Van de NOS:Metal-grootheden zwaaien Ozzy Osbourne uit: 'Zonder Black Sabbath geen Metallica'Met tien uur lang knallende drums en snerpende gitaren hebben hardrockbands en metalfans gisteren een slotakkoord gezet achter de live-carrière van Ozzy Osbourne. Zijn band Black Sabbath kwam er voor het eerst in 20 jaar speciaal voor bij elkaar, in de volledige bezetting.
"Laat de gekte beginnen", verkondigde de Britse rocker zelf vanaf zijn uiteraard met schedels en vleermuizen versierde zwarte troon. "Het voelt zo verdomd goed om hier op het podium te zijn."
Optreden is moeilijk voor de 76-jarige Osbourne, die in 2020 bekendmaakte dat hij aan parkinson lijdt. Toeren zal geen optie meer zijn, gaf hij eerder al toe. "Ik wil niet ergens in een hotelkamer sterven. Ik wil de rest van mijn leven bij mijn gezin doorbrengen."
Om hem het afscheid te gunnen dat hij als peetvader van de heavy metal verdient, waren de grootste rocknamen naar Birmingham gekomen voor het Back to the Beginning-concert. Anthrax, Guns N' Roses, Slayer, Pantera, Alice in Chains, Lamb of God en Metallica waren bereid het voorprogramma te zijn voor een soloset van Osbourne zelf en vier klassiekers met Black Sabbath.
"Zonder Sabbath was er geen Metallica geweest", verzekerde zanger James Hetfield. "Bedankt dat jullie ons een doel in het leven hebben gegeven." Zijn band speelde naast eigen nummers als Master of Puppets en For Whom the Bell Tolls ook Sabbath-werk als Hole in the Sky en Johnny Blade.
Pantera-zanger Phil Anselmo beaamde Hetfields woorden. "Zonder hen waren we allemaal andere mensen geweest. Ik had in ieder geval hier niet gestaan met een microfoon in mijn handen." Hij sprak net na een optreden van een gelegenheidssupergroep met Rolling Stone Ronnie Wood, Aerosmith-zanger Steven Tyler, Billy Corgan (Smashing Pumpkins) en Tom Morello van Rage Against the Machine. Zij voerden Sabbath-nummers op, gemengd met ander hard werk als Breaking the Law (Judas Priest) en Whole Lotta Love (Led Zeppelin).
Bekijk deze YouTube-videoAD:Black Sabbath speelt allerlaatste concert ooit in Birmingham
Black Sabbath, de band die wordt gezien als de grondlegger van heavy metal, heeft zaterdag in thuisstad Birmingham zijn allerlaatste optreden gegeven. Frontman Ozzy Osbourne stond samen met de originele bandleden op het podium tijdens een groots afscheidsconcert in Villa Park.
Het tien uur durende metalfestijn werd bijgewoond door zo’n 40.000 fans en ondersteund door grote namen als Metallica, Slayer, Tool en Guns N’ Roses. Hollywoodacteur Jason Momoa presenteerde het evenement, terwijl Tom Morello van Rage Against the Machine muzikaal directeur was.
Het was voor het eerst in twintig jaar dat de band, een van de meest invloedrijke metalbands ooit, optrad met de oorspronkelijke bandleden: zanger Ozzy Osbourne, gitarist Tonny Iommi, bassist Geezer Butler en drummer Bill Ward.
![het-publiek-tijdens-back-to-the-beginning-de-festivaldag-ter-ere-van-black-sabbath-in-villa-park]()
Ozzy Osbourne opende zijn set vanuit een zwarte troon met vleugels en kreeg aan het einde een taart overhandigd, waarna vuurwerk het stadion verlichtte. ,,Het is zó goed om op dit fucking podium te staan, je hebt geen idee”, zei hij tegen het uitzinnige publiek.
Osbourne sloot de show af met een finale versie van het wereldberoemde nummer ‘Paranoid’. De 76-jarige muzikant uit Birmingham lijdt al enkele jaren aan de ziekte van Parkinson.
De tickets voor het festival verkochten uit in amper zestien minuten. De opbrengsten gaan naar goede doelen.
Black Sabbath heeft wereldwijd meer dan 75 miljoen albums verkocht.