quote:
Showbizzbuitenbeentjes Johan Vlemmix en Peter Jan Rens wonen samen: 'Er komen geen vrouwen meer in'
Vrouwen zaten hun vriendschap alleen maar in de weg, nu kiezen voormalig oranjeclown Johan Vlemmix en gevallen tv-ster Peter Jan Rens ervoor om samen door het leven te gaan. Als huisgenoten wel te verstaan.
Met een bedeesde glimlach opent Johan Vlemmix de poort die toegang geeft tot zijn terrein van 11.000 vierkante meter, verscholen in Brabants bosgebied. Hier werden ooit kinderfeestjes gehouden, toen het nog de grond onder sterrenwacht Quasar was. Nu wordt de verslaggever bij het uitstappen begroet door het geblaf van gealarmeerde waakhonden.
“Dat zijn geen lieverdjes,” meldt Vlemmix ten overvloede. “Maar toen ik hier net zat, is er een paar keer ingebroken. Ik heb een hek om het terrein laten zetten en deze honden genomen. Ging nog een keer mis, trouwens. Een school uit deze buurt had hier midden in de nacht een dropping georganiseerd. Die kinderen waren denk ik tussen de 13 en 15 jaar. Die hebben de poort geforceerd en zijn het terrein opgelopen. Ik wist niet dat het om kinderen ging en ik heb de honden losgelaten en ben zelf met een honkbalknuppel weer daar achteraan gerend. Sindsdien ben ik niet meer zo geliefd in de omgeving, zeg maar.”
Vlemmix woont hier samen met voormalig tv-presentator Peter Jan Rens. De twee kennen elkaar zo’n 35 jaar. Rens: “Het was vaak zo dat als ik een relatie had, zo’n vrouw ons een beetje uit elkaar dreef. Dan vond ze het niet leuk dat ik met Johan omging. Er kwam altijd wel weer een moment dat ik met of zonder een tas met kleren bij hem aanbelde, omdat ik thuis niet meer welkom was. Dit is nu het einde voor ons. Wij blijven samenwonen er komen geen vrouwen meer in.”
Sekspop
Rens maakte in het verleden onder meer furore met zijn tv-programma De Grote Meneer Kaktus Show. Met Vlemmix als het personage Kweetniet en zichzelf als Meneer Kaktus probeert Rens de hit van weleer nieuw leven in te blazen. Voor de vertolking van het derde vaste personage Mevrouw Stemband is een bijzondere oplossing gekozen. Als er geen actrice wordt ingehuurd, dan wordt een sekspop in een rolstoel op het podium gehesen. En dat heeft wat betreft Vlemmix een pikante voorgeschiedenis.
Hij opperde in de periode dat showbizzpersoonlijkheid Patricia Paay over de tong ging vanwege haar uitgelekte plasseksfilmpje, om de markt op te gaan met sekspoppen naar Paays gelijkenis. Vlemmix ging nat voor de rechter en mocht 2.000 pop betalen aan Paay.
“Er zit een ander verhaal achter die poppen. Ook achter die van Patricia Paay. De bedoeling was om die dingen te maken voor medisch gebruik. Voor mensen met dementie. Dat heb ik meegemaakt met de moeder van Emile Ratelband (een vriend van Vlemmix red.). Zij vertelde keer op keer hetzelfde verhaal. Dat bracht me op het idee om mensen de mogelijkheid te bieden om poppen te kopen die op henzelf lijken.
Ben je bijvoorbeeld getrouwd en is je vrouw dement dan zet je die pop neer als je er zelf niet kunt zijn. Er zit apparatuur in waarmee je door je telefoon kunt meeluisteren en terugpraten. Ik heb hier ook nog zo’n pop. Maar het lukte me maar niet om er aandacht voor te krijgen. Toen heb ik hier beneden een tippelzone ingericht, met rode ramen waarachter de poppen zaten. Daar kreeg ik wel aandacht voor.
Toen heb ik gezegd dat ik ook poppen zou kunnen laten maken van bekende Nederlanders en ik noemde Patricia Paay en Gordon als voorbeeld. Een van de bladen heeft er toen van gemaakt dat ik een sekspop ging maken van Patricia Paay die ook kon plassen en daar ben ik toen op veroordeeld. Ik heb het erbij gelaten.”
Zes jaar later schittert een kunststofpop - oordeel zelf over de gelijkenis met Paay - in De Grote Meneer Kaktus Show. Rens: “Die praat tenminste niet terug. We hangen bordjes om haar nek met wat ze die dag van ons zou moeten hebben geleerd. We hebben nu een stuk of twintig theatershows gedaan en dat loopt door. Maar we doen niet meer alles: alleen dat wat we leuk vinden.
Het publiek is er van jong tot oud, mensen vinden het prachtig. In de theaters is er wel eens grote paniek omdat het allemaal bijna moet beginnen maar wij nog in geen velden of wegen te bekennen zijn. Zitten we nog tussen de toeschouwers te kletsen. Zo zijn we allebei. Als Johan en ik naar de Lidl gaan voor boodschappen, trekken we daar standaard een half uur extra voor uit. Mensen willen op de foto met ons en dat vind ik iets waar je blij mee mag zijn. Dat moet je koesteren. Mensen komen ook naar hier. Dan staan ze bij de hekken en schreeuwen ze naar me: IS JOHAN ER OOK? Het is hier bijna een bedevaartsoord.”
Zwetend wakker
Het is allemaal nog maar het begin van iets veel groters, weet het duo. Op het terrein zijn intussen meerdere tv-sets en studio’s gebouwd. De mannen gaan onder meer twee boeken van Rens verfilmen. Ook een heuse muziekstudio ontbreekt niet. Tussen gitaren, drums en mengpaneel is het duo naar eigen zeggen nog op zoek naar ‘hun eigen sound.’
Tot nu toe weet helaas nog niet iedereen die op waarde te schatten. De inzending die Rens en Vlemmix deden voor het Eurovisie Songfestival haalde het niet. Het vrolijke Arriba, Arriba, Fiesta Time! (Tequila, Sambuca I’m Feeling Fine) voldeed niet in de ogen van Cornald Maas en kornuiten.
Terug naar de core business: Rens en Vlemmix bouwen simpel gezegd aan het showbizzcity van het zuiden. Externe partijen kunnen gebruik maken van alle technische faciliteiten, de theaterzaal leent zich uitstekend voor zakelijke bijeenkomsten. Desgewenst opgeleukt met een optreden van Meneer Kaktus en de zijnen. “Maar het wordt meer kunstzinnig dan showbizzcity. Ik beschouw Johan als een groot conceptueel kunstenaar. Hoe hij bijvoorbeeld een klokkenspel in elkaar zet of een levensgroot poppenspel, dat is in mijn ogen uniek.”
Zeker uniek is de gigantische verzameling aan lukrake spullen die Vlemmix heeft opgeslagen in de loodsen op zijn terrein. Hij en Rens wonen samen in het huis ernaast. In de loodsen zijn naast de genoemde studio’s en sets de meest waanzinnige prullaria te vinden. Je loopt er letterlijk tussen kunst en kitsch, aldus Vlemmix.
“Kijk, hier hangen dingen van vijf euro tussen stukken van vijf- of tienduizend euro.” Bijzonder is ook de enorme klokkencollectie die aan een van de wanden prijkt. Bijna allemaal staan ze op vijf voor twaalf. “Een aantal is spontaan gaan lopen, daar baal ik van.” Wat luguber is een slaapzaaltje met stapelbedden, elk beslapen door een levensgrote pop. Het moet een beeld zijn waar de gemiddelde gevangenisbewaarder af en toe zwetend van wakker wordt.
Dolly Dot
Vlemmix liet eerder de naam van Emile Ratelband vallen. Hij, Vlemmix en Rens waren ooit een drie-eenheid. Geen onverwoestbare, zo bleek. Tussen Rens en Ratelband ontstond jaren geleden ruzie over 6000 euro die de vuurloper nog tegoed dacht te hebben. Uiteindelijk werd Rens persoonlijk failliet verklaard en kreeg Ratelband zijn geld niet.
“Dat was een opzetje van Emile om publiciteit te genereren. Dat geld was een investering in een bedrijf van mij waarmee we formats ontwikkelden. Hij creëerde vervolgens een incident door met een camerateam bij mij aan te bellen om dat geld terug te krijgen.
Maar wat het echt is: Emile heeft zijn hele leven eigenlijk mij willen zijn. Als hij programma’s zag die ik had ontwikkeld, zei hij ook altijd: Waarom kan ik dat verdomme niet en jij wel? Hij was ook jaloers op de vrouwen die ik had. Zeker toen ik samen was met Angela Groothuizen. Een Dolly Dot! Dat was iets uit zijn jeugd, hij had niets liever gewild dan met zo’n vrouw samen zijn.”
Naast met Rens een eigen showbizzcity bouwen, blijkt Vlemmix meer ambities te hebben voor de nabije toekomst. Na eerder tot driemaal toe (2002, 2003, 2012) zonder een zetel te halen mee te hebben gedaan aan de Tweede Kamerverkiezingen, moet het in oktober dan wel gaan lukken.
“Ik heb me gisteren opnieuw ingeschreven bij de Kiesraad. Weer met de Partij van de Toekomst. Maar we gaan het dit keer heel anders doen. Het klinkt een beetje raar, maar deze verkiezingen doen we het 100 procent serieus. Geen onzinnige onderwerpen meer, maar belangrijke thema’s. Eerder had ik het over een minister van Feest en Gratis Bier.
Het was toen niet de bedoeling om in de Tweede Kamer te komen, maar om een signaal af te geven. Nieuwe dingen aandragen over hoe je het ook kunt doen. Er zijn niettemin zaken van ons overgenomen. Iedereen denkt bijvoorbeeld dat de term ‘jip-en-janneketaal’ van Geert Wilders afkomstig is. Die hebben wij bedacht, om maar wat te noemen.
Ditmaal gaan we dus wel voor een plek in de Tweede Kamer. Als het nodig is, ben ik eventueel ook bereid om daar zitting in te nemen. Een van de belangrijke punten voor ons is het terugdraaien van de privatisering in bijvoorbeeld de zorg, bij de spoorwegen en PostNL. Die hele graaicultuur moet worden aangepakt.
Maar we zetten ook in op veiligheid. Wat dat betreft steken we in Nederland de kop in het zand. Net als vlak voor de Tweede Wereldoorlog: Komt wel goed, we blijven toch neutraal. In een paar dagen werden we onder de voet gelopen. Met alle dreiging van nu lijkt die houding me niet de juiste.”
Zware criminelen
Mocht Vlemmix inderdaad in een Haagse zetel belanden, dan is het een kwestie van tijd voordat iemand vraagt naar het hoe en wat omtrent zijn 28-daagse gevangenisstraf uit de jaren 80. “Ik heb in de gevangenis gezeten omdat ik een heel grote verzameling wapens had, dat is altijd mijn hobby geweest. Maar ik heb er nooit in gehandeld hè? Tussen die veroordeling en de dag dat ik daadwerkelijk de gevangenis in moest, zat trouwens zes jaar!
In de tussentijd was ik getrouwd, had kinderen gekregen, was gescheiden en had alweer een nieuwe vriendin. Dat kwam even helemaal niet uit, dus. Ik had niemand verteld dat ik moest zitten. Ook vrienden en familie niet. Ik zei dat ik zes weken naar Amerika ging. Daar ben ik ook eerst twee weken geweest. In Beverly Hills. Ik had ansichtkaarten gekocht en liet die verdeeld over de periode dat ik moest zitten, door mensen daar opsturen.
De gevangenis was destijds behoorlijk rauw. Maar eigenlijk vond ik het er geweldig. Dan stonden al die zogenaamd zware criminelen daar ’s avonds in de rij om hun pilletje voor de nacht halen. Allemaal zware jongens die lagen te snikken en brullen en hun vrouw zo misten. Ik lag dan in mijn cel en dacht: wat een mietjes!
Voor mij voelde het als een soort vakantie. Ik dacht: wat is dit hier allemaal, moet je hier nu echt wat van leren? Ik kon goed met de zware jongens overweg en ook met de bewakers. Het is dat ik geen crimineel ben, maar ik zou het zo nog een keer over willen doen.”
Dat Vlemmix überhaupt nog op zijn benen staat, is verwonderlijk, voor wie zijn uitspraken uit 2019 kent. Hij was er destijds van overtuigd op korte termijn in een rolstoel te zullen belanden en maakte ook meteen zijn testament op. “Ik kreeg te horen dat ik osteofyten (botuitsteeksels in de spieren red.), osteoporose (botontkalking red.), artrose (slijtage van het kraakbeen red.) en acute reuma had. Het is gek gelopen. Ik liep bij een reumatoloog die zei dat het heel waarschijnlijk was dat ik binnen een jaar in een rolstoel zou belanden.
