![250717-header-sheriff-uit.jpg?width=1365&height=585&v=1dbfa1be051a670]()
quote:
Woede bij fans FC Utrecht: eerste Europese duel in jaren dreigt niet te worden uitgezonden: ‘Bij Ajax was dit allang geregeld’
Boosheid bij supporters van FC Utrecht: waar zij maandenlang uitkeken naar de rentree van hun club in het Europese voetbal is het nog maar de vraag of zij donderdagavond de eerste wedstrijd tegen FC Sheriff Tiraspol kunnen volgen. Het is Nederlandse tv-zenders tot nu toe niet gelukt om de uitzendrechten voor de wedstrijd van komende donderdag aan te kopen.
Job Oldegbers, Ard Schouten 22-07-25, 11:47 Laatste update: 12:03
De Utrechtse FC kwalificeerde zichzelf na een goed seizoen voor het eerst in jaren voor Europees voetbal. Een wedstrijd tegen FC Sheriff Tiraspol uit Moldavië moet een eerste horde zijn om de groepsfase te bereiken, iets waar supporters dus al maanden naar uitkijken. Een uitzending op televisie is extra belangrijk, omdat er in het stadion van Sheriff Tiraspol ‘slechts’ 253 kaarten beschikbaar zijn. Het gros van de supporters is dus afhankelijk van televisie.
Maar het is dus hoogst onzeker of ze wel kunnen kijken. Tv-zender Ziggo Sport kondigde al eerder aan dat Europese wedstrijden van FC Utrecht bij hen te zien zijn, maar de wedstrijd van aanstaande donderdag staat helemaal niet geprogrammeerd. Sheriff heeft de rechten, en is nog met geen zender tot een deal gekomen.
Frustratie bij fans
Fans zijn verbolgen. Utrechter Paul Reinders is ronduit boos: „Ik baal hier enorm van. Mijn cluppie gaat voor het eerst sinds jaren Europa in en dan kan ik er niks van zien. Radio is een optie, maar we willen beelden. Links of rechtsom. Het is krankzinnig dat zenders het niet rond krijgen, bij Ajax, Feyenoord, PSV en AZ is het altijd zo gepiept.’’
IJsselsteiner Mario (23) baalt als een stekker. „Ik heb vrij genomen, en dan kan ik een serie gaan zitten kijken. En geen voetbal. Dit is echt klote. Je leeft naar zo’n dag toe, het is het ultieme hoogtepunt voor de club, en dan blijft het beeld op zwart. Het is 2025 mensen, regel het, wie dan ook.’’
Je krijgt zo’n beetje de meest onmogelijke uitwedstrijd die te bedenken is voor je kiezen.
Supporter Sven Erich
Ook supporter Sven Erich uit Soest is gefrustreerd. „Je moet jaren wachten totdat je weer eens zo’n wedstrijd mag spelen. Dan krijg je zo’n beetje de meest onmogelijke uitwedstrijd die te bedenken is voor je kiezen”, vertelt hij. „We hebben met vrienden nog nagedacht of we moesten gaan, maar Moldavië is gewoon te ver weg. Als je het dan ook niet op televisie kan zien...”
Erich zegt dat het juist bij deze wedstrijd van cruciaal belang is dat er een televisieregistratie is. „Er zijn zoveel supporters van afhankelijk. Het is zonde als je met elkaar afspreekt niet te gaan, maar wel samen tv te kijken en dan te horen dat er misschien niets te zien valt.”
Wél Ajax-Celtic
Extra zuur volgens Erich is het dat een oefenwedstrijd tussen Ajax en Celtic wél door Ziggo wordt uitgezonden, net als de voorrondewedstrijd van AZ. „Elke scheet wordt uitgezonden. Van de Copa América tot het damesvoetbal. En dan zo’n wedstrijd niet? Ik begreep wel dat Ziggo ook afhankelijk is van de uitclub.”
FC Utrecht legt uit dat het ook machteloos staat vooralsnog. „De rechten voor aanstaande donderdag liggen in deze fase van het toernooi bij de thuisspelende ploeg’, schrijft de club. „Twee Nederlandse tv-zenders hebben interesse getoond in de uitzendrechten voor Nederland, maar het blijkt dat het nog niet gelukt is om deze aan te kopen. Zolang dit niet lukt is de kans klein dat de wedstrijd op Nederlandse televisie te zien is.
https://www.ad.nl/utrecht(...)DWwKBGB98ET0GpHDqO_QPOLL