Wat ik me afvraag is of je met quantumcomputing een GPT kan versnellen, terwijl je toch minder stroom gebruikt.quote:Op zondag 6 juli 2025 19:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
<knip>
Je kunt een sorteeralgoritme ook in die vorm gieten, maar ook weer alleen voor hele eenvoudige vormen. En de dingen waarmee ze dat tot nu toe voor elkaar hebben gekregen, waren niet beduidend sneller dan wanneer je het had uitgerekend met een gewone computer.
Macron heeft von der Leyen toch in het zadel geholpen... voor wat, hoort wat.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:08 schreef raptorix het volgende:
Ik voorspel nu al resultaat, geld gaat naar grote Frans conglomeraten waar we over 20 jaar nooit meer iets van horen.
Google had een grote berg computers aan elkaar geknoopt en had heel veel opslagruimte die ze niet gebruikten. Eerst kreeg je bij iedere dienst een paar gigabyte aan opslag, maar het was natuurlijk fijner om daar geld aan te kunnen verdienen. Amazon had ook heel veel computers en grote websites, dus die gingen hosting voor websites aanbieden. En Microsoft wilde uiteraard, dat je hun computers moest gebruiken als je iets met Windows wilde gaan opschalen en de concurrentie aftroeven. Over een periode van zo'n 15 jaar is dat allemaal naar elkaar toe gegroeid.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar die bedrijven hadden dat toch niet vanaf het begin? Twee van de drie grootste aanbieders van cloud-diensten bestaan pas krap 30 jaar.
Theoretisch misschien wel. Maar een groot AI model is honderden gigabytes groot, terwijl een grote kwantum computer honderden (q-) bits heeft. Dat is nogal een verschil.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:28 schreef RetepV het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is of je met quantumcomputing een GPT kan versnellen, terwijl je toch minder stroom gebruikt.
Dan bedoel ik niet dat de hele GPT in een quantum 'programma' loopt, maar of delen ervan gebruikt kunnen worden in de algoritmes om het neuraal netwerk door te rekenen.
Ik heb echt geen idee. Maar daar zit een berg parallellisatie, en dat kun je dan in theorie platslaan met een quantum computer.
Ik snap dat het zo gegroeid is, maar het punt is: zowel Google als Amazon hadden die grote hoeveelheid computers in dat snelle netwerk toch niet van meet af aan en niet vanzelf? Dat was toch geen vaststaand gegeven, dat het uitgangspunt of de start vormt waardoor concurrentie bij voorbaat kansloos was?quote:Op zondag 6 juli 2025 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Google had een grote berg computers aan elkaar geknoopt en had heel veel opslagruimte die ze niet gebruikten. Eerst kreeg je bij iedere dienst een paar gigabyte aan opslag, maar het was natuurlijk fijner om daar geld aan te kunnen verdienen. Amazon had ook heel veel computers en grote websites, dus die gingen hosting voor websites aanbieden. En Microsoft wilde uiteraard, dat je hun computers moest gebruiken als je iets met Windows wilde gaan opschalen en de concurrentie aftroeven. Over een periode van zo'n 15 jaar is dat allemaal naar elkaar toe gegroeid.
Maar het was dus voor de eerste twee vooral een kwestie dat ze heel veel computers hadden, allemaal gekoppeld in een heel snel netwerk, waar ze meer geld mee wilden gaan verdienen. Omdat je altijd genoeg capaciteit moet hebben voor piekmomenten, waardoor al die computers een groot deel van de tijd niets te doen hebben. En daar bleek vraag naar te zijn, omdat bedrijven al hun software in browsers probeerden te gaan draaien.
Het is zo gegroeid.
nou, toen google en amazon begonnen hun cloudinfrastructuur te bouwen was hun omzet echt geen half biljoen, eerder enkele miljarden. daarnaast durfden ze ook nog eens in het vroege stadium verlies te draaien. dat is iets wat hier nooooooooit van zn leven gaat gebeuren. wij willen een perfect uitgezet plan met winstgevendheid vanaf dag 1 - anders geen investeringquote:Op zondag 6 juli 2025 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het zijn de bedrijven met een omzet van een slordige half biljoen per jaar die daar het geld voor hebben. Die zijn hier zeldzaam. We hielden hier tot voor kort niet van monopolies.
Nee, het waren bedrijven met een enorme omzet, die heel veel servers nodig hadden voor hun eigen bedrijfsvoering. Allemaal gekoppeld in een heel groot wereldwijd netwerk met een enorme doorvoer. Ze leggen er zelf veel van de kabels voor aan. Dat ze al die extra capaciteit die ze buiten de piekmomenten niet nodig hadden zijn gaan verkopen was bijzaak, om het beheer van die servers wat minder duur te maken. Maar het was ook net op het juiste moment en daarom is het nu hun grootste bedrijfstak geworden. Daar verdienen ze nu het grootste deel van hun geld mee.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik snap dat het zo gegroeid is, maar het punt is: zowel Google als Amazon hadden die grote hoeveelheid computers in dat snelle netwerk toch niet van meet af aan en niet vanzelf? Dat was toch geen vaststaand gegeven, dat het uitgangspunt of de start vormt waardoor concurrentie bij voorbaat kansloos was?
Ja, maar nogmaals: die enorme omzet is er niet vanzelf gekomen en was er niet vanaf de start van die bedrijven. Die hele IT-infrastructuur die ze hadden en hebben ook niet. Het slim benutten daarvan en uitbouwen naar bruikbare toepassingen waar veel vraag naar is evenmin.quote:Op maandag 7 juli 2025 00:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, het waren bedrijven met een enorme omzet, die heel veel servers nodig hadden voor hun eigen bedrijfsvoering. Allemaal gekoppeld in een heel groot wereldwijd netwerk met een enorme doorvoer. Ze leggen er zelf veel van de kabels voor aan. Dat ze al die extra capaciteit die ze buiten de piekmomenten niet nodig hadden zijn gaan verkopen was bijzaak, om het beheer van die servers wat minder duur te maken. Maar het was ook net op het juiste moment en daarom is het nu hun grootste bedrijfstak geworden. Daar verdienen ze nu het grootste deel van hun geld mee.
Dus meer zoals een autoverhuurbedrijf die ook taxibedrijf worden om hun auto's beter te benutten. En die genoeg geld hebben om veel extra auto's te kunnen kopen indien daar vraag naar is.
Maar nu is het grootste deel van de ICT daar massaal op overgestapt. Lekker makkelijk en zij doen het schalen en onderhoud van de computers voor je. Je hoeft je stoel niet meer uit. En staat het dus allemaal op servers van Amerikaanse bedrijven. En de VS heeft een wet die hun toegang tot al die gegevens geeft. Ze kunnen ook die bedrijven de opdracht geven die diensten voor bepaalde groepen stop te zetten. En dan gaat hier het bedrijfsleven plat. En dan kun je als consument dus ook niet veel meer.
Een cloud dienst is een cluster van servers waar je applicaties op kunt draaien, die elkaar op kunnen starten wanneer dat nodig is. Dus als jij in de browser op een knopje drukt, dan worden er 1 of meerdere taken opgestart, die dat voor je gaan regelen. En als er wereldwijd een miljoen mensen op dat knopje drukken en er een paar miljoen teken gestart worden, werkt dat nog steeds. Dan krijg je aan het einde van de maand natuurlijk wel een heel gepeperde rekening.
Je moet dus taken op kunnen starten wanneer dat nodig is, die moeten allemaal bij opslag en een database kunnen en er moet een handige gebruikersinterface omheen zitten. Dat is het eigenlijk. En er zijn verschillende manieren om dat in te richten. Ook zie je bijvoorbeeld, dat je vroeger een virtuele x86 computer met Windows of Linux er op huurde, terwijl je tegenwoordig liefst taken aanlevert in broncode, zodat die gecompileerd kunnen worden op een doelplatform naar keuze. Maar dat zijn technische details.
Je gaat even gemakkelijk van "een grote berg servers in een heel snel, wereldomvattend netwerk" naar "geen IT-infrastructuur, dus ze moesten alles nog bouwen". Feitenvrije retoriek. Dan haak ik af.quote:Op maandag 7 juli 2025 00:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, maar nogmaals: die enorme omzet is er niet vanzelf gekomen en was er niet vanaf de start van die bedrijven. Die hele IT-infrastructuur die ze hadden en hebben ook niet. Het slim benutten daarvan en uitbouwen naar bruikbare toepassingen waar veel vraag naar is evenmin.
Nee, jouw startpunt voor je punt dat cloud-diensten niet zo moeilijk zijn te maken maar dat je nu eenmaal niet kunt concurreren tegen de Amerikaanse giganten, is: "ze hadden een enorme omzet en een gigantische IT-infrastructuur." Maar dat is niet het startpunt. Die omzet was er niet vanzelf en die IT-infrastructuur ook niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 00:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je gaat even gemakkelijk van "een grote berg servers in een heel snel, wereldomvattend netwerk" naar "geen IT-infrastructuur, dus ze moesten alles nog bouwen". Feitenvrije retoriek. Dan haak ik af.
Zeker.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er Europese bedrijven waren die voor minder geld een betere service boden dan zouden die wel klanten genoeg hebben, niet?
Niks is kanslozer als bedrijven verplichten bij bepaalde andere bedrijven af te nemen. Daarmee zet je je eigen bedrijven op een concurrentie-achterstand tov bedrijven die wel gebruik mogen maken van superieure Amerikaanse cloud-technologie.
Als je dat zo maar kan dan heeft Scaleway/ovh/transip/etc heeeel veel interesse in jou want het is zeker niet makkelijk.quote:Op zondag 6 juli 2025 22:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt: die Europese kleintjes kunnen niet tegen de grote Amerikaanse concurreren, omdat iedereen zegt dat je die moet gebruiken en ondertussen iedereen weet hoe ze werken? Ik heb vaak genoeg zulke automatisch schalende, gedistribueerde systemen gemaakt. Dat de gemiddelde programmeur het moeilijk vind, wil niet zeggen dat iedereen dat vind, of dat het dat ook is.
Je hebt wel een berg computers nodig, dus je moet wel langs de bank voor een grote lening.
Je hebt geen idee waar je over praat, ik schat zo in dat je al 15 jaar geen infrastructuur meer hebt aangeraakt, kun je je jouw infrastructuur ook even zo aanbieden dat ik daar met Terraform tegen aan kan deployen?quote:Op zondag 6 juli 2025 22:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt: die Europese kleintjes kunnen niet tegen de grote Amerikaanse concurreren, omdat iedereen zegt dat je die moet gebruiken en ondertussen iedereen weet hoe ze werken? Ik heb vaak genoeg zulke automatisch schalende, gedistribueerde systemen gemaakt. Dat de gemiddelde programmeur het moeilijk vind, wil niet zeggen dat iedereen dat vind, of dat het dat ook is.
Je hebt wel een berg computers nodig, dus je moet wel langs de bank voor een grote lening.
Ik denk dat je dan niet begrijpt wat een hyperscaler cloud is, het is niet zo dat je even wat servers bij elkaar zet met een klein software laagje erop, de gemiddelde cloud aanbieder biedt een geheel aan van honderden services die slim met elkaar samenwerken, het kost letterlijk honderden miljarden om dat te ontwikkelen.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
Die grote Amerikaanse concurrenten zijn toch geen vaststaand, onveranderlijk gegeven? Evenmin als dat iedereen zegt dat je die moet gebruiken en inmiddels weet hoe ze werken? En tevens: dat zijn ze toch ook niet vanzelf geworden en tot nu toe gebleven?
Als je met kinderlijk gemak een alternatief kunt bieden dat gelijkwaardig of zelfs beter is en (bijvoorbeeld) goedkoper, kun je zomaar een heel stuk marktaandeel wegnemen bij een gigant.
Je bedoelt, je moet wel alle middleware kunnen gebruiken, die is aangepast om een aantal cloud diensten te ondersteunen? Je moet daarmee ad hoc VM's en Docker containers in de lucht kunnen schieten? Je moet je taakjes als EM2 taken kunnen deployen? Zeg dan gewoon dat het wel Amazon (of Microsoft) compatible moet zijn!quote:Op maandag 7 juli 2025 02:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt geen idee waar je over praat, ik schat zo in dat je al 15 jaar geen infrastructuur meer hebt aangeraakt, kun je je jouw infrastructuur ook even zo aanbieden dat ik daar met Terraform tegen aan kan deployen?