Ik kreeg daarbij medicijnen waar ik kotsmisselijk van werd. Ik kwam op een punt aan dat ik dacht: ik stop met die behandelingen en steek die medicijnen ook maar daar waar de zon nooit schijnt. Vervolgens heb ik nooit meer ergens last van gehad. Ik weet ook niet hoe het kan, maar ik hou me gewoon niet bezig met wat er met me aan de hand is en wat er zou kunnen gebeuren. Dat werkt kennelijk.”
Levend kunstwerk Peter Jan Rens (74)
Is presentator, acteur, programmaker en naar eigen zeggen een levend kunstwerk. In 1983 schitterde hij in de film Brandende Liefde. In die tijd was hij al als Meneer Kaktus als vaste act te zien in het tv-programma Tineke van -inderdaad- Tineke de Nooij. Het resulteerde in zijn eigen De Grote Meneer Kaktus Show.
Tussen 1986 en 1993 raakte daardoor een hele generatie vertrouwd met vragen als “Waar zitten de lurven en de kladden?” En “Spelende vrouw, wat heb je nu geleerd?” Eind jaren tachtig belandde Rens bij de VARA, als opvolger van de net overleden Willem Ruis. Daar vierde hij zijn grootste successen met Doet-ie ’t of doet-ie ’t niet (Gouden Televizier-Ring) en Geef nooit op.
Een latere overstap naar RTL4 leverde geen vergelijkbare successen meer op. Wel presenteerde hij Doet-ie ’t of doet-ie ’t niet ook nog in Duitsland. Rens: “Daar gaan ze anders met hun sterren om. Op je hotelkamer kreeg je standaard een fles champagne en als je wilde een mooie vrouw.”
Later beproefde hij zijn geluk in Azië. Met zijn Mega Entertainment Group Asia produceerde hij programma’s in onder meer Thailand. “Daar had ik een heel dorp, maar dat heb ik aan mijn toenmalige vriendin daar gegeven.” De laatste jaren kwam hij vooral in het nieuws vanwege faillissementen en zijn scheiding van de 43 jaar jongere Virginia van Eck, met wie hij ook nog een reallifesoap maakte.
Met van Eck heeft Rens dochters Djelisa (11) en Djanina (7) die grotendeels bij hem en Vlemmix wonen. Met een bevriend lesbisch stel kreeg Rens eerder dochter Lutein (45), ooit presentatrice bij Call TV. Zij heeft al decennia geen contact meer met haar vader.
Wereldrecordhouder applaudisseren Johan Vlemmix (66)
Wilde als kind niets liever dan bekend zijn. Lukte hem door in 175 afleveringen van Te land, ter zee en in de lucht te verschijnen, achtereenvolgens als deelnemer, startofficial en jurylid. Zijn 100 afleveringen als deelnemer alleen al waren genoeg voor een vermelding in het Guinness Book of Records.
Later profileerde hij zich als clowneske Oranjefanaat en haalde de publiciteit met onder meer het oprichten van een fanclub voor Emily Bremers, destijds de vriendin van Willem-Alexander. Het waren echter prins Constantijn en diens echtgenote Laurentien die Vlemmix echt in hun hart sloten. Zegt hij zelfs tenminste.
“Ik lag in een slaapzak voor het Paleis op de Dam. Ik maakte een reportage voor ZDF over de huwelijksdag van Willem-Alexander en Máxima. Laurentien en Constantijn kwamen op me af. Moeten we je helpen Johan? Wil je een lekker hotel? Vlemmix heeft voorts onder meer het wereldrecord applaudisseren (4 uur onafgebroken) en het langst in een attractie zitten (58 uur in een reuzenrad) op zijn naam.
Tijdens zijn eerste deelname aan de Tweede Kamerverkiezing zei hij naar Rome te zullen wandelen als hij geen zetel zou halen. Hij voltooide de voettocht. Vlemmix was twee keer getrouwd. Met zijn eerste vrouw kreeg hij zijn dochter Angela (42). Uit zijn tweede huwelijk heeft hij zoons Joep (35) en Bob (37).