abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218107004
Hoi allen,

Samen met mijn broertje en ouders overweeg ik Contextuele familietherapie. Er zijn trauma's in de jeugd van mijn ouders, die ze eigenlijk nooit goed en open hebben besproken met mij en mijn broertje. Om dit bespreekbaar te maken willen we Contextuele familietherapie doen.

Nu ben ik op zoek naar een therapeut en totaal verloren, want ik heb geen idee hoe deze wereld werkt. Idealiter zou er een website zijn waarop ik op specifieke vormen van therapie kan zoeken naar aanbieders en hun reviews. Therapeut.nl heeft dat laatste helaas niet, maar somt wel de opleidingen van een therapeut op. Maar wat zeggen die opleidingen eigenlijk? Ik heb de indruk dat therapeuten gewoon allerlei vormen van therapie kunnen aanbieden zonder dat ze daar specifiek voor zijn opgeleid. Geen idee dus hoe ik een geīnformeerde keuze kan maken...

Advies is zeer welkom!

Correctie: ik bedoel vind-een-therapeut.nl
Addendum: mocht je een goede therapeut weten in de Regio Amersfoort of Wageningen, horen wij het ook graag!

[ Bericht 4% gewijzigd door jthunnissen op 03-07-2025 09:38:05 ]
  donderdag 3 juli 2025 @ 09:14:05 #2
421867 greysbones
People will do anything, no ma
pi_218107102
quote:
5s.gif Op donderdag 3 juli 2025 08:59 schreef jthunnissen het volgende:
Hoi allen,

Samen met mijn broertje en ouders overweeg ik Contextuele familietherapie. Er zijn trauma's in de jeugd van mijn ouders, die ze eigenlijk nooit goed en open hebben besproken met mij en mijn broertje. Om dit bespreekbaar te maken willen we Contextuele familietherapie doen.

Nu ben ik op zoek naar een therapeut en totaal verloren, want ik heb geen idee hoe deze wereld werkt. Idealiter zou er een website zijn waarop ik op specifieke vormen van therapie kan zoeken naar aanbieders en hun reviews. Therapeut.nl heeft dat laatste helaas niet, maar somt wel de opleidingen van een therapeut op. Maar wat zeggen die opleidingen eigenlijk? Ik heb de indruk dat therapeuten gewoon allerlei vormen van therapie kunnen aanbieden zonder dat ze daar specifiek voor zijn opgeleid. Geen idee dus hoe ik een geīnformeerde keuze kan maken...

Advies is zeer welkom!
Therapeut is geen beschermd beroep
dus ja een ieder mag zich therapeut noemen
waarom zoek je niet specifiek op systeemtherapie
En misschien handig om aan te geven in welke regio je zoekt
En wil je met je ouders deze therapie doen? Gaan zij hiermee akkoord?
Thinking is difficult, that’s why most people judge
  donderdag 3 juli 2025 @ 09:24:36 #3
510182 Optimizer
Heeft een kanarievacht
pi_218107185
Dit begint bij een huisarts, mocht je een therapie willen volgen en dat je zorgverzekering dit betaald dan zul je het eerst bij hem/haar moeten aankaarten en een doorverwijzing krijgen, eventueel via de POH van de HA.
pi_218107201
Probeer deze website: https://www.vind-een-therapeut.nl/

Daar kun je ook zoeken op de vorm van therapie die jouw voorkeur heeft. Onderaan de site vind je ook andere varianten, zoeken naar een psycholoog bijvoorbeeld.
  donderdag 3 juli 2025 @ 09:28:51 #5
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_218107218
Ik zou sowieso gaan voor een ervaren iemand en niet voor zo'n blond kutje van 25 dat net van de opleiding af is
Le Diable
pi_218107241
Dank je greybones
quote:
waarom zoek je niet specifiek op systeemtherapie
En misschien handig om aan te geven in welke regio je zoekt
En wil je met je ouders deze therapie doen? Gaan zij hiermee akkoord?
Jazeker, we willen samen in therapie, regio Amersfoort of Wageningen. Heb al wat vooronderzoek gedaan en onze keuze valt op Contextuele familietherapie.
  donderdag 3 juli 2025 @ 10:41:44 #7
421867 greysbones
People will do anything, no ma
pi_218107845
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 09:31 schreef jthunnissen het volgende:
Dank je greybones
[..]
Jazeker, we willen samen in therapie, regio Amersfoort of Wageningen. Heb al wat vooronderzoek gedaan en onze keuze valt op Contextuele familietherapie.
https://www.vind-een-ther(...)systeemtherapie.html
ik zou een wat bredere term zoeken
want dan heb je een wat grotere vijver om in te vissen ;)
Thinking is difficult, that’s why most people judge
pi_218183030
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 09:28 schreef SemperLibertas het volgende:
Ik zou sowieso gaan voor een ervaren iemand en niet voor zo'n blond kutje van 25 dat net van de opleiding af is
Toevallig is mijn therapeute een blondine van rond die leeftijd , iets ouder misschien, maar ouder dan 30 is ze echt niet en ik heb nog nooit z;n goede therapeute gehad
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:30:08 #9
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_218183254
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:05 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Toevallig is mijn therapeute een blondine van rond die leeftijd , iets ouder misschien, maar ouder dan 30 is ze echt niet en ik heb nog nooit z;n goede therapeute gehad
Dan zou ik haar keihard doen
Le Diable
pi_218183415
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:30 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Dan zou ik haar keihard doen
Daar ben ik niet mee bezig, ik kom daar om geholpen worden voor mijn trauma
Overigens is ze bezet en heeft al een kind
  vrijdag 11 juli 2025 @ 12:07:13 #11
338319 ZarB
Piņa colada
pi_218183545
Waarom moeten de trauma's van je ouders open besproken worden met jullie als kinderen?

Het lijkt me zinvol dat jullie ouders dat dan voor zichzelf gaan behandelen. En als er problemen binnen het gezin ontstaan dan kun je die behandelen bij een systeemtherapeut. Maar open bloot trauma's van ouders op tafel gooien bij de kinderen is daar over het algemeen geen onderdeel van.

Bron: ik werk in de ggz zeer nauw samen met contextueel en systeembehandelaren. In het contextueel concept zijn zowel de ouders als de kinderen individueel in behandeling en daarnaast hebben ze ook systeemtherapie (dus met het hele gezin).
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')