Met dank aan @Momoquote:Twee doden door noodweer in Frankrijk na eerste hittegolf
In Frankrijk zijn door noodweer twee mensen om het leven gekomen, onder wie een jongen van 12 die werd geraakt door een omwaaiende boom. Ook raakten volgens Franse media zeventien mensen gewond.
In Saint-Cyr-en-Pail, in het noordwesten van Frankrijk, kwam een 59-jarige man om het leven toen hij tegen een boom reed die op de weg was gevallen. De krant Le Monde schrijft dat een 82-jarige man in Patay, bij Orléans, getroffen werd door de bliksem. De man is gewond naar het ziekenhuis gebracht.
Een groot deel van Frankrijk had de afgelopen dagen te maken met de eerste hittegolf van het seizoen. Gisteren kwam de temperatuur op veel plekken boven de 35 graden uit. De nationale weerdienst Méteo France waarschuwde ruim vijftig departementen voor hagel, onweersbuien, hevige regenval en windstoten van meer dan 100 km per uur.
Het noodweer leidde op veel plekken ook tot schade. Zo stortte volgens de zender BFMTV in Valailles in Normandië een kerktoren in en in Parijs stroomden metrostations vol water.
In de Nationale Assemblée, de Tweede Kamer in Frankrijk, bleef het noodweer ook niet onopgemerkt. Een debat over de oorlog tussen Israël en Iran werd kort onderbroken, omdat er van het plafond water lekte.
De Franse zender meldt dat bijna 100.000 huizen zonder stroom zitten. Het noodweer is inmiddels voorbij. Méteo France heeft code oranje voor onweersbuien en hittegolven opgeheven.
quote:A level 2 was issued across most of France mainly for large to very large hail and severe to damaging gusts. Numerous extreme events (partially clustered in swaths) are possible.
Die waren er al maar had nog geen tijd voor het topicquote:Op donderdag 26 juni 2025 13:25 schreef Hiddendoe het volgende:
En straks weer de jaarlijkse bosbranden in Griekenland.
Ja...quote:Op donderdag 26 juni 2025 13:25 schreef Hiddendoe het volgende:
En straks weer de jaarlijkse bosbranden in Griekenland.
Bij brand is het handig om zowel waterfilters als een speciale ademhalingsmasker te hebben om (voor zover je dat zo kunt noemen) veiligere lucht te kunnen inademen. Met een waterfilter kun je water uit verschillende bronnen halen en zuiveren. En met een goed ademhalingsmasker kun je blijven ademen en jezelf in veiligheid brengen, weg van de rook of het vuur.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:23 schreef aquaboer het volgende:
Als het gaat om noodsituaties, maak ik me vooral zorgen over veiligheid en toegang tot schoon drinkwater. We hebben allemaal gehoord over het noodpakket dat door de overheid is aangeraden, iets wat eigenlijk iedereen thuis zou moeten hebben, voor de zekerheid.
Toch denken we bij “noodsituatie” vaak meteen aan oorlog, terwijl de realiteit meestal begint met extreem weer. Overstromingen, zware regenval of stormen kunnen de infrastructuur flink beschadigen. En dat betekent: geen stroom, geen internet, en uiteindelijk geen drinkwater. Ook al heb je misschien letterlijk water overal om je heen.
Daarom vind ik het belangrijk om een waterfilter in huis te hebben voor noodgevallen. Tijdens mijn laatste kampeervakantie heb ik de sifon-waterfilter https://www.aqualogic.nl/waterfilter-noodsituatie van Aqualogic getest. Ondanks het kleine formaat was de doorstroomsnelheid verrassend goed. ik schat zo’n 9 tot 10 liter per uur. Daarmee kun je makkelijk een paar gezinnen voorzien van water, totdat er hulp komt.
Wat denk jij? Is het belangrijk om een waterfilter te hebben, gewoon voor de zekerheid?
En hoe bereid jij je voor op onverwachte situaties zoals onweer of stroomuitval? Ik ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |