Rustig zijn gang laten gaan, hij raakt vanzelf wel geinteresseerd in je. Vooral ook tegen hem praten, zonder dat je hem probeerrt te benaderen. Forceren werkt echt niet bij katten.
Mijn huidige groep is begonnen met een viertal katers uit het asiel, 3 van een jaar of 2-3, eentje van 8,5, die ook schuw waren, en het heeft 2, 4, 6 en 8 maanden gekost voordat ze zich echt gemakkelijk voelden bij aanhalen (maar dat kwam ook omdat ze elkaar hadden, ze hadden mij niet nodig voor sociaal contact). Gewoon genoten van de onderlinge interacties, en het ze zelf laten uitzoeken wanneer ze contact met me wilden.
Later heb ik een getraumatiseerd katertje uit het asiel opgenomen. Die heeft aanvankelijk in mijn slaapkamer moeten leven, omdat de huiskamer een kattenluik had voor de rest. Ik ben regelmatig even wat gaan lezen op mijn bed, en heb ook veel verhaaltjes tegen hem gehouden. Het heeft een anderhalve maand geduurd voordat ik hem de vrijheid durfde te geven, en het is nu een dikke kater vol zelfvertrouwen.
[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 04-07-2025 12:53:16 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.