Maar we hebben nu al zoveel op voorraad:quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
We hebben nul voortzettingsvermogen atm. En het gaat nog wel even duren voordat we dat wel hebben.
quote:🌍 1. Actieve militairen
Rusland: ongeveer 1,1 – 1,3 miljoen personeel
NAVO: ca. 3,2–3,5 miljoen personeel
2. Reservisten
Rusland: ~2 miljoen reservisten
NAVO: geen uniforme gegevens, aanzienlijk maar lager
3. Gevechtstanks (MBT’s)
Rusland: ongeveer 5 750 actief plus voorraadmodellen en jaarlijkse productie 1 500
peace.fes.de
wsj.com
+12
compare.edu.vn
+12
eurasiareview.com
+12
NAVO: ~11 500 (M1 Abrams, Leopard 2…) met ~60 % modern
en.wikipedia.org
+1
greekreporter.com
+1
4. Andere gepantserde voertuigen
Rusland: 9 000–10 000 APC/IFV’s
NAVO: omvangrijk bezit, veel 5e-generatie IFV’s (bijv. Weimar Triade 1 668)
5. Artilleriestukken
Rusland: >10 000 tube-artillerie + 3 000 MLRS
en.wikipedia.org
+15
hudson.org
+15
eurasiareview.com
+15
NAVO: 4 532 tube-art. + 3 272 MLRS
greekreporter.com
6. Artillerieproduktie
Rusland: 2,5 – 4,5 miljoen schoten per jaar → ca. 250 000/maand
businessinsider.com
NAVO/VS: VS 40 000 → 90 000/maand (2026), EU-doel ~167 000/maand (2025)
businessinsider.com
7. Vliegtuigen (totaal)
Rusland: ca. 4 800 vliegtuigen
NAVO: ~22 300 vliegtuigen
8. Jachtvliegtuigen
Rusland: 773 fighters/interceptors
newsweek.com
+3
greekreporter.com
+3
peace.fes.de
+3
NAVO: 3 398 fighters/interceptors
9. Moderne stealth‑jagers
Rusland: Su‑57: in productie, precieze aantal onbekend
NAVO: F‑35: tientallen in Europa, VS leidend, 20 landen betrokken
theguardian.com
+6
newsweek.com
+6
greekreporter.com
+6
10. Bomber/strike‑vliegtuigen
Rusland: Su‑34: ~153+, recente leveringen
en.wikipedia.org
+1
businessinsider.com
+1
NAVO: B‑52, B‑1, Eurofighters, Rafales, Typhoons… ~3 398 gevechtsvliegtuigen
newsweek.com
11. Gevechtshelikopters
Rusland: Ka‑52: ~15/j ar geproduceerd
sites.tufts.edu
NAVO: AH‑64 Apache + Tiger; honderden in dienst
en.wikipedia.org
12. Onderzeeërs
Rusland: onbekend exact, maar totaal maritiem: 598 schepen
NAVO: 2 151 maritieme schepen, inclusief ~dozijn submarines
13. Vliegdekschepen
Rusland: 1 operationeel
NAVO: 16 (VS 11, VK 2, IT 2, FR 1…)
14. Vlootoppervlaktetypering
Rusland: ~598 schepen totaal
NAVO: ~2 151 schepen
hudson.org
+1
theguardian.com
+1
15. Ballistische raketten
Rusland: productie Iskander ~200 stuks in 2025
san.com
+1
businessinsider.com
+1
NAVO: Patriot, SM‑6, Aster 30; minder in aantal en productie
16. Lucht‑verdedigingsraketten
Rusland: ca. 2 000 per jaar productie (S‑400, S‑500, MANPADS)
eurasiareview.com
+11
sites.tufts.edu
+11
en.wikipedia.org
+11
VS: 600–650/jaar; EU volgt
sites.tufts.edu
17. Munitie voor luchtverdediging
Rusland: drievoud productie vs. VS/EU
18. Nucleaire kernkoppen
Rusland: 5 977 warheads
greekreporter.com
NAVO: VS 5 428, UK 225, FR 290 → totaal ~5 943
greekreporter.com
19. Productie van tanks
Rusland: ~1 500 per jaar; VS ~135 per jaar
businessinsider.com
20. Elektronische oorlogsvoering & ISR
Rusland: toegenomen, maar rol beperkt publiek bekend
NAVO: geavanceerde ISR (AWACS, JSTARS), kabelbrede eclectica, cybercapaciteit
sites.tufts.edu
Onze problemen voor de herbewapening zijn een industrie die te klein is en bang is om te groeien en de idiote aanbestedingsregels. Onhaalbare doelen die tot een tegenreactie gaat leiden helpt daar niet bij en aan de aanbestedingsregels doet de EU niks.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt me nog altijd beter dan onze jonge mensen een meatgrinder in duwen. Waar Rusland 0 problemen mee heeft.
En wat zou jij dan voorstellen?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Onze problemen voor de herbewapening zijn een industrie die te klein is en bang is om te groeien en de idiote aanbestedingsregels. Onhaalbare doelen die tot een tegenreactie gaat leiden helpt daar niet bij en aan de aanbestedingsregels doet de EU niks.
Moet het spul uit de VS, het VK en Canada eerst deze kant nog opkomen... En vervolgens moeten we de verliezen aanvullen, dat gaat je nu niet lukken.quote:
In veel mindere mate. Maar van de andere kant vecht de helft van dat Oostblok nu met ons mee.. De NAVO is verdubbeld, de Soviet-Unie (Rusland) gehalveerd.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moet het spul uit de VS, het VK en Canada eerst deze kant nog opkomen... En vervolgens moeten we de verliezen aanvullen, dat gaat je nu niet lukken.
Jij weet net zo goed als ik dat we in de koude oorlog een shitload aan mob complexen, poms sites en magazijnen hadden, plus hele contingenten aan buitenlandse troepen aan onze oostgrens, dat is er allemaal niet meer.
Er waren zelfs Belgische troepen gelegerd in Duitsland (Vogelsang), dat kun je je met de huidige staat van hun leger niet meer voorstellen.
De oude 2% zou ruim voldoende moeten zijn voor Rusland. En het omzetten van landbouw subsidies naar geld voor landen aan de oostgrens die daar boven willen zitten. En ook voor landen die daar militairen stationeren.quote:
En als de stront dan de ventilator raakt hebben we niks meer te eten...quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:36 schreef Glazenmaker het volgende:
De oude 2% zou ruim voldoende moeten zijn voor Rusland. En het omzetten van landbouw subsidies naar geld voor landen aan de oostgrens die daar boven willen zitten. En ook voor landen die daar militairen stationeren.
Bij de NATO was de eeuwige wereldvrede uitgebroken en is de helft wegbezuinigd en wat we overhielden was voor expeditionaire vredemissie avontuurtjes, het liefst onder de VN vlag met YPR'en met een .50 ipv de 25mm...quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:36 schreef LXIV het volgende:
In veel mindere mate. Maar van de andere kant vecht de helft van dat Oostblok nu met ons mee.. De NAVO is verdubbeld, de Soviet-Unie (Rusland) gehalveerd.
Maar toch niet bij de Amerikanen. Met hun carrier strike groups.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij de NATO was de eeuwige wereldvrede uitgebroken en is de helft wegbezuinigd en wat we overhielden was voor expeditionaire vredemissie avontuurtjes, het liefst onder de VN vlag met YPR'en met een .50 ipv de 25mm...
Er is natuurlijk wel een verschil, we zouden dus vechten om te verdedigen en niet zoals Rusland mensen offeren met aanvalsgolven om terrein te winnen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:05 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat het probleem is dat Rusland zomaar duizenden mensen een meatgrinder in kan sturen. Voor helemaal niets.
En dat geen enkele westerse democratie dat gaat accepteren als dat met hun burgers gebeurt. De coronaprotesten of die van pro-Palestina gaan er niets bij zijn. Als de westerse landen onze kinderen zo de meatgrinder in zouden sturen zoals Rusland dat al tijden doet. Dat is meteen einde van de regering hier.
En daar zit wel een heel groot probleem.
Je ziet hier al een onderstroom dat 5% defensie (of 3,5 plus 1,5 infrastructuur) al belachelijk veel is, en niet nodig en onzin enzo.
We zitten lekker veilig hier.
Ik hou van een vleesje, maar het enorme overschot aan vee wat hebben gaat ons echt niet langer dan 3 maanden eten geven in een oorlog. Een heel groot deel van ons landbouwgeld gaat naar dieren die een veelvoud aan calorieën kosten, dan dat ze opleveren. Alle poep die die beesten produceren is vervolgens weer een reden dat defensie fysiek zo traag kan uitbreiden of oefenen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 20:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als de stront dan de ventilator raakt hebben we niks meer te eten...
.
En 2% kan in de toekomst wel weer eens als we onze shit op orde hebben.
Nee dit klopt niet. De Baltische landen zijn heel moeilijk te verdedigen en de kans is daarom zeer groot dat die terugveroverd moeten gaan worden. Sowieso kun je als leger nooit alleen maar verdedigen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:05 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een verschil, we zouden dus vechten om te verdedigen en niet zoals Rusland mensen offeren met aanvalsgolven om terrein te winnen.
Dat lijkt me een zekerheidje gezien de russische troepenopbouw en het gegeven dat rusland nu in 3 maanden meer produceert dan de hele NAVO in 1 jaar. Lang niet alles gaat naar het front in Oekraïne. Het is ook nog steeds maar de vraag of Trump iets gaat doen bij een dergelijke aanval.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 14:17 schreef byah het volgende:
wat vinden we hiervan, betrouwbaar?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)val-richting-letland
[..]
We zijn in ieder geval niet de aanvallende partij die uit is op oorlog.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee dit klopt niet. De Baltische landen zijn heel moeilijk te verdedigen en de kans is daarom zeer groot dat die terugveroverd moeten gaan worden. Sowieso kun je als leger nooit alleen maar verdedigen.
Dat was ik. We gaan elkaar niet uitmaken voor vatnikquote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:16 schreef skysherrif het volgende:
Waarom wordt mijn post verwijderd @:capricia ?
Maar je mag wel gratuit insinueren dat ik blijkbaar hiervoor wel fan was executies. Heel benieuwd waar ik dat ooit gezegd heb.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat was ik. We gaan elkaar niet uitmaken voor vatnik
Geen idee. Ik zie jou iemand een vatnik noemen en damagnie.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:23 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Maar je mag wel gratuit insinueren dat ik blijkbaar hiervoor wel fan was executies. Heel benieuwd waar ik dat ooit gezegd heb.
En blijkbaar is het dus niet naar om een gewonde soldaat aan je motor te hangen.
Zo moeilijk was het denk ik niet om de quote te zien?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Geen idee. Ik zie jou iemand een vatnik noemen en damagnie.
Lekker toontje manquote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:25 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zo moeilijk was het denk ik niet om de quote te zien?
Tot in de jaren '80 had de NATO 4.5 miljoen militairen...quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:02 schreef LXIV het volgende:
Maar toch niet bij de Amerikanen. Met hun carrier strike groups.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |