aannemer. Hoewel er zeker overlast was voor direct omwonenden, bleek de aanpak effectief.”
Met deze maatregelen zullen de Rotterdammers het de komende jaren moeten doen. En hoe lang de werkzaamheden zullen duren, is niet zeker. “Door het verschuiven van planningen is het niet mogelijk om een einddatum te geven voor al de bekende ontwikkelingen. Naar verwachting lopen sommige projecten door tot in de jaren 2030.”
Wat een hipsternamenquote:The Modernist, Tree House, Lumière, Weena 70, RISE
In elk verstedelijkt gebied is er overlast door Bouwend Nederland. Hoewel Bouwend Nederland niet bouwt naar de wensen van sociaal betrokken mensen, zijn er geen protesten.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Verblind door bouwdrang mag heel Rotterdam centrum tot dik in 2030 in de overlast zitten. Achter zo'n domme keuze moet een D66 wethouder zitten natuurlijk. Had het tempo verlaagt, maar dat is waarschijnlijk niet eens serieus overwogen.
Ware het niet dat zelfs een D66-wethouder bij zijn aantreden in 2022 dit zo kan organiseren.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Verblind door bouwdrang mag heel Rotterdam centrum tot dik in 2030 in de overlast zitten. Achter zo'n domme keuze moet een D66 wethouder zitten natuurlijk. Had het tempo verlaagt, maar dat is waarschijnlijk niet eens serieus overwogen.
Wordt er eindelijk eens gebouwd, is het weer niet goed. Fucking nimby.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Speciaal voor hem gaan ze in al die nieuwe gebouwen statushouders huisvesten.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:44 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wordt er eindelijk eens gebouwd, is het weer niet goed. Fucking nimby.
Ummm ik ging vroeger wel graag keertje wandelen op Lijnbaan maar ok ik voel me nu zo eens een totaal saaie zot als ik uur moet wachten tot ik over kan steken anno 2025 dak deze plek vaak ga vermijdenquote:Op zondag 27 juli 2025 10:44 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Oke, goed verhaal.maar waarom reageer je op mijn post?quote:Op zondag 27 juli 2025 10:48 schreef marretak het volgende:
[..]
Ummm ik ging vroeger wel graag keertje wandelen op Lijnbaan maar ok ik voel me nu zo eens een totaal saaie zot als ik uur moet wachten tot ik over kan steken anno 2025 dak deze plek vaak ga vermijden
, want het plaatselijke verkeer kwa autos is wat lijkt vertiendubbeld ofzo
Op Lumière en Weena na dan, die zijn al heel lang een begrip in Rotterdam.quote:
En nu in het Nederlands? Lees je eigenlijk wel wat je typt? Hoe krijg je zo’n laatste zin in hemelsnaam uit je toetsenbord? En probeer ook eens interpunctie te gebruiken.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:48 schreef marretak het volgende:
[..]
Ummm ik ging vroeger wel graag keertje wandelen op Lijnbaan maar ok ik voel me nu zo eens een totaal saaie zot als ik uur moet wachten tot ik over kan steken anno 2025 dak deze plek vaak ga vermijden
, want nam 10jaar bouwen is het plaatselijke verkeer kwa autos is wat lijkt vertiendubbeld ofzo
Echt he. Mensen klagen en water is nat.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:44 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Word Rotterdam soort van New York?quote:Op zondag 27 juli 2025 11:03 schreef embedguy het volgende:
[..]
Echt he. Mensen klagen en water is nat.
Gewoon doorgaan met bouwen, het is toch nooit goed en dan wordt er iig iets gedaan aan het landelijke probleem.
quote:Op zondag 27 juli 2025 10:53 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Op Lumière en Weena na dan, die zijn al heel lang een begrip in Rotterdam.
Ah okee ik kom daar (gelukkig) nooitquote:Op zondag 27 juli 2025 11:24 schreef Shotty het volgende:
[..]
Weena 70 is gewoon de naam van de straat en huisnummer…
Verder wel eens.
Lumière was een bioscoop op de kruising tussen de Lijnbaan en Kruiskade, van 1955 tot 2003, ben er best wel wat keren geweest vroegâh, Flodder en Ciske de Rat daar gezien.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:34 schreef L3viathan het volgende:
[..]
[..]
Ah okee ik kom daar (gelukkig) nooit
Ik snap dat je graag had gewild dat de heipalen niet een periode massaal klinken maar 3x zo lang. Zoals in Delft centrum waar elke keer een strookje bijgebouwd wordt ipv alles gewoon even tijdelijk 1 grote bouwput makenquote:Op zondag 27 juli 2025 10:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |