Rellende_Rotscholier | woensdag 23 juli 2025 @ 01:48 |
Etappe 17: Bollène - Valence, 160,4 km De dag begon met slecht nieuws. Mathieu van der Poel had al last van een verkoudheid, maar op de rustdag ging het van kwaad tot erger. Het eindigde in het ziekenhuis met een longontsteking, hij ging daarom logischerwijs niet van start. Erg jammer, hij had tijdens deze laatste week nog een dag of drie zichzelf kunnen tonen. We keken natuurlijk vooral uit naar zijn demarrage in Montmartre, dat wordt ons nu helaas ontnomen. Rijdt ie uiteindelijk toch weer een matige Tour, met slechts één ritzege! De dag werd vervolgens niet veel beter, afhankelijk van je perspectief. Ik had maar één perspectief: de tijd van Iban Mayo op de Ventoux mocht niet verbeterd worden. Nou, dat klopte wel. De tijd werd niet zomaar verbeterd, de tijd werd verpulverd. De tijd van Iban Mayo werd vernietigd. De tijd van Iban Mayo werd aan gruzelementen gereden. Eén van de strafste records uit het 'oude' wielrennen is aan barrels gereden door de 'nieuwe' generatie. Iban Mayo reed in 2004 tijdens een tijdrit in 55:51 omhoog naar de Ventoux. Hij reed zo hard dat hij Armstrong op twee minuten zette. Armstrong was dusdanig in paniek na die demonstratie dat hij naar de UCI belde met het vriendelijke verzoek om Mayo aan te pakken. Dat gebeurde, en Mayo verdween van het toneel. We hebben het hier niet zomaar over een klimrecord, we hebben het over een klimrecord dat deze eeuw nooit meer verbroken had mogen worden. We hebben het over een klimrecord dat ertoe leidde dat de patron van het peloton zijn connecties bij de UCI inschakelde om een gevaar te neutraliseren. We zijn na 2004 talloze keren op de Ventoux geweest en nooit kwam iemand in de buurt van Mayo. Superman Lopez reed een keer net onder de 58 minuten, en dat was dan nog een specialist in lange beklimmingen. En een pakhaas, van hem weten we dat hij dingen heeft gedaan die verboden zijn, hij is niet voor niets geschorst. Niemand kwam ooit in de buurt van Mayo, Vingegaard en Pogacar zelf ook niet. In 2021, toen wel met een dubbele beklimming van de Ventoux, bleven ze bij de tweede passage zo rond de 58 en 59 minuten steken. Een enorm verschil met Mayo, een logisch verschil met Mayo ook. Een rit in lijn of een tijdrit, het scheelt nogal wat. Tot de nok toe gevuld met doping of clean, zou ook moeten schelen. Daar kan geen foodcoach tegenop, daar kan geen hittetraining tegenop, daar heeft een fiets van carbon of aluminium ook niet alles mee te maken. Je zou ooit op de limieten van het menselijke lichaam moeten botsen, en die limieten zouden ervoor moeten zorgen dat de tijd van Mayo voor altijd buiten bereik zou blijven, zoals de tijd van Riis op Hautacam ook buiten bereik zou moeten blijven. Riis staat voorlopig nog overeind, Mayo sneuvelde. En niet zo'n klein beetje ook. Vingegaard en Pogacar waren niet zomaar een seconde sneller, nee, ze waren meer dan een minuut sneller dan Mayo. Tussen 2004 en nu reed er nooit iemand binnen de twee minuten van de tijd van Mayo, nu duiken die twee er een dikke minuut over. Maak je op een klim van bijna een uur dus een sprong van drie minuten, leg maar uit. Leg vooral ook maar eens uit dat ze nog veel harder kunnen gaan. Vingegaard demarreerde een keer of drie, Pogacar demarreerde ook nog een keer, tussen de demarrages in keken ze elkaar ook nog eens het wit uit de ogen. Een tijdje werden ze geholpen door de ploeggenoten van Vingegaard, ze hadden het daar zo geregeld dat er steeds aan mannetje uit de kopgroep terug kwam waaien, maar er waren alsnog momenten dat er niet vol door werd gereden. Ze hadden nog een halve minuut sneller kunnen zijn, misschien wel een minuut. Als Pogacar ergens had moeten kraken was Vingegaard flink veel sneller geweest, en vice versa. Dat is het idiote aan deze tijd. Volgens de cijfertjesmannen was de prestatie op de Ventoux de beste klimprestatie ooit. Of in ieder geval dicht in de buurt. En dan reden ze nog niet eens door, kun je nagaan. Het is beangstigend, en vooral niet goed voor de sport. Als je wil bewijzen dat er stappen in de goede richting worden gezet moet je uit de buurt blijven van de klimtijden van Riis, Mayo en ook een Pantani. Die laatste twee waren godstalenten gecombineerd met een groteske hoeveelheid doping, die eerste was een werkpaard gecombineerd met de grootste hoeveelheid doping die de mensheid ooit heeft waargenomen. Het heeft geen zin om een minuut sneller te rijden dan Mayo, daar help je niemand mee. Volstrekt ongeloofwaardig, vooral als je begrijpt hoe uitzonderlijk die prestatie van Mayo was. Al hebben we nu dus de beste klimprestatie ooit gezien. Geschiedenis, ofzo. Een zwarte bladzijde, welteverstaan. Een record dat niet mocht sneuvelen is gesneuveld, dat kun je niet genoeg benadrukken. Foute boel, wat ik je brom. Er was ook nog tegenwind in het laatste deel van de klim, al bij al een krankzinnige prestatie die niet te verklaren valt. Nee, de vlakke aanloop is ook geen excuus. De rasechte unipuerto werd overigens niet gewonnen door een van de twee mutanten, mede dankzij een onnavolgbare tactiek van UAE. In het begin van de rit leken ze te willen controleren, Nils Politt sprong op het wiel van alles en iedereen. Op een gegeven moment ging hij achter Alexandre Delettre aan, of all places. Die liet hij even later dan toch maar rijden, waarna hij weer heel wat kilometers later een groep van 100 man liet gaan. Eerst iedereen controleren, daarna niemand. Ik zou Nils graag om een uitleg vragen, maar waarschijnlijk weet hij het zelf ook niet. Een grote groep reed weg en die groep reed een mooie voorsprong bijeen, een dusdanig grote voorsprong dat de ritzege ineens reëel begon te worden. Vooral omdat namens UAE in het peloton alleen Politt aan het werken was. Normaal wil Pogacar wraak nemen op alle plaatsen waar hij ooit een slechte dag heeft gehad, dat hij dat ditmaal niet wilde had op slechte benen kunnen wijzen, maar dat viel dan weer meer. We noteren 6.5 watt per kilo op een klim van bijna een uur, dat is nog nooit vertoond. En dat met een snotneus en je arm in het verband, toe maar. We hadden naar 6.7 kunnen gaan, dat was helemaal bizar geweest. De grote kopgroep viel na een tijd in twee stukken uiteen en in de voorste groep zagen we onder meer Arensman, Alaphilippe en Mas. Deze jongens leken een mooie slag te slaan, maar uiteindelijk maakten ze een fout. Ze moesten zelf veel kopwerk verrichten, terwijl de klimmers in de groep daarachter hun benen konden sparen. Soudal-Quick Step had Valentin Paret-Peintre en Ilan Van Wilder mee, maar ook Pascal Eenkhoorn. Die zat eerst helemaal vooraan, maar liet zich uitzakken om daarna op het vlakke het gat richting de kopgroep binnen de perken te houden. De beste tactiek, achteraf gezien. De kopgroep begon wel met anderhalve minuut voorsprong aan de Ventoux en op de Ventoux leek Arensman meteen slechte benen te hebben. Hij keerde nog wel even terug, maar nee, helaas, de benen waren inderdaad slecht. Dan waren de benen van Alaphilippe nog beter, Julian is weer een klimmer geworden. Hij kon alleen Mas niet volgen, de Spanjaard reed rond alsof hij herboren was. Bezig aan een waanzinnig matige Tour, maar ineens leek hij op weg naar een glorieuze ritwinst op de Ventoux. Een lange solo, dat leek het even te gaan worden. Maarja, Mas is Mas. Je kunt altijd op die jongen rekenen om niet te winnen, ook ditmaal lukte het hem om de ritwinst te vergooien. Hij kwam zichzelf richting de top tegen, waardoor de achtervolgers terug konden keren. Vanuit de achtervolgende groep maakten dan toch nog een paar renners de oversteek. Heel lang hingen ze op anderhalve minuut, maar toen Mas begon in te storten werd het gat snel gedicht. Zo'n klim is de Ventoux dan ook wel weer, de verschillen kunnen snel oplopen. Mas werd bijgebeend door Healy en Paret-Peintre, terwijl ook Santi Buitrago nog in beeld was. Healy was dan weer boos op Buitrago, maar hij had zijn energie beter kunnen richting op het bestrijden van Paret-Peintre. De flinterdunne Fransman kende een wonderdag, toch ook redelijk uit het niets. We moesten op de slotklim lang wachten op de actie, maar in de laatste paar kilometer werden we op onze wenken bediend. Aanval Healy, aanval Paret-Peintre, en dan nog een keer. Mas die lost, Mas die weer terugkomt. Buitrago die ineens in beeld verschijnt nadat hij kilometers uit beeld verdwenen was. Ilan Van Wilder die de hele klim geen seconde op kop heeft gereden en in de laatste kilometer ineens aansluit. Van Wilder nam toen de fantastische beslissing om meteen op kop te gaan rijden, hij hield het tempo hoog en sloot daarmee uit dat Healy nog eens zou aanvallen. Valentin Paret-Peintre is rap, het was een slimme zet om voor een sprintje bergop te gaan. Paret-Peintre kende de aankomst ook goed, hij wist waar hij zijn versnelling wilde plaatsen. Hij wist ook dat hij ging wachten op de aanval van Healy, hopende dat die aanval te vroeg zou komen. En ja hoor, na het werk van Van Wilder kon Healy zijn zenuwen niet bedwingen en hij ging de sprint aan. Daar zat nog best wat op, maar het was van te ver. Paret-Peintre kon er in de laatste meters voorbij en zo wint er eindelijk een Fransman een rit in de Tour. We schrijven Valentin Paret-Peintre erbij op de erelijst van de Ventoux, een naam die 's ochtends niemand zal hebben opgeschreven. Met lichte dank aan Vingegaard en Pogacar. Die twee kwamen nog dichtbij, maar lieten het aan het eind met hun spelletjes lopen. En onderweg had UAE het natuurlijk laten lopen. Op zich gunstig, want de ontknoping bij de vluchters was mooi. De ontknoping bij de favorieten net wat minder. Meerdere sterke demarrages van Vingegaard, maar Pogacar kwam niet eens uit het zadel. De rest werd dan weer op een minuut gereden, het verschil was weer groot. Dat Pogacar aan het eind nog even weg zou sprinten van Vingegaard viel te verwachten, hij had anders dus met gemak zijn vijfde rit gewonnen. Dan maar een keer extra een vluchter, beter voor de variatie. Misschien dat ze er over een aantal jaar spijt van hebben, de zege op de Ventoux min of meer weggeven is iets waar meerdere renners met een slecht gevoel aan terugdenken. Er komt niet altijd een nieuwe kans. Ik vind überhaupt dat we nu niet meer na de Ventoux moeten. Afsluiten die bol, plaats er een koepel overheen. De radioactieve straling moet na deze prestatie immens zijn. Arme, arme Iban Mayo. Arm, arm wielrennen. Na deze brisante prestatie gaan we nu door met de laatste vlakke rit van de ronde. De laatste kans voor de sprinters, of misschien toch ook wel niet. Voor het eerst in de hele Tourgeschiedenis gaat er een rit van start in Bollène,een kleine stad in het Rhônedal, onderdeel van het departement Vaucluse. Sinds 1 januari 2017 behoort de stad tot het arrondissement Carpentras. Ze ligt zo'n 20 km verwijderd van Orange, en 45 km van Avignon. De stad telt volgens het roadbook 14.000 inwoners. Bollène lag in de Comtat Venaissin, de pauselijke staat die pas in 1791 een deel van Frankrijk werd. In de eerste helft van de 12e eeuw werd in Bollène een priorij gesticht. In 1427 werd de priorij geseculariseerd en omgevormd in een kapittel. François de Beaumont, baron van Les Adrets, nam in 1562, tijdens de Hugenotenoorlogen, Bollène in. Hij liet de kapittelkerk Saint-Martin in brand steken en de kanunniken vermoorden. Het jaar erop heroverden katholieke troepen Bollène. De Saint-Martin werd heropgebouwd tussen 1579 en 1585. Jeetje, bloedige geschiedenis hier. Dat Frankrijk was ook geen gezellig land, dan valt een protest van wat gele hesjes of het in de fik steken van een banlieue tegenwoordig nog wel mee. In 1952, na een bouw van vier jaar, werd de waterkrachtcentrale van Bollène in gebruik genomen. Zij voorziet jaarlijks meer dan 800.000 huishoudens van stroom. Bollène ligt aan het Canal de Donzère-Mondragon en aan de rand van de stad hebben ze midden in dat kanaal die waterkrachtcentrale neergezet. Door het dorp zelf stroomt dan weer het riviertje de Lez, in de buurt van het centrum waar blijkbaar nog best wat hoogtepunten te bewonderen zijn. Wikipedia komt met een behoorlijk uitputtende opsomming, onder meer de Chapelle Notre-Dame-du-Pont, de Chapelle Saint-Ariès, de Chapelle des Récollets en de Collégiale Saint-Martin worden gerekend tot de religieuze hoogtepunten van de stad. De Collégiale Saint-Martin is een kerk uit de 16e eeuw die in 1909 werd beschermd als monument historique. Wikipedia noemt vervolgens het Fort de Barry, onderdeel van de Village troglodytique de Barry. Net buiten Bollène vinden we in de heuvels een aantal in de rotsen uitgehakte woningen, van het neolithicum tot aan de 20e eeuw werden deze grotten bewoond door mensen. Er is onder meer een kapel te vinden dat half uit de rotsen steekt, het is een indrukwekkend geheel. In de verdere omgeving van Bollène vinden we ook BOLLENE AVENTURE, een schreeuwerig pretpark waar de kinderen vooral klauteren in het bos. Met uitzicht op de Mont Ventoux, de berg die na gisteren 100 meter lager is geworden. De Tour de Bauzon iets verderop is ook de moeite, de heuvels rond Bollène hebben ze volgebouwd met interessante creaties. Bij de Tour de Bauzon komen we ook nog de kapel van Bauzon tegen, het stikt hier van de kapelletjes. Verder komen we op het hoogste punt in Bollène zelf het Maison cardinale tegen, toch ook een soort van chateau. Dat was het wel zo'n beetje voor deze stad, het roadbook komt alleen nog met een oude brug uit de 14e eeuw aanzetten, een fluitmuseum ( ![]() ![]() ![]() Tijdens de neutralisatie van deze rit rijden we van Bollène naar het zuiden, richting Mondragon. Da's ook een plaats in het Baskenland, mijn geliefde Baskenland is gisteren bestolen. Een record dat de rest van de eeuw had moeten blijven staan is verpulverd, het gaat weer eens helemaal de verkeerde kant op met onze edele wielersport. Sowieso werken we een waanzinnig snelle Tour af en dat gaat vandaag niet anders zijn. Na de passage in Mondragon gaan we net buiten het dorp van start op een vrij smalle weg en direct vanaf de allereerste meters van de rit zal voor iedereen duidelijk zijn dat dit wel eens een verrassende rit kan worden. Op papier denk je dat dit een sprintersrit is, maar ik zie hier een heel ander scenario zich ontvouwen. Direct vanuit het vertrek loopt de weg omhoog, na 20 meter koers rijden de renners meteen door twee haarspeldbochten heen. Het gaat hier niet buitengewoon steil omhoog, het is net wat meer dan vals plat, maar het is wel meteen een indicatie. Renners die geen zin hebben in een massasprint krijgen hier een gouden kans aangereikt om weg te rijden uit het peloton. Het zal oorlog zijn vanuit het vertrek, denk ik. Vlakke ritten in de derde week eindigen niet standaard in een massasprint, de teams zijn moe en vaak overheerst er een sprinter waardoor de andere ploegen het geweer van schouder veranderen. Er zullen nu weinig mensen zijn die zin hebben om Merlier en Milan naar de finish te brengen, er zal genoeg ambitie zijn om in de aanval te gaan en om dat te doen vinden we in de eerste kilometers perfect terrein. De weg is alleen wel wat smal, je kunt als sprinterploeg proberen de weg te blokkeren, maar verder is het ideaal terrein voor de vluchters. Na de start met twee haarspeldbochten komen we even verderop nog eens twee haarspeldbochten tegen, nog steeds in stijgende lijn. In totaal gaat het een kilometer of vier vals plat omhoog, maar dat is natuurlijk alvast veel leuker dan een volledig vlakke start. De smalle weg vals plat omhoog loopt deels door de bossen, maar we passeren ook langs heel wat wijnranken. De regio rond Bollène staat er bol van, haha. Na vier kilometer in licht stijgende lijn loopt de weg een kilometertje vals plat omlaag, met wat flauwe bochtjes erbij. Daarna gaat het nog eens twee kilometer vals plat omhoog, tot we in een bos rechtsaf slaan om dan een klein kilometertje weer af te dalen richting het gehucht Les Farjons, op het grondgebied van de gemeente Uchaux. Prima kasteeltje te vinden hier, net als een hoop drempels. Voorbij een aantal van die drempels volgt er een stevige bocht naar links, daarna rijden we over een brede weg Rochegude tegemoet. Terwijl we over deze brede weg rijden verlaten we de Vaucluse en rijden we de Drôme binnen, deze Tour voelt dan weer aan als een koortsdroom. Onderweg naar Rochegude moet er een kilometer aan 4% geklommen worden, deze aanvangsfase van de rit is toch wel redelijk ontworpen om de vluchters een kans te geven. De sprinters zullen niet content zijn, probeer hier de boel maar eens te controleren. Na het korte klimmetje rijden we in licht dalende en licht bochtige lijn Rochegude binnen, na 11 kilometer komen we uit in dit plaatsje dat ook over een kasteel beschikt. Best een mooi dorpje, alles is hier tamelijk oud. Daarnaast weer een dorp in een wijnregio, bij hun doortocht in het centrum struikelen de renners werkelijk over de wijnbarretjes. Het centrum is verder versierd met een aantal fietsen, waarbij vooral de hoge bi in het oog springt. Ik stel voor dat Pogacar hier een fietswissel pleegt, om de Tour toch nog een beetje spannend te houden. Paar bochten, rotondes en een smalle doortocht in Rochegude, in een dronkemansdorp hoort er een dronkemanstocht bij. Na deze technische passage rijden de renners dan weer vijf kilometer rechtdoor over een vlakke weg richting Suze-la-Rousse, we passeren alleen maar wijnranken en komen verder niets tegen. Dit is het moment voor de sprintersploegen om de boel te controleren, als ze daar de kracht nog voor hebben. Na 16 kilometer passeren we in Suze-la-Rousse, we komen hier dan wel weer een paar bochten en rotondes tegen. De weg was breed, maar in het centrum wordt het weer even smal. Via een paar bochten dalen we af naar de rivier de Lez, via een stenen brug rijden we over die rivier en dan verlaten we Suze-la-Rousse weer. Ook in dit plaatsje is een kasteel te vinden, in dit kasteel zit tegenwoordig een zogenaamde wijnuniversiteit. Weer eens wat ander dan de Bassie en Adriaan Universiteit. Fraai kasteel wel, moet gezegd worden. ![]() In 2012 ging er in Parijs tegen Nice een rit van start in dit plaatsje, die rit eindigde in Sisteron en zou gewonnen worden door Luis Leon Sanchez. Een type Luis Leon zou vandaag ook de rit kunnen winnen, ik zie hier vandaag echt een sterke vlucht wegrijden. Een beetje standaard in de derde week van een grote ronde, de enige reden waarom dit in een sprint zou kunnen eindigen is omdat er dit jaar in Parijs niet nog een laatste kans volgt, dit is eigenlijk de laatste kans. Maarja, ga maar eens dit hongerige peloton controleren. We brommeren rustig aan 50 per uur verder, geen enkel probleem. In Suze-la-Rousse rijden we over de brug, daarna fietsen we kort rechtdoor over een brede weg vol platanen, om vervolgens rechtsaf te slaan en acht kilometer dezelfde weg te volgen tot in Montségur-sur-Lauzon. De route is nu weer tamelijk makkelijk, we rijden vooral rechtdoor over een tamelijk brede weg en we komen weinig obstakels tegen. We zitten hier vooral in de bossen, al komen we tussendoor ook wel weer wat wijnranken tegen. Onderweg passeren we in La Baume-de-Transit, waarna we even later uitkomen in Montségur-sur-Lauzon. Hier komen we in de buurt van de kerk een rotonde en een wegversmalling tegen, even later ook nog wat drempels en vluchtheuvels! Na de technische passage in het centrumpje alhier rijden we vervolgens vier kilometer volstrekt rechtdoor in de bossen richting Chamaret. De weg loopt nu continu vals plat omhoog, al hoeven we dat ook weer niet te overdrijven. In een kilometer of 10 komen we een meter of 100 hoger uit, dat idee. Na 30 kilometer komen we uit in Chamaret, waar ze ook weer over een kasteel beschikken. Vlak voor we dit dorp bereiken volgt er een passage over een smalle brug, dit is wel weer zo'n heerlijke flessenhals waar je zomaar een valpartij ziet ontstaan. Ook in Charamet zelf wordt het even bijzonder smal, de weg tussen de huizen in is bepaald niet breed. Paar bochtjes en drempels ook hier, met bovendien een goot in het midden van de weg. Na de listige doortocht hier rijden we dan weer vier kilometer behoorlijk rechtdoor over een brede weg in de richting van Grignan. We rijden voornamelijk door de bossen, nog steeds vals plat omhoog. Af en toe passeren we nog wat wijnranken, terwijl er ook zowaar wat lavendel in beeld zal verschijnen. Via een weg vol vluchtheuvels rijden we na 34 kilometer om Grignan heen, we zien tijdens deze tocht een tijdje het dorp liggen en we begrijpen meteen waarom het wordt gerekend tot Les Plus Beaux Villages de France. Een van de mooiste dorpjes van Frankrijk, vooral met dank aan het lokale kasteel. De aanblik op Grignan wordt gedomineerd door dit bouwwerk, blijkbaar het grootste renaissancekasteel in zuidoost-Frankrijk. In 1035 wordt het voor het eerst vermeld in geschriften, terwijl het in de 17e eeuw bekendheid verkreeg dankzij de markiezin de Sévigné. Haar dochter, Françoise Marguerite, trouwde in 1671 met de graaf van Grignan en ging op het kasteel wonen. In 1979 werd het kasteel aangekocht door het departement van de Drôme. Het wordt in 1993 aangeduid als een historisch monument en als Musée de France, opengesteld voor het publiek. Na een grote boog om Grignan heen rijden we toch nog even door het centrum, waar we weer de nodige vluchtheuvels en drempels treffen. Buiten het mooie dorp rijden we dan weer over een brede en rechte weg verder, de komende tien kilometer zal de weg opnieuw continu vals plat omhoog blijven lopen. Weer komen we een meter of 100 hoger uit, het huidige peloton knalt daar natuurlijk nog steeds in volle vaart overheen. We komen een kilometer of 10 lang amper iets van enig belang tegen, het is een beetje een stroperige tocht aan het worden. We passeren in het dorpje Taulignan, hier liggen wat vluchtheuvels, voorts is het een simpele tocht door de bossen. Recht en breed, al wordt het in Taulignan ook even wat smaller. In dit plaatsje zijn we in de Tour van 2020 ook al een gepasseerd, toen reden we van Gap naar Privas en in die plaats zou Van Aert winnen. Het dorpje kwam me bekend voor, een plaatsje als Taulignan blijft wel hangen. Dit dorpje, dat we na 40 kilometer bereiken, heeft een historisch stadscentrum. We rijden bijna recht op de oude stadspoort af en fietsen daarna langs de stadsmuren af. Pittoresk, als je alleen voor de plaatjes kijkt is dit weer een prima etappe. ![]() ![]() Na de passage in Taulignan rijden we weer een paar kilometer verder over een brede en rechte weg, weer vals plat omhoog. Uiteindelijk komen we een rotonde en wat vluchtheuvels tegen, daar gaat het naar links en dan komen we op