abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juni 2025 @ 09:28:21 #1
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218079174

quote:
Dit zijn de nieuwe spelregels voor komend seizoen in de VriendenLoterij Eredivisie

De start van het nieuwe seizoen in de VriendenLoterij Eredivisie laat nog even op zich wachten, maar vanaf 1 juli gaan al wél de nieuwe spelregels in. Ten opzichte van vorig seizoen heeft de KNVB een aantal interessante wijzigingen doorgevoerd. ESPN zet de belangrijkste aanpassingen op een rij.

Corner bij tijdrekken keeper
Tijdens het EK Onder 21 is er al mee geëxperimenteerd, maar vanaf komend seizoen is het ook in de VriendenLoterij Eredivisie een feit: als een keeper de bal langer dan acht seconden in bezit houdt, wordt er een hoekschop toegekend aan de tegenstander.

Een doelman heeft de bal in bezit wanneer deze zich in zijn handen of armen bevindt, hij de bal op een uitgestrekte open hand heeft, of wanneer hij de bal stuit of in de lucht gooit. De scheidsrechter bepaalt wanneer het bezit begint en telt de laatste vijf seconden zichtbaar af met een omhooggehouden hand.

De keeper krijgt in eerste instantie geen disciplinaire straf voor deze overtreding, maar kan bij herhaaldelijk gedrag wel een gele kaart ontvangen.

Wijziging scheidsrechtersbal
Ten opzichte van vorig seizoen is ook de spelregel rondom de scheidsrechtersbal licht aangepast. Voorheen werd de bal gegeven aan een speler van het team dat de bal als laatste raakte. Vanaf dit seizoen laat de scheidsrechter de bal vallen voor het team dat balbezit had óf zou hebben gekregen.

Vooral dat laatste is nieuw: als de scheidsrechter inschat dat de bal naar de tegenstander zou zijn gegaan voorafgaand aan de onderbreking, dan krijgt die ploeg het balbezit. Dit moet echter wel duidelijk zijn. Is dat niet het geval, dan gaat de bal naar het team dat de bal als laatste raakte.

Als het spel wordt onderbroken terwijl de bal zich in het strafschopgebied bevindt, dan gaat deze altijd naar de doelverdediger van het verdedigende team.

Regels indirecte vrije trap
Er wordt een indirecte vrije trap toegekend aan de tegenstander als een trainer, teamofficial, wisselspeler, gewisselde of uit het veld gestuurde speler de bal aanraakt terwijl deze het speelveld verlaat. Een trainer of wisselspeler mag dus niet langer een bal aangeven om het spel snel te hervatten.

Het moment waarop Giovanni van Bronckhorst in de kampioenswedstrijd van Feyenoord tegen Heracles in 2017 de bal snel aangooit naar Bart Nieuwkoop, zou vanaf aankomend seizoen dus niet meer zijn toegestaan.

Aanpassing buitenspelregel
De KNVB heeft ook een kleine wijziging doorgevoerd in de buitenspelregel. Normaal gesproken wordt bij het beoordelen van buitenspel gekeken naar het eerste moment van contact bij het spelen of raken van de bal.

Daar is nu aan toegevoegd dat wanneer een keeper de bal gooit, dat het laatste moment van contact wordt gebruikt. Dit geeft volgens de voetbalbond een duidelijker en consistenter referentiepunt.

VAR-protocol
De KNVB testte vorig seizoen in de TOTO KNVB Beker al met het publiekelijk aankondigen en uitleggen van een VAR-check. In het document met spelregels staat nu dat deze aankondiging ook in de competitie kan worden ingevoerd.

In een reactie aan ESPN laat de KNVB weten dat er voorafgaand aan het seizoen nog besloten wordt óf – en op welke wijze – de proef van vorig seizoen een vervolg krijgt.
https://www.espn.nl/voetb(...)s-eredivisie-2025-26

Ik vind die corner bij het tijdrekken van de keeper wel een leuke, dat wisselspelers of stafleden de bal niet meer snel aan mogen geven zie ik de toegevoegde waarde niet zo van, al zorgt het wellicht voor iets minder opstootjes aan de zijlijn.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 30 juni 2025 @ 09:52:45 #2
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218079327
De vriendenloterij eredivisie is een uithangbord voor het Nederlands voetbal. Stap voor stap richting die nieuwe vriendenloterij eredivisie vanuit Zeist georchestreerd. Ik verwacht een spannend seizoen in de vriendenloterij eredivisie. De vriendenloterij eredivisie zou de vriendenloterij eredivisie niet zijn als ze zoals de vriendenloterij eredivisie betaamt continu innoveert.
pi_218079421
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 09:52 schreef RamboDirk het volgende:
De vriendenloterij eredivisie is een uithangbord voor het Nederlands voetbal. Stap voor stap richting die nieuwe vriendenloterij eredivisie vanuit Zeist georchestreerd. Ik verwacht een spannend seizoen in de vriendenloterij eredivisie. De vriendenloterij eredivisie zou de vriendenloterij eredivisie niet zijn als ze zoals de vriendenloterij eredivisie betaamt continu innoveert.
K
U MAD?
  maandag 30 juni 2025 @ 10:33:05 #4
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_218079601
quote:
Daarnaast wordt er vanaf de nieuwe voetbaljaargang een indirecte vrije trap toegekend aan de tegenstander als iemand langs de kant, dus een trainer, wisselspeler of een ander staflid de bal aanraakt terwijl die het speelveld verlaat. Iemand langs de kant mag dus niet langer een bal aangeven om het spel snel te hervatten.
Nooit meer Gio -> Nieuwkoop -> Kuyt goaltjes.
pi_218079605
Dus aan de ene kant ga je tijdrekken tegen met die cornerregel, maar aan de andere kant ga moedig je het aan door het te verbieden dat wissels de bal aangeven?
  maandag 30 juni 2025 @ 10:49:03 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218079691
quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Dus aan de ene kant ga je tijdrekken tegen met die cornerregel, maar aan de andere kant ga moedig je het aan door het te verbieden dat wissels de bal aangeven?
Aan de andere kant zorgt het volgens mij vaker voor gezeik andersom; de bal die opeens verdwijnt bij een reservebank. Had hem ook eerder op die manier uitgelegd.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218079706
quote:
Er wordt een indirecte vrije trap toegekend aan de tegenstander als een trainer, teamofficial, wisselspeler, gewisselde of uit het veld gestuurde speler de bal aanraakt terwijl deze het speelveld verlaat. Een trainer of wisselspeler mag dus niet langer een bal aangeven om het spel snel te hervatten.
Beetje overdreven
pi_218079982
quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Je hebt ook een tijdje een regel gehad dat ook spelers in het veld dat niet mochten doen, volgens mij is dat heel snel teruggedraaid.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218081895
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:49 schreef Caland het volgende:

[..]
Aan de andere kant zorgt het volgens mij vaker voor gezeik andersom; de bal die opeens verdwijnt bij een reservebank. Had hem ook eerder op die manier uitgelegd.
Dat zou inderdaad ook wel kunnen ja.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoeveel van deze regels we nog terug zien na oktober, elk seizoen zijn scheidsrechter de eerste paar maanden scherp op dit soort dingen waarna het allemaal compleet verwatert.
pi_218082192
Regel met het tijdrekken van de keeper vind ik een prima toevoeging.

De rest voegt weer eens bar weinig toe.
  Trouwste user 2022 maandag 30 juni 2025 @ 16:14:11 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_218082355
Geen sport waar zo weinig beoefenaren of liefhebbers de spelregels goed kennen. Incluis mijzelf.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 30 juni 2025 @ 17:10:30 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218082766
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:24 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Dat zou inderdaad ook wel kunnen ja.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoeveel van deze regels we nog terug zien na oktober, elk seizoen zijn scheidsrechter de eerste paar maanden scherp op dit soort dingen waarna het allemaal compleet verwatert.
Gebeurt dit op internationaal niveau ook?

Anders zal het wel weer snel een stille dood sterven als het in Europese wedstrijden toch niet wordt gebruikt.
pi_218083237
Nieuwe spelregelsklok overtreden. @Coco
  maandag 30 juni 2025 @ 18:58:41 #14
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218083427
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:30 schreef Zipportal het volgende:
Nieuwe spelregelsklok overtreden. @:coco
8 augustus 20.00 uur verwacht ik je hier voor Fortuna - Go Ahead.
pi_218083431
Erg veel zin in de mikkie mous liek Wilfred.
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 19:04:27 #16
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_218083466
Eerst maar eens handhaven van de regels.
What can change the nature of a man?
pi_218090011
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:14 schreef tong80 het volgende:
Geen sport waar zo weinig beoefenaren of liefhebbers de spelregels goed kennen. Incluis mijzelf.

:T
En ook 1 van weinige sporten waarbij men verschillende regels per bond hanteert, ik zou eigenlijk alleen Basketbal kunnen bedenken waarbij men in de NBA andere regels kent als in FIBA.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')