onmogelijk te beantwoorden.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:25 schreef -Hakuna- het volgende:
Beste fokkers.
Met de hittegolf die we de komende dagen gaan verwachten zal ik mijn twee airco's vaker gaan gebruiken. Vorig jaar had ik nog een airco, nu dus twee.![]()
Nu wil ik mijn voorschot met 25 euro per maand verhogen, is dit voldoende om het extra stroomverbruik te compenseren?
Betaal nu ongeveer 100 euro per maand aan Essent voor gas en stroom. Nu komen de twee airco's er natuurlijk bij.
Gaat dat lukken binnen dat bedrag van 25 euro per maand extra qua stroomverbruik?
i don't even know where to startquote:Op zondag 29 juni 2025 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:
2 x 20dB is ongeveer 23dB totaal.
15% meer dus 115 ipv 100 euro. 125 euro zou dus ruime voldoende moeten zijn.
natte vinger werk, als die vol gas draaien zullen die 1,5kW verbruiken is mijn gok. dus draaien die 24 uur vol gaas heb je 36 kWh verbruikt. tegen een tarief van 40 cent de kWh ben je dan ~15 euro kwijt.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:43 schreef -Hakuna- het volgende:
Deze twee airco's draaien momenteel..merk LG
2.5 KW / 9000 BTU
Energieklasse Koelen/Verwarmen: A++/A+
SEER: 6.60
SCOP: 4.00
Geluidsniveau binnenuit vanaf: 20 dB
Geluidsniveau buitenunit: dB
En deze..
3.5 KW / 12000 BTU
Energieklasse Koelen/Verwarmen: A++/A+
SEER: 6.60
SCOP: 4.00
Geluidsniveau binnenuit vanaf: 20dB
Geluidsniveau buitenunit dB
Whaha, twijfelde even of dat dit een serieuze reactie kon zijn.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik mis ook nog info over waar de aircos hangen, 1 in de woonkamer en 1 in de master-bedroom?quote:Op zondag 29 juni 2025 08:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
onmogelijk te beantwoorden.
hoe kW zijn de aircos?
wat is de SCOP?
hoe goed is je huis geisoleerd?
welke temp wil je overbruggen?
hoeveel betaal je momenteel aan Essent per kWh?
het enige wat je kan doen is
-of een energy monitor installeren en daarmee zelf je standen in de gaten houden, bijv. de home wizard
-of de app van Essent installeren, in combinatie met een slimme meter krijg je dan dagelijks updates over je stroomverbruik inclusief kosten.
hier zul je geen zinnig antwoord krijgen.
ik heb zelf momenteel nog een vast contract tegen 0.43 inc btw per kWh. al mijn aircos zijn Mitsubishi Heavys, 5kWs, op een dag als gisteren verbruikt de airco in mijn slaapkamer bijna 3 kWh. dus 1,20 euro ruwweg. maar die in een van mijn bedrijfsruimtes gebruikte bijna 10. dus 4 euro. zelfde airco, andere ruimte andere wensen andere isolatiewaarde..
oftewel, geen zinnig woord over te zeggen.
zit een groot verschil in verbruik tussen een okkie-tokkie merk en een degelijk merk, het gebruikte gas, het vermogen etc. etc. etc.
quote:Op zondag 29 juni 2025 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Decibel mag je niet zomaar optellen. Dus geen 40 maar 23 in totaal.quote:Op zondag 29 juni 2025 09:44 schreef embedguy het volgende:
[..]
Whaha, twijfelde even of dat dit een serieuze reactie kon zijn.
You almost got me, haha
Juist niet ....quote:Op zondag 29 juni 2025 09:02 schreef freak1 het volgende:
[..]
natte vinger werk, als die vol gas draaien zullen die 1,5kW verbruiken is mijn gok. dus draaien die 24 uur vol gaas heb je 36 kWh verbruikt. tegen een tarief van 40 cent de kWh ben je dan ~15 euro kwijt.
maar ze gaan niet vol gas draaien ze gaan pendelen. afhankelijk van je instellingen, isolatie, vocht etc. etc. etc. etc.
oftewel wat ik al zei, zonder alle factoren te kennen is daar niets van te zeggen.
enige wat je kan doen is zelf monitoren.
you get my pointquote:
ben benieuwd hoe je van het geluidsniveau naar stroom verbruik rekent ?quote:Op zondag 29 juni 2025 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Hopelijk is dit een matige trollpoging, wel stiekem moeten lachen.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Betaal jij bij de energieboer niet per dB? Ik kijk om die reden altijd tv zonder geluid.quote:Op zondag 29 juni 2025 10:43 schreef dutchtubby het volgende:
[..]
ben benieuwd hoe je van het geluidsniveau naar stroom verbruik rekent ?
ik gebruik speakertjes op accu, dan kan ik meer lawaai maken zonder aan het stroomnet te hangen.quote:Op zondag 29 juni 2025 10:45 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Betaal jij bij de energieboer niet per dB? Ik kijk om die reden altijd tv zonder geluid.
Pendelen? Hoe kom je daar bij? Het is geen 1980 meer hoor. Een airco kan gewoon terug moduleren naar een lager vermogen.quote:Op zondag 29 juni 2025 09:02 schreef freak1 het volgende:
[..]
natte vinger werk, als die vol gas draaien zullen die 1,5kW verbruiken is mijn gok. dus draaien die 24 uur vol gaas heb je 36 kWh verbruikt. tegen een tarief van 40 cent de kWh ben je dan ~15 euro kwijt.
maar ze gaan niet vol gas draaien ze gaan pendelen. afhankelijk van je instellingen, isolatie, vocht etc. etc. etc. etc.
oftewel wat ik al zei, zonder alle factoren te kennen is daar niets van te zeggen.
enige wat je kan doen is zelf monitoren.
ik bedoelde uiteraard moduleren maar gebruikte pendelen om het wat makkelijker te maken.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Pendelen? Hoe kom je daar bij? Het is geen 1980 meer hoor. Een airco kan gewoon terug moduleren naar een lager vermogen.
Hoeveel de airco dan uiteindelijk zal verbruiken bij TS is door ons niet te voorspellen. Één van de belangrijkste factoren is zon-instraling in de ruimtes die gekoeld moeten worden. De zon straalt zo'n 1000W aan warmte per m² op ons landje af. Daarnaast is niet alleen de isolatie van de buitenschil van de woning van belang (die lijkt best goed gezien het energielabel), maar speelt wanneer niet het hele huis gekoeld wordt ook de warmte-overdracht tussen de verschillende ruimtes een rol. En die rol is ook weer best groot, omdat binnenmuren meestal niet geïsoleerd zijn (uitgezonderd gipswanden die gevuld zijn met steenwol om geluidsoverdracht tegen te gaan).
Goede zonwering voor de gehele woning is het belangrijkste middel om de verbruikskosten van de airco laag te houden.
Ik denk dat ts vooral wat onwetend is en jij een misplaatste arrogante lul bent.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:24 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik bedoelde uiteraard moduleren maar gebruikte pendelen om het wat makkelijker te maken.
verder helemaal mee eens. wat ik vanaf het begin al melde.
maar het is een Hakuna topic, dus ik verwacht dat er verder weinig tot geen informatie meer komt, er no wat getrollt gaat worden, TS over de flos gaat en over een maand een nieuw topic opent met "hoe kan het dat mijn energie rekening zo hoog is" .
het enige wat TS kan doen, en dat is werkelijk het enige, is de airco inzetten zodat het comfortabel is, dagelijks energie verbruik monitoren, en zogauw het verbruik te hoog wordt naar de zin van TS het gebruik omlaag draaien.
punt 2, mee eens. misplaatst denk ik niet, arrogante lul, dank u.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:26 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik denk dat ts vooral wat onwetend is en jij een misplaatste arrogante lul bent.
Meet het verbruik van je airco's per dag in kWh.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:25 schreef -Hakuna- het volgende:
Beste fokkers.
Met de hittegolf die we de komende dagen gaan verwachten zal ik mijn twee airco's vaker gaan gebruiken. Vorig jaar had ik nog een airco, nu dus twee.![]()
Nu wil ik mijn voorschot met 25 euro per maand verhogen, is dit voldoende om het extra stroomverbruik te compenseren?
Betaal nu ongeveer 100 euro per maand aan Essent voor gas en stroom. Nu komen de twee airco's er natuurlijk bij.
Gaat dat lukken binnen dat bedrag van 25 euro per maand extra qua stroomverbruik?
Hoe zit het met PV-panelen? Indien je veel teruglevert op zonnige, warme dagen, heb je wellicht voordeel met je airco gevoed door de panelen.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:25 schreef -Hakuna- het volgende:
Beste fokkers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |