De oblast Kherson was altijd al het minst Russische-gezinde oblast van de acht oostelijke en zuidelijke oblasten.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:53 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je laatste plaatje is niet veel zeggend omdat het dus heel bewust regio specifiek gemiddelde weg haalt....
Bij het onderzoek vraagt men aan de personen hoe zij zich indentificeren. In de praktijk is de lexicale afstand tussen Oekraïns en Russisch vergelijkbaar met die tussen Nederlands en Engels (37 vs 38), NL-Duits is bijvoorbeeld 25.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:52 schreef LXIV het volgende:
Hoe moet ik het etnische verschil tussen Russen en Oekraïners zien? Waarin uit zich dat?
Heel bewust?quote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:53 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je laatste plaatje is niet veel zeggend omdat het dus heel bewust regio specifiek gemiddelde weg haalt....
Hoe mensen zich identificeren heeft weinig met etnisch verschil te maken. Ik denk dat er etnisch gezien helemaal geen verschil is tussen Russen en Oekraïners.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 17:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bij het onderzoek vraagt men aan de personen hoe zij zich indentificeren. In de praktijk is de lexicale afstand tussen Oekraïns en Russisch vergelijkbaar met die tussen Nederlands en Engels (37 vs 38), NL-Duits is bijvoorbeeld 25.
In de praktijk is dit het verschil tussen West-Oekraïnse en Russisch uit Moskou terwijl de er vaak sprake is van een soort tussentaal.
Zie https://www.openculture.c(...)ropes-languages.html
ja inderdaad, wat maakt dit nou uitquote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:30 schreef sp3c het volgende:
Who gives a fuck
Walen zijn ook echt niet minder belg omdat ze frans spreken de hele dag
Das een kleine minderheid binnen die groep
Ik doe gewoon mee met het discussieren om het discussieren.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:30 schreef sp3c het volgende:
Who gives a fuck
Walen zijn ook echt niet minder belg omdat ze frans spreken de hele dag
Das een kleine minderheid binnen die groep
Dat. Daarom haak ik ook tijdelijk af.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 19:47 schreef Discombobulate het volgende:
Het is wel heel veel discussiëren om het discussiëren.
Interest rates teruggeschroefd naar 18 van 20quote:Op vrijdag 25 juli 2025 22:10 schreef oheng het volgende:
Ja er is geen nieuws. Naja behalve dan dat Autovaz, Gorki en Kamaz hun productie terugschroeven en Rosstat bekend maakt dat de winst van bedrijven met 41% gedaald is.
Exportverbod voor benzine.
En natuurlijk weer de gebruikelijke afrekeningen.
Kortom; vrijdag.
Er gaan wat kaarten rond die niet kloppen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
Ze zitten al in Pokrovsk nu. Nu echt bijna klaar.
quote:Op vrijdag 25 juli 2025 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
Ze zitten al in Pokrovsk nu. Nu echt bijna klaar.
De stand van Koepjansk nog even afwachten. Daar is mij de afgelopen maanden iets te vaak gemeld dat aan de noordwestkant en de westkant Russische doorbraken zouden zijn.quote:
Bevestigd door deepstate: https://deepstatemap.live/en#12/49.7312481/37.5938416quote:Op vrijdag 25 juli 2025 23:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De stand van Koepjansk nog even afwachten. Daar is mij de afgelopen maanden iets te vaak gemeld dat aan de noordwestkant en de westkant Russische doorbraken zouden zijn.
quote:Op vrijdag 25 juli 2025 23:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De stand van Koepjansk nog even afwachten. Daar is mij de afgelopen maanden iets te vaak gemeld dat aan de noordwestkant en de westkant Russische doorbraken zouden zijn.
Dat kan zijn maar ondanks alles weten ze nog steeds terreinwinst te boeken en de verliezen aan te vullen. Bij Oekraïne daarentegen blijkt op steeds meer fronten de rek eruit te raken.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:20 schreef LXIV het volgende:
Dat de Russen na pakweg een jaar eindelijk voet aan de grond hebben in pokrovsk nadat dit het zwaartepunt van hun inspanningen was zegt meer over de enorme zwakte dan de kracht van het Russische leger.
Ik denk niet dat het zo simpel is als rond pokrovsk maar genoeg mensen er tegenover hebben blijven staan.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat kan zijn maar ondanks alles weten ze nog steeds terreinwinst te boeken en de verliezen aan te vullen. Bij Oekraïne daarentegen blijkt op steeds meer fronten de rek eruit te raken.
quote:Zelensky held key briefings with Syrskyi, Budanov, and the head of Foreign Intelligence. The military reported gains near Pokrovsk and a foiled Russian plan in Sumy. Drone production is set to surpass early-year forecasts, with more funding directed by the NSDC. Budanov's update remained undisclosed
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3luubcbvozs2x
En twee jaar geleden de Krim weer zou worden heroverd.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:09 schreef oheng het volgende:
Ik weet nog dat "iedereen" verwachtre dat Pokrovsk in september 2024 zou worden ingenomen.
Maar in de koude oorlog werd altijd gevreesd voor de Russische stoomwals die niets ontziend en onstopbaar over WestEuropa zou rollen. Wat dat betreft is het een deceptiequote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat kan zijn maar ondanks alles weten ze nog steeds terreinwinst te boeken en de verliezen aan te vullen. Bij Oekraïne daarentegen blijkt op steeds meer fronten de rek eruit te raken.
De Russen hebben vorig jaar september gekozen om eerst het zuiden te 'bevrijden'. Zeg maar de lijn van Novohrodivka via Selydove naar Velyka Novosilka, en alles wat daar ten oosten van ligt. Zodat de hoofdstad Donetstk nu ver van het front afligt.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:20 schreef LXIV het volgende:
Dat de Russen na pakweg een jaar eindelijk voet aan de grond hebben in pokrovsk nadat dit het zwaartepunt van hun inspanningen was zegt meer over de enorme zwakte dan de kracht van het Russische leger.
Nee, niet iedereen. Ik was overtuigd van het bovenstaande.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:09 schreef oheng het volgende:
Ik weet nog dat "iedereen" verwachtre dat Pokrovsk in september 2024 zou worden ingenomen.
Toch zie ik liever dat de hulp aan Oekraïne zodanig wordt opgeschroefd dat ze in staat zijn de oorlog in hun voordeel te beslechten. Als Oekraïne valt en Rusland valt vervolgens Polen of de Baltische staten binnen dan kost dat ons een veelvoud aan geld en aan mensenlevens. Even ervan uit gaande dat er dan wel adequaat wordt gereageerd, want daar durf ik momenteel ook geen geld op in te zetten.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar in de koude oorlog werd altijd gevreesd voor de Russische stoomwals die niets ontziend en onstopbaar over WestEuropa zou rollen. Wat dat betreft is het een deceptie
Alleen met boots on the ground en de VS ga je dat voor elkaar krijgen, anders niet. Dat dat nog steeds niet duidelijk is.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zachte heelmeesters enzo. Het besef dat Rusland hier moet worden gestopt is nog steeds niet voldoende ingedaald in Brussel.
Onzin. We zijn bij sanctiepakket 18 als ik me niet vergis. Hoe kan het bijvoorbeeld dat we niet al bij pakket 3 maximale sancties hadden? Er zijn nog steeds Westerse bedrijven actief in Rusland. Er wordt voor miljarden geëxporteerd. Er worden nog steeds voedingsmiddelen en medicijnen geleverd. En zo kan ik nog doorgaan. Knijp alles maar helemaal af. De politieke wil is er niet om Rusland op de knieën te dwingen, dat is heel wat anders.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Alleen met boots on the ground en de VS ga je dat voor elkaar krijgen, anders niet. Dat dat nog steeds niet duidelijk is.
Je hebt al genoeg Oekraïense boots on the ground. Als de Navo (VS) luchtmacht en marine losgaat op Russische posities, ben je al een heel eind.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Alleen met boots on the ground en de VS ga je dat voor elkaar krijgen, anders niet. Dat dat nog steeds niet duidelijk is.
Het kan twee kanten op hé. Het is een impressie van hoe het er hier aan toe gaat met bepaalde users.quote:
Leg maar eens uit het we dat praktisch allemaal voor elkaar gaan krijgen punt voor punt. Dit is precies zoiets als de praktische zaken van oorlogsvoeren waar @AchJa vaak op wijst en veel van weet. Mensen denken dat alles maar gelijk kan. Als je dat vindt, prima hoor, maar leg dan ook haarfijn uit hoe we zoiets voor elkaar gaan krijgen. Stap voor stap.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Onzin. We zijn bij sanctiepakket 18 als ik me niet vergis. Hoe kan het bijvoorbeeld dat we niet al bij pakket 3 maximale sancties hadden? Er zijn nog steeds Westerse bedrijven actief in Rusland. Er wordt voor miljarden geëxporteerd. Er worden nog steeds voedingsmiddelen en medicijnen geleverd. En zo kan ik nog doorgaan. Knijp alles maar helemaal af. De politieke wil is er niet om Rusland op de knieën te dwingen, dat is heel wat anders.
Er is een volledig exportverbod van toepassing op Noord-Korea. Dat kan ook gewoon bij Rusland. Nogmaals: de politieke wil is er niet. Je haalt “kan niet” en “wil niet” door elkaar.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Leg maar eens uit het we dat praktisch allemaal voor elkaar gaan krijgen punt voor punt. Dit is precies zoiets als de praktische zaken van oorlogsvoeren waar @:AchJa vaak op wijst en veel van weet. Mensen denken dat alles maar gelijk kan. Als je dat vindt, prima hoor, maar leg dan ook haarfijn uit hoe we zoiets voor elkaar gaan krijgen. Stap voor stap.
We handelden al amper met NK, dus dat was veel eenvoudiger te regelen. Verder blokkeren lui als Orban en Fico pakketten met enorme sancties direct, dus je moet wel politiek gaan bedrijven met die figuren.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is een volledig exportverbod van toepassing op Noord-Korea. Dat kan ook gewoon bij Rusland. Nogmaals: de politieke wil is er niet. Je haalt “kan niet” en “wil niet” door elkaar.
We laten ons ook gewillig gijzelen door dat soort lui.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
We handelden al amper met NK, dus dat was veel eenvoudiger te regelen. Verder blokkeren lui als Orban en Fico pakketten met enorme sancties direct, dus je moet wel politiek gaan bedrijven met die figuren.
Ja, voor de lol.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
We laten ons ook gewillig gijzelen door dat soort lui.
Niemand die wat aan die belachelijke organisatiestructuur doet. Niemand die er omheen werkt. Men verschuilt zich erachter.quote:
Er omheen werken doen ze juist wel. Verder wens ik je veel succes met de poging Orban zover te krijgen dat hij geen veto gebruikt tegen hervormingen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niemand die wat aan die belachelijke organisatiestructuur doet. Niemand die er omheen werkt. Men verschuilt zich erachter.
Het is bezopen dat die corrupte pad en die vatnik uit Slowakije, ook nog eens 2 landen die aan de Brusselse tafels totaal irrelevant zijn, de boel kunnen traineren en frustreren. Wel de lusten maar niet de lasten.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
We handelden al amper met NK, dus dat was veel eenvoudiger te regelen. Verder blokkeren lui als Orban en Fico pakketten met enorme sancties direct, dus je moet wel politiek gaan bedrijven met die figuren.
Ja maarquote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toch zie ik liever dat de hulp aan Oekraïne zodanig wordt opgeschroefd dat ze in staat zijn de oorlog in hun voordeel te beslechten. Als Oekraïne valt en Rusland valt vervolgens Polen of de Baltische staten binnen dan kost dat ons een veelvoud aan geld en aan mensenlevens. Even ervan uit gaande dat er dan wel adequaat wordt gereageerd, want daar durf ik momenteel ook geen geld op in te zetten.
Zachte heelmeesters enzo. Het besef dat Rusland hier moet worden gestopt is nog steeds niet voldoende ingedaald in Brussel.
De overige landen vinden het blijkbaar wel prima zo, ze doen er niks tegen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is bezopen dat die corrupte pad en die vatnik uit Slowakije, ook nog eens 2 landen die aan de Brusselse tafels totaal irrelevant zijn, de boel kunnen traineren en frustreren. Wel de lusten maar niet de lasten.
Klopt, het loopt ze dun door de broek, en de Russen weten dat. En daarnaast heb ik sterk het vermoeden dat ze nog steeds asap terug willen naar business as usual met Rusland, want dat goedkope gas hè. Uiteindelijk wint de koopman het toch wel van de pastoor. En ook dat weten de Russen.quote:
Is allemaal geen probleem hoor. Met de 100en moderne, wel goed onderhouden gevechtsvliegtuigen die europa heeft eindeloos sorties op rus posities in oekraine.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Leg maar eens uit het we dat praktisch allemaal voor elkaar gaan krijgen punt voor punt. Dit is precies zoiets als de praktische zaken van oorlogsvoeren waar @:AchJa vaak op wijst en veel van weet. Mensen denken dat alles maar gelijk kan. Als je dat vindt, prima hoor, maar leg dan ook haarfijn uit hoe we zoiets voor elkaar gaan krijgen. Stap voor stap.
Dat kan, dat is hier wel de definitie die gebruikt wordt. Vaak is een langdurige onafhankelijkheid nodig voordat een volk zich anders dan het buurvolk voelt of dat een graduele overgang langzaam verdwijnt.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe mensen zich identificeren heeft weinig met etnisch verschil te maken. Ik denk dat er etnisch gezien helemaal geen verschil is tussen Russen en Oekraïners.
Het is precies de gebieden die voorheen Pools en Oostenrijks-Hongaars geweest zijn waar het Oekraïnse nationalisme ontsprongen is.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:27 schreef Straatcommando. het volgende:
Oekraine is enorm en stukken er van zijn onder andere Pools grondgebied geweest.
De meeste die zich etnisch russich noemen hebben een (lange) geschiedenis van Russische voorouders.
Als Oekraïne gewapenderhand het hele grondgebied dat ze voor 2014 hadden willen terugveroveren komen ze mannen tekort. Ga eens na als ze dat stapje voor stapje moeten innemen zoals Rusland nu vordert.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toch zie ik liever dat de hulp aan Oekraïne zodanig wordt opgeschroefd dat ze in staat zijn de oorlog in hun voordeel te beslechten. Als Oekraïne valt en Rusland valt vervolgens Polen of de Baltische staten binnen dan kost dat ons een veelvoud aan geld en aan mensenlevens. Even ervan uit gaande dat er dan wel adequaat wordt gereageerd, want daar durf ik momenteel ook geen geld op in te zetten.
Daarom moeten er andere middelen worden ingezet om Rusland te dwingen de oorlog te staken. Te beginnen met maximale sancties en een volledig handelsembargo. Dan zien we daarna wel weer verder.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Oekraïne gewapenderhand het hele grondgebied dat ze voor 2014 hadden willen terugveroveren komen ze mannen tekort. Ga eens na als ze dat stapje voor stapje moeten innemen zoals Rusland nu vordert.
Zelensky overweegt nu de Europese landen te vragen om meer soldij voor de soldaten te willen betalen. Ik vind niet dat wij het naar de slachtbank laten leiden van mensen, financieel moeten gaan belonenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Oekraïne gewapenderhand het hele grondgebied dat ze voor 2014 hadden willen terugveroveren komen ze mannen tekort. Ga eens na als ze dat stapje voor stapje moeten innemen zoals Rusland nu vordert.
Nee, naar de slachtbank van de FSB is natuurlijk veel beter.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:26 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Zelensky overweegt nu de Europese landen te vragen om meer soldij voor de soldaten te willen betalen. Ik vind niet dat wij het naar de slachtbank laten leiden van mensen, financieel moeten gaan belonen
Tegen beter weten in probeer ik het toch nog een keer: wat stel je voor?quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:26 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Zelensky overweegt nu de Europese landen te vragen om meer soldij voor de soldaten te willen betalen. Ik vind niet dat wij het naar de slachtbank laten leiden van mensen, financieel moeten gaan belonen
"Het is niet eerlijk!"quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:46 schreef havanagila het volgende:
En dat Russische slachtvee half Oekraïne laten plunderen schijnt ook geen probleem te zijn. Maar foei OekraIne, het gore lef om terug te vechten, hoe durven ze.
Het is precies de reactie van het Kremlin e.c. toen bleek dat Ukraine terug vocht en het langer ging duren dan een week.quote:
Als Oekraïne hulp krijgt van het Westen is het escalatie en oorlogshitserij, maar Rusland mag wel Noord-Koreanen inzetten en steun ontvangen van allerlei bedenkelijke regimes, tot de fucking Taliban aan toe. Mooi, die dubbele standaard.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is precies de reactie van het Kremlin e.c. toen bleek dat Ukraine terug vocht en het langer ging duren dan een week.
En Zelensky is een corrupte zelfverrijker die er alleen zit om geld uit het Westen in zijn zakken te stoppen. Maar Putin is een coole vent.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 20:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als Oekraïne hulp krijgt van het Westen is het escalatie en oorlogshitserij, maar Rusland mag wel Noord-Koreanen inzetten en steun ontvangen van allerlei bedenkelijke regimes, tot de fucking Taliban aan toe. Mooi, die dubbele standaard.
De vuige oorlogshitsers, how dare theyquote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:46 schreef havanagila het volgende:
En dat Russische slachtvee half Oekraïne laten plunderen schijnt ook geen probleem te zijn. Maar foei OekraIne, het gore lef om terug te vechten, hoe durven ze.
De frontlijn als bestandslijn accepteren, en als Oekraïne niet bij de NAVO gaan afsluiten. Je moet als Oekraïne kijken wat je wel hebt i.p.v. wat je niet hebt.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 19:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tegen beter weten in probeer ik het toch nog een keer: wat stel je voor?
Iedereen wacht op het sterven van poetin en het in elkaar klappen van het regime.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarom moeten er andere middelen worden ingezet om Rusland te dwingen de oorlog te staken. Te beginnen met maximale sancties en een volledig handelsembargo. Dan zien we daarna wel weer verder.
Maar ik herhaal: de politieke wil is er niet. Er lijkt nog steeds de naïeve hoop te bestaan om met Poetins Rusland tot een constructieve samenwerking en handel te komen.
En als Rusland daar geen genoegen mee neemt en ook Odessa en Kharkov wel willen hebben?quote:Op zondag 27 juli 2025 07:33 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De frontlijn als bestandslijn accepteren, en als Oekraïne niet bij de NAVO gaan afsluiten. Je moet als Oekraïne kijken wat je wel hebt i.p.v. wat je niet hebt.
Je hebt nu nog steeds 80% van het grondgebied (of 85% als ik de Krim er buiten laat), met 60% tot 65% van de bevolking van twaalf jaar terug, afhankelijk van het aantal mensen in het buitenland wat weer terug gaat keren.
Helaas wil dat maar niet gebeuren ondanks de vele open ramen, steile trappen en merkwaardige theetjes in Rusland. En mocht Poetin op een heel goede dag zijn Russische stinkende adem uitblazen, wie staat er dan in zijn plaats te popelen om nog een trede verder te gaan op de trap der vernietiging en onmenselijkheid?quote:Op zondag 27 juli 2025 07:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Iedereen wacht op het sterven van poetin en het in elkaar klappen van het regime.
Ongeacht de soldij die ze krijgen lijkt het me niet goed voor een land om de hele gezonde mannelijke bevolking op te offeren.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 18:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, naar de slachtbank van de FSB is natuurlijk veel beter.
Maar ik snap hem hoor, als oekraine bezet is, en mensen daar geruisloos aan de lopende band verdwijnen hoor jij daar niks van.
En dan is het natuurlijk allemaal prima.
Toch verkiest het merendeel van de Oekraïense bevolking doorvechten - begrijpelijkerwijs - nog altijd boven Russische bezetting.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ongeacht de soldij die ze krijgen lijkt het me niet goed voor een land om de hele gezonde mannelijke bevolking op te offeren.
Ok, bedankt voor je inhoudelijke reactie. Zomaar een paar vragen bij dit voorstel:quote:Op zondag 27 juli 2025 07:33 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De frontlijn als bestandslijn accepteren, en als Oekraïne niet bij de NAVO gaan afsluiten. Je moet als Oekraïne kijken wat je wel hebt i.p.v. wat je niet hebt.
Je hebt nu nog steeds 80% van het grondgebied (of 85% als ik de Krim er buiten laat), met 60% tot 65% van de bevolking van twaalf jaar terug, afhankelijk van het aantal mensen in het buitenland wat weer terug gaat keren.
Ga je doorvechten, dan wordt het een nog grotere demografische ramp. Per midden augustus moet de staat van beleg weer drie maanden verlengd worden, en ga je dan de leeftijd voor militaire dienst verder verlagen?
Ja, ik weet dat Rusland heeft ook grote demografische problemen heeft. En China ook door het vroegere een-kindpolitiek, waardoor er thans tientallen miljoenen meer Chinese mannen van huwelijkse leeftijd over zijn. Maar de laatste tijd komt er een stortvloed aan Russische vrouwen op de Chinese datingmarkt. Zeer tot ongenoegen van de Chinese vrouwen, die nu hun materiële eisen iets moet laten varen.
1. Russisch sprekende mensen zijn niet automatisch Russen.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:54 schreef Lospedrosa het volgende:
Misschien nog een punt waar je niet snel aan denkt.
In enkele voormalige Oostblok landen wonen miljoenen Russisch sprekende (etnische) mensen.
Wie zorgt voor hun bescherming is “de Rus” vogelvrij wordt verklaard, mocht Oekraïne “winnen”?
Dat weet ik niet. Zou ons niet zoveel boeien ook.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
1. Russisch sprekende mensen zijn niet automatisch Russen.
2. Niet alle Russischtaligen sympathiseren met het Kremlin.
3. Welke problemen zijn er op dit moment überhaupt op dit gebied? Worden “Russen” massaal afgetuigd en bespuugd in de straten van Warschau en Riga? Dat ik heb dan gemist.
1. Als Oekraïne onafhankelijk blijft van de NAVO, dan denk ik niet dat Rusland weer gaat aanvallen. Dat doen ze bijvoorbeeld ook niet in Kazachstan.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok, bedankt voor je inhoudelijke reactie. Zomaar een paar vragen bij dit voorstel:
1. Welke veiligheidsgaranties krijgt Oekraïne? Wat als Rusland over 2 jaar opnieuw begint? Weer 4 oblasten opgeven?
2. Wat betekent dit voor de Oekraïners in de geannexeerde gebieden, die ten prooi zullen vallen aan “russificatie” (wat een eufemisme is voor oorlogsmisdaden, misdaden tegen de menselijkheid en genocide)?
3. Wie draait er op voor de schade?
4. Wat gebeurt er met de ontvoerde kinderen?
5. Welke concessies doet Rusland eigenlijk überhaupt in dit voorstel?
Dit komt nog steeds neer op capitulatie met garantie tot de voordeur en een land half in puin.
Dat hele “Russische minderheden beschermen” is gewoon een schaamlap om Rusland z’n koloniale, imperialistische gang te laten gaan.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Zou ons niet zoveel boeien ook.
Maar voor Rusland is dat wellicht iets wat in de onderhandeling meespeelt.
Zo lang punt 1 niet gegarandeerd is, is het onacceptabel voor Oekraïne en dat is terecht. Er valt niet te onderhandelen met een tegenpartij die vindt dat jij geen bestaansrecht hebt.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:58 schreef Idisrom het volgende:
[..]
1. Als Oekraïne onafhankelijk blijft van de NAVO, dan denk ik niet dat Rusland weer gaat aanvallen. Dat doen ze bijvoorbeeld ook niet in Kazachstan.
2. Genocide vind ik hier een verkeerd woord. Maar de Russen en de Oekraïners doen beide hetzelfde in hun gebieden. De Oekraïners zijn in hun gebieden ook aan het derussificeren. Zoals Otto von Bismarck destijds gebieden als Oost-Friesland in een generatie helemaal verduitst heeft.
3. De meeste schade zit in de gebieden die Rusland onder hun hoede hebben. Dat is dus een Russisch probleem. Voor de schade aan de Oekraïense kant van de frontlijn, daar zal wat Europees geld in moeten gaan. Nou kan schade relatief snel weer ingehaald worden, als de bevolking erachter gaat staan, blijkt in de historie.
Zoals Duitsland en Japan na WO II, later Zuid-Korea, China na het Mao-tijdperk, maar ook Vietnam .
4. Ik weet niet de aantallen, maar hier in de Westerse media worden aantallen genoemd die mathematisch gewoon niet kunnen kloppen. Deze kwestie is wel een moeilijk punt.
Ik denk dat de kern van de oorlog voor Rusland was, dat Oekraïne wel bestaansrecht heeft ondanks de vele miljoenen Russische inwoners, zolang Oekraïne maar niet anti-Russisch wordt.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toch verkiest het merendeel van de Oekraïense bevolking doorvechten - begrijpelijkerwijs - nog altijd boven Russische bezetting.
Dat is de hele kern van de oorlog: Rusland vindt dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft en Russisch moet zijn. Oekraïne wil simpelweg bestaan en zelfbeschikking hebben. Deze uitgangspunten zijn simpelweg onverenigbaar. Dus dat de Oekraïners zoiets hebben van “het is wij of zij” is wel te begrijpen imo.
Dan heb je slecht naar Poetin geluisterd en zijn essay niet gelezen.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat de kern van de oorlog voor Rusland was, dat Oekraïne wel bestaansrecht heeft ondanks de vele miljoenen Russische inwoners, zolang Oekraïne maar niet anti-Russisch wordt.
Denk dat je dat gewoon moet meenemen als feit wil je die oorlog stoppen.quote:Op zondag 27 juli 2025 10:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat hele “Russische minderheden beschermen” is gewoon een schaamlap om Rusland z’n koloniale, imperialistische gang te laten gaan.
Ze moorden er een half miljoen uit zodat ze niet anti-Russisch worden?quote:Op zondag 27 juli 2025 10:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat de kern van de oorlog voor Rusland was, dat Oekraïne wel bestaansrecht heeft ondanks de vele miljoenen Russische inwoners, zolang Oekraïne maar niet anti-Russisch wordt.
En daarom moet Ukraine opgeven?quote:Op zondag 27 juli 2025 07:33 schreef Idisrom het volgende:
Maar de laatste tijd komt er een stortvloed aan Russische vrouwen op de Chinese datingmarkt. Zeer tot ongenoegen van de Chinese vrouwen, die nu hun materiële eisen iets moet laten varen.
Nee, ik bedoelde alleen maar dat Oekraïne niet alleen staat met demografische problemen.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En daarom moet Ukraine opgeven?