Dat was het punt juist, als reactie op dat het allemaal niet zo moeilijk is.quote:Op maandag 7 juli 2025 03:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan niet begrijpt wat een hyperscaler cloud is, het is niet zo dat je even wat servers bij elkaar zet met een klein software laagje erop, de gemiddelde cloud aanbieder biedt een geheel aan van honderden services die slim met elkaar samenwerken, het kost letterlijk honderden miljarden om dat te ontwikkelen.
quote:Op zondag 6 juli 2025 16:43 schreef gwn_een_user het volgende:
Het plan van de EU om tegen 2030 een wereldleider op het gebied van kwantumtechnologie te worden
quote:Op zondag 6 juli 2025 21:39 schreef embedguy het volgende:
[..]
‘Dat is niet moeilijk’
Ja, super makkelijk joh. Vandaar dat er zoveel noemenswaardige cloudspelers in Europa zijn.![]()
Ohne, wacht: daar hebben we er geen één van ondanks dat er heel veel bedrijven zijn die het graag zouden willen kunnen doen.Grappig genoeg begint het moederconcern van Lidl ondertussen een aardige cloudspeler te worden. Omdat ze geen zin hadden om alles bij externe partijen te hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik geef je trouwens helemaal gelijk dat cloud groter maken in de eu me makkelijker lijkt dan kwantum. Gewoon doen wat de Fransen doen: alle overheidsapplicaties moeten in nl/europa draaien.The more debt, the better
@raptorix zullen ze in ieder geval niet als klant hebben, want het werkt niet zoals hij gewend is. Misschien als ze zo groot zijn geworden, dat de middleware er voor zorgt dat het allemaal hetzelfde werkt ...quote:Op maandag 7 juli 2025 10:24 schreef flyguy het volgende:
[..]
Grappig genoeg begint het moederconcern van Lidl ondertussen een aardige cloudspeler te worden. Omdat ze geen zin hadden om alles bij externe partijen te hebben.
ja, schwarz digits. schwarz gruppe heeft dan ook daadwerkelijk de cashflow, schaal, en digitale infrastructuur (waar ze nu miljarden in investeren) om iig een piiiepklein beetje tegenwicht te bieden aan amerikaanse hyperscalers. ik dacht dat ik nog een duits artikel zag langskomen dat ze een megadatacenter in brandenburg gaan bouwen.quote:Op maandag 7 juli 2025 10:24 schreef flyguy het volgende:
[..]
Grappig genoeg begint het moederconcern van Lidl ondertussen een aardige cloudspeler te worden. Omdat ze geen zin hadden om alles bij externe partijen te hebben.
Je dacht toch niet dat ik de hosting van een bank met een vermogen van 400 miljard bij de Lidl ga doen? Heb je ooit wel eens met compliance gedaan? Ik denk het niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 10:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
@:raptorix zullen ze in ieder geval niet als klant hebben, want het werkt niet zoals hij gewend is. Misschien als ze zo groot zijn geworden, dat de middleware er voor zorgt dat het allemaal hetzelfde werkt ...
Vroeger zeiden ze dan: er is nog nooit iemand ontslagen door voor IBM te kiezen.quote:Op maandag 7 juli 2025 21:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je dacht toch niet dat ik de hosting van een bank met een vermogen van 400 miljard bij de Lidl ga doen? Heb je ooit wel eens met compliance gedaan? Ik denk het niet.
Ja, leuke ontwikkeling.quote:Op maandag 7 juli 2025 10:24 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ja, doe maar, wat dacht je als de EU als tegenmaatregel de stekker uit SAP trekt?quote:Op maandag 7 juli 2025 23:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger zeiden ze dan: er is nog nooit iemand ontslagen door voor IBM te kiezen.
Moet het wel op een server in de EU staan, of boeit dat niet?
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als Trump er achter komt, dat Amerikaanse bedrijven (figuurlijk) met een druk op de knop een ander land volledig stil kunnen zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |