Het is weer tijd voor een silly season overzicht. Op dit moment zijn er 14 van de 22 zitjes bezet. Aston Martin, Audi, Ferrari, Haas, McLaren en Williams zijn in principe al voorzien. Al kan er nog van alles veranderen, want contracten zijn er om
gebroken afgekocht te worden.
In tegenstelling tot de voorgaande jaren hebben we komend seizoen elf teams op de grid. Cadillac is er als nieuw team bijgekomen. En ook hebben we volgend jaar nieuwe regels voor zowel de auto als de motoren, waardoor het speelveld er heel anders uit kan gaan zien. Want wie heeft er het beste de nieuwe regels onder de knie?
Gebaseerd op berichten en geruchten van de afgelopen tijd kom ik tot het volgende alfabetische overzicht.
AlpineBij Alpine rommelt het (weer). Eerst vertrok al begin mei teambaas Oliver Oakes, die nu weer als teambaas van het Formule 2 team Hitech aan de slag is, en afgelopen week vertrok de grote baas van Renault, Luca de Meo. De taken van Oakes worden voorlopig door Flavio Briatore waargenomen. Geruchten gaan dat Steven Nielsen de nieuwe teambaas gaat worden en naar een CEO van Renault wordt nog gezocht.
Wat De Meo in ieder geval voor elkaar heeft gekregen is dat Alpine volgend jaar met Mercedes motoren gaat rijden, zeer tegen de zin van de mensen in Viry-Châtillon in, waar de Renault motor gebouwd wordt. Zij zullen zich moeten toeleggen op andere projecten, zoals bijvoorbeeld het World Endurance Championship.
Hopelijk doet Alpine het volgend jaar met de Mercedes motor beter dan dit jaar, want ze staan nu stijf onderaan in het kampioenschap. Pierre Gasly scoorde tot nog toe alle punten voor dit team. Jack Doohan en Franco Colapinto kwamen niet tot scoren. Doohan werd vervangen door Colapinto, die vijf races kreeg om zich te bewijzen, en rijdt nu op een race-voor-race basis en loopt de kans dat, als hij zich niet verbetert, dit seizoen nog vervangen wordt. Gegadigden daarvoor (en voor volgend seizoen) zijn onder andere Valtteri Bottas, Sergio Perez en Paul Aron (die vijf vrije trainingen mag rijden, waarvoor twee voor Sauber). Ook gaat de naam Mick Schumacher rond, die nu voor Alpine in de WEC rijdt.
Aston MartinBij Aston Martin liggen de coureurs voor volgend jaar in principe al vast. Dat zijn Fernando Alonso en Lance Stroll. Maar of dat ook werkelijk het geval zal zijn zal vooral afhangen van de beschikbaarheid van Max Verstappen. Naar verluid is er een bod gedaan van ruim ¤ 1 miljard. Genoeg om elk contract af te kopen, zou je zeggen. Verstappen schijnt het aanbod in eerste instantie afgewezen te hebben, maar bij dit team kan hij herenigd worden met Adrian Newey en Honda, dus als de Red Bull Racing niet snel verbetert, is alles nog mogelijk. En is het niet voor volgend seizoen, dan misschien het seizoen er na. Ook George Russell is in gesprek met dit team, mocht hij bij Mercedes moeten vertrekken (als Verstappen daar naar toe gaat).
AudiSauber gaat volgend jaar verder onder de naam Audi, die dan (samen met een Qatarese investeringsmaatschappij) voor 100% eigenaar is. Ze gaan rijden met hun eigen motoren, waardoor het de facto een fabrieksteam is, voor het eerst sinds ze een samenwerking met BMW hadden eind jaren '00. De coureurs voor Audi voor volgend seizoen zijn, net als dit seizoen, de ervaren rot Nico Hulkenberg en de jonge hond Gabriel Bortoleto, die de afgelopen race zijn beste resultaat en eerste punten scoorde.
CadillacZoals gezegd is Cadillac een nieuw team in de Formule 1. Nadat ze eerst nog werden tegengehouden door Liberty, bleek het vertrek van Michael Andretti als de grote baas voldoende voor toelating tot het circus. Dat er een onderzoek door Amerikaanse senatoren was aangekondigd naar anticompetitiepraktijken zal misschien ook wel meegespeeld hebben.
De eerstkomende jaren gaan ze met Ferrari motoren rijden, maar vanaf 2029 willen ze met een eigen motor gaan rijden. En op den duur willen ze ook een Amerikaanse coureur in hun auto hebben. Al wordt het zoeken daarnaar een speld in een hooiberg. Er zijn niet veel Amerikanen die in aanmerking komen voor een superlicentie. Op dit moment kom ik niet verder dan Logan Sargeant, die gestopt lijkt te zijn met racen, en IndyCar coureur Josef Newgarden. Colton Herta moet minimaal in de top 4 a 5 in het IndyCar kampioenschap eindigen, en voorlopig ziet dat er niet naar uit, en Jak Crawford in de top 5 van de Formule 2 kampioenschap.
Verder gaan er ook de namen van coureurs als Sergio Perez, Valtteri Bottas, Gyanyu Zhou, Felipe Drugovich, Pato O'Ward, Mick Schumacher en
sinds kort ook Yuki Tsunoda rond. De vraag is ook of ze met twee ervaren coureurs willen gaan rijden of, net als Audi, met een ervaren coureur en een "rookie".
FerrariOok bij Ferrari rommelt het. Fred Vasseur staat onder grote druk om resultaten op te leveren en afgelopen zondag was hij opeens weg vanwege persoonlijke redenen. Of het een met het ander te maken heeft is afwachten. Sinds kort bemoeit ontwerper Loic Serra, die is overgekomen van Mercedes, zich met de auto en dat werpt ogenschijnlijk al vruchten af. Al zitten ze nog steeds niet in de buurt van McLaren. De coureurs voor het komende seizoen zijn in ieder geval dezelfde als dit seizoen, te weten Charles Leclerc en Sir Lewis Hamilton.
HaasOok bij Haas liggen de coureurs voor het volgende seizoen al vast en ook dit zijn de coureurs die ook dit seizoen al bij Haas rijden, Esteban Ocon en Oliver Bearman.
McLarenOok bij McLaren lijkt er niet veel te veranderen. Volgend seizoen rijden hier Lando Norris en Oscar Piastri, net als dit seizoen. Als ze tenminste niet, zoals Hamilton en Alonso 18(!) jaar geleden bij McLaren, met elkaar in onmin raken door het titelgevecht, wat toentertijd het vertrek van Alonso bij McLaren inleidde.
MercedesBij Mercedes zijn de coureurs voor volgend seizoen nog niet bevestigd. De verwachting is dat de beide huidige coureurs, George Russell en Andrea Kimi Antonelli, ook volgend jaar voor Mercedes rijden. Maar net als bij Aston Martin is dat vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van Verstappen. Duidelijk is dat Toto Wolff gecharmeerd is van de viervoudig wereldkampioen, en heeft gezegd te willen wachten tot het eind van de zomerstop om zich te commiteren aan de coureurs voor volgend seizoen.
Racing BullsBij de Racing Bulls hebben we dit seizoen al een rijderswissel meegemaakt. In eerste instantie reden Yuki Tsunoda en Isack Hadjar voor dit team, maar nu zijn het Hadjar en Liam Lawson, die al na twee races van Red Bull Racing "gedegradeerd" werd naar de Racing Bulls. Na een moeilijk begin lijkt hij nu zijn draai weer gevonden te hebben, met een mooie zesde plaats in Oostenrijk als voorlopig hoogtepunt.
Wie er volgend seizoen rijden voor de Racing Bulls is vooral afhankelijk van wat er bij Red Bull Racing gebeurt, maar de verwachting is dat in ieder geval Formule 2 junior Arvid Lindblad hier plaats gaat nemen. Hij heeft met zijn 17 jaar al een superlicentie gekregen, dus kan mogelijk al dit jaar invallen mocht dat nodig zijn. Wie er naast hem komt is nog onduidelijk, want dat ligt er vooral aan of Hadjar doorgeschoven wordt naar Red Bull Racing. Zo ja, lijkt Liam Lawson te blijven. Het lijkt na dit seizoen niet waarschijnlijk dat Tsunoda hier volgend jaar nog terugkeert, nu Honda het team verlaat om met Aston Martin in zee te gaan. En om dezelfde reden is de kans ook klein voor Ayumu Iwasa, die nu als Red Bull junior in de Super Formula rijdt.
Red Bull RacingEn ook bij Red Bull Racing rommelt het. Hadden we aan het begin van dit jaar de soap rond Horner, die enigszins is gaan liggen, hebben we nu weer een Red Bull die maar niet lijkt te verbeteren. En een tweede coureur die nauwelijks punten haalt. In eerste instantie was het Lawson, die al na twee races werd vervangen, maar Tsunoda doet het nauwelijks beter. Toch lijkt het team tot het eind van het seizoen te willen vasthouden aan het huidige duo.
Max Verstappen ligt vast tot en met 2028, als er aan de prestatieclausules wordt voldaan. Wat die precies zijn is onduidelijk, maar wat genoemd wordt is dat Red Bull binnen de top 3 van het constructeurskampioenschap tijdens de zomerstop moet staan. Red Bull Racing staat op dit moment vierde, dus als dat zo blijft zou die clausule getriggerd kunnen worden. Andere clausules die genoemd worden is dat Verstappen zelf in de top 3 of 4 zou moeten staan, maar ik acht de eerste het meest waarschijnlijk.
De kans is groot dat Verstappen blijft, zelfs als niet aan de prestatieclausule wordt voldaan, omdat nog niet duidelijk is wat volgend jaar het beste team is. Een jaar aankijken en dan mogelijk switchen naar een beter team zou de meest voor de hand liggende keuze zijn. Wie de tweede coureur naast Verstappen wordt is nog onduidelijk. De meeste kans maakt op dit moment Isack Hadjar, of Tsunoda moet zich sterk verbeteren de komende races.
En mocht Verstappen vertrekken is er een kans dat Russell zijn vervanger wordt. Russell zou in ieder geval al met Red Bull gesproken hebben.
WilliamsBij Williams gaan ze vooral voor stabiliteit. Ze staan nu vijfde in het kampioenschap, ongeveer wat de target voor dit jaar was, met de bedoeling om dat de komende jaren te verbeteren. De coureurs voor volgend seizoen zijn in ieder geval bekend. Dat zijn namelijk dezelfde coureurs als dit jaar, Alex Albon en Carlos Sainz.
In het kort:Alpine (Mercedes):
Pierre Gasly, Valtteri Bottas, Sergio Perez, Paul Aron, Franco Colapinto, Mick Schumacher
Aston Martin (Mercedes):
Fernando Alonso, Lance Stroll,
Max Verstappen, George Russell Audi (Audi):
Nico Hülkenberg, Gabriel Bortoleto Cadillac (Ferrari): Sergio Perez, Valtteri Bottas, Gyanyu Zhou, Felipe Drugovich, Pato O'Ward, Colton Herta (mits licentie), Mick Schumacher, Yuki Tsunoda, Jak Crawford (mits licentie)
Ferrari (Ferrari):
Charles Leclerc, Lewis HamiltonHaas (Ferrari):
Oliver Bearman, Esteban OconMcLaren (Mercedes):
Lando Norris, Oscar PiastriMercedes (Mercedes): George Russell, Andrea Kimi Antonelli, Max Verstappen
Racing Bulls (RBPT-Ford): Arvid Lindblad, Liam Lawson, Isack Hadjar,
Yuki Tsunoda, Ayumu IwasaRed Bull Racing (RBPT-Ford):
Max Verstappen, Isack Hadjar, Yuki Tsunoda, George Russell
Williams (Mercedes):
Alex Albon, Carlos Sainz bold=bevestigd,
italic=niet waarschijnlijk[ Bericht 50% gewijzigd door Starflyer op 02-07-2025 13:03:40 ]