abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 juli 2025 @ 12:57:04 #1
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218138391
Niet mijn OP

Tijd voor een algemeen topic omtrent het groeiend antisemitisme in Nederland.

Update 5 oktober 2024

Van Rijksoverheid

Uit cijfers van het meldpunt Meld.Online Discriminatie blijkt dat het aantal meldingen van online antisemitisme sinds 7 oktober 2023 met 48% is toegenomen, ten opzichte van het jaar ervoor. Nationaal Coördinator Antisemtimsebestrijding (NCAB).

Eddo Verdoner: "Antisemitische content vergiftigt onze samenleving, terwijl de bedrijven die dit faciliteren grof geld verdienen."

In 2023 was antisemitisme in 24% van alle gevallen de discriminatiegrond voor de melding bij Meld.Online Discriminatie. Dit terwijl Joden slecht 0,3% van de Nederlandse bevolking uitmaken. Een fors deel van het aantal meldingen van online antisemitisme sinds de aanslagen van 7 oktober komt voor rekening van X.com (voorheen Twitter).

Antisemitische content is verdienmodel voor bedrijven
Eddo Verdoner: "Sociale mediaplatforms verkopen het gebrek aan moderatie soms als onderdeel van de vrijheid van meningsuiting, maar het is gewoon een verdienmodel. Antisemitische content krijgt veel clicks en rond die clicks verkopen deze bedrijven advertenties. Ze verdienen daarmee veel geld, maar die haatdragende content vergiftigt intussen wel onze samenleving. De invloed van online haat op onze offline wereld is enorm en neemt alleen maar toe. We besteden immers steeds meer tijd op het internet."

Druk opvoeren op sociale mediabedrijven
De NCAB werkt in Europees verband samen om online antisemitisme te bestrijden. Samen met andere internationale coördinatoren wordt druk opgebouwd om sociale mediabedrijven te bewegen hun moderatie op orde te brengen.

SPOILER: Eerdere berichtgeving over groeiend antisemitisme na Hamas aanval op 7 oktober 2023
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter

"En zal binnenkort berecht worden"

Het is wachten op de eerste dodelijke slachtoffers.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 6 juli 2025 @ 13:09:24 #2
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218138511
Ach ach ach, de Britse versie van het modeblad Vogue post foto's van een van hun editors van het blad die toevallig een Joodse bruiloft had. Nou, dat kan natuurijk niet volgens de nodige lezers.

https://www.instagram.com/p/DLnEpRhP2_2/?img_index=1

Dit zet ook de argumenten 'Ik heb alleen maar kritiek op Israël hoor' of 'Ik heb niets tegen Joden, alleen maar tegen zionisten' weer in perspectief. Dit zijn veel te vaak gewoon smoezen om weer te kunnen haten op ... Jawel: Joden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 6 juli 2025 @ 13:17:23 #3
504895 Bofjijff
pi_218138623
quote:
14s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
Ach ach ach, de Britse versie van het modeblad Vogue post foto's van een van hun editors van het blad die toevallig een Joodse bruiloft had. Nou, dat kan natuurijk niet volgens de nodige lezers.

https://www.instagram.com/p/DLnEpRhP2_2/?img_index=1

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dit zet ook de argumenten 'Ik heb alleen maar kritiek op Israël hoor' of 'Ik heb niets tegen Joden, alleen maar tegen zionisten' weer in perspectief. Dit zijn veel te vaak gewoon smoezen om weer te kunnen haten op ... Jawel: Joden.
wat een treurnis die reacties :')
  zondag 6 juli 2025 @ 13:19:55 #4
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_218138666
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:17 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
wat een treurnis die reacties :')
Ach, zijn voldoende mensen hier op dit forum die dit ook zouden doen. Sommige mensen zijn van het padje af en gaan ook niet meer terugkeren.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 6 juli 2025 @ 13:24:53 #5
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218138738
Een schrikbarend artikel uit het Parool:
quote:
Joodse studenten voelen zich onveilig en buitengesloten op UvA en VU: ‘De universiteit adviseerde me niet meer te komen

Tal van Joodse studenten voelen zich onveilig op de UvA en VU. Ze slaan colleges over, verbergen hun identiteit en voelen zich buitengesloten. Een aantal gaat volgend studiejaar verder aan een andere universiteit. Het Parool sprak met een tiental Joodse studenten, docenten en medewerkers.

De Joodse Anna studeert voor het tweede jaar aan de UvA, maar is daar niet veel te vinden. Ze gaat alleen naar college om haar punten te halen. “Daarna ga ik meteen naar huis. Ik socialize niet.” Ze zegt dat ze ‘ladingen shit’ over zich heen krijgt en van medestudenten blikken krijgt toegeworpen. “Ze zeggen: ‘Wist je dat Israël genocide pleegt en kinderen vermoordt?’ Ze zetten je meteen in een hoekje. De woede die sommigen uitstralen, is eng.”

Haar ketting met davidster draagt ze allang niet meer. “Ik verberg mijn identiteit. Ik wil geen vergelijking trekken met de Holocaust, maar ik moet me wel verstoppen.”

Anna, niet haar echte naam, heeft meerdere keren met de studieadviseur gesproken. “Ik kreeg van de UvA het advies om niet meer naar de universiteit te komen omdat ze mijn veiligheid niet kunnen garanderen. Het is goedbedoeld, maar wel belachelijk. Ik kreeg daarnaast ook dispensatie van mijn BSA (bindend studieadvies, red). Ik hoefde het vereiste aantal punten voor mijn eerste jaar niet te halen.”

De onveiligheid die ze voelt, komt ook voort uit verschillende voorbeelden om haar heen van doxing, het openbaar maken van persoonsgegevens. “Mijn beste vriend is met zijn foto op sociale media gegooid met de tekst erbij: ‘Dit is een zionist, wie weet hoe hij heet?’ Hij heeft op het nippertje al zijn socials verwijderd.”

Eén ding staat voor haar vast: “No way dat ik na mijn bachelor verder studeer op de UvA. Ik ga mijn master in Leiden doen, een conservatievere en rustigere plek.”

Negeren

Het Parool heeft een tiental Joodse studenten, docenten en medewerkers aan de UvA en VU gesproken. Anna’s ervaringen komen overeen met die van andere Joodse studenten. Ze vertellen over verbale agressie van pro-Palestijnse demonstranten, het verbergen van hun identiteit, het overslaan van colleges, een gevoel van uitsluiting en eenzaamheid. Ze voelen zich niet welkom op hun universiteit en ervaren de demonstraties en tal van incidenten als een zware periode.

De Joods-Israëlische Sarah (22), student maatschappij- en gedragswetenschappen aan de UvA, merkte dat sommige medestudenten haar de rug toekeerden na de aanval van terreurorganisatie Hamas op Israël op 7 oktober 2023. “Ze negeren me compleet. Een groepje van vijf medestudenten kijkt me lang aan als ik langsloop. Ik steunde de Israëlische regering al niet voordat die demonstranten zich ermee bemoeiden, maar er is geen ruimte om daarover te spreken. Wij zijn de onderdrukker.”

Als studiegenoten vragen wat haar afkomst is, draait ze eromheen. “Ik lieg voortaan en zeg dat ik uit Irak kom. Als ze vragen of ik Arabisch spreek, dan wordt het een lange leugen.”

Ook zij noemt voorbeelden van doxing. “Een paar maanden geleden werd een studente met foto op Instagram gezet, met de tekst: ‘Zij is Israëlisch. Ze zit om deze tijd in dit lokaal.’ Het voelt alsof de strijd van activisten persoonlijk tegen Joden is gericht. Er zit een laag onder.”

De gebeurtenissen hebben effect op haar studentenleven. “Ik ben beroofd van een vrij studentenleven. Ik voel me eenzaam en mijd studentenfeesten,” zegt Sarah.

‘Je moet niet proberen de boel rustig te houden door het lammetje aan de wolf te voeden in de ijdele hoop zijn honger te stillen’

Wet van de jungle

Studentenrabbijn Yanki Jacobs organiseert bijeenkomsten en praatsessies voor Joodse studenten en wil een vangnet voor hen zijn. Hij spreekt van ‘de wet van de jungle’: “Studenten kunnen niet meer zeggen wie ze zijn en hebben het gevoel dat ze er niet meer toe doen. Ze hebben te maken met activistische radicale groepen die verankerd zijn in de studentenraad. Ik verneem ook van universiteitsbestuurders dat ze de afgelopen twee jaar zijn bedreigd met: we weten waar je woont en waar je kinderen wonen.”

Jacobs wil hen een plek bieden waar ze zich beschermd voelen, waar ze zich niet hoeven te verdedigen, zegt hij. “Met een sterke achterban word je weerbaarder, minder eenzaam.”

Hij voedt de universiteiten met informatie en spreekt regelmatig met de vertrouwenspersonen en colleges van bestuur. “Ze proberen het te managen, maar weten soms niet goed hoe het moet. Ze willen het rustig houden op de universiteit. Maar je moet niet proberen de boel rustig te houden door het lammetje aan de wolf te voeren in de ijdele hoop zijn honger te stillen.”

Op sommige faculteiten, waaronder geesteswetenschappen en sociale wetenschappen, is meer activisme dan op andere. Een medewerker en docent van de UvA zagen onlangs in het C-gebouw van Roeterseiland bij de faculteit Maatschappij- en gedragswetenschappen Palestijnse vlaggen, oproepen tot demonstraties en een landkaart van Israël met het woord Palestina erop geschreven aan de muur hangen bij de werkkamers van docenten.

Joodse appgroepen

Verschillende geïnterviewde studenten vertellen de colleges van bepaalde docenten te mijden en niet naar bepaalde werkgroepen te gaan omdat er geen ruimte voor discussie wordt geboden of omdat ze in die werkgroepen steeds door medestudenten over Israël worden aangesproken.

Veel Joodse studenten zoeken elkaar op in speciale Joodse appgroepen die na 7 oktober 2023 zijn gemaakt, waaronder ‘UVA Jewish students for Israel’ en ‘VUJU’ (VU Jewish Union). VUJU is van de gelijknamige Joodse studentenvereniging die in september 2024 is opgezet door Roy Turksma (24), student international business administration aan de VU, en Aviv Cohen (22), VU-student gezondheid en leven. Ze willen ‘Joodse studenten een community en veilige plek geven’.

Het VU-universiteitsbladblad Ad Valvas publiceerde een artikel over de nieuwe studentenvereniging. Nadat het blad was verschenen, kregen Turksma en Cohen een exemplaar onder ogen waarin dit artikel met dikke rode letters was beklad: ‘Fuck Israel, Fuck Zionism, Jews for Palestine’ stond erbij geschreven.

Toen Loay Alshareef, een Saoedische vredesactivist, op uitnodiging van de VUJU in mei een lezing kwam geven, werd hij uitgejouwd door pro-Palestijnse demonstranten. Turksma stuurt een filmpje van Instagram door waarop te zien is hoe Alshareef wordt toegeschreeuwd: ‘Free Palestine, verrader. Go back, we don’t support genocide. This is Amsterdam.’

Turksma is blij dat hij klaar is met zijn studie aan de VU en zijn tweede studie rechtsgeleerdheid in Leiden kan oppakken.

Ook Aviv Cohen gaat weg bij de VU nu hij zijn bachelor heeft behaald. “Het was heel heftig om op de VU-campus het spandoek met de tekst ‘Get rid of zionist scum’ (‘Weg met zionistentuig’) te lezen.” Cohen gaat zijn master aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam doen. “Daar is het minder erg dan in Amsterdam, hoop ik.”

Folder

Een studente biomedische wetenschappen die liever anoniem blijft, vertrekt ook bij de VU. “Ik voel me geïsoleerd op de VU. Ik word steeds geassocieerd met Israël. Ze vragen me niet eens hoe ik erover denk, terwijl veel Israëliërs de acties van de regering niet steunen.”

Een Joodse scholier die in januari de open dag van Amsterdam University College (AUC) bezocht, besloot er niet te gaan studeren. Ze zag op verschillende plekken A4’tjes hangen met teksten als ‘Shame on UVA’, ‘There are no universities left in Gaza’. Op het elektronische informatiebord waarop stond waar aankomende studenten zich konden inschrijven, was een A4’tje geplakt met de tekst ‘UVA has 83 ties to genocide’.

Tijdens de lunch kreeg ze een folder in handen gedrukt met de Engelstalige tekst dat UvA en VU medeplichtig zijn aan ‘zionist genocide’ en ‘Boycott them all’. “Het voelde ongemakkelijk en persoonlijk. Ik ga waarschijnlijk naar de TU Delft,” aldus de scholier.

‘Ik ken medewerkers die ziek thuis zitten of niet komen als er demonstraties op de universiteit zijn. Zelf heb ik me nog nooit zo alleen gevoeld’

Gemaskerde demonstranten

Ook Joodse docenten en medewerkers van beide universiteiten zitten in speciale Joodse appgroepen waarin allerlei actuele informatie wordt doorgegeven en gewaarschuwd wordt als er demonstraties zijn.

Een van de UvA-medewerkers voelt zich niet meer welkom op de universiteit. “Na 7 oktober veroordeelden groepen docenten en studenten Israël in plaats van Hamas. Het ging van kwaad tot erger. Er wordt geroepen dat zionisten niet welkom zijn. Dat betekent dat ik niet welkom ben. Ik ben een trotse zionist, in de zin dat Israël bestaansrecht heeft,” aldus de medewerker.

Geëmotioneerd zegt hij: “Gemaskerde demonstranten met Palestijnse sjaals roepen op tot intifada, ze verstoren het onderwijs, lopen dwars door de bibliotheek waar andere studenten studeren. Ik ken medewerkers die ziek thuis zitten en anderen die niet komen opdagen als er demonstraties op de universiteit zijn. Zelf heb ik me nog nooit zo alleen gevoeld.”

Wetenschappelijke integriteit

Een docent die net als de medewerker anoniem wil blijven: “Een Joodse student vroeg me zes weken geleden of hij een mondelinge overhoring via Zoom mocht doen. Hij wilde niet meer naar Roeterseiland komen. Ik ben meer dan twintig jaar docent, maar dit is niet meer mijn UvA. Veel collega’s kwamen niet meer op donderdag als er protesten waren. Ze vermijden de grote hal en gaan via de fietsenstalling naar buiten.”

UvA-hoogleraar Marc Salomon, decaan van de Amsterdam Business School, laat schriftelijk weten dat uit de appgroepen blijkt dat ‘de meeste collega’s nog steeds trots zijn op de kwaliteiten en mogelijkheden die de UvA aan hen biedt’. ‘Maar ‘we’ schamen ons wel collectief voor sommige dingen die er aan de UvA gebeuren. Neem bijvoorbeeld de boycot van Hebrew University.

We hebben het college van bestuur van de UvA er meermaals op gewezen dat verklaringen van wetenschappelijk experts die het oneens zijn met de conclusie van mensenrechtenschendingen aan Hebrew University door de verantwoordelijke commissie genegeerd zijn. Met onze meldingen is door het cvb niets gedaan. Deze houding ben ik niet gewend van onze universiteit, met wetenschappelijke integriteit hoog in het vaandel.’

Volgens Salomon vinden veel mensen in de appgroep dat het politiek denken in cvb’s en raden van toezicht te eenzijdig is geworden. Hij appt: ‘Het is belangrijk dat aan een universiteit alle denkrichtingen in voldoende mate vertegenwoordigd zijn, tenminste, als je voorstaat dat je een open debat wilt stimuleren en problemen vanuit verschillende invalshoeken wil bekijken.’

‘Het gebrek aan politieke diversiteit in de top vertaalt zich automatisch door naar de lagere echelons en uiteindelijk ook naar de studenten. Als je op de dagen dat ouders met hun kinderen naar de uni komen pro-Palestinademo’s onbeperkt toelaat, moet je niet gek staan te kijken dat er in de toekomst alleen mensen aan de UvA komen studeren die deze denkrichting aanhangen.’

Term zionist is gekaapt

De onveiligheid die sommige Joodse studenten en docenten aan de VU ervaren, komt ook door twee incidenten die vorige maand plaatsvonden. Cvb-lid Marcel Nollen werd door demonstranten van het tentenkamp VU for Palestine omsingeld en belaagd. Nollen, zo vertelde hij later in een interview aan Ad Valvas, werd gestompt en liep blauwe plekken op.

De demonstranten schreeuwden leuzen door een megafoon die vlak bij zijn oor werd gehouden. Weken na de confrontatie had hij nog last van oorsuizen, vertelde hij. Een woordvoerder van VU for Palestine liet aan Ad Valvas weten dat de groep niets kan zeggen over de incidenten op advies van hun advocaat. Eerder die maand werd rector magnificus van de VU Jeroen Geurts door de groep geïntimideerd. Na het incident met Nollen besloot burgemeester Halsema het tentenkamp op de VU te laten ontruimen.

Jessica Roitman, VU-hoogleraar Joodse studies, is erg geschrokken van de belaging van Nollen en de tekst ‘Get rid of zionist scum’ op het spandoek op de VU-campus. Ze is dit jaar minder vaak naar de VU gekomen. “Het woord zionist is door demonstranten gekaapt. Je bent hiermee een aanhanger van Netanyahu. Ik ben openlijk zionist en voel me onveilig. Ik ben een soort doelwit van agressie geworden.”

De namen van sommige studenten en medewerkers zijn op eigen verzoek gefingeerd. Hun echte namen zijn bij de redactie bekend
  zondag 6 juli 2025 @ 13:41:10 #6
500822 Niels0Kurovski
pi_218138900
quote:
5s.gif Op zondag 6 juli 2025 12:54 schreef NoCigar het volgende:

[..]
Typisch voor wie? Ze?
Loop toch niet zo te vissen joh.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  zondag 6 juli 2025 @ 13:49:44 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218138971
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:

Loop toch niet zo te vissen joh.
Durf je niet uit te leggen wie jij bedoelt met 'ze' ?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 juli 2025 @ 13:51:26 #8
500822 Niels0Kurovski
pi_218138986
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:49 schreef golfer het volgende:

[..]
Durf je niet uit te leggen wie jij bedoelt met 'ze' ?
Jij bent de nieuwste klant. ;)
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  zondag 6 juli 2025 @ 13:52:17 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218138994
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:

Klant van wie?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 juli 2025 @ 14:10:16 #10
19595 Chadi
pi_218139178
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Hij gaat hier al 20+ jaar mee.

Maar joh fouten kan je maken. Je kan er gewoon naast zitten, maar je hebt altijd de mogelijkheid om jezelf te corrigeren. Jodenhaat en vooroordelen over joden zitten in het hele systeem. Daar moet je je bewust van zijn zodat je daar niet in meegaat.

En als je het ontdekt bij jezelf is het beste om te kijken waar het vandaan komt en wat je eraan kan doen om het te voorkomen.
We zijn allemaal mensen en hebben onze tekortkomingen. Niemand is perfect.
  zondag 6 juli 2025 @ 17:43:49 #11
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218142493
Moet je je voorstellen dat er dit soort reacties bij een islamitische bruiloft zouden worden geplaatst met een link naar terrorisme. Dan zouden mensen terecht van hun bed gelicht worden.

Maar dit bij die Joodse bruiloft wordt openlijk gepost en verdedigd, het probleem in één moeite door zichtbaar makend :r
  zondag 6 juli 2025 @ 17:53:04 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218142715
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 17:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het radicale van het Pro-Palestina kamp is waarom ik er nooit meer vereenzelvigd wil worden. Blinde ideologie, nul nuance en een aan hondsdolheid grenzend fanatisme.
Nee, dit is ook de reden dat ik nooit meer mee zal lopen met een demonstratie ondanks mijn zorgen over de burgers in Gaza. Sta je ineens naast iemand die vreselijke dingen roept of een jihadvlag tevoorschijn haalt.

Ik doneer wel via stille kanalen in de redelijke hoop dat het goed terecht komt en niet bij Hamas.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:03:14 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218142888
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 17:53 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nee, dit is ook de reden dat ik nooit meer mee zal lopen met een demonstratie ondanks mijn zorgen over de burgers in Gaza. Sta je ineens naast iemand die vreselijke dingen roept of een jihadvlag tevoorschijn haalt.

Ik doneer wel via stille kanalen in de redelijke hoop dat het goed terecht komt en niet bij Hamas.
Dit dus. En dat is de kern van die beweging.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:37:58 #14
332912 bianconeri
pi_218143255
quote:
13s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:15 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, we kunnen inmiddels wel concluderen dat ook @:bianconeri het masker totaal is afgegaan. Iemand die structureel jammert over 'racisme' en 'moslimhaat' vindt het blijkbaar prima als een bruidspaar op basis van foto's bij een random Joodse bruiloft, voor van alles wordt uitgescholden van 'zionazis' tot 'they have infiltrated in every corner'.

En dit benadrukt ook duidelijk dat een flink deel van pro-Palestijnse activisten, die zeggen dat het hun allemaal om 'genocide', 'mensenrechten' gaat, zo zijn geradicaliseerd in hun wereldbeeld dat men inmiddels alles wat met het Jodendom te maken heeft gelijkstelt aan de oorlog in Israël. En het is ook lastig te geloven dat er bij zulke mensen niet al wat latent antisemitisme aanwezig was.

Het resultaat hiervan is dat bijvoorbeeld Joodse studenten op Nederlandse universiteiten (en helaas ook elders in het Westen) hun identiteit moeten verbergen, synagoges in Australië in de brand worden gestoken en mensen worden neergeschoten bij een Joods museum in Washington, DC. En we hebben hier zeker het laatste nog niet van gezien vrees ik.
Hahahahahaha.
Ach wat zielig dit weer.

Je eigen haat tegen buitenlanders afreageren op anderen.
Bij alles janken over antisemitisme, maar als het om anti-moslims gaat dan sta je vooraan.

Janken over andere genocides doe je ook graag, maar als jouw vriendjes genocide plegen dan boeit het niet. Want is tegen moslims so who cares right?

Als 99% van die reacties simpelweg "Free Palestina" is dan moet je niet zo janken over antisemitisme.
Niet iets opblazen wat er niet is.

Maar hè het past niet in je anti-buitenlanders plaatje als mensen pro-vrede zijn.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:44:55 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218143286
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hahahahahaha.
Ach wat zielig dit weer.

Je eigen haat tegen buitenlanders afreageren op anderen.
Bij alles janken over antisemitisme, maar als het om anti-moslims gaat dan sta je vooraan.

Janken over andere genocides doe je ook graag, maar als jouw vriendjes genocide plegen dan boeit het niet. Want is tegen moslims so who cares right?

Als 99% van die reacties simpelweg "Free Palestina" is dan moet je niet zo janken over antisemitisme.
Niet iets opblazen wat er niet is.

Maar hè het past niet in je anti-buitenlanders plaatje als mensen pro-vrede zijn.
Heb je nu echt niet door hoe onhoudbaar dit riedeltje is...

Religie is geen aangelegenheid van ras of etniciteit. Kennelijk heb je ergens het beeld ontwikkeld dat moslim automatisch voor kleurtje en buitenlander staat, waarmee je eigenlijk vooral zelf aangeeft raciaal te denken.

Dat je verder zelfs weerzinwekkende reacties op een Joods bruiloftsfeest al 'normaal' vindt, toont mij aan dat je werkelijk alle nuance in deze kruistocht overboord hebt gezet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 18:47:28 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218143301
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

Dat je verder zelfs weerzinwekkende reacties op een Joods bruiloftsfeest al 'normaal' vindt, toont mij aan dat je werkelijk alle nuance in deze kruistocht overboord hebt gezet.
Dat dus!
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 juli 2025 @ 22:02:07 #17
332912 bianconeri
pi_218145171
quote:

[..]
Heb je nu echt niet door hoe onhoudbaar dit riedeltje is...

Religie is geen aangelegenheid van ras of etniciteit. Kennelijk heb je ergens het beeld ontwikkeld dat moslim automatisch voor kleurtje en buitenlander staat, waarmee je eigenlijk vooral zelf aangeeft raciaal te denken.

Uhm nee...
Ik zeg dat omdat Howard al meermaals heeft aangegeven een haat te hebben voor zowel buitenlanders als moslims.
Al verwacht ik overigens dat hij met buitenlanders vooral doelt op moslims, niet op Duitsers of noem het maar.
  zondag 6 juli 2025 @ 22:03:29 #18
332912 bianconeri
pi_218145179
quote:

quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:47 schreef golfer het volgende:

[..]
Dat dus!
Ach ja, haten op moslims mag natuurlijk.
Maar een post als ''free Palestina'' is natuurlijk walgelijk en mensonterend en racistisch en weet ik veel wat :')

Ga nou niet doen alsof er iets staat zoals ''dood aan de joden'', ''Wis Israel uit'' of weet ik veel wat jullie in je hoofd bedenken.
  zondag 6 juli 2025 @ 22:16:55 #19
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_218145266
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 22:03 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Maar een post als ''free Palestina'' is natuurlijk walgelijk en mensonterend en racistisch en weet ik veel wat :')

Ga nou niet doen alsof er iets staat zoals ''dood aan de joden'', ''Wis Israel uit'' of weet ik veel wat jullie in je hoofd bedenken.
Maar even in alle redelijkheid: dit is toch gewoon een Joodse bruiloft in Frankrijk en van (voor zover ik heb kunnen vinden) een Amerikaanse editor?
  zondag 6 juli 2025 @ 22:20:45 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218145290
quote:
13s.gif Op zondag 6 juli 2025 13:24 schreef HowardRoark het volgende:
Een schrikbarend artikel uit het Parool:
[..]

Het wrange is dat het dus vooral al die 'progressieve' diversiteit en inclusietypes zijn die zichzelf manifesteren als intolerante stoottroepen van het Grote Gelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 22:22:35 #21
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218145320
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 17:43 schreef Qarrad het volgende:
Moet je je voorstellen dat er dit soort reacties bij een islamitische bruiloft zouden worden geplaatst met een link naar terrorisme. Dan zouden mensen terecht van hun bed gelicht worden.

Maar dit bij die Joodse bruiloft wordt openlijk gepost en verdedigd, het probleem in één moeite door zichtbaar makend :r
Hoort bij sektarisch gedrag.

Wij-zij.
Onfeilbare waarheid.
Geweld en intimidatie jegens andersdenkenden.

En dan denken die types nog dat ze aan de 'goede kant' staan ook. Er zal op teruggekeken worden als een wanstaltig gedrocht van antisemitisme, chique radicalisme en onbelezen activisme.

Met Palestijnen of mensenrechten heeft het allemaal niets van doen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 22:24:23 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218145350
quote:

[..]
[..]

Nee, haten op Joden mag. Al anderhalf jaar.

En dat wordt nog gefaciliteerd door mensen en instanties die beter moeten weten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 22:27:09 #23
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218145385
quote:

[..]
[..]

Het aantal pro-Pallie figuren dat ik letterlijk zie oproepen tot het opheffen van Israël kan ik inderdaad op wel meer dan twee handen tellen. Moet er onderhand een octopus voor zijn.

Er zit een buitengewoon giftig, hatelijk, duister karakter in die club.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 6 juli 2025 @ 22:54:20 #24
277355 Homey
pi_218145628
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het aantal pro-Pallie figuren dat ik letterlijk zie oproepen tot het opheffen van Israël kan ik inderdaad op wel meer dan twee handen tellen. Moet er onderhand een octopus voor zijn.

Er zit een buitengewoon giftig, hatelijk, duister karakter in die club.
True maar helemaal niemand reist daadwerkelijk die kant op om mee te vechten met Hamas. Het is en blijft op afstand, beetje joden hier intimideren. Lekker makkelijk. Meer niet. Ze schreeuwen nu 'death to the IDF', maar echt vechten tegen de IDF? ehhh nee.
  zondag 6 juli 2025 @ 23:10:28 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218145701
quote:

Ik haat geen moslims, maar ik heb wel moeite met usertjes als jij die goedpraten dat er bij een gewone Joodse bruiloft ''free palestine'' wordt gepost.
Dan ben je in mijn ogen voorgoed af!
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')