De "mening" van Rusland/Putin is juist het probleem. Ik stel voor om Rusland plat te bombarderen tot ze hun "mening" voor zich houden, dat is mijn mening.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Zou ons niet zoveel boeien ook.
Maar voor Rusland is dat wellicht iets wat in de onderhandeling meespeelt.
De geschiedenis bewijst je ongelijk.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:58 schreef Idisrom het volgende:
dan denk ik niet dat Rusland weer gaat aanvallen
Dat is dus geen argument voor Ukrainse opgave.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde alleen maar dat Oekraïne niet alleen staat met demografische problemen.
dat heeft heel oost Europaquote:Op zondag 27 juli 2025 11:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde alleen maar dat Oekraïne niet alleen staat met demografische problemen.
quote:Rusland: Kiev en het Westen wijzen diplomatieke oplossing af
Als het aan Rusland ligt, wordt de oorlog met Oekraïne opgelost met diplomatieke en politieke middelen, maar Kiev en het Westen wijzen alle pogingen daartoe af.
Dat zegt het Kremlin volgens Russische staatspersbureaus.
"Onze voorkeur gaat uit naar politieke en diplomatieke middelen", zei Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov volgens staatspersbureau TASS.
Volgens Peskov zet Moskou de militaire operatie in Oekraïne voort omdat "alle voorstellen voor een dialoog werden afgewezen, zowel door Oekraïne als door westerse landen."
Bewijs voor die bewering gaf de woordvoerder niet.
Oekraïne en Rusland spraken elkaar eerder deze week in Istanbul.
De Oekraïense president Volodimir Zelenski stelde daarbij een ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin voor in augustus.
Het Kremlin liet weten niets te zien in een ontmoeting tussen de twee leiders op korte termijn.
Een top tussen Poetin en Zelenski zou alleen kunnen plaatsvinden als laatste stap in het vredesproces.
Dit bedoelen ze.quote:Op zondag 27 juli 2025 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
Als het aan Rusland ligt, wint Rusland de oorlog met Oekraïne met diplomatieke en politieke middelen,
Ruzzia houd de hele zaak aan het lijntje met medeweten van Trumpoquote:
Met Poetin valt alleen niet te praten. Europa heeft dat altijd geprobeerd en blijft ook nu op dialoog aansturen, maar Poetin wijst dat constant af en blijft bij zijn onacceptabele eisen. Zijn opmerking dat je moet onderhandelen zonder Oekraïne erbij is onzinnig. Oekraïne is de enige die kan en mag beslissen over het lot van Oekraïne en daarin zijn zij duidelijk: ze willen niet ingelijfd worden door de Russen en daartegen zullen ze blijven vechten.quote:Op zondag 27 juli 2025 09:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Ideeën hierover?
https://www.instagram.com/reel/DGbirEcg0pM/
Sachs is een niet serieus te nemen clown. Dat de EU en de NAVO de oorlog zouden hebben uitgelokt is onzin. De NAVO is nooit een bedreiging voor Rusland geweest en nog steeds niet. Sterker nog de NAVO was op sterven na dood totdat Rusland ineens ging lopen rotzooien in zijn buurlanden om zijn “invloedssfeer” te herstellen.quote:Op zondag 27 juli 2025 12:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Met Poetin valt alleen niet te praten. Europa heeft dat altijd geprobeerd en blijft ook nu op dialoog aansturen, maar Poetin wijst dat constant af en blijft bij zijn onacceptabele eisen. Zijn opmerking dat je moet onderhandelen zonder Oekraïne erbij is onzinnig. Oekraïne is de enige die kan en mag beslissen over het lot van Oekraïne en daarin zijn zij duidelijk: ze willen niet ingelijfd worden door de Russen en daartegen zullen ze blijven vechten.
Dat Europa hun beleid minder moet afstellen aan wat de VS wil, ben ik met hem eens.
Paypal mafia.quote:Op zondag 27 juli 2025 14:13 schreef Spablauw214 het volgende:
Sachs is een niet serieus te nemen clown.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |