abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 mei 2026 @ 10:02:31 #201
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220780451
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:47 schreef flyguy het volgende:

[..]
Als je de allocatie van een pensioenfonds naast een 100% aandelen index durft te leggen (en dan 1 ook nog niet gecorrigeerd voor valuta effecten...), dan snap je het echt niet en moet je niet zulke onzin op het internet gooien. Je jezelf alleen voor lul. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het ook niet snappen en het dus maar liken... dat maakt het nog erger...

Dat gezegd, de performance van de pensioenfondsen kan zeker wel een stuk beter.
De afdracht aan een pensioenfonds van een modaal fulltime salaris is 875 euro per maand
weet je hoeveel dat is na 40 jaar ?

vraag : hoeveel is de totale afdracht van een modaal loon per maand bij het abp pensioenfonds
quote:
AI-overzicht
De totale pensioenafdracht (premie) bij het ABP pensioenfonds voor een modaal loon in 2026 bedraagt ongeveer ¤ 850 tot ¤ 900 bruto per maand.
Hierbij geldt dat de werkgever het grootste deel betaalt (ongeveer 70%) en de werknemer een kleiner deel (ongeveer 30%).
Specificatie ABP Premie 2026 (Modaal)
Op basis van de cijfers voor 2026:
Totaal premiepercentage (OP/NP): 27,1% van de pensioengrondslag (bruto loon minus franchise).
Modaal loon 2026 (indicatie): ¤ 4.000 bruto per maand.
Totale premie per maand: Ongeveer ¤ 875 (gebaseerd op 27,1% van de bruto pensioengrondslag).
Vraag: hoeveel is 875 maandelijks sparen met 5% rendement na 40 jaar
quote:
AI-overzicht
Als je 40 jaar lang elke maand ¤ 875 inlegt en een gemiddeld jaarlijks rendement van 5% behaalt (waarbij rendement op rendement wordt toegepast), ziet de berekening er als volgt uit:
Eindbedrag na 40 jaar: ca. ¤ 1.353.000
Totale eigen inleg: ¤ 420.000
Totale rendement (rente): ca. ¤ 933.000
als je dan 20.000 euro bruto per jaar op neem, dan moet je nog 67 jaar blijven leven ofwel 155 jaar oud worden, neem je 40.000 euro op dan moet je 100 worden

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 13-05-2026 10:33:48 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220780612
Donder in godsnaam eens op met die AI steeds. Het laat je echt eruitzien als een debiel.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 13 mei 2026 @ 10:28:05 #203
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220780618
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:27 schreef kalinhos het volgende:
Donder in godsnaam eens op met die AI steeds.
is er iets onjuist ??
als er iets onjuist is dan hoor ik het graag

of is de vraagstelling niet correct?

Het is tijd dat de zelfstandigenwet doorgevoerd wordt, dan kan men zelf pensioensparen

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 13-05-2026 10:46:05 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 13 mei 2026 @ 13:21:06 #204
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_220782075
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is er iets onjuist ??
als er iets onjuist is dan hoor ik het graag

of is de vraagstelling niet correct?

Het is tijd dat de zelfstandigenwet doorgevoerd wordt, dan kan men zelf pensioensparen
Idd, je hoeft geen rekenwonder te zijn om na te gaan dat als je de pensioenpremies zelf had mogen beleggen in een fonds zoals vroeger al beschikbaar was, bijv Robeco, dan was je nu miljonair.
Nu gaat een groot deel van het geld op aan "beleggings advies", dure kantoren en personeel en als je pech hebt doet de overheid ook nog eens een greep in de kas.
Samengevat:
Pensioen = Diefstal
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 13 mei 2026 @ 13:33:55 #205
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220782155
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:21 schreef Oud_student het volgende:
Nu gaat een groot deel van het geld op aan "beleggings advies",
65 miljard door renteafdekking swaps verloren :(
En gewoon ^p^ en blijven zitten graaien :r

Oplichting dus
  donderdag 14 mei 2026 @ 11:29:55 #206
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220789309
twitter
pi_220789377
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:21 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Idd, je hoeft geen rekenwonder te zijn om na te gaan dat als je de pensioenpremies zelf had mogen beleggen in een fonds zoals vroeger al beschikbaar was, bijv Robeco, dan was je nu miljonair.
Nu gaat een groot deel van het geld op aan "beleggings advies", dure kantoren en personeel en als je pech hebt doet de overheid ook nog eens een greep in de kas.
Samengevat:
Pensioen = Diefstal
Maar het is toch om die domme mensjes te beschermen tegen zichzelf dat ze niet alles verbrassen wat ze hebben?

Ondertussen bepaalt de overheid wanneer je wat krijgt, hoeveel je krijgt, en als je dood gaat heb je pech gehad. En er wordt ook nog gebruik van gemaakt om ideologisch mee te handelen ten koste van de inlegger. En is het op termijn niet houdbaar waardoor het systeem naar een risicovoller systeem moet waardoor je nog meer reden hebt om het beter zelf te doen. Fuck deze shit.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:01:47 #208
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220789830
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:37 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Maar het is toch om die domme mensjes te beschermen tegen zichzelf dat ze niet alles verbrassen wat ze hebben?

Ondertussen bepaalt de overheid wanneer je wat krijgt, hoeveel je krijgt, en als je dood gaat heb je pech gehad. En er wordt ook nog gebruik van gemaakt om ideologisch mee te handelen ten koste van de inlegger.

En is het op termijn niet houdbaar waardoor het systeem naar een risicovoller systeem moet waardoor je nog meer reden hebt om het beter zelf te doen. Fuck deze shit.
nou de ZZP ers die ik ken die dokken iedere maand zelf 300 euro naar een pensioenrekening bij de giro en laten dat automatisch beleggen in een SP500 ETF

hoef je niets aan te doen , sterker nog, daar kun en mag je niets meer aan doen, tot 5 jaar voor de AOW datum
dan kun je daar een maandelijkse uitkering mee vastleggen tot je dood bij een door het gegarandeerde instelling naar keuze

dan heb je wel iedere jaar 3600 euro aftrekbaar als uitgesteld loon

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 14-05-2026 12:09:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:11:44 #209
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220789919
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:01 schreef michaelmoore het volgende:
..hoef je niets aan te doen , sterker nog, daar kun en mag je niets meer aan doen, tot 5 jaar voor de AOW datum
dan kun je daar een maandelijkse uitkering mee vastleggen tot je dood bij een door het gegarandeerde instelling naar keuze…. heb je wel iedere jaar 3600 euro aftrekbaar als uitgesteld loon
En als je dood gaat hebben de erfgenamen ook nog de rest van de poen ^O^
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:16:04 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220789948
quote:
6s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
En als je dood gaat hebben de erfgenamen ook nog de rest van de poen ^O^
die krijgen dan je spaarpot voor een begrafenis met 12 paarden te regelen

anders gaat het toch maar op aan een bonus voor die groen linkser belegger Rosenmuller
https://www.multiraedt.nl(...)ngen-en-rosenmoller/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220789954
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou de ZZP ers die ik ken die dokken iedere maand zelf 300 euro naar een pensioenrekening bij de giro en laten dat automatisch beleggen in een SP500 ETF

hoef je niets aan te doen , sterker nog, daar kun en mag je niets meer aan doen, tot 5 jaar voor de AOW datum
dan kun je daar een maandelijkse uitkering mee vastleggen tot je dood bij een door het gegarandeerde instelling naar keuze

dan heb je wel iedere jaar 3600 euro aftrekbaar als uitgesteld loon
Al zou je het op eender welke wereldwijde etf beleggen waar je wel altijd aan mag komen zou je er al meer uithalen dan via een verplicht pensioenfonds en kun je ermee wat je wilt. Het vereist alleen een beetje financiële geletterdheid en discipline. Iets wat het gros van de bevolking niet heeft en daardoor moet iedereen bloeden.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 14 mei 2026 @ 14:06:53 #212
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220790710
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:17 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Al zou je het op eender welke wereldwijde etf beleggen waar je wel altijd aan mag komen zou je er al meer uithalen dan via een verplicht pensioenfonds en kun je ermee wat je wilt.

Het vereist alleen een beetje financiële geletterdheid en discipline.

Iets wat het gros van de bevolking niet heeft en daardoor moet iedereen bloeden.
Pensioensparen vereist niets , geen geletterdheid en ook geen discipline
Het verschil met een pensioenfonds is niet zo groot , bij allebei kun je er niet aankomen voor je met pensioen gaat

Het is geblokkeerd pensioensparen met uitgesteld loon , dat is exact pensioensparen , geen duppie mag eruit voor je met pensioen gaat

https://www.degiro.nl/pensioenrekening/hoe-werkt-het

Het enige verschil met een pensioenfonds is dat je een nominaal saldo spaart en geen premie stort
En het spaar saldo wel jouw eigendom is en ook overerf baar

Ga je dood, dan is het saldo voor je kinderen , bij een pensioenfonds is het weg , kwijt

Maar je kunt ook nog netto extra aflossen in je eigen huis, dat staat er los van

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 14-05-2026 15:30:42 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220791870
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 14:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Pensioensparen vereist niets , geen geletterdheid en ook geen discipline
Het verschil met een pensioenfonds is niet zo groot , bij allebei kun je er niet aankomen voor je met pensioen gaat

Het is geblokkeerd pensioensparen met uitgesteld loon , dat is exact pensioensparen , geen duppie mag eruit voor je met pensioen gaat

https://www.degiro.nl/pensioenrekening/hoe-werkt-het

Het enige verschil met een pensioenfonds is dat je een nominaal saldo spaart en geen premie stort
En het spaar saldo wel jouw eigendom is en ook overerf baar

Ga je dood, dan is het saldo voor je kinderen , bij een pensioenfonds is het weg , kwijt

Maar je kunt ook nog netto extra aflossen in je eigen huis, dat staat er los van
Vandaar dat ik en anderen ook zeggen dat je ook standaard kunt beleggen in een niet-pensioensparen iets. Misschien iets minder rendement, maar veel vrijer. Maar dat pensioensparen is al beter dan de andere manieren van pensioen via verplichte pensioenfonden, want die zijn niet meer houdbaar en dood=jammer dan inderdaad.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 14 mei 2026 @ 16:43:15 #214
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220791943
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:31 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Vandaar dat ik en anderen ook zeggen dat je ook standaard kunt beleggen in een niet-pensioensparen iets. Misschien iets minder rendement, maar veel vrijer.
Maar dat pensioensparen is al beter dan de andere manieren van pensioen via verplichte pensioenfonden, want die zijn niet meer houdbaar en dood=jammer dan inderdaad.
ja dat mag ook
maar dat is dan niet aftrekbaar van je huidige inkomen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220800576
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 14:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Pensioensparen vereist niets , geen geletterdheid en ook geen discipline
Het verschil met een pensioenfonds is niet zo groot , bij allebei kun je er niet aankomen voor je met pensioen gaat

Het is geblokkeerd pensioensparen met uitgesteld loon , dat is exact pensioensparen , geen duppie mag eruit voor je met pensioen gaat

https://www.degiro.nl/pensioenrekening/hoe-werkt-het

Het enige verschil met een pensioenfonds is dat je een nominaal saldo spaart en geen premie stort
En het spaar saldo wel jouw eigendom is en ook overerf baar

Ga je dood, dan is het saldo voor je kinderen , bij een pensioenfonds is het weg , kwijt

Maar je kunt ook nog netto extra aflossen in je eigen huis, dat staat er los van
Wat als de pot leeg is en je nog leeft?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:30:38 #216
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800597
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:27 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Wat als de pot leeg is en je nog leeft?
er is toch AOW,

Mijn broer heeft geen stuiver pensioen en die reed vorig jaar nog auto
nu kan ie dat niet meer

hij spaart er zelfs van hij koopt regelmatig een gouden munt voor belegging
hij heeft ook huursubsidie en zorgtoeslag en WMO zorg
quote:
.AI
Hoeveel is AOW netto voor 1 persoon in 2026?
Als alleenstaande ontvang je 70% van het minimumloon. In 2026 komt dit neer op een bruto bedrag van ¤ 1.637,57 per maand. Met loonheffingskorting staat er netto ongeveer ¤ 1.558,15 op je rekening.
een pensioenprovider die berekend vaak tot je 75 ste levensjaar , maar dta ligt aan jezelf
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220800627
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er is toch AOW,

Mijn broer heeft geen stuiver pensioen en die reed vorig jaar nog auto
nu kan ie dat niet meer

hij spaart er zelfs van hij koopt regelmatig een gouden munt voor belegging
hij heeft ook huursubsidie en zorgtoeslag en WMO zorg
[..]

Das geen antwoord op mijn vraag.

Maar als het op is is het op dus.


Edit: komtie weer met zn ai _O- _O- je bent echt niet helemaal 100 of wel?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:34:31 #218
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800629
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:34 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Das geen antwoord op mijn vraag.

Maar als het op is is het op dus.
maar dan je nog steeds AOW, iedere maand en zorgtoeslag
quote:
AI
Hoeveel is AOW netto voor 1 persoon in 2026?
Als alleenstaande ontvang je 70% van het minimumloon. In 2026 komt dit neer op een bruto bedrag van ¤ 1.637,57 per maand.
Met loonheffingskorting staat er netto ongeveer ¤ 1.558,15 op je rekening.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220800640
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar dan je nog steeds AOW
Maar het ging over De Giro genie, waarvan jij zei:

quote:
Het enige verschil met een pensioenfonds is dat je een nominaal saldo spaart en geen premie stort
En het spaar saldo wel jouw eigendom is en ook overerf baar
Maar dat is niet waar dus, want het langlevenrisico wordt niet afgedekt. Nog een verschil met een pensioenfonds.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:36:28 #220
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800645
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:35 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Maar het ging over De Giro genie, waarvan jij zei:
[..]
Maar dat is niet waar dus, want het langlevenrisico wordt niet afgedekt. Nog een verschil met een pensioenfonds.
ja ls het op is dan heb je nog AOW en zorgtoeslag
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:38:35 #221
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800654
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:35 schreef kalinhos het volgende:

[..]
is niet waar dus, want het langlevenrisico wordt niet afgedekt. Nog een verschil met een pensioenfonds.
je kunt ook pensioen laten lopen tot je 95 bent

dan erven je kinderen het restant en je hebt dan ook Zorgtoeslag

zeg jij weer , ja maar als je dan 120 wordt ? wat dan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220800659
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je kunt ook pensioen laten lopen tot je 95 bent

dan erven je kinderen het restant en je hebt dan ook Zorgtoeslag
Ah dus de pot kan niet leeg worden?

Ah wacht: als het op is is het op.

Best een belangrijk verschil, apart dat je dat even gemist had.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:39:38 #223
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800666
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:39 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ah dus de pot kan niet leeg worden?
dat hangt af van de einddatum die je overeenkomt

Ik zelf zou 85 een mooie datum vinden, want ik ben al 75 nu

maar we zien wel wat voor toekomst de zelfstandigenwet gaat brengen voor ons
Min idee is dat pensioenfondsen iets uit de jaren 50 van de vorige eeuw zijn

quote:
AI-overzicht
De Raad van State (RvS) merkt op dat er in de praktijk bij zowel werkgevers als werkenden een sterke behoefte bestaat om arbeidsrelaties vaker buiten een traditionele arbeidsovereenkomst om vorm te geven.

Deze behoefte komt voort uit de wens naar meer flexibiliteit en zelfstandigheid, maar botst vaak met de wettelijke definitie van loondienst.

Hier zijn de kernpunten rondom deze observatie:

Behoefte aan flexibiliteit: Veel werkenden en opdrachtgevers kiezen bewust voor een overeenkomst van opdracht (zzp) in plaats van een dienstverband, waarbij de werkende zelf risico's draagt en de werkgever geen loondoorbetaling bij ziekte of ontslagbescherming hoeft te bieden.

Schijnzelfstandigheid: De RvS adviseert in het kader van de wet VBAR (Verduidelijking Beoordeling

Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden) over de risico's hiervan, waarbij de "fiscale of juridische behoefte" om geen werknemer te zijn soms niet overeenkomt met de werkelijke gezagsverhouding.

Kritiek op wetgeving: De RvS toont zich kritisch over de huidige wetsvoorstellen om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, omdat deze de werkelijke behoefte aan een moderne arbeidsmarkt met meer flexibiliteit onvoldoende adresseren.


[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2026 12:46:51 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220800706
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:01 schreef michaelmoore het volgende:
en laten dat automatisch beleggen in een SP500 ETF
Volgens mij kun je geen automatische beleggingen doen bij DeGiro, ik had er tot vorig jaar ook korte tijd een pensioenrekening.
Je kan wel automatisch geld overboeken naar je rekening, maar je aankopen moet je handmatig doen (en kan niet fractioneel).
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:48:33 #225
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800710
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:39 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ah dus de pot kan niet leeg worden?

Ah wacht: als het op is is het op.

Best een belangrijk verschil, apart dat je dat even gemist had.
pensioen, dat hangt af van de einddatum en dan resteert de AOW nog en de zorgtoeslag
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')