een brede weg terecht die ons recht naar de tussensprint gaat brengen. De tussensprint volgt vroeg op de dag, na 48 kilometer in het gehucht Roche-Saint-Secret. De weg naar de tussensprint toe loopt uiteraard weer omhoog, na een kort stukje in minimaal dalende lijn is het even een paar meter vlak en dan gaat het in de laatste twee kilometer voor de tussensprint wederom vals plat omhoog. Geen echte klim, maar het loopt wel weer heerlijk geniepig omhoog. Ik ben benieuwd hoe een Lidl-Trek met deze tussensprint omgaat, het zal geen sinecure zijn om de boel hier te controleren. Na de tussensprint rijden we dwars door het gehucht heen, waar veel drempels liggen en waar de weg ook weer een pak smaller is tussen de huizen in. Na de tussensprint rijden we verder over een rechte weg in een mooie omgeving, overal om ons heen zien we bergen verschijnen. Tussendoor zien we ook wat wijnranken, terwijl we in de Drôme Provençale ook getrakteerd worden op wat lavendel. Voorbij de tussensprint rijden we dik 12 kilometer verder over dezelfde weg tot in Dieulefit. We rijden eerst nog eens acht kilometer vals plat omhoog, nu zelfs iets steviger vals plat. In acht kilometer komen we 150 meter hoger uit, ik bedoel maar! We komen verder weinig tegen tijdens dit deel van de rit, het is vooral een mooie en brede weg die rechtdoor loopt. Richting het einde van dit eindeloze stuk vals plat rijden we wat dichter langs de bergen af, we zien zelfs een paar rotswanden verschijnen en we komen wat bochten tegen. Boven komen we uit bij een mooi restaurant, in de buurt van het plaatsje Montjoux. Hier woont de schrijver Hervé Le Tellier, won in 2020 met zijn boek L'Anomalie de Prix Goncourt, een van de belangrijkste Franse literatuurprijzen. Er is een Nederlandse vertaling, maar ik betwijfel of het een aanrader is. Le Tellier is lid van Oulipo, een club Franstalige schrijvers en wiskundigen, met het doel literaire werken te maken die aan bepaalde voorwaarden of beperkingen onderhevig zijn. Als professioneel bullshitter kan ik hier niets mee. Goed, voorbij Montjoux volgt er een korte afdaling van drie kilometer richting Dieulefit, de renners mogen op een voorzichtige manier afdalen over een enorm brede weg. Ze komen enkele haarspeldbochten tegen, maar verder stelt dit afdalinkje weinig voor. Beneden in Dieulefit komen we dan wel weer wat drempels, vluchtheuvels, bochten en dat soort werk tegen, we rijden ook een tijdje door een straat met allemaal paaltjes langs de kant. Da's vragen om gebroken sleutelbenen, ik maak me alvast klaar voor meer ophef. Wel een mooi dorpje verder, naar het schijnt zelfs een populaire toeristische bestemming. Beneden komen we nog wat laatste bochten tegen en een paar rotondes, daarna verlaten we het pittoreske centrum weer in stijgende lijn. Buiten Dieulefit loopt de weg vijf kilometer omhoog naar de top van de Col du Pertuis, de eerste gecategoriseerde klim van de dag. De organisatie telt alleen de laatste 3,7 kilometer mee, als je dat doet kom je uit op een mooi gemiddelde van 6,6%. Tel je de voorgaande anderhalve kilometer mee dan blijf je steken op 4,5%, zo proberen ze de boel te manipuleren om het allemaal net wat intenser te laten lijken. Na wat laatste vluchtheuvels verlaten we Dieulefit over een brede weg, een weg die dik twee kilometer aan amper 3% omhoog zal lopen. Dat valt dan nog mee, maar een eind buiten de stad rijden we een bos binnen en hier wordt de rechte weg na een tijd ineens enorm bochtig. Via talloze haarspeldbochten rijden we naar de top van de Col du Pertuis en dat levert dan dus nog een restant op van 3,7 kilometer aan 6,6%. Best pittig, maar ook weer niet overdreven zwaar. Ver van de finish ook, in een knettergekke etappe zou dit de klim kunnen zijn waar de vlucht van de dag pas ontstaat. Niet volledig onwaarschijnlijk, controle tot aan de tussensprint en daarna een spervuur aan demarrages waarna de vlucht pas op deze weg omhoog ontstaat. Kan een scenario zijn, kan natuurlijk ook altijd zo zijn dat er vanuit de start hooguit een klein groepje wegrijdt. Dat maakt deze rit dan nog wel interessant, het kan alle kanten op. Het zal ook heel erg van die start afhangen, deze etappe wordt dankzij een klimmetje als de Pertuis door sommigen niet gezien als vlakke rit, maar of we gaan sprinten of niet zal niet afhangen van lossende sprinters op deze klim. Die hebben nog tijd zat om terug te keren, als ze überhaupt al moeten lossen. Door de vele haarspeldbochten richting de top en de mooie groene omgeving heeft de klim wel allure, het uitzicht op de top is ook wonderbaarlijk mooi. De top van de Col du Pertuis bereiken we na 66 kilometer, op 94 kilometer van de finish komen we boven op dit colletje van de derde categorie. ![]() ![]() Op de top van de klim buigen we af naar rechts, daarna rijden we dik drie kilometer verder over een plateau. De weg blijft breed, terwijl het een aantal kilometer zo goed als vlak te zijn. Krijgen de renners mooi de tijd om te genieten van het uitzicht, ook lekker. Het gaat lichtjes op en af, waarna we aan het eind van het plateau de top van de Col de Boutière bereiken. Voorbij de top van deze col gaan we vier kilometer afdalen richting Bourdeaux, het gaat continu aan 6% omlaag en we komen onderweg enkele haarspeldbochten tegen. In die zin best een pittige afdaling nog, maar de weg blijft gelukkig breed en voorzien van goed asfalt. Over het plateau rijden we een tijd door het bos, bij het verlaten van het plateau rijden we juist wat meer door de velden heen. Dat heeft als voordeel dat de weg steeds goed te zien is, de bochten zijn perfect in te schatten terwijl we in de verte nog steeds kunnen genieten van het uitzicht. Talloze bergen in de omgeving, om deze rit écht leuk te maken hadden we er wellicht nog een of twee mee moeten pakken. Al denk ik dat het nu alsnog leuk kan worden, dit parcours schreeuwt zeker in de derde week om een nieuwe juniorenkoers. Als we bijna beneden zijn in Bourdeaux zien we nog wat meer haarspeldbochten verschijnen, op de weg zijn dan weer allerlei namen van Duitse renners gekalkt. De namen Klöden en Voigt geven mij het idee dat we hier lang geleden in de Tour eens zijn gepasseerd, toch grappig. Bijna beneden komen we tussen de haarspeldbochten in ook nog een paar wat scherpere bochtjes tegen, wellicht is het dus zelfs nog een hele klus om na 73 kilometer heelhuids Bourdeaux te bereiken. En in het dorp zijn we er dan nog niet eens, in het centrumpje worden de wegen weer smal terwijl er gewoon paaltjes en zelfs hekken op de weg te vinden zijn. Meerdere scherpe bochten ook, in licht dalende lijn. Die licht dalende lijn wordt ook het verhaal van de komende kilometers, we slaan uiteindelijk in het centrum van Bourdeaux linksaf en dan bereiken we een weg die we een kilometer of tien gaan volgen. Deze weg is eerst een kilometer zo goed als vlak, maar daarna loopt het steeds een beetje vals plat omlaag in de richting van Saou. Een tamelijk eenvoudige route wel, de brede weg loopt vooral rechtdoor. Na een tijd komen we wel langs de rivier de Roubion te rijden en langs deze rivier is de weg iets bochtiger, maar heel ingewikkeld zal het alsnog niet worden. Het is vooral mooi, want de rivier heeft hier een mooie kloof uitgesleten. De renners rijden een tijd langs wat mooie kalkstenen kunst, een bijzonder fraai geërodeerde rotswand fleurt het decor op. Voorbij de kloof rijden we wat meer door de open velden heen, met in de verte uitzicht op de bergen. Na 84 kilometer rijden we langs Saou, we zien bij aankomst in dit dorpje een aantal waanzinnig mooie bergtoppen liggen, indrukwekkend hoor. Het is nogal een floprit waarin we ons best doen om de bergen zoveel mogelijk te ontwijken, maar de mooie beelden vallen niet te ontwijken. In Saou slaan we overigens linksaf, om vervolgens weg te rijden van die bergtoppen. Lavendelvelden en rotspartijen, dat is het thema hier. We verlaten Saou via een rotonde, even later duiken we een wat smaller weggetje in en dit weggetje is een aantal kilometer zo goed als vlak terwijl we via Soyans naar Puy-Saint-Martin rijden. We komen weer in de kloof van de Roubion terecht, de renners rijden een tijd langs de rotswanden af. De weg is hier vrij bochtig, maar ook vlak dus. Veel bomen hier ook, en een passage in een tunnel die men in de rotsen heeft uitgehakt. Heel klein tunneltje wel, verrassend dat we in staat zijn deze route te nemen. Hier past de reclamekaravaan niet doorheen, voor een wagen met fietsen op het dak is het al krap. Het ziet er wel mooi uit, dat is dan nog iets. De tunnel ligt in de buurt van Soyans, waar dan weer een kasteelruïne te vinden is op de toppen van een van de vele rotsen hier. De weg in de kloof loopt na een tijd heel kort omlaag met een paar korte bochtje erbij, daarna gaat het dan weer anderhalve kilometer net iets meer dan vals plat omhoog. We bereiken vervolgens een brede weg en deze weg brengt de renners via enkele enorm brede haarspeldbochten naar Puy-Saint-Martin, waar we na 92 kilometer passeren. ![]() ![]() ![]() Wel een mooi uitzicht tijdens de afdaling in de buurt van Puy-Saint-Martin, jammer dan weer dat er hier paaltjes te vinden zijn in het midden van de weg. Beneden slaan we linksaf bij een rotonde en daarna rijden we drie kilometer volstrekt rechtdoor over een brede en vlakke weg, Cléon-d'Andran tegemoet. Een weg door de leegte, maar op de wind hoeven we opnieuw niet te rekenen. In Cléon-d'Andran komen we een rotonde tegen en enkele bochten in het centrum, buiten het dorp mogen we dan weer acht kilometer dezelfde weg volgen. Een brede en rechte weg, grotendeels langs de akkers. Het blijft wat vals plat omlaag lopen, maar in principe is het hier gewoon helemaal vlak. We komen voorlopig echt niets tegen, de rit heeft pas weer iets te bieden als we na 105 kilometer uitkomen in de buurt van Sauzet. In de buurt van dit plaatsje, waar met de Villa Sestier een stukje art nouveau te vinden is, komen we twee rotondes tegen. Bij de tweede rotonde nemen we een terugdraaiende bocht naar rechts, waardoor we het middeleeuwse Sauzet verder laten voor wat het is. In plaats daarvan gaan we op weg naar Marsanne, de weg naar dit dorpje toe loopt de komende vier kilometer aan 2,5% omhoog. Echt lastig is dat ook weer niet, maarja, vlak is anders. Tussendoor zitten er wat vlakke meters in, waarna we na 110 kilometer koers het dorpje Marsanne betreden. Vooral langs de akkers en door was bossen gereden op weg naar het dorp, in het dorp zelf is het dan weer lekker schaduwrijk dankzij de nodige bomen. Door de schaduw zou je wel bijna de vele wegversmallingen hier over het hoofd zien, het is weer een hindernisbaan. Eenmaal in het centrumpje van Marsanne komen we meerdere mooie gebouwen tegen. Op een kruispunt in het midden van het dorp hadden we linksaf kunnen slaan om aan een leuk klimmetje te beginnen, maar de sprinters worden vandaag dan toch nog redelijk gematst. We bevinden ons nu nog tussen de bergen in, maar we gaan eindigen in de Rhônevallei. Om die vallei te bereiken moeten we ergens nog een keer de bergen oversteken, maar dat gaan we op de meest simpele manier doen. We gaan niet via de Gol de la Grande Limite (4 km à 6,5%) naar de vallei van de Rhône toe, nee, we kiezen voor de Col de Tartaiguille (3,6 km à 3,5%). Scheelt nogal, zou ik zeggen. De sprinters mogen niet klagen, me dunkt. Na de doortocht in het centrum van Marsanne volgt er eerst nog wel een korte afdaling, het gaat twee kilometer op een vrij eenvoudige manier omlaag. We komen buiten het dorp wel op een iets smallere weg terecht die ook wat snelle bochtjes kent, maar dit mag geen probleem zijn. We rijden even langs de akkers, maar al snel rijden we een bos in en in het bos loopt de weg ineens een aantal kilometer omhoog. We gaan eindeloos vals plat klimmen naar de top van de Col de Tartaiguille, ondanks de gegevens van de organisatie gaat het in totaal zelfs vijf kilometer omhoog. Niet op een spannende manier, totaal niet. Laten we om het spannend te maken doen alsof er halverwege een kilometer aan 5% te vinden is, maar van de andere kilometers kunnen we echt niet meer maken dan vals plat. Door een bos rijden we op een licht slingerende manier omhoog. Geen lelijke klim, tegelijkertijd een klim waar geen enkele renner in de problemen gaat komen. Nee, hier worden de snelle mannen echt gematst. Dat levert geen garantie op dat deze rit in een sprint gaat eindigen, dat hoeft absoluut niet het geval te zijn, maar het probleem voor de sprinters is niet deze klim. Er kunnen andere problemen ontstaan, het halve peloton kan vanaf het begin in de aanval gaan, maar dit is verder dan toch een behoorlijk vlakke rit. Zo'n profiel ziet er wellicht nog wel indrukwekkend uit als je bij PCS kijkt, maar de praktijk is soms weerbarstig. Na 117 kilometer zijn we boven op dit klimmetje van de vierde categorie, de laatste klim van de dag. Als je het al een klim wil noemen, tenminste. ![]() ![]() Op de top van de klim slaan we linksaf, daarna beginnen we aan een afdaling van vier kilometer. In eerste instantie dalen we twee kilometer aan 5% af in de richting van het dorpje La Roche-sur-Grane, we rijden door een bos omlaag over een weg die niet de breedste is. Da's dan meteen het enige minpuntje, verder komen we amper een bocht van belang tegen. Een paar snelle bochtjes, maar niets om je druk over te maken. Voorbij La Roche-sur-Grane wordt de afdaling iets ingewikkelder, al heeft dat dan ook maar met een tweetal bochten kort na elkaar te maken. Even is het technisch, na die twee bochten direct na elkaar rijden we even verderop over een brug en als we die brug hebben gehad zijn de bochten wel verdwenen en is de afdaling ook voorbij. Kort, eigenlijk ook niet eens heel krachtig. Na de afdaling volgt er een kort stukje vals plat in de richting van Grane, we rijden een paar kilometer over een wat glooiende en slingerende weg door de bossen dat plaatsje tegemoet. Na een drietal glooiende kilometers loopt het vervolgens nog eens twee kilometer verder omlaag in de richting van Grane, maar pas als we dit dorpje bereiken komen we weer wat bochten tegen. Paar flauwe bochtjes, daarna vliegen we via een drempel Grane binnen en slaan we vervolgens resoluut rechtsaf, om even later een mooie terugdraaiende bocht naar links te nemen. Met 125 kilometer achter de kiezen zijn we dan in de Rhônevallei aanbeland, waar we in de resterende 35 kilometer van de rit op een vlakke manier naar Valence mogen rijden. Genoeg tijd om een scheve situatie recht te zetten, maar in het scenario dat er een sterke vluchtersgroep vertrekt is het kalf hier al lang en breed verdronken en in het geval dat er alleen een lullig groepje vooruit rijdt hoeft er niet veel rechtgezet te worden. Enfin, we komen op een enorm brede weg terecht en als we even later bij een rotonde rechtsaf slaan blijft de weg breed. We rijden rechtdoor op een vlakke manier Allex tegemoet, in de vier kilometer tussen beide dorpen in is de spannendste gebeurtenis dat we via een oude brug over de Drôme rijden en daarna het spoor oversteken. In het dal hier wil de mistral nog wel eens waaien, maar die neemt een snipperdag. Bovendien is het voorlopig nog behoorlijk beschut ook, we komen veel bomen tegen en we passeren ook wel wat gehuchtjes. Als we Allex bereiken moet er dan toch nog een paar meter geklommen worden, het dorpje ligt op een kleine heuvel en hoewel we met een brede boog om het dorp heen zullen rijden pakken we toch een paar hoogtemeter mee. Nooit meer dan vals plat, het gevaar zit hier nog meer in de vluchtheuvels en de rotondes die we tegenkomen, het zou wel een natte dag kunnen worden en dus valt een glibberpartij bij zo'n rotonde dan weer niet uit te sluiten. Beetje tegenwind vanaf dit punt ook, dat noteren we dan weer als nadeel voor de vluchters. Na meerdere rotondes in Allex komen we op een brede weg terecht die ons naar Montoison gaat brengen, nu gaan we wel een aantal kilometer dwars door de velden rijden. Het is vlak, zo goed als. Recht, breed, wind op kop. Af en toe een vluchtheuvel als we door een gehucht rijden, maar verder is het een simpele tocht. Als we bijna Montoison bereiken komen we uit bij een grote rotonde, hier rijden we rechtdoor om vervolgens op een weg terecht te komen die ons naar het centrum van het dorp brengt. De weg loopt hier een kilometertje vals plat omhoog, we rijden rechtdoor Montoison binnen en komen daarna in het centrum wat bochten, drempels en rotondes tegen. Montoison verlaten we al snel weer in licht dalende lijn, een klein eindje buiten het dorp slaan we linksaf een andere weg in en die weg zal naar Montmeyran voeren. Een kilometer of vijf rijden we over dezelfde weg, we passeren alleen maar akkers. De vruchtbare gronden van de Rhône zorgen voor een eentonig beeld, het is een saai stukje fietsen, en dat in volle finale. Enkele flauwe bochten onderweg, maar het gaat gewoon zo goed als rechtdoor op een zo goed als vlakke manier tot in Montmeyran. Dit plaatsje bereiken we na 141 kilometer, op 19 kilometer van de finish. We komen in dit dorpje waanzinnig veel vluchtheuvels tegen, verder stelt de passage hier weinig voor. Voor we het weten laten we Montmeyran weer achter ons, we rijden drie kilometer vooral rechtdoor verder in een omgeving waar weinig te beleven valt. In de buurt is Zoo Upie te vinden, een dierentuin die gezien het aantal reviews nog best populair is ook. Na drie kilometer vooral rechtdoor gereden te hebben langs de akkers en af en toe langs wat bomen slaan we aan het eind van de weg linksaf, om vervolgens één rechte streep richting Chabeuil te trekken. We hadden even uitzicht op de bergen, maar na de bocht bij de rotonde rijden we een tijd door een volstrekt leeg landschap zonder hoogtepunten verder. Dik vijf kilometer rijden we over een gigantisch brede weg rechtdoor in de grote leegte, hopend en biddend dat de wind gunstig staat. Sporadisch treffen we een vluchtheuvel en soms wat paaltjes op de weg, verder komen we tot we na 151 kilometer Chabeuil bereiken helemaal niet tegen. En dan zijn we al op tien kilometer van het eind, kun je nagaan. ![]() Chabeuil is een klein middeleeuws dorpje, in het centrumpje komen we enkele mooie gebouwtjes tegen. Een kerkje en een chateautje, je kent het wel. De renners gaan alleen weinig van het centrum zien, want vlak voor ze Chabeuil bereiken komen ze twee rotondes tegen. Bij de tweede rotonde slaan ze linksaf, om met een boog over een brede weg om het dorp heen te rijden. We bevinden ons hier dus op amper 10 kilometer van het eind, de finish komt in zicht. We komen uit op een industrieterrein en hier liggen wat vluchtheuvels, bij een volgende rotonde slaan we op het industrieterrein linksaf om vervolgens praktisch rechtdoor naar de finish in Valence te rijden. We hebben niet de snelste weg naar de finishstad genomen, we nemen in de vallei van de Rhône een omweg. Dit doen we om het spel met de wind te kunnen spelen, in deze vallei waait het nogal eens en Gouvenou heeft de laatste jaren bedacht dat je vlak voor de finish een paar keer van richting moet veranderen om de wind te kans te geven ooit een keer uit een goede hoek te waaien. Dat is natuurlijk leuk bedacht, maar het weer laat niet zo makkelijk met zich spelen. We hebben zeker wel eens waaiergeweld gezien in de Tour, maar Gouvenou gooit niet vaak zes. Ook nu laat de wind het weer afweten, het zou in Valence zelfs bijna windstil moeten zijn tegen de tijd dat we de finish bereiken. Tot in Chabeuil hadden de renners de afgelopen kilometers vooral met tegenwind te maken, het voordeel is dan wel weer dat ze na deze bocht naar links de wind wat meer in de rug krijgen. Schuin in de rug zelfs, maar het lijkt er bepaald niet op dat het ook daadwerkelijk hard genoeg gaat waaien. Het waaieridee kan hier de prullenbak in, vergeet het maar. Het terrein is na de bocht naar links in Chabeuil wel open, grotendeels in ieder geval. Het lollige is dat we na de bocht in dat dorp eigenlijk gewoon rechtdoor gaan rijden tot in de laatste kilometer. Fascinerende route, zo simpel kan het dus ook zijn. Tot op vijf kilometer van het eind komen we alleen twee flauwe bochten en een aantal vluchtheuvels tegen. Op vijf kilometer van de finish, waar vandaag de sprint zone begint, rijden we langs het lokale vliegveld, het Aéroport de Valence Chabeuil. Volledig open hier, jammer, jammer, jammer. We rijden rechtdoor over een gigantisch brede weg tot op vier kilometer van de finish, op dit punt komen we dan na nog een aantal vluchtheuvels een rotonde tegen. Dat is het bochtenwerk in de finale van deze rit, een paar rotondes. Van vier kilometer van het eind tot drie kilometer van het eind gaat het weer volledig rechtdoor over dezelfde, brede weg. Op drie kilometer van de finish volgt dan de volgende rotonde, wel een stevige joekel. Vlak voor die rotonde rijden we over een viaduct, we pakken toch nog een paar hoogtemeters mee op die manier. We dalen het viaduct af en slingeren dan om de rotonde heen, daarna volgt bijna direct nog een grote rotonde. Na deze rotonde betreden we de stad Valence, dat doen we via een industrieterrein. Op dat industrieterrein vinden we op twee kilometer van de aankomst de volgende rotonde, bij al die rotondes gaan we gewoon rechtdoor. Het zijn wel grote rotondes die flink wat bochtenwerk met zich meebrengen, maar verder knallen we gewoon echt helemaal rechtdoor. Je kunt die rotondes gebruiken om het peloton op een lint te trekken, dat lijkt me ook wel de aan te raden methode. Na de rotonde op twee kilometer van het eind gaat het een volle kilometer rechtdoor, tot aan de rode vod komen we alleen een flauwe bocht naar links tegen. De weg blijft breed, terwijl er inmiddels in de stad natuurlijk een hoop beschutting is. We bereiken de laatste kilometer en zelfs in de laatste kilometer gaat het nog doodleuk rechtdoor, maar dan volgt er op 700 meter van het eind een bocht naar links. Een bocht waar de weg wat smaller zou kunnen worden, als ze de vluchtheuvel hier niet weghalen. Als ze dat wel doen is het een brede en prima bocht, waarna het in de laatste 600 meter van de rit volledig rechtdoor zal gaan tot aan de finish. Na de bocht komen we uit op de brede Boulevard Franklin Roosevelt, deze weg loopt op een volledig vlakke manier rechtdoor tot aan de finish. Het draait aan het eind een piepklein beetje weg naar rechts, maar dit lijkt me een aankomst uit het boekje. Ideaal voor een massasprint, al is het maar de vraag of we gaan sprinten. ![]() ![]() Na een korte rit van 160 kilometer eindigt de laatste kans voor de sprinters in Valence, waar voor de vijfde keer een Tourrit zal eindigen. De vierde keer sinds 2015, de variatie is dat we dit jaar op een andere manier eindigen. De laatste drie keer dat we in Valence aankwamen zagen we iedere keer een finish op dezelfde plek, nu zijn we getuige van een geheel nieuwe finishstraat. Toch nog iets van variatie, chapeau. Valence debuteerde in 1996 in de Tour. Een rit met vertrek vanuit Gap zou aankomen in deze stad. De kleine Colombiaan Chepe González was in dienst van Kelme iedereen te snel af en rondde een vlucht succesvol af. Pas in 2015 keerde men weer terug en de renner die toen won kun je gerust het tegenovergestelde van González noemen. Van een kleine, gedrongen klimmer die het van de aanval moest hebben stapten we over op een stevige Duitse sprinter. André Greipel ging in een massasprint met de zege aan de haal, hij klopte John Degenkolb, Alexander Kristoff en Peter Sagan. In deze industriestad, waar ze zich vooral richten op leer, textiel en juwelen, keerden we in 2018 terug. Ik ging toen uit van een rit voor de vluchters, maar het werd toch een sprint. Oei, als dat maar geen voorbode is. In de laatste meters was Peter Sagan te sterk voor Alexander Kristoff en Arnaud Démare. Voor Sagan was het zijn derde ritzege van die Tour, hij zorgde er in de straten van Valence ook meteen voor dat de groene trui hem niet meer kon ontgaan. Das war einmal. Valence is overigens een stad met 65.000 inwoners, op de grens van de departementen Ardèche en Drôme, aan de oevers van de Rhône. Het is een stad waar door de jaren heen toch wel wat verschillende wielrenners zijn geboren. Charly Mottet bijvoorbeeld, die in 1991 twee ritten won in de Tour en zelfs vierde werd in het klassement. Woont tegenwoordig in Sallanches, de plek die we tijdens het WK in 2027 weer heel vaak gaan zien. Ook Axel Domont en Guillaume Bonnafond, voormalig renners van AG2R, komen uit Valence. Ondertussen allebei met pensioen, ze worden niet gemist. Tegenwoordig moeten ze het in Valence van de meisjes hebben, met Laura Asencio en Lea Curinier beschikken ze hier over twee vrouwelijke profs. Valence is verder een stad van niks, want als een van de hoogtepunten wordt de lokale kiosk genoemd, nou, dan weet je het wel. De slogen van de stad is Mon c½ur Valence en er is een kunstwerk te vinden in de stijl van I Amsterdam. Met de V als hart, erg ingenieus allemaal. Er is een kathedraal en een oud stadhuis, maar verder wordt de show toch vooral gestolen door het Maison des Têtes. Een huis, met hoofden. Trekt blijkbaar heel wat toeristen, volgens Wikipedia liefst 25.000 per jaar. Jeminee. Valence vormt een handelscentrum voor de regionale landbouw, op dat niveau acteren we. Het vormt ook een centrum voor sprinters, want bij de laatste passage in 2021 ging de zege naar Mark Cavendish. Dat was zijn wondertour, de Tour waarin het hem lukte om Merckx te evenaren. In de straten van Valence werd hij weer eens perfect afgezet en daarna kon hij makkelijk Van Aert en Philipsen kloppen. Het kan nu makkelijk weer een sprint worden in deze flopstad, maar we hopen ergens anders op. ![]() Deze korte rit begint om 13:35, na een neutralisatie van een kwartier beginnen we vervolgens heuvelop omstreeks 13:50. De NOS en Sporza zijn er pas rond 14:50 bij, als je de hele rit wil zien ben je dus weer eens aangewezen op de diensten van Eurosport. Eurosport 1 is om 13:15 live, de streams ook. De aankomst wordt verwacht tussen 17:10 en 17:29. Het zou een leuke rit kunnen worden met wat wind, maar daar is geen sprake van. In startplaats Bollène wordt het 27 graden, terwijl er een klein beetje wind uit het noorden staat. Voornamelijk tegenwind tijdens deze rit, dat dan weer wel. Je hoopt op een mooie vluchtersrit, maar die wind kan een spelbreker zijn. Wel dusdanig zwak dat het de vraag is of de renners er wat van merken, maar toch. Er is wat kans op regen, maar dan wel een heel kleine kans. Normaal blijft het droog, ook in Valence. Daar wordt het overdag eveneens 27 graden, terwijl de wind naarmate de dag vordert steeds meer lijkt te gaan liggen. Praktisch windstil als we de stad bereiken, wel nog steeds uit het noorden, of noordoosten. Net iets meer kans op regen hier, maar alsnog is het waarschijnlijker dat het gewoon een droge en warme dag wordt. ![]() Als we aannemen dat de driedubbele beklimming van de Montmartre te zwaar is vormt deze rit de laatste kans voor de sprinters. In die wetenschap is dit een inkoppertje: dit wordt een sprint. Waarom zijn al die sprinters nog in koers als ze deze kans laten schieten? Dat zou voor heel wat jongens nogal dom zijn, anders had een Groenewegen een week geleden al naar huis kunnen gaan. We mogen aannemen dat heel wat ploegen, tegen beter weten in, voor de sprint willen gaan. Toch hoop ik op een ander scenario. Ik hoop dat ze bij Tudor slim genoeg zijn om niet voor Dainese te rijden, ik hoop dat ze daar Alaphilippe en Hirschi weer in de aanval sturen. Ik hoop dat Jayco Schmid in de aanval stuurt. Ik hoop dat alle ploegen mannetjes in de aanval sturen, omdat je vanuit de vlucht meer kans maakt om de rit te winnen dan in de sprint tegen Merlier en Milan. Als je als ploeg nu nog samen gaat werken met Lidl-Trek en Soudal-Quick Step ben je geen knip voor de neus waard. De start schreeuwt ook om een sterke kopgroep, we beginnen met wat glooiend terrein en daar kunnen de krachtpatsers van het peloton meteen hun slag slaan. Mag daarna Lidl-Trek alles alleen gaan controleren, veel succes ermee. Als het peloton de handen ineen slaat kun je hier een prachtige vluchtersgroep laten wegrijden en dat is, wellicht naïef, het scenario dat ik voor me zie. Hoe deze rit gaat verlopen zal echt afhangen van de eerste kilometers. Het kan ook zijn dat iedereen wil sprinten en dat alleen een mannetje van Total in de aanval gaat, maar in de derde week pakken dit soort ritten vaak anders uit. De sprintersploegen zijn moe, de sprinters zijn moe, een vlakke rit in de derde week eindigt niet automatisch in een sprint. Het kan zijn dat ploegen het nu wel aandurven tegen Milan omdat hij het echt zwaar lijkt te hebben, maar je moet ook Merlier nog kloppen. Dat lukt je niet in de sprint, dus dan maar in de aanval. Normaliter twee ploegen om te controleren, dat is dan te weinig. Een belangrijke dag voor het groen natuurlijk ook, Milan moet hier zijn slag slaan, anders is hij de trui de komende dagen kwijt. Voor Lidl-Trek lijkt het me volledig duidelijk, voor Soudal-Quick Step is het zonder Evenepoel ook helder, voor alle andere ploegen hoop ik dat ze lucide genoeg zijn om massaal in de aanval te trekken. Wout vanuit het vertrek, kom maar door. Ik ga even dwars doen en ik kies voor een monstervlucht vol kleppers. Ik zou rappe mannen van het kaliber Groves ook van harte adviseren om zelf in de aanval te gaan, dat lijkt me hier absoluut de aangewezen methode. Geef me maar weer een juniorenkoers, trek de lijn van de afgelopen ritten maar door. Slag om slinger demarreren vanuit het vertrek, om dan na heel wat kilometers een sterke groep te zien gaan. Zo niet, dan wint Merlier dit natuurlijk eenvoudig. 1. Groves. Vanuit de vlucht! Ik ga nu natuurlijk enorm nat, maar dat maakt verder niet uit. Als Groves iets wil moet hij in de aanval gaan, vanuit het peloton gaat het in ieder geval nooit lukken. Het lijkt me wel een idee voor Alpecin om de halve ploeg vooruit te sturen. Probeerden ze gisteren ook, maar dat was dan weer niet echt hun terrein. Vandaag komt het meer in de buurt, 2. Van Aert. Een echte dag voor Wout ook, een heerlijke dag voor hem om de hele dag op kop te beuken. Dan verliest hij aan het eind de sprint omdat hij geen snelheid meer heeft, en hij is dan morgen niet vooruit te branden terwijl Vingegaard hem nodig heeft in de Alpen. Maar verder rijdt Visma een perfecte Tour, hoorde ik. Ik denk dat Trine het daar niet helemaal mee eens is. 3. Laurance. Enorm aanvallende Tour aan het rijden, zonder veel succes vooralsnog. Mist ook vaak de slag en moet dan zelf nog vanuit het peloton de oversteek maken. Als hij een keer op tijd meeschuift en niet teveel werk doet ziet er misschien zelfs een dichte ereplaats in. Ik ben nu nog meer dan Karrel een mooie rit bij elkaar aan het wensdenken, daar horen ook willekeurige suggesties bij. 4. Asgreen. Hoewel ik hem deze Tour amper nog in beeld heb zien rijden is dit een echte Asgreendag. Zo won hij een paar jaar geleden al een rit in de Tour, zo won hij een paar maanden geleden nog een rit in de Giro. Nu ogenschijnlijk mindere beren, dus geen ritwinst. Maar een ereplaats is ook wat waard. 5. Abrahamsen. Ik ga gillen als ze bij de knakworsten voor Fredheim gaan rijden, stuur maar gewoon die logge Abrahamsen nog eens in de aanval. Hij kwam 20 kilo aan om een betere wielrenner te worden, wat een verhaal. Weer eens wat anders dan hittetraining, meteen ook een gratis tip voor Pogacar. Probeer het eens voor volgend jaar, zou ik zeggen. | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 02:22 |
Vingegaard is deze Tour al tien (!) keer één plaats achter Pogacar geëindigd, dat moet haast wel een record zijn. Ook nog twee keer twee plaatsen na Pogacar en een keertje één plaats voor Pogacar. ![]() | |
superniger | woensdag 23 juli 2025 @ 07:16 |
Mooie OP. | |
Steven184 | woensdag 23 juli 2025 @ 07:31 |
Jordan Jegat staat 11e. 11e. Jordan Jegat. ... | |
mitt | woensdag 23 juli 2025 @ 08:19 |
Tijd voor wat paradijsvogels. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 10:00 |
Heb jij van hem gehoord voorafgaand de Tour? ![]() Ik niet | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 10:01 |
Misschien de nieuwe Iban Mayo? ![]() | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 10:02 |
Ik in elk geval nog nooit ![]() Vast wel eens onbewust in een uitslag gezien, maar niet echt bewust die naam onthouden ofzo ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 10:03 |
Al had ie wel aardige resultaten dit jaar en vorig jaar moet ik zeggen. Desondanks een opmerkelijke ontwikkeling om zo ineens mee te doen in klassement. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 10:03 |
| |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 10:08 |
Mee doen in het klassement is wel echt een enorme stretch. Hij doet totaal niet mee, hij staat alleen hoog. Ook wat tijd gepakt met een vlucht. Verder is het een prima allround rider gemaakt voor de Coup de France en vooral de kleine Franse rittenkoersen. | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 10:20 |
Ondertussen heeft Thijs het over mou ![]() | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 10:23 |
Wat is er met die gek? | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 10:24 |
Hij is "ontmaskerd" en het blijkt een een of andere typisch Kroatische gast te zijn. | |
Pistolero | woensdag 23 juli 2025 @ 10:28 |
Maar dit was allang bekend en heeft in alle kranten gestaan. | |
Steven184 | woensdag 23 juli 2025 @ 10:34 |
Ja, maar voornamelijk van Tour de Jura vorig jaar. Dit zag ik niet aankomen. | |
Steven184 | woensdag 23 juli 2025 @ 10:35 |
Thijs is wel wel fan van Jordan Jegat. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 10:36 |
En dat is de nieuwe klootzak Lance ![]() | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 10:40 |
en we starten gewoon met Tobias | |
DeeBee | woensdag 23 juli 2025 @ 10:52 |
Straks stukje hartaanval en ach, ach, ach, het nieuwe wielrennen!!1!!! | |
Momo | woensdag 23 juli 2025 @ 10:53 |
Danny van Poppel is vanochtend vader geworden van Bobbie (meisje) | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 10:54 |
En start niet meer. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 10:55 |
Hoezo niet? De moeder doet die bevalling toch? ![]() | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 10:59 |
Nee, dit kan niet | |
Pino112 | woensdag 23 juli 2025 @ 11:04 |
Jeetje gaat hij met Stephane Kox ja, dat wist ik niet. Vernoemd naar Traksel? | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 11:05 |
Ja, maar die kan dus nu wel wat hulp van knecht Danny gebruiken. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 11:06 |
Als hij fit is verklaard prima toch? Misschien hadden ze hem gisteren op de Ventoux in bescherming moeten nemen, maar nu is uitgebreid gecheckt of het veilig is neem ik aan. | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 11:07 |
Daardoor werd het NK wielrennen onlangs gespoilerd tijdens nota bene een F1-uitzending. Allard Kalff zei dat het feest was in het huis van hun ex-collega Stephane Kox, want Danny van Poppel was net Nederlands kampioen geworden. | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 11:07 |
Het voelt wel een klein beetje als al die voetbaltrainers die een speler na een overduidelijk te harde klap op het hoofd 'gewoon' door laten spelen. | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 11:08 |
Normaal bouw je dan rustig op, maar ok. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 11:14 |
Oh en bij die gelegenheid is die bobbiewurm verwekt? ![]() ![]() | |
maxi-mus | woensdag 23 juli 2025 @ 11:15 |
Meestal duurt zoiets rond de 9 maanden. | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 11:17 |
Gemiddelde zwangerschappen zijn een maand of negen, om en nabij, volgens mij. Dit lijkt me tamelijk vroeg. | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 11:18 |
Kijk eens dom, ja ho maar | |
Momo | woensdag 23 juli 2025 @ 11:19 |
Zou wel makkelijker zijn voor vrouwen als je na 3 weken kan bevallen | |
TommyL0204 | woensdag 23 juli 2025 @ 11:19 |
Wiegkapitein ![]() | |
maxi-mus | woensdag 23 juli 2025 @ 11:24 |
Wel wat vervelend bij een niet gewenst kindje. | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 11:28 |
ZIEDEND ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 11:33 |
We kunnen ook vaststellen dat ik geen idee heb wanneer dat NK geweest is ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 11:34 |
In het nieuwe wielrennen gaat alles sneller dan iedereen altijd voor mogelijk hield ![]() Maar goed. op naar de rit van vanmiddag dan maar ![]() | |
Sherlock_Holmes | woensdag 23 juli 2025 @ 11:36 |
Lekker een NK in het najaar ![]() | |
Makamba_ | woensdag 23 juli 2025 @ 11:37 |
Is er überhaupt bekend wat de oorzaak was los van te diep gaan? | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 11:37 |
Op hetzelfde tijdstip als ieder jaar? | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 11:38 |
Had Domme Danny ook last van, te diep gaan | |
Makamba_ | woensdag 23 juli 2025 @ 11:40 |
Er zijn rare opvattingen over zwanger worden/zijn in dit topic | |
TLC | woensdag 23 juli 2025 @ 11:56 |
Het was me ontgaan dat schijnbaar Jean-Paul op hogere leeftijd nog meedeed aan deze Tour, want ik las op TT 601 'vader van Poppel verlaat de Tour'![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 12:02 |
Maar okee, gezinsplanning kun je ook handiger doen dan dit natuurlijk. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 23 juli 2025 @ 12:34 |
Jij denkt dat er in het hoofd van Danny van Poppel überhaupt zoiets als een planning bestaat? | |
tizitl2 | woensdag 23 juli 2025 @ 12:35 |
Zijn er ook al veel weg die daar normaal voor staan: Almeida, Evenepoel, Landa, die niet mee doet, Carapaz die niet mee doet. Dan heb je nog de Yates broers die samen kryptonite hebben opgegraven in de achtertuin van hun moeder en teamoverstijgend plots al hun klimkrachten kwijt zijn voor deze ronde, Jorgenson die zijn niveau absoluut niet haalt en dan maar kiest om te werken. Dat geeft dit soort mannen, op zeer ruime afstand, de mogelijkheid een top 10 te ambiëren. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 12:48 |
Misschien dat hieruit inderdaad blijkt van niet. | |
Dale__Cooper | woensdag 23 juli 2025 @ 13:01 |
Boogerd had gisteren al bij de Mont Ventoux moeten zijn, maar had een autobotsing. Vanaf vandaag als het goed is wel op locatie. | |
Chiappucci | woensdag 23 juli 2025 @ 13:06 |
https://sporza.be/nl/2025(...)eting~1753260142088/ Wout heeft grootse plannen! | |
Dale__Cooper | woensdag 23 juli 2025 @ 13:09 |
Als ze daadwerkelijk een alles of niets poging willen doen morgen, kan die beter vandaag meesprinten en zich verder rustig houden. | |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 13:19 |
Je weet dat het niet altijd gelijk lukt he? Dat er soms weinig plannen bij zit . WOUT had dat ook tijdens de Tour paar jaar terug. | |
Ambrosius | woensdag 23 juli 2025 @ 13:22 |
Wout gaat z’n ogen open houden hoor ik, dat lijkt me handig. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:33 |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 13:34 |
Dan is het mooi dat ik Ackermann er al uitgehaald | |
Dutch_view | woensdag 23 juli 2025 @ 13:38 |
Danny die niet eerst op de kalender heeft gekeken voordat hij aan de daad begon ![]() | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 13:39 |
En toch kunnen dat soort dingen altijd net even onhandig uitpakken (als hij dit daadwerkelijk zo ziet, natuurlijk) ![]() | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 13:40 |
Ik vind dit echt maar gelul. Volgend jaar weer een Tour. Het is geen wk voetbal of OS. En daarnaast het hele jaar belangrijke koersen. Dan moet je gaan plannen op een kind in november ![]() | |
Dutch_view | woensdag 23 juli 2025 @ 13:41 |
Dan moet hij maar eerder gaan oefenen ![]() | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 13:42 |
Het verschilt natuurlijk dan ook per persoon. Maar het lijkt me sterk dat Van Poppel zelf hier nou zo enorm van baalt. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:43 |
Lidl gaat voor maximale punten met Milan vandaag (70), idee is dus ook volle punten te pakken bij de tussensprint | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 13:44 |
Nou ja dan kun je ook tegen je ploegleiding zeggen "neem maar een renner mee die een kans heeft om Parijs te halen want ik stap halverwege toch af". | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 13:44 |
Ik ga je nu al vertellen dat dat mislukt. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:44 |
Denk dat hij van vandaag wel baalt, die was een kans voor hem (al is de kans ook groot dat hij moest aantrekken voor Meeus.. ), andere ritten zijn normaal te zwaar Al kan ik me voorstellen dat hij graag met Lipowitz het podium had gevierd | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:45 |
Dat weet je helemaal niet.. | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 13:45 |
https://www.hln.be/tour-d(...)haar-gezin~a449147d/ Sarah de Bie-Van Aert, een blijvende bron voor artikels. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 13:45 |
Al moet hij voor de bühne wel even doen alsof hij het erg vindt voor de ploeg. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:45 |
Die ook elke keer hier gepost moeten worden ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 13:46 |
Ik word woest als ARKEA vandaag gaat rijden voor Demare | |
Ambrosius | woensdag 23 juli 2025 @ 13:46 |
Wout al op de eerste rij. | |
Steven184 | woensdag 23 juli 2025 @ 13:47 |
Al die users die zitten te klagen zitten zelf heel de dag op f5 te klikken in de hoop op nieuw artikel | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 13:47 |
Voor de ploeg was het ongetwijfeld ook geen geheim dat dit kon gebeuren. Hij heeft nu gewoon 16 etappes werk kunnen doen natuurlijk, misschien is dat wel gewoon de keuze die ze gemaakt hebben in plaats van iemand die er wel 21 etappes bij kon zijn, maar die ze als minder nuttig in hebben geschat ofzo, weten wij veel ![]() Nu even netjes doen alsof het balen is voor de ploeg enzo, maar het zou me echt verbazen als dit achter de schermen niet al lang en breed min of meer was afgesproken met wederzijds goedvinden. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:47 |
Lekker weertje aan de finish | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 13:47 |
Vooral omdat mijn held Georges Van Aert correct Paret-Peintre pronostikeerde ![]() | |
Dutch_view | woensdag 23 juli 2025 @ 13:48 |
Pluie genot | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:48 |
Gevaarlijke plek wel | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 13:48 |
Komt Van Aert heel goed weg. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 13:48 |
Wout kennie sturen | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 13:52 |
Ik kan je verzekeren dat het echt een topartikel is, waarbij ik nu al lid word van de Georges Van Aert-fanclub. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 13:52 |
Oh ja vast wel ![]() ![]() ![]() Kunnen wij er natuurlijk nog steeds wel lekker van alles van vinden en zo hea ![]() ![]() | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:53 |
Genoeg ploegen voor de vlucht in ieder geval | |
Steven184 | woensdag 23 juli 2025 @ 13:54 |
Fijn om te horen. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 13:55 |
Die 4 die vooraan zijn, zijn wel de ploegen die ik verwacht. Terwijl de rijen nu al gesloten worden verder. | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 13:55 |
Kopgroep snel weg, jammer | |
maxi-mus | woensdag 23 juli 2025 @ 13:55 |
Flopgroep | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 13:56 |
Albanese, Pasjee, Burgaudeau en Abrahamsen. Succes. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 13:56 |
![]() Ben ik er toch weer ingetuind. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:56 |
Ja, gaat sneller dan gedacht.. eigenlijk had je nog types als Wout, Foss, Romeo ofzo erbij moeten hebben om echt kans te maken | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 13:57 |
Laurance ![]() | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 13:57 |
Toch weer oorlog ineens. Het blijft wonderlijk. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 13:57 |
Laurance met een portie friet | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 13:57 |
Oh, we zijn nog niet klaar, gisteren begon het ook met een kleine groep en uiteindelijk werd het een enorme kopgroep | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:00 |
Zijn timing is echt heel slecht deze hele Tour al ![]() | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:01 |
Toch wel logisch? Teams als EF willen nu echt oorlog. Minimaal tot en met die eerste klim. En het moet dan een grote kopgroep worden. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 14:02 |
Waarom doe je dat als je eerst met z'n allen breed over de weg rijdt? | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 14:02 |
Wegenblokkeerders ![]() ![]() | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:03 |
Op dat hupje moeten ze nu wel gaan. | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 14:03 |
Sarah: “Alles staat in het teken van de koers bij Georges. Wanneer hij de vlag van Italië ziet, zegt hij Sara Casasola, zij is blijkbaar Italiaans kampioen cross. Toen ze op school leerden over het verschil tussen blank en zwart, riep hij: “Blank dat is zoals Blanka Vas...” Dat is toch top man. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 14:03 |
Dit is gespeeld Bob. 2 minuten al | |
Reljem | woensdag 23 juli 2025 @ 14:04 |
Van Wilder is een idioot voorbeeld #14 | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:05 |
Ja, jammer. | |
Toby56 | woensdag 23 juli 2025 @ 14:05 |
Ik vermoed naar Hergé. | |
Reljem | woensdag 23 juli 2025 @ 14:06 |
Graag geen sprint voor de altijd irritant blokkerende sprintploegen. En zeker Alpecin en Jayco, lachwekkond. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 14:07 |
Kan zijn dat er nog wat geprobeerd wordt op het 1e klimmetje, maar dan moet je daarna wel een heel eind door met Soudal en Trek achter je aan | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:08 |
Ik zie Israël ook blokken. Leg maar uit. | |
TargaFlorio | woensdag 23 juli 2025 @ 14:08 |
![]() Georges is de nieuwe Patrick Broe en Benji Naessen ineen. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 14:09 |
Alles voor Jake S.! | |
TargaFlorio | woensdag 23 juli 2025 @ 14:09 |
![]() | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 14:11 |
Die geloven in zwart pfeerd Jake. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 14:13 |
![]() | |
Dutch_view | woensdag 23 juli 2025 @ 14:14 |
Schreeuw niet zo Bobbie | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 14:15 |
Lekker hoor ![]() | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 14:15 |
Ik wist niet dat je kwaad werd | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:16 |
Toch verbazingwekkend dat iedereen met Merlier en Milan naar de finish wil. | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 14:16 |
Naar Traksel is toch niet te luisteren, wat een ellende. | |
Reljem | woensdag 23 juli 2025 @ 14:21 |
Afschuwelijk. En die Jan vond ik in het begin wel te pruimen, maar doet doorlopend alleen maar aannames en gokwerk, overdrijft constant en houdt nooit zijn klep. Zeer matig duo, ik verlang naar Karsten en de Belg. De NOS is nu ook weer matig zonder Boogie en de Belg is al een tijdje af. | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 14:27 |
In de Vlaamse spelling is het gewoon "Van" toch? | |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 14:28 |
Worden zo geen 70 punten voor Milan ![]() | |
Van_Poppel | woensdag 23 juli 2025 @ 14:29 |
Wout heeft Nederlandse roots | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 14:29 |
Deze Tour heb ik me prima vermaakt met de NOS, ook met Clement als commentator. Daarnaast hebben ze uitstekende analisten langs de kant staan, zoals Kittel, Dumoulin en nu ook Boogerd. Het enige jammere is dat ze halverwege de etappe terugschakelen om de rit te bespreken. | |
Chiappucci | woensdag 23 juli 2025 @ 14:29 |
Normaal gesproken wel, alleen is "Van Aert" in dit geval een naam van Nederlandse oorsprong omdat zijn familie hiervandaan komt. Vandaar is het Wout van Aert, maar bijv. wel Greg Van Avermaet. | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:30 |
Denk niet dat ze het aandurven dit dicht te rijden. | |
Chiappucci | woensdag 23 juli 2025 @ 14:32 |
Bobbie vindt dat Albanese op de sprint had moeten gokken. ![]() | |
Momo | woensdag 23 juli 2025 @ 14:32 |
Nederlandse roots en Wout wil dat het met kleine letter v geschreven wordt ook net als bij zijn vader die gewoon Nederlands paspoort heeft. | |
Reljem | woensdag 23 juli 2025 @ 14:33 |
Helemaal eens behalve dat ik niet zo lekker ga op Stef. Maar de rest is uitstekend. | |
superniger | woensdag 23 juli 2025 @ 14:33 |
Rukker de Jongh. | |
Devolder | woensdag 23 juli 2025 @ 14:34 |
Bobbie snapt niet dat je voor een kleine kans voor de rit gaat i.p.v. een grote op top 20. Dat je dit commentaar laat geven | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:37 |
Misschien nog aanvallen na de intermediate sprint? Ze zullen nog wat inlopen en dat klimmetje daarna nodigt wel uit voor een poging ![]() Of teveel hopium? | |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 14:37 |
stef heeft, vind ik, een vervelende commentaarstem | |
Ambrosius | woensdag 23 juli 2025 @ 14:39 |
Ze houden ze wel kort, dus waarom niet.. | |
noodgang | woensdag 23 juli 2025 @ 14:39 |
Dat lijkt me ook niet verstandig voor ze om te doen | |
Dutch_view | woensdag 23 juli 2025 @ 14:40 |
Bobbie had een Duitser kunnen zijn. Geen humor, vind zichzelf vooral grappig. | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:40 |
Kopgroep kan ook even tactisch inhouden ![]() | |
Dutch_view | woensdag 23 juli 2025 @ 14:41 |
Nutteloze Blythe met zijn handgebaren. | |
Reljem | woensdag 23 juli 2025 @ 14:42 |
Als de logica van deze Tour wordt gevolgd gaat alles weer ontploffen na de sprint, als het 1,5 minuut is. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 14:44 |
Ik eis aanvallen op Col du Pertuis | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:45 |
Announce Romeo, Asgreen, Trentin, Alaphilippe en Van Aert. | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 14:46 |
Die tegenwind is wel naatje. | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 14:48 |
Je zal je dochter er maar naar vernoemen | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 14:48 |
Blijft ingewikkeld. ![]() | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 14:54 |
Barré chute | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 14:54 |
Barre tour voor hem | |
Van_Poppel | woensdag 23 juli 2025 @ 14:56 |
Barré ziet sterretjes, die zullen ze wel weer op de fiets zetten | |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 14:56 |
Barré en boos | |
TLC | woensdag 23 juli 2025 @ 14:57 |
Naar Bobbie Traksel luister je niet voor je plezier, dat in tegenstelling tot Karsten Kroon natuurlijk ![]() Zou het ooit in Greenways opkomen om eens in een kopgroep te zitten ? Of realiseert hij zich niet dat hij nooit meer een massasprint kan winnen ? | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 14:57 |
Dom toneelstukje dit | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 15:00 |
Dit was echt sprinten in slow motion ![]() | |
Momo | woensdag 23 juli 2025 @ 15:01 |
Vocsnor vlog met Jonas die een snor groeit https://www.instagram.com/p/DMc1RpaNZlP/ | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 15:06 |
Sarah: “Nu rijdt papa weer met een neuspleister op.” Georges: “Ik wist dat al.” Sarah: “Ah, heeft hij zijn tactiek weer enkel met jou besproken?” Jerome heeft vooral oog voor de tractors langs de kant van de weg en begroet ze allen persoonlijk. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 15:07 |
Belgische sportpers is knettergek. Echt knettergek. | |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 15:07 |
En dan boos zijn als Staf dat aankaart. | |
Momo | woensdag 23 juli 2025 @ 15:11 |
Maar de snor moet er weer af als vrouwlief overkomt | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 15:12 |
Georges van Aert is bekender dan pakweg Yves Lampaert in België ![]() | |
superniger | woensdag 23 juli 2025 @ 15:13 |
Mooi gedicht. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 15:14 |
Ik wil niet itempjes over zelfvoldane schrijvers. Ik wil itempjes over kasteeltjes waar we langsrijden. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:14 |
Die had ook gewoon een docu over z'n leven he ![]() | |
Toby56 | woensdag 23 juli 2025 @ 15:14 |
Nou, Gerard Kornelis is uitgesproken. De verrekijk kan worden uitgezet. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:14 |
Ineos wil er nog wel voor gaan | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 15:15 |
Mooi dat Ineos toch wat wil proberen. | |
Toby56 | woensdag 23 juli 2025 @ 15:15 |
De man was een zwaar getroubleerd wrak. Maar een geweldige schrijver (en spreker). | |
Ambrosius | woensdag 23 juli 2025 @ 15:15 |
Gelukkig, nog wat actie. | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 15:15 |
Volgende stap is dat Wout hem achterlaat bij een tankstation. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:16 |
Wel het probleem dat de ideale renner voor dit scenario zichzelf al leeg gereden heeft.. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 23 juli 2025 @ 15:17 |
Klootzak Nils P. | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 15:19 |
Je houd je maar in, we willen Bruna gewoon op de spelen! | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:21 |
Ineos doet nog een poging | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 15:21 |
Ineos heeft het op gang getrokken voor niemand ![]() | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:21 |
Ineos sloopt zichzelf | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 15:21 |
Wat heeft Ineos nu bereikt? | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 15:22 |
Dat de etappe weer wat leuker is. Prima actie van Ineos | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 15:23 |
Lenny ontploft. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:23 |
Die wilde nog graag "echt" de trui pakken vandaag.. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:24 |
Milan eraf. Wel vlak voor de top. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 15:24 |
Klote gek Milan eraf. Keurig. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:25 |
Merlier was er ook al af, maar je moet nog een heel eind door | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 15:25 |
Die komen wel weer terug | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 15:25 |
Trek mag in hun handjes dichtknijpen met politieagent Simmons. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:25 |
Dat is wel een gat. | |
Koffieplanter | woensdag 23 juli 2025 @ 15:26 |
Milan heeft 0,0 koersinzicht. Wat een domme kracht. | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 15:26 |
Milan doe eens rustig. Laat dit je ploeggenoten oplossen. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:26 |
Milan kan alleen maar hard trappen. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 15:28 |
Schaakman pakt rustig even een reepje tot Merlier terug is. | |
Van_Poppel | woensdag 23 juli 2025 @ 15:28 |
Goud voor Lars Peers | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:28 |
Zolang het niet stilvalt is Milan kansloos. | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 15:29 |
Laten invliegen voor Vive le Vélo! | |
Remco | woensdag 23 juli 2025 @ 15:29 |
Ze gaan hem toch niet 90 kilometer op het vlakke op afstand houden? | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 15:29 |
Werkelijke verschil bij zo'n uitgestrekt peloton is misschien 30', dat loopt wel los. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:30 |
Dan heb je meerdere ploegen nodig die dat zo lang vol willen houden ja (en zelfs dan is het afwachten of het lukt met de brommers erachteraan) | |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 15:30 |
Welke sprinters er nu af? Volgens Steef; Merlier Milan Groenewegen Demare Ackermann | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 15:31 |
Er is nog wel wat mogelijk ![]() | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:31 |
Bauhaus ook. | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 15:31 |
#freesimmons | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:32 |
Die volgende klim is wel echt nutteloos. | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 15:34 |
Voorin nu alleen maar Simmons. Dat nodigt wel uit voor flinke aanvallen. | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 15:34 |
Als je als ploeg wat wil moet je nu doortrekken tot aan het volgende klimmetje, in plaats van nu aanvallen. | |
Van_Poppel | woensdag 23 juli 2025 @ 15:34 |
Captain America laat niemand wegrijden | |
Reljem | woensdag 23 juli 2025 @ 15:35 |
MAGA begint ook wel wat overdreven rond te fietsen zeg. | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 15:36 |
Tudor heeft én Mayrhofer én Dainese, maar Lollerflip geeft geen zak. | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 15:36 |
Simmons moet niet reageren op de renner van Movistar. Laat hem lekker wegrijden | |
franklop | woensdag 23 juli 2025 @ 15:37 |
Iedereen weer aangesloten? | |
WAvanBuren | woensdag 23 juli 2025 @ 15:37 |
Tak. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:38 |
Halve minuut nog steeds | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:38 |
Alpecin, Tudor en Wanty zouden nu mannetjes op kop moeten zetten. Voor zover ze die hebben natuurlijk. | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 15:39 |
Alpecin gaat rijden erg mooi | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 15:39 |
De eerste twee doen het, denk dat Wanty geen renners heeft voor Girmay | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 15:39 |
Picnic doet ook mee | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 15:40 |
Alpecin en Tudor hebben het begrepen. Wel te laat. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:40 |
Ze zijn alweer bijna terug, GPS klopt niet dus | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:40 |
Israel zou het op zich ook moeten doen als ze toch voor Jake gaan en niet voor Akkerfrans | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 15:40 |
Dat is wel tricky, maar mooi dat ze dat doen. | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 15:40 |
GPS klopt. Alleen is dat naar de voorkant van het peloton. | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 15:42 |
Verschil is natuurlijk met de voorkant van de groep. | |
Koffieplanter | woensdag 23 juli 2025 @ 15:42 |
Skin Quimmons is een top 5 renner deze Tour, ongelooflijk. | |
Marcoss | woensdag 23 juli 2025 @ 15:42 |
Alsnog leek dat verschil een stuk kleiner dan in beeld stond.. Ze komen ook amper dichter op de koplopers trouwens, die rijden flink door | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 15:43 |
Ja jammer. Nog een poging straks maar | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:43 |
Split is voorbij | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 15:43 |
DAt klimmetje lijkt me echt niet zwaar genoeg. Maar je weet het nooit. | |
WAvanBuren | woensdag 23 juli 2025 @ 15:47 |
10:01,71 | |
Chiappucci | woensdag 23 juli 2025 @ 15:49 |
En dan te bedenken dat het er lang naar uitzag dat hij niet eens zou meegaan. | |
WAvanBuren | woensdag 23 juli 2025 @ 15:51 |
Renaat ![]() | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 15:53 |
José ![]() | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 15:56 |
Alles op een lint, over naar Maarten op de motor. Wat zie je? ~Alles op een lint | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 15:57 |
Sporza krijgt ervan langs | |
Koffieplanter | woensdag 23 juli 2025 @ 15:59 |
Nauwelijks een jaar geleden had het nog veel contouren van een mentaal vroegpensioen nav. Mader. En nu is hij beter dan ooit. | |
de_boswachter | woensdag 23 juli 2025 @ 15:59 |
Nog KM of 15 tot de PCS Bangbus!!!!!!! | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:04 |
De nieuwe Georges van Aert is uit.
| |
TommyL0204 | woensdag 23 juli 2025 @ 16:11 |
Georges is zoooo 2024. Scott is het helemaal | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 16:11 |
Pogi bedankt Visma voor het harde werk. En gaat winnen op La Loze. | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 16:12 |
Kan hij personages uit 'het Eiland' imiteren? | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 16:13 |
Denk je niet dat ze weer met bruggenhoofden gaan spelen? | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:15 |
Juul is woest. | |
Van_Poppel | woensdag 23 juli 2025 @ 16:15 |
Ach Flip | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:16 |
Carlos Rodriguez, dat heeft nog lang geduurd. | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 16:16 |
Ach Magnus | |
The_Undertone | woensdag 23 juli 2025 @ 16:16 |
Oscar Carlos Rodriguez ligt er ook bij. | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 16:16 |
Ah we gaan er maar weer even bij liggen, ach ach ach. Rood riek es is gebutst. | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 16:17 |
Carlos doet wel heel veel moeite om een anoniem top 10 klassement te behouden. | |
Momo | woensdag 23 juli 2025 @ 16:19 |
Jegat voor top 10? Al heb ik beide renners voor de Premjur Liek | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 16:19 |
Mooie dag om ook even wat schermen op het tweede scherm te smijten. | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 16:20 |
Ben je zo boos dat het tweede scherm kapot moet? | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:22 |
Het is dan wel vals plat, maar nu gaat er niemand meer wat doen? | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 16:22 |
Woods op kop van het peloton. Maar wel heel snel weer van kop af. | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:23 |
WOUT, dit was niet afgesproken. | |
Faraday01 | woensdag 23 juli 2025 @ 16:23 |
De pcs wereldranglijst aller tijden ![]() | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 16:23 |
Van Aert in de aanval | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 16:23 |
WOUT | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 16:23 |
Daar gaat WOUT | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 16:23 |
WOUT | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 16:24 |
Sowieso erkennen we niks van rankings van PCS. Trouw aan CQ. | |
TommyL0204 | woensdag 23 juli 2025 @ 16:24 |
Trine haar tweede scherm sneuvelt | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 16:25 |
Die kijkt ook naar schermen? | |
capuchon_jongen | woensdag 23 juli 2025 @ 16:25 |
Ach beetje wanhoopspoging van Wout. Die zien ze terug in de laatste 10 km | |
Van_Poppel | woensdag 23 juli 2025 @ 16:25 |
Trine zit nu te schuimbekken op de bank | |
Aguero | woensdag 23 juli 2025 @ 16:25 |
In dit geval lijkt me dat terecht. | |
DiegoFuser | woensdag 23 juli 2025 @ 16:25 |
Wout, waarheen, waarvoor? | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 16:25 |
Voor Georges | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:26 |
Stop maar Wout, je gaat er niet geraken. | |
TargaFlorio | woensdag 23 juli 2025 @ 16:26 |
En Georges? | |
Mexicanobakker | woensdag 23 juli 2025 @ 16:26 |
Wout mag nog wel wat energie verspillen. | |
Faraday01 | woensdag 23 juli 2025 @ 16:26 |
Als hij niet heel dicht zit op de top zijn er kansen op patatten | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 16:26 |
Wie is eigenlijk de hoofdcommentator bij de NOS tegenwoordig? Zet hem er net even op en tot mijn positieve verbazing hoor ik iets dat veel beter is dan Joris ![]() | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 16:26 |
Andries Lamain | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 16:26 |
Tak 27 | |
DiegoFuser | woensdag 23 juli 2025 @ 16:27 |
Andries Lamain. Ex-Eurosport. | |
Wienerschnitzels | woensdag 23 juli 2025 @ 16:27 |
Georges krijgt spontaan zin in patat. | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 16:27 |
WOUT heeft zin in patat? | |
capuchon_jongen | woensdag 23 juli 2025 @ 16:28 |
Wout koerst altijd beter als MVDP er niet bij is. Alsof Wout niet echt zelfvertrouwen heeft als Mathieu er bij is. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 16:28 |
En dan gaat ie meesprinten ![]() | |
TommyL0204 | woensdag 23 juli 2025 @ 16:28 |
Die heeft zijn glas kersensap zojuist door de kamer geslingerd | |
DeeBee | woensdag 23 juli 2025 @ 16:28 |
Vlaamse frieten voor WOUT | |
Slobeend | woensdag 23 juli 2025 @ 16:29 |
Flinke steen! | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:29 |
Ach, Wout. | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:30 |
Helaas ex-Eurosport ![]() | |
TargaFlorio | woensdag 23 juli 2025 @ 16:30 |
Zeg maar gerust een betonplaat van 2000 kg. | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 16:30 |
Die gooit nu met zijn Odieltje naar de TV. | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 16:30 |
Morele winnaar WOUT | |
Kopiko | woensdag 23 juli 2025 @ 16:30 |
Chasse frites | |
Felagund | woensdag 23 juli 2025 @ 16:30 |
Hadden ze bij Visma niet beter met een paar man het klimmetje kunnen opknallen? | |
capuchon_jongen | woensdag 23 juli 2025 @ 16:31 |
Zal hem niet worden. Op naar zondag dan. | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:31 |
Niermann, grijp eens in. | |
capuchon_jongen | woensdag 23 juli 2025 @ 16:31 |
Nog altijd niet bij de koplopers | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 23 juli 2025 @ 16:31 |
Regen/spatjes | |
Pino112 | woensdag 23 juli 2025 @ 16:31 |
Roel je moet bij Girmay blijven!! | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 16:32 |
Gaat er ook niet komen | |
Frozen-assassin | woensdag 23 juli 2025 @ 16:32 |
Wout jongen, laat je uitzakken en sprint dan maar mee | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 16:33 |
Peloton gaat het nog lastig krijgen met deze kopgroep. | |
capuchon_jongen | woensdag 23 juli 2025 @ 16:33 |
Langs de ene kant zie ik wel een sprint graag. maar het probleem is dat het tijdens de aanloop erg saai kan zijn... Daarom zouden ze verplicht een 4e categorie berg moeten opzoeken in de laatste 25km | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 16:34 |
Ook continu gaten in het peloton. Eigenlijk had Alpecin even gas moeten geven. | |
heywoodu | woensdag 23 juli 2025 @ 16:34 |
Nou ja, ik kijk eigenlijk altijd Eurosport, dus dan krijg je dat niet zo veel mee ![]() | |
Szura | woensdag 23 juli 2025 @ 16:34 |
Wout is inmiddels pure middelmaat met een topsalaris | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 16:34 |
Dwaze actie van Wout van Aert dus. | |
TweedeKlum | woensdag 23 juli 2025 @ 16:34 |
Wout is te vaak anaal vernederd door Tjeu. | |
Dr_Flash | woensdag 23 juli 2025 @ 16:34 |
En het gaat regenen ook nog. Dat wordt massaal chuteren in de sprint. | |
Chiappucci | woensdag 23 juli 2025 @ 16:35 |
Ach Wout | |
Immerdebestebob | woensdag 23 juli 2025 @ 16:36 |
Visma had ook best een aanloopje mogen nemen, dan had misschien EF ook mee gesprongen. | |
Van_Poppel | woensdag 23 juli 2025 @ 16:36 |
Dit was een alibi-aanval zodat hij straks niet hoeft mee te sprinten. | |
Aguero | woensdag 23 juli 2025 @ 16:37 |
Maar hij moet just wel! | |
H.Vviv | woensdag 23 juli 2025 @ 16:37 |
Op zich was het geen slechte actie van Van Aert. Maar als je op het klimmetje er niet bijkomt moet je er ook direct mee stoppen. | |
wimderon | woensdag 23 juli 2025 @ 16:37 |
De altijd over de motoren klagende Simmons zit bijna achter op de motor. |