abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 juli 2025 @ 11:39:08 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_218285411
Over enkele weken wordt er bij ons beneden vloerverwarming aangelegd. En omdat de huidige thermostaat niet echt logisch geplaatst is kwam het idee om deze meteen te verplaatsen en vervangen voor een slimme thermostaat.

We hebben momenteel alleen conventionele verwarming in huis. We hebben een CV ketel ( Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A) en hiervoor is een Gateway aangesloten. We overwegen om in de toekomst over te stappen op een warmtepomp of andere verwarmingsbron. We hebben momenteel nog een ouderwetse, niet slimme, thermostaat hangen (Honeywell Round) die alles ineens aanstuurt. De radiatoren boven hebben ouderwetse thermostaatknoppen.

Beneden hebben we 1 plaatradiator en 3 convectors (bovengronds). Deze zullen allen verwijderd worden wanneer de vloerverwarming aangelegd is/wordt.
Boven is alles met plaatradiatoren verwarmd. We hebben geen slimme thermostaatknoppen, maar voor boven is dat wellicht een wens voor de (nabije) toekomst, maar alleen als dat extra comfort en/of gemak oplevert. Bv. als we daardoor kamer specifiek kunnen regelen/programmeren.

De eisen zijn niet heel uitgebreid volgens mij:
- Moet kunnen communiceren met de CV (OpenTherm, WiFi of via de Gateway)
- Moet modulerend zijn
- Moet slim zijn
- Moet in de toekomst alle slimme thermostaten kunnen aansturen (hybride heet dat volgens mij)
- Eventueel te koppelen aan een Home Assistant (hebben we nog niet, maar voorbereid op de toekomst)
Zijn er dingen waar we nu nog niet aan gedacht hebben maar die wel essentieel zijn?

We zoeken nu advies omdat dit materie is waar we zelf niet in thuis zijn en we overal weer ander advies horen….
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:12:58 #2
510182 Optimizer
Heeft een kanarievacht
pi_218285669
Waarom wil je voor slim gaan?

Met vloerverwarming wil je juist een constante temperatuur in de vloer, opwarmen kost het meeste energie, dus als je een paar uur weg bent moet je dat ding juist laten doordraaien.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 12:58:19 #3
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218286073
Niet echt advies, maar eigen ervaring.

Ben zelf al jaren tevreden met TADO. Slimme knoppen zijn echt perfect. Heb ok een houtkachel, met als gevolg dat vroeger de woonkamer 24 graden was, en de badkamer -2. Werkt prima, koppen kunnen zelf warmte vragen aan de ketel. Ook prima met allerlei smart toepassingen.

Mijn zwager gebruikt het icm een warmtepomp. Weet niet precies hoe en wat, maar kan dus wel.
pi_218286978
Voor zover ik weet wil je bij vloerverwarming niet een aan/uit thermostaat. Omdat het een traag systeem is wil je subtiel je watertemperatuur kunnen regelen, liefst aangestuurd door een weersafhankelijke regeling. Nachtverlaging kan zonder meer en bespaart ook echt wel maar je moet wat vroeger starten met opwarmen en kan ook wat eerder de temperatuur weer lager zetten.

Maar wat voor advies geeft de gene die het installeert? Die gaan het vast niet kaal opleveren mag ik hopen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')