abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker zondag 6 juli 2025 @ 19:01:46 #1
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218143496
Filmproducent Rob Houwer (87) overleden

quote:
Rob Houwer, filmproducent van onder meer Turks Fruit (1973) en Soldaat van Oranje (1977) is vrijdag op 87-jarige leeftijd overleden. Dat meldt Het Parool.

Houwer gold als een van de bekendste filmproducenten van Nederland. Hij produceerde samen met regisseur Paul Verhoeven onder meer de films Wat zien ik!?, Turks Fruit, Keetje Tippel en Soldaat van Oranje, die tot de canon van de Nederlandse film worden gerekend. Met name Turks Fruit, naar de roman van Jan Wolkers, groeide uit tot een klassieker en werd bekroond als de beste Nederlandse film van de twintigste eeuw.
pi_218143692
RIP, decennialang de grote man van de Nederlandse filmindustrie geweest.

Komt er misschien wel wat beweging in de filmrechten die hij allemaal in bezit had, Houwer was daar namelijk erg protectionistisch mee waardoor bijna geen van zijn films geremastered naar Blu-Ray of 4K zijn en al helemaal niet op streamingdiensten te zien zijn.

en het is een beetje zonde dat een groot deel van het Nederlands filmcanon enkel op DVD te verkrijgen is.
  maandag 7 juli 2025 @ 01:00:49 #3
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_218145967
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:

Komt er misschien wel wat beweging in de filmrechten die hij allemaal in bezit had, Houwer was daar namelijk erg protectionistisch mee waardoor bijna geen van zijn films geremastered naar Blu-Ray of 4K zijn en al helemaal niet op streamingdiensten te zien zijn.
Snap ik ergens ook, want als je kijkt naar hoe waardeloos EYE (Voorheen het Filmmuseum) Amsterdam destijds Spetters heeft gerestaureerd, waarbij ze het beeld PRACH-TIG hebben hersteld, maar helaas éven vergeten waren dat een film ook geluid bevat (En er zodoende bij de première, met talloze oud-acteurs in de filmzaal, ineens het ielige mono-geluid over één fucking boxje met gekraak en gepiep te horen was), is gewoon te merken dat daar écht verbetering in zit. De SD-prints op de dvd's zijn vaak masterband-kopieën van de films zoals ze in de 80s en 90s al op koopvideo uitkwamen, dus sinds toen is er eigenlijk nooit iets gerestaureerd. Maar dat moet GOED gebeuren.

En wie weet gaan die rechten nu wel gewoon over op erven, die willen dan nog meer geld en dan zijn we nog verder van huis.

Goed, tot zover de mini-masterclass over rechten, terug naar de man zelf; veel betekend voor het Nederlandse Film-erfgoed, zonder hem waren er vele pareltjes gewoon nooit tot stand gekomen ÉN het was één van de topmannen die aan de voet stonden van het vroegere Filmnet.

...Maar voor De Zeemeerman heb ik hem nóóit vergeven. :D _O-
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  Trouwste user 2022 maandag 7 juli 2025 @ 16:02:06 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_218150249
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 01:00 schreef ArnieAlberts het volgende:

...Maar voor De Zeemeerman heb ik hem nóóit vergeven. :D _O-
Die moet je gezien hebben. In het begin met Esmeralda, naakt op het strand, uit De Bus-1. Las net zelfs wereldwijd gekozen tot slechtste film ooit. :D Oh nog even over jouw post. Mijn video- kwis opname is ooit van video op DVD gezet, en afgelopen januari "gerestaureerd" en op You Tube geplaatst door een internetkennis. Loep zuiver.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')