abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 juli 2025 @ 04:23:27 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218216237
https://www.telegraaf.nl/(...)-meest/77739932.html

De bouw van kleine koopwoningen met eigen CV en eigen tuintje bevordert de doorstroming het meest

Kleine koopwoningen voor doelgroepen met zorg of voor ouderen geschakeld met centrale tuin
Aantrekkelijk geschakeld bouwen voor ouderen is belangrijk

Als ouderen een 40% van de Nederlandse bevolking gaan uitmaken in 2050 en robotica een groot deel van de zorgtaken zal gaan doen
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-meer-hoogopgeleiden

quote:
ING: nieuwe huizen in iedere sector nodig, maar bouw van koopwoningen bevordert doorstroming het meest
Amsterdam- Om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen, zijn er vooral koopwoningen nodig.

Extra huizen zijn weliswaar in iedere sector welkom, maar extra koopwoningen zouden een positiever effect hebben op de doorstroom dan bijvoorbeeld extra huurwoningen.
Dat concludeert ING.
Vorig jaar zochten ruim 500.000 huurders en starters een koopwoning, terwijl er slechts 81.000 eigenaars van koopwoningen bereid waren om hun huis te verlaten voor een huurwoning.

Tekort aan sociale huurwoningen
Maar ook in de vrije en sociale huursector is de druk groot, zo baseert ING op het WoonOnderzoek 2024 van de overheid.
Naar schatting 374.000 huishoudens zonder sociale huurwoning waren actief op zoek naar een sociale huurwoning, terwijl 153.000 sociale huurders het zagen zitten om te kopen of om een midden- of vrije huurwoning te gaan bewonen.

De gevolgen van die krapte op de woningmarkt ondervinden veel mensen persoonlijk: lange wachttijden voor sociale huurwoningen, stijgende huren in de vrije sector en stijgende prijzen voor koopwoningen.
Krapte op de woningmarkt, maar verkoop nieuwbouw blijft achter: te klein, te duur en te lang wachten
Het komt vooral door een groeiende mismatch tussen wat er aangeboden wordt aan nieuwe woningen en wat er gevraagd wordt door de consument, zegt voorvrouw Lana Goutsmits-Gerssen van NVM Wonen.

Een betere doorstroming op de woningmarkt, wat wil zeggen dat mensen sneller terechtkomen in het type huis dat ze willen bewonen zou dergelijke problemen wat verminderen.
En om die doorstroming te bevorderen, is het vooral zaak dat er koopwoningen bij komen, stelt ING.
Om de algehele krapte te verlagen en aan de behoefte van alle woningzoekers te voldoen, moet het woningaanbod in alle sectoren worden vergroot, zo stellen onderzoekers van de bank
Toch zal een ruimere voorraad aan koopwoningen naar verwachting zorgen voor de meeste doorstroming en daarmee ook ruimte creëren in de huurmarkt

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 15-07-2025 08:06:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218216945
Je verwacht het niet he.
Een koophuis met tuin en eigen warmtevoorziening, dat daar nou zoveel belangstelling voor is.
-
pi_218217120
Je kan nog 25 rapporten uitbrengen, de conclusie is altijd hetzelfde: er moet meer gebouwd worden.

En dat gebeurt al decennia niet. En alles wat gebouwd wordt levert geen meer ruimte op de woningmarkt op want voor iedere woning die gebouwd wordt komen er 2 immigranten die een woning willen binnen.

Niemand die nu leeft gaat in zijn leven meemaken dat de woningnood wordt opgelost. Al zouden we de doelstellingen van 100.000 woningen per jaar halen, dan zou over 10 jaar de woningnood pas gehalveerd zijn. Dan regeer je dus niet met 800 man op een woning, maar "slechts" met 400 man.

Tel daarbij op dat de doelstellingen jaar na jaar niet gehaald worden en dat er circa 150.000 nieuwkomers per jaar binnenkomen en je realiseert je dat wij niet meer meemaken dat dit opgelost wordt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator dinsdag 15 juli 2025 @ 08:25:53 #4
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218217171
Er is een schreeuwende behoefte aan huizen tussen de 200 en 300k. Door de marktwerking zijn die huizen simpelweg niet meer beschikbaar. Je kan bouwbedrijven wel dwingen ze voor deze prijs te koop te zetten (de vraag is of dat met de stijgende kosten überhaupt nog mogelijk is ze voor dit bedrag te bouwen én er wat winst op te maken) maar de markt zorgt ervoor dat ze binnen een mum van tijd voor het dubbele te koop worden aangeboden.

Het salaris van de grote massa kan niks meer betalen dan een max van 300/350k. Tel hierbij op dat je met stikstof geneuzel zit en er vast wel weer een kikker gevonden gaat worden waarom er op tal van plekken niet gebouwd mag worden.

Het is geen nieuws; onze regelgeving én de marktwerking in deze, nekt ons gewoon :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_218217281
Geloof je het zelf TS?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 15 juli 2025 @ 08:43:43 #6
323876 michaelmoore
pi_218217329
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:25 schreef onlogisch het volgende:
Er is een schreeuwende behoefte aan huizen tussen de 200 en 300k. Door de marktwerking zijn die huizen simpelweg niet meer beschikbaar. Je kan bouwbedrijven wel dwingen ze voor deze prijs te koop te zetten (de vraag is of dat met de stijgende kosten überhaupt nog mogelijk is ze voor dit bedrag te bouwen én er wat winst op te maken) maar de markt zorgt ervoor dat ze binnen een mum van tijd voor het dubbele te koop worden aangeboden.

Het salaris van de grote massa kan niks meer betalen dan een max van 300/350k. Tel hierbij op dat je met stikstof geneuzel zit en er vast wel weer een kikker gevonden gaat worden waarom er op tal van plekken niet gebouwd mag worden.

Het is geen nieuws; onze regelgeving én de marktwerking in deze, nekt ons gewoon :)
De overheid die houd zelf alles tegen van hoog tot laag

van gemeente tot provincie tot tweede kamer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218217332
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je kan nog 25 rapporten uitbrengen, de conclusie is altijd hetzelfde: er moet meer gebouwd worden.

En dat gebeurt al decennia niet. En alles wat gebouwd wordt levert geen meer ruimte op de woningmarkt op want voor iedere woning die gebouwd wordt komen er 2 immigranten die een woning willen binnen.

Niemand die nu leeft gaat in zijn leven meemaken dat de woningnood wordt opgelost. Al zouden we de doelstellingen van 100.000 woningen per jaar halen, dan zou over 10 jaar de woningnood pas gehalveerd zijn. Dan regeer je dus niet met 800 man op een woning, maar "slechts" met 400 man.

Tel daarbij op dat de doelstellingen jaar na jaar niet gehaald worden en dat er circa 150.000 nieuwkomers per jaar binnenkomen en je realiseert je dat wij niet meer meemaken dat dit opgelost wordt.
Ik ben een par dagen geleden in m'n geboortedorp geweest; het akkerland tegenover m'n ouderlijk huis is verkocht en wordt nu volgebouwd met nieuwbouw. De akker er schuin achter is zo'n 25 jaar geleden al volgebouwd.
Aan de ene kant een beetje wrang om het dorpje zo te zien veranderen, aan de andere kant is dit gewoon absoluut de beste oplossing zo.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 08:45:19 #8
323876 michaelmoore
pi_218217337
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Geloof je het zelf TS?
is niet mijn conclusie

quote:
ING: nieuwe huizen in iedere sector nodig, maar bouw van koopwoningen bevordert doorstroming het meest
Amsterdam- Om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen, zijn er vooral koopwoningen nodig.

Extra huizen zijn weliswaar in iedere sector welkom, maar extra koopwoningen zouden een positiever effect hebben op de doorstroom dan bijvoorbeeld extra huurwoningen.
Dat concludeert ING.
pi_218217363
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is niet mijn conclusie
[..]

Leuke conclusie. De oude generatie zit in huizen die al afbetaald zijn of huren tegen relatief lage tarieven. Doorstromen gaat vaak gepaard met (enorme) kosten maken en daar hebben de 60 en 70 plussers geen zin meer in (wat ik ook nog snap).
  dinsdag 15 juli 2025 @ 08:49:32 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218217368
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:25 schreef onlogisch het volgende:

True that. Hier een wijk verder is een groot verouderd busstation met parkeerplaatsen opgedoekt en door de gemeente groen licht gegeven voor woningbouw. Toch echt wel een forse lap grond waarbij alle infrastructuur al panklaar was. Wat is er uiteindelijk neergezet? Een handjevol vrijstaande huizen die voor 800+k op de markt zijn gekomen. Daar hebben een paar bedrijven natuurlijk veel geld aan verdiend maar de mensen die in de gemeente een betaalbare woning zoeken schieten weer niks op.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 08:50:14 #11
323876 michaelmoore
pi_218217375
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Doorstromen gaat vaak gepaard met (enorme) kosten maken en daar hebben de 60 en 70 plussers geen zin meer in
van groot naar klein ? enorme kosten ??
ik ben 72 en ik zie er niet tegen op hoor, niets makkelijker dan van groot naar klein

je snap het duidelijk niet

er is gebrek aan kleine koopwoningen met een tuintje
pi_218217395
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ben 72 en ik zie er niet tegen op hoor, niets makkelijker dan van groot naar klein

Huur gaat vaak met tientallen procenten omhoog als je doorstroomt. Opnieuw inrichten, verhuiskosten etc.
pi_218217409
quote:
Waarom zou je daar naar doorstromen?
pi_218217430
quote:

[..]

Nou veel ouderen gaan erop achteruit. Betalen nu 400 euro aan huur en moeten straks het dubbele betalen. Daarnaast verhuiskosten en ze komen dan drie hoog zonder tuin en moeten hun tuin van 50 vierkante missen. Alles bij elkaar vinden ze het financieel niet aantrekkelijk.
pi_218217437
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:55 schreef Chadi het volgende:

[..]
Nou veel ouderen gaan erop achteruit. Betalen nu 400 euro aan huur en moeten straks het dubbele betalen. Daarnaast verhuiskosten en ze komen dan drie hoog zonder tuin en moeten hun tuin van 50 vierkante missen. Alles bij elkaar vinden ze het financieel niet aantrekkelijk.
Ja maar dat mag je niet zeggen want dan ben je een zwartkijker :') TS spoort niet.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 08:57:15 #16
323876 michaelmoore
pi_218217441
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:55 schreef Chadi het volgende:

[..]
moet maar niet oud worden jij

is niet erg aantrekkelijk voor je

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 15-07-2025 09:10:04 ]
pi_218217460
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat heeft er helemaal niks mee te maken man.. 8)7
pi_218217478
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nou laat ze verhuizen zonder financiële gevolgen dan kan het opeens wel. Dat is wat ouderen met hele grote huizen al jaren zeggen.

Dus huur blijft gelijk en je regelt een busje voor ze om hun spul mee te nemen. Win win.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 09:00:31 #19
323876 michaelmoore
pi_218217493
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:59 schreef Chadi het volgende:

[..]
Not laat ze verhuizen zonder financiële gevolgen dan kan het opeens wel.
Dus huur blijft gelijk en je regelt en busje voor ze om hun spul mee te nemen. Win win.
nou zeg, het moet niet zo van de armen he, kom kom

_O- _O- _O- :W :W
  dinsdag 15 juli 2025 @ 09:15:26 #20
323876 michaelmoore
pi_218217633
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 09:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Misschien moet je maar ergens een blog openen waar je zonder tegengeluid kunt bazelen over huizen, bejaarden en wolven. Hoef je ook geen semi-doodsverwensingen te uiten richting users die het niet helemaal met je eens zijn.
ja ik ben van nature niet zo depressief aangelegd als sommigen
maar misschien hebben ze er alle reden toe
  dinsdag 15 juli 2025 @ 09:15:44 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218217638
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Dus stoppen met die import.
Er is simpelweg geen plek voor
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218217649
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Leuke conclusie. De oude generatie zit in huizen die al afbetaald zijn of huren tegen relatief lage tarieven. Doorstromen gaat vaak gepaard met (enorme) kosten maken en daar hebben de 60 en 70 plussers geen zin meer in (wat ik ook nog snap).
Zo sta ik er in iedergeval ook in. Goedkoper dan nu kan ik nergens anders wonen. Verkopen heeft geen zin omdat de overwaarde dan verdampt in een andere woning, hoge huur(1300 tot 1500 euro) of belasting.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 09:17:17 #23
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218217665
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 07:47 schreef quo_ het volgende:
Je verwacht het niet he.
Een koophuis met tuin en eigen warmtevoorziening, dat daar nou zoveel belangstelling voor is.
Echt zo gek dit...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218217700
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 09:16 schreef Cherni het volgende:

[..]
Zo sta ik er in iedergeval ook in. Goekoper dan nu kan ik nergens anders wonen. Verkopen heeft geen zin omdat de overwaarde dan verdampt in een andere woning, hoge huur(1300 tot 1500 euro) of belasting.
Wij kunnen waarschijnlijk verkopen met een overwaarde van 250.000 euro (of wellicht wel 3 ton), maar wat koop ik daarvoor terug? Een (flinke) stap vooruit maken qua woonruimte, dan moet ik op zoek naar huizen die voor 5-6 ton verkocht worden én dan moet ik nog eens >75k investeren om het te verbouwen/naar eigen wens te maken. Ergo: we blijven zitten waar we zitten voorlopig want genoeg ruimte om uit te breiden en te verbouwen (bijvoorbeeld door een dakkapel te plaatsen).
pi_218217739
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 09:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou zeg, het moet niet zo van de armen he, kom kom

_O- _O- _O- :W :W
Zij willen weg maar willen niet van 100 vierkante meter woning naar 50 om vervelend het dubbele aan huur kwijt te zijn. Dezelfde woningbouw kan ze binnen hun eigen aanbod verhuizen en voor het oude huis meer dan het dubbele vragen. Dus die kan heus wel de kosten dragen. Dan komt er daarna ook nog eens heel snel een woning vrij omdat ze sterven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')