abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2025 @ 23:37:50 #1
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218115011
Wie winnen er dit jaar de verschillende klassementen?

Voor het algemeen klassement, de gele trui, is er een heel duidelijke pikorde dit jaar. Tadej Pogacar is favoriet, dan een hele tijd niets, dan Jonas Vingegaard, dan weer een hele tijd niets, dan de rest. Remco Evenepoel is daarbij nog licht favoriet voor plek 3, al was hij niet indrukwekkend in de Dauphiné. Outsiders zijn dan nog Primoz Roglic, Joao Almeida en heel misschien Ben O'Connor met een monstersolo. Al met al lijkt dit de minst spannende te worden.

Het puntenklassement, de groene trui, lijkt daarentegen een heel open strijd te gaan worden. Een belangrijke rol speelt daarbij het parcours; er zijn relatief weinig pure vlakke sprints en veel heuvel- en punchersritten, waardoor waarschijnlijk de eindwinst in het puntenklassement naar iemand zal gaan die ook aardig heuvelop kan fietsen. Winnaar van vorig jaar, Biniam Girmay, doet weer mee en kan in goede vorm aardig een heuvel over; andere sterke sprinters met een vergelijkbaar profiel zijn Jasper Philipsen, die twee jaar geleden won, en Jonathan Milan. Tim Merlier is waarschijnlijk de beste pure sprinter aan de start, maar zal het zwaarder hebben in de heuvels. Als het meer een puncher wordt die met het groen gaat lopen, moeten we kijken naar Mathieu van der Poel, die al een aardige testcase probeerde te doen in de Dauphiné, en eeuwige rivaal en oud-groenetruiwinnaar Wout van Aert, al schijnt die wel opnieuw ziek te zijn geweest. Ik hoor ook op veel plekken dat zelfs Tadej Pogacar kans zou maken, maar dan moet hij wel in heel veel vlakkere ritten vooraan zien te eindigen, en hij zal toch niet zijn gele trui willen hypothekeren. Milan lijkt op de meeste plaatsen als licht favoriet te worden genoemd.

Het bergklassement, de bolletjestrui, is altijd een strijd tussen de klassementsrenners en de aanvallende klimmers. We moeten in ieder geval de beste klassementsrenners dus even weer noemen, dat zijn dus Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard. Ik vind het persoonlijk altijd vreselijk saai als de Tourwinnaar deze prijs min of meer per ongeluk wint, maar goed, het kan zeker. Leuker zou zijn als een aanvaller wint, en in die categorie moeten we denken aan een man als Michael Storer, die dit jaar al prachtige solo's heeft laten zien in de Tour of the Alps. Clement Champoussin of Simone Velasco zou het kunnen doen namens Astana, nadat ploeggenoot Fortunato al met overmacht won in de Giro. Ook Uno-X wil een doel maken van de bolletjestrui, en Tobias Halland Johannessen lijkt hun sterkste man te zijn. Soms wint ook een klassementsrenner die een slechte dag heeft gehad en zich daarna heeft herpakt het bergklassement, zoals Carapaz vaak doet. In dat profiel valt te denken aan de sterke, maar wispelturige Felix Gall. Ik ga geen twee foto's van Pogacar posten, dus bij dezen een foto van Storer.

Het jongerenklassement, de witte trui, zou een prooi moeten worden voor Remco Evenepoel. Hoewel? In de Dauphiné werd hij verrassend verslagen door Florian Lipowitz, dus hij zal nog wel een stap moeten zetten. Carlos Rodriguez is dit jaar nog niet in absolute bloedvorm, maar kan ook nog gevaarlijk worden. Dan hebben we de belangrijkste namen wel gehad, al hopen de Fransen natuurlijk op Lenny Martinez of Romain Gregoire. Lennert van Eetvelt wil ook proberen voor een klassement te gaan, dus wie weet hoe ver hij kan komen.

Het ploegenklassement, tsja. Met de sterrenensembles die UAE-Emirates en Visma-Lease a Bike hebben samengesteld lijkt het tussen die twee te gaan, zelfs als ze er niet expliciet hun best voor doen. Het is een beetje saai, maar Emirates heeft ook nog een klimmer extra en dus moet het wel gek lopen als ze deze niet pakken.

De prijs voor de superstrijdlust is nog lastiger te voorspellen dan de bolletjestrui. Soms valt hij samen met de bolletjestrui, als een aanvallende renner dusdanig imponeert dat hij zowel de punten als de harten van de jury's verovert. Barguil slaagde daar ooit in, en ook Alaphilippe won beide prijzen al eens, maar niet in hetzelfde jaar. Julian Alaphilippe zou ook dit jaar zomaar kunnen winnen, zeker nu we in Zwitserland weer eens een glimp van zijn oude klasse zagen. Een Michael Storer of Clement Champoussin zou het kunnen combineren met zijn eventuele bolletjestrui-ambities. Ben O'Connor kan weer een of meer epische solo's uit zijn mouw schudden, en binnen de vrijbuitersploeg van EF-Education First zijn Neilson Powless en Ben Healy kanshebbers.

Wat zijn jullie favorieten voor deze klassementen?
pi_218117176
Ja
U MAD?
  Redactie Sport vrijdag 4 juli 2025 @ 10:24:21 #3
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218117350
Het rode rugnummer zal wel weer voor een Fransoos zijn met degelijke klimmersbenen zonder echt kans te maken op het klassement. Alaphilippe, Champoussin, Gregoire, Vauquelin.. dat soort volk
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218117960
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 10:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het rode rugnummer zal wel weer voor een Fransoos zijn met degelijke klimmersbenen zonder echt kans te maken op het klassement. Alaphilippe, Champoussin, Gregoire, Vauquelin.. dat soort volk
Zoals wanneer, de afgelopen 10 jaar?
  vrijdag 4 juli 2025 @ 13:06:44 #5
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_218118731
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 11:28 schreef wimderon het volgende:

[..]
Ja, en de afgelopen 50 jaar.
pindazakje
  Redactie Sport vrijdag 4 juli 2025 @ 13:45:39 #6
pi_218119141
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 11:28 schreef wimderon het volgende:

[..]
Op de laatste 3 edities na was dat om het jaar het geval ;)
  vrijdag 4 juli 2025 @ 13:57:48 #7
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218119252
Het scheelt dat er ook een soort televote is tegenwoordig, al telt die maar voor een klein deel mee :P

Ze willen natuurlijk ook niet té overduidelijk chauvinistisch overkomen. Maar het wordt wel weer eens tijd voor een Fransman ja.
  vrijdag 4 juli 2025 @ 14:04:23 #8
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218119302
Oh ja, Carapaz had natuurlijk ook de dubbel bolletjestrui+superstrijdlust vorig jaar. Even vergeten.
pi_218120403
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 13:45 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Op de laatste 3 edities na was dat om het jaar het geval ;)
Dat waren wel iets meer dan degelijke benen zou ik zeggen.
  Redactie Sport vrijdag 4 juli 2025 @ 16:32:59 #10
pi_218120660
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 16:03 schreef wimderon het volgende:

[..]
Dat waren wel iets meer dan degelijke benen zou ik zeggen.
Nouja, buiten Flip noemde ik ook wel 3 namen die op een goeie dag echt wel flink kunnen schroeien. Geen type Perez zegmaar.
pi_218121035
Ik speel op tourploeg, iemand nog tips op eventuele changes:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Joao Almeida (UAE Team Emirates - XRG)
Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Dylan Groenewegen (Team Jayco AlUla)
Lenny Martinez (Bahrain - Victorious)
Enric Mas (Movistar Team)
Tim Merlier (Soudal Quick-Step)
Jonathan Milan (Lidl - Trek)
Jasper Philipsen (Alpecin - Deceuninck)
Tadej Pogacar (UAE Team Emirates - XRG)
Danny van Poppel (Red Bull - BORA - hansgrohe)
Mattias Skjelmose (Lidl - Trek)
Jonas Vingegaard (Team Visma | Lease a Bike)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')