Bronquote:In gerookte Atlantische zalmfilet die is verkocht bij meerdere Nederlandse supermarkten is de listeria monocytogenes-bacterie aangetroffen. Deze bacterie kan een voedselinfectie veroorzaken met klachten als koorts, spierpijn en in ernstige gevallen bloedvergiftiging of hersenvliesontsteking. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een veiligheidswaarschuwing uitgegeven: ‘eet de zalm niet.’
Het gaat om Gerookte Atlantische zalmfilet (200 gram) van producent Leroy Seafood Netherlands BV, die onder meer werd verkocht bij supermarkten Plus, Dirk, Hoogvliet, Boon’s Markt, DekaMarkt, Spar en Vomar. De besmette zalm is te herkennen aan de houdbaarheidsdata 3, 4, 5 en 8 augustus 2025.
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) kan een listeria-infectie bij gezonde mensen griepachtige klachten veroorzaken, maar voor kwetsbare groepen kan de bacterie ernstige complicaties geven. Bijvoorbeeld ouderen, zwangere vrouwen, pasgeboren baby’s en mensen met een verzwakt immuunsysteem kunnen hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging krijgen. De NVWA roept mensen op om de zalmfilet niet te eten en de vis weg te gooien.
Dit zegt Plus: "Wij verzoeken u dringend dit product niet te consumeren en het terug te brengen naar de winkel waar u het heeft gekocht. U krijgt het aankoopbedrag vergoed."quote:
Listeria wordt je niet zo zeer ziek van hoor, voor de meeste mensen boeit dat geen reet. Het is alleen wel heel gevaarlijk voor zwangere vrouwen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:40 schreef SebbeSwensje het volgende:
Bij mijn vorige werk zou ik dit met alle liefde hebben aangegrepen om me minimaal een weekje ziek te melden. Gelukkig zit ik nu wel bij een goede werkgever.
Je kunt toch doen alsof? Daar bestaat deze hele wereld immers uit.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Listeria wordt je niet zo zeer ziek van hoor, voor de meeste mensen boeit dat geen reet. Het is alleen wel heel gevaarlijk voor zwangere vrouwen.
Overigens, dit wordt zo vaak gevonden en dat haalt het nieuws niet eens.
Wat ga je zeggen: Ik heb Listeria want ik heb die vis gegeten en ik ben nu ziek? Of zeg je ik ben ziek, laat me met rust en ik zeg wel weer wanneer ik kom?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Je kunt toch doen alsof? Daar bestaat deze hele wereld immers uit.
Als je om de week weer een nieuw smoesje moet bedenken, word je daar vanzelf wel tactisch in.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat ga je zeggen: Ik heb Listeria want ik heb die vis gegeten en ik ben nu ziek? Of zeg je ik ben ziek, laat me met rust en ik zeg wel weer wanneer ik kom?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |