abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:06:53 #126
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220672092
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.
Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.
Gourmetten of steengrillen?
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 18:31:17 #127
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220672976
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:06 schreef Silenus het volgende:

[..]
Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.
Tja ik ben redelijk goed in een vraag van iemand om te zetten een algoritmische idee, vooral als het om beeldanalyse gaat, maar andersom ben ik niet talig genoeg voor. Ik moet dan gaan zitten bedenken hoe ik in andere woorden vertel wat ik in programmeertaal gewoon kan opschrijven.

Het voelt omgekeerd. Ik vind het vaak makkelijker om te een analyse te schrijven dan uit te leggen wat die analyse precies doet. Nu moet je eerst uitleggen wat je precies wil en hoe op een voor mij contra-intuitieve manier.


Documentatie en handleidingen schrijven ben ik ook niet goed in. En dat is waar een LLM bedienen op lijkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 28-04-2026 19:00:14 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 28 april 2026 @ 19:27:08 #128
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220673369
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
SPOILER: staat inmiddels online
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo'n model maken en trainen lukt me nog wel maar ik moet zeggen dat ik in het gebruik van AI volledig achterloop. Het voelt zo tegennatuurlijk om bijvoorbeeld een programmeer idee eerst te vertalen naar normale taal om het dan door een ai te laten doen. Het gevoel dat veel studenten hebben bij een "lege pagina" en het dan moeilijk vinden om te beginnen, heb ik bij AI, ik zou niet weten hoe ik met dat ding moet praten om het te laten doen wat ik wil. (of eigenlijk als ik wist wat ik wou dan deed ik het wel :D )

Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.
je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 20:52:04 #129
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220673955
quote:
16s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 21:06:00 #130
38824 crew  Droopie
pi_220674105
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
Dat heb ik bv nu bij claude ook.
En net als ik een basisding onder de knie heb, heeft ie weer iets nieuws.

Weet tegenwoordig niet eens meer wanneer ik iets moet vragen aan welk onderdeel. En dan blijkt de ene AI weer beter te zijn dan een andere.
Hell To The Liars
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:45:17 #131
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220674543
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
Begin ergens en schrijf of praat alles wat in je opkomt van je af. Met de nieuwste AI modellen hoef je echt geen prompt-engineer te zijn om het te laten doen wat je wilt.

Het belangrijkste is om ermee te beginnen.

Je eerste prompt kan letterlijk zijn 'ik wil iets programmeren met AI maar ik weet niet waar ik moet beginnen'.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  woensdag 29 april 2026 @ 09:15:22 #132
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220676250
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
hoe ik het doe is claude code openen, context geven, vertellen waar die informatie kan vinden, en dan zeggen wat er moet gebeuren, en dan kan je duidelijk maken op enige gewenste abstractie in psuedocode wat er moet gebeuren als dit handig is.

en inderdaad je kan best vragen hoe je het beste kan aanpakken in samenwerking met claude dan geeft die soms wel goede suggesties, maar goed soms doet die nog steeds hele rare domme dingen, hallucineert die, of is die lui en zoekt die niks op, of weet die iets gewoon niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 29 april 2026 @ 09:30:09 #133
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220676325
Verder denk ik dat het nu een goed moment is om met AI te experimenteren, te leren wat wel en niet werkt etc. omdat vermoedelijk snel de prijzen hard omhoog gaan. Github copilot heeft dit al een paar dagen gelden gedaan, voor claude opus modellen is de prijs daar x27 gegaan. Momenteel subsidiëren AI bedrijven zoals Anthropic en Open AI AI gebruik nog en verliezen ze daar geld aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 10:06:13 #134
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220676506
quote:
16s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Verder denk ik dat het nu een goed moment is om met AI te experimenteren, te leren wat wel en niet werkt etc. omdat vermoedelijk snel de prijzen hard omhoog gaan. Github copilot heeft dit al een paar dagen gelden gedaan, voor claude opus modellen is de prijs daar x27 gegaan. Momenteel subsidiëren AI bedrijven zoals Anthropic en Open AI AI gebruik nog en verliezen ze daar geld aan.
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 29 april 2026 @ 13:07:40 #135
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220677537
Nou ik ben natuurlijk niet zo'n expert als jullie, maar ik zeg gewoon tegen ChatGPT wat ik wil en dan komt ie ergens mee. En dan zeg ik of het goed is of niet en wat ik dan wel wil. En dan leg ik dat uit alsof ik tegen een nerd praat ;)
En als ik iets niet snap vraag ik het aan het, en dan legt het het uit. Simpel.

Ik heb totaal niet de illusie dat ik daardoor kan programmeren.Het is trouwens wel zo dat je enig gevoel en ervaring moet hebben met ict om de vragen goed te stellen en om te begrijpen waarom ChatGPT met iets terug komt.

En verder is het echt gewoon wat Brave_Sir_Robin zegt: gewoon beginnen, fouten maken en doorgaan.
Ik kan niet programmeren, maar ik leer al doende nog wat dingetjes van de taal en aanpak en wie weet wordt het ooit wat :s)

(en ja, ChatGPT is niet de beste AI, zeker niet om te programmeren vermoed ik, ga ik nog wel eens veranderen.)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  woensdag 29 april 2026 @ 13:26:14 #136
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220677736
quote:
88s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd. Ik begrijp bijv geen reet van wat je zegt, en jij spreekt 'computertaal'. (in mijn n00b-ogen) Dat was altijd de lingua franca, jij vertaalde wat een n00b wilde in computertaal en vervolgens programmeerde het systeem (op jouw aanwijzingen) iets moois.

Nu zegt de n00b tegen bijv Claude Code: ik wil een app die de leeftijd van bloedplaatjes kan zeggen, wat heb je van me nodig? Claude Code gaat de n00b interviewen en zegt: wil je x of y, moet ie dit ook kunnen, etc etc. En vervolgens programmeert ie. (=wat jij zelf kan) Jouw toegevoegde waarde zit in de context die AI niet heeft, niet meer in het programmeren zelf.

In feite kan elke n00b nu 'programmeren', net zoals elke n00b onbeperkt kan rekenen als ie maar een rekenmachine gebruikt. Zo kan ik mezelf sinds ik een Claude plus-abonnement heb nu ook een Excel Master noemen, Powerpoint-master, etc. Nooit meer al dat gekloot om het in elkaar te zetten, heerlijk. Zolang je maar goed kunt zeggen wat je nodig hebt, kan je in feite bijna alles.
Gourmetten of steengrillen?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:33:52 #137
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220677817
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd.
Eensch: juist als je zegt dat je achterloopt, loop je achter...
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 13:56:55 #138
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220677983
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:
Zolang je maar goed kunt zeggen wat je nodig hebt
Daar zit hem de crux, met andere woorden als je goed bent in specificaties schrijven kun je beter programmeren, dat vind ik op zijn minst jammer. Omdat specs schrijven nou niet echt mijn hobby is en ik er ook niet erg goed in ben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 29 april 2026 @ 20:47:03 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220680363
23 jarige Liam Price lost met een slimme prompt en AI een 60 jaar oud wiskundig probleem op
Kijk, das nog eens wat anders dan lollige plaatjes genereren
  woensdag 29 april 2026 @ 20:48:24 #140
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220680377
quote:
88s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 21:38:50 #141
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220680837
quote:
16s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.
Wat bedoel je precies?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 29 april 2026 @ 21:52:39 #142
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220680926
quote:
88s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies?
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 06:56:23 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220681695
quote:
16s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.
Ah zo dat klopt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 30 april 2026 @ 07:30:55 #144
40566 Ericr
Livewrong
pi_220681763
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..

Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.

Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.

Tel daar maar 10 jaar bij. In de jaren 80 waren computers duur maar had je genoeg hobby computers zoals de TRS80, VIC20, Commodore 64, ZX80/81 etc. De computerbeurzen waren al sinds begin jaren 80 ongekend populair en scholen hadden vaak al een computer lokaal.

Meeste computerketens kwamen eind jaren 80 op maar daarvoor hadden grote steden al legio computer winkels.

Democratisering van computers is iets van eind jaren 80 met opkomst van de pc privé plan regelingen.

Niet voor niks ook dat vrij veel vakspecialisten dezelfde fossiele leeftijd hebben als ik. Tussen de 50-55 zijn hele groepen al vroeg bekend geraakt met computers waar ze later ook professioneel voordeel bij hadden.

Probeer zelf nu minimaal gelijke tred te houden met de ontwikkelingen en gelet op jongere collega's loop ik door jarenlange ervaring zelfs voor. Meeste collega's doen thuis amper wat met LLM's terwijl als je bij wil blijven je beter tijd kan blijven investeren in leren omgaan met modellen omdat je anders grote kans hebt dat je op den duur overbodig wordt.

Maar eigenlijk is het niet anders dan overgang van ponskaart of andere technologische ontwikkeling. Wie niet bij blijft is op den duur niet meer nodig.
  donderdag 30 april 2026 @ 08:34:12 #145
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220681882
quote:
88s.gif Op donderdag 30 april 2026 06:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah zo dat klopt
Wat mij hielp is probeer het eens bij een side project, voor mijn werk kan ik met productiecode niet zomaar wat experimenteren maar op een side project kan ik wel lekker yolo mode dingen proberen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 30 april 2026 @ 09:32:33 #146
40566 Ericr
Livewrong
pi_220682140
Beetje afhankelijk van de omgeving maar ik knal repo code gewoon in een losse docker omgeving op mijn dev machine. Dan heb ik niet direct de enterprise tools nodig.

Wij hebben databricks maar ik hoef geen cluster te starten om code te simuleren. 95% kan ik lokaal draaien.
  donderdag 30 april 2026 @ 09:37:14 #147
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220682163
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 09:32 schreef Ericr het volgende:
Beetje afhankelijk van de omgeving maar ik knal repo code gewoon in een losse docker omgeving op mijn dev machine. Dan heb ik niet direct de enterprise tools nodig.

Wij hebben databricks maar ik hoef geen cluster te starten om code te simuleren. 95% kan ik lokaal draaien.
Ja dat zou ik ook wel kunnen doen voor een deel, we werken vrij dicht tegen specifieke hardware aan dus dat moeten we simuleren, maar we hebben sowieso een dev cluster waar ik mee kan spelen. Maar met day to day work kan ik niet even aankloten, dan moet er toch een kwalitatieve PR komen die ik volledig kan onderbouwen. Dat probleem heb ik met een side project niet.

Inmiddels weet ik beter wat wel en wat niet werkt en gebruik ik Claude ook voor de echte projecten, en staat er ook gewoon openlijk Claude als mede committer.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220696114
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:19 schreef Silenus het volgende:

Ik hoop wel dat we een doorbraak gaan krijgen in onderwijs, wat nu heel erg gericht is op de 'gemiddelde groep' (die bepaalt het tempo en de standaard), en totaal niet op de onder- en bovenkant. Voor veel kinderen gaat het tempo te snel of te langzaam, en die krijgen problemen. Dat is zonde en met AI op te lossen, immers kun je het lesniveau nu gewoon aanpassen aan het niveau van de leerling. Het zou echt geweldig zijn als iedereen daardoor op hun eigen tempo het doel haalt. Rekenen, Engels leren, noem maar op. :)
Denk dat er dan ook een cultuuromslag moet plaatsvinden in het aanzien van vakscholen. Zolang er naar beneden gekeken wordt naar een timmerman t.o.v. een accountant, houden scholen 'de gemiddelde groep' aan, doodsbang om leerlingen het gevoel te geven minderwaardig te zijn.
Na die cultuuromslag boeit het niemand meer of je niet zo goed bent in rekenen. Je bent immers goed met je handen en potverdomme een goede timmerman bouwt spullen voor de eeuwigheid! Dan behoor je tot het timmermangilde, op gelijk niveau naast de orde der advocaten.

.
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:12 schreef Droopie het volgende:

[..]
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"
Dit denken lijkt me juist een snelle weg naar overbodigheid. Juist nu moet je als ervaren programmeur gaan experimenteren vibecoding en prompten. Juist vanuit je ervaring ben je daar waarschijnlijk goed in en kun je veel sneller tot betere resultaten komen dan de jongere generatie zonder die ervaring.

AI wordt immers steeds beter. Als je het allemaal aanziet en lekker je conservatieve ding blijft doen is het een enkeltje naar overbodigheid. De jongere generatie wordt immers wel steeds beter in vibecoding en binnen nu en een paar jaar zullen ze sneller dat stukje functionaliteit hebben toegevoegd of een hele applicatie hebben geschreven dan jijzelf, ondanks je bak aan ervaring. Straks is AI immers net zo goed, alleen 1000 keer sneller en is het alleen nog maar een kwestie van goede prompting. Waar je ongetwijfeld hulp bij gaat krijgen van AI die getraind is in prompts schrijven voor andere AI.

[ Bericht 32% gewijzigd door Knipoogje op 02-05-2026 13:54:34 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220865167
Een avondje lopen spelen met Openhands, echt moet zeggen mijn eerste indruk is echt heel goed, je knalt er gewoon een lange system prompt in en ding gaat aan de slag om een volledige codebase te maken.
Mijn eerste resultaten waren wat teleurstellend, maar kwam er achter dat mijn model gewoon te zwaar is voor wat ik wil ondanks dat ik vrij zware specs heb. Conclusie, een wat lichter model en een grotere Context Length van 65K werkt veel beter. Openhands zet een volledige coding base voor je op en gaan met die banaan.

Daarnaast kun je het gewoon fijn integreren met je Github repos.

Een andere pre is dat ik het binnen een paar minuten draaiend had op Docker Desktop, je hoeft vervolgens alleen je model te selecteren in LM studio en klaar :)

Ik gebruik nu Qwen3.6-35B-A3B en dat werkt heel erg fijn, documentatie hier:

https://docs.openhands.dev/openhands/usage/llms/local-llms
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220876308
Ik vind de werking van Openhands echt magisch, heeft gewoon 8 uur op rij bugs lopen fixen op mijn project, gestructueerd, en geheel autonoom, als developer vind ik dit echt prachtig en geweldig!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')