Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.quote:Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.
Tja ik ben redelijk goed in een vraag van iemand om te zetten een algoritmische idee, vooral als het om beeldanalyse gaat, maar andersom ben ik niet talig genoeg voor. Ik moet dan gaan zitten bedenken hoe ik in andere woorden vertel wat ik in programmeertaal gewoon kan opschrijven.quote:Op dinsdag 28 april 2026 16:06 schreef Silenus het volgende:
[..]
Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.
quote:Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?SPOILER: staat inmiddels onlineOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo'n model maken en trainen lukt me nog wel maar ik moet zeggen dat ik in het gebruik van AI volledig achterloop. Het voelt zo tegennatuurlijk om bijvoorbeeld een programmeer idee eerst te vertalen naar normale taal om het dan door een ai te laten doen. Het gevoel dat veel studenten hebben bij een "lege pagina" en het dan moeilijk vinden om te beginnen, heb ik bij AI, ik zou niet weten hoe ik met dat ding moet praten om het te laten doen wat ik wil. (of eigenlijk als ik wist wat ik wou dan deed ik het wel)
Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.quote:Op dinsdag 28 april 2026 19:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?
Dat heb ik bv nu bij claude ook.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
Begin ergens en schrijf of praat alles wat in je opkomt van je af. Met de nieuwste AI modellen hoef je echt geen prompt-engineer te zijn om het te laten doen wat je wilt.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
hoe ik het doe is claude code openen, context geven, vertellen waar die informatie kan vinden, en dan zeggen wat er moet gebeuren, en dan kan je duidelijk maken op enige gewenste abstractie in psuedocode wat er moet gebeuren als dit handig is.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)quote:Op woensdag 29 april 2026 09:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Verder denk ik dat het nu een goed moment is om met AI te experimenteren, te leren wat wel en niet werkt etc. omdat vermoedelijk snel de prijzen hard omhoog gaan. Github copilot heeft dit al een paar dagen gelden gedaan, voor claude opus modellen is de prijs daar x27 gegaan. Momenteel subsidiëren AI bedrijven zoals Anthropic en Open AI AI gebruik nog en verliezen ze daar geld aan.
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd. Ik begrijp bijv geen reet van wat je zegt, en jij spreekt 'computertaal'. (in mijn n00b-ogen) Dat was altijd de lingua franca, jij vertaalde wat een n00b wilde in computertaal en vervolgens programmeerde het systeem (op jouw aanwijzingen) iets moois.quote:Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Eensch: juist als je zegt dat je achterloopt, loop je achter...quote:Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd.
Daar zit hem de crux, met andere woorden als je goed bent in specificaties schrijven kun je beter programmeren, dat vind ik op zijn minst jammer. Omdat specs schrijven nou niet echt mijn hobby is en ik er ook niet erg goed in ben.quote:Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:
Zolang je maar goed kunt zeggen wat je nodig hebt
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 29 april 2026 20:48 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.quote:
Ah zo dat kloptquote:Op woensdag 29 april 2026 21:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.
Tel daar maar 10 jaar bij. In de jaren 80 waren computers duur maar had je genoeg hobby computers zoals de TRS80, VIC20, Commodore 64, ZX80/81 etc. De computerbeurzen waren al sinds begin jaren 80 ongekend populair en scholen hadden vaak al een computer lokaal.quote:Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..
Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.
Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.
Wat mij hielp is probeer het eens bij een side project, voor mijn werk kan ik met productiecode niet zomaar wat experimenteren maar op een side project kan ik wel lekker yolo mode dingen proberen.quote:
Ja dat zou ik ook wel kunnen doen voor een deel, we werken vrij dicht tegen specifieke hardware aan dus dat moeten we simuleren, maar we hebben sowieso een dev cluster waar ik mee kan spelen. Maar met day to day work kan ik niet even aankloten, dan moet er toch een kwalitatieve PR komen die ik volledig kan onderbouwen. Dat probleem heb ik met een side project niet.quote:Op donderdag 30 april 2026 09:32 schreef Ericr het volgende:
Beetje afhankelijk van de omgeving maar ik knal repo code gewoon in een losse docker omgeving op mijn dev machine. Dan heb ik niet direct de enterprise tools nodig.
Wij hebben databricks maar ik hoef geen cluster te starten om code te simuleren. 95% kan ik lokaal draaien.
Denk dat er dan ook een cultuuromslag moet plaatsvinden in het aanzien van vakscholen. Zolang er naar beneden gekeken wordt naar een timmerman t.o.v. een accountant, houden scholen 'de gemiddelde groep' aan, doodsbang om leerlingen het gevoel te geven minderwaardig te zijn.quote:Op zondag 12 april 2026 10:19 schreef Silenus het volgende:
Ik hoop wel dat we een doorbraak gaan krijgen in onderwijs, wat nu heel erg gericht is op de 'gemiddelde groep' (die bepaalt het tempo en de standaard), en totaal niet op de onder- en bovenkant. Voor veel kinderen gaat het tempo te snel of te langzaam, en die krijgen problemen. Dat is zonde en met AI op te lossen, immers kun je het lesniveau nu gewoon aanpassen aan het niveau van de leerling. Het zou echt geweldig zijn als iedereen daardoor op hun eigen tempo het doel haalt. Rekenen, Engels leren, noem maar op.
Dit denken lijkt me juist een snelle weg naar overbodigheid. Juist nu moet je als ervaren programmeur gaan experimenteren vibecoding en prompten. Juist vanuit je ervaring ben je daar waarschijnlijk goed in en kun je veel sneller tot betere resultaten komen dan de jongere generatie zonder die ervaring.quote:Op zondag 12 april 2026 11:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |