Hebben jullie weet van een luid toestel tussen de 100 en 120 dba (dat trilt, zoals een regenwaterpomp) en ik in een gewoon 220 volt stopcontact kan steken ? Ik zou dit lawaai (via een timer) een aantal keer per dag in mijn huis willen laten afgaan. Zodat mijn buurman ook eens ervaart, hoe storend dit wel niet is om iedere dag (tot soms wel 50 keer/dag) vanuit het niets (totale stilte) met zo een luid lawaai in huis geconfronteerd te worden!
Ik heb last van de nieuwe (zeer luide) regenwaterpomp die mijn buurman (ik woon in een half open bebouwing) vorig jaar tegen onze gedeelde muur heeft gemonteerd. Mijn buurman wil me niet helpen. Om een lang verhaal kort te maken, heb ik een gesprek hierover met hem proberen voeren. Ook de wijkagent is al langs geweest (maar kan niets doen). Als tegenreactie heeft mijn buurman me al twee keer fysiek op straat aangevallen (geduwd). Wat echt niet ok is! Heb ik melding bij de politie van gedaan. Hij heeft me ook al meermaals beledigd en bedreigd. Die man spoort niet in zijn hoofd. Maar ja, wat doe je daaraan ? Hij is 75 jaar, was vroeger alcoholist, is totaal verzuurd. Ligt ook in ruzie met de andere buurman (iets over een gedeelde omheining) en zijn familie. Iedereen is slecht en schuldig (deugt niet). Zelf doet hij niets fout. Ik heb hem nog nooit sorry weten zeggen! Hij wil met rust gelaten worden. Dat is wat hij wil. En ik wil geholpen worden. Zoek een oplossing. Dus ja, dit zit muurvast...
Ik kan finaal (op de lange termijn) verhuizen. Maar dit is wel heel drastisch als oplossing. Termeer ik de afgelopen jaren heel wat zaken in mijn huis heb vernieuwd (renovatie tuin, akoestische beglazing in de slaapkamers bovenaan, nieuwe vloer, etc.). En wat met de nieuwe eigenaars ? Die gaan ook dezelfde hinder ondervinden van die pomp. Dat lost dat probleem voor hen dan niet op. Maar is wel mijn "probleem" niet meer.
Ik heb geen zin om te verhuizen. Ik woon daar heel graag. Dit verhuizen staat ook totaal niet in verhouding met deze geluidshinder, die heel eenvoudig op te lossen is. Mits een klein beetje goede wil! Ik wil voor alles betalen. Het kost mijn buurman niets. Maar nee... Iemand anders helpen en gelukkig maken, als je zelf zo verzuurd (en ongelukkig) loopt. Waarom zou je dat doen ? Dat spoort niet in zijn hoofd. Geeft kortsluiting, vrees ik...
Wat ik ook nog kan proberen is de vrederechter in België te contacteren. Maar ja, wat als mijn buurman niet komt opdagen. Krijg ik opnieuw (en nog) meer agressie richting mijn kant. Zonder oplossing. Wat ik ook doe (in het opkomen voor mezelf), het is allemaal fout.
Gezien diplomatie niet werkt, zit ik daarom te denken: Als ik nu ook eens wat lawaai maak, dat hij in zijn huis kan horen ? Dan verandert hij misschien wel nog van gedacht ? Omdat hij dan zelf ook hinder ondervindt. Nu ondervindt hij geen hinder. Mijn buurman heeft in niets last van mij. Het geluid van zijn pomp komt vooral mijn kant op. Ik kan hem dan ook vertellen (zoals hij bij mij deed), dat hij zijn muren maar wat beter moet isoleren. Ik hem niet kan/wil helpen met dat lawaai (ook al komt het van mij). Zoals hij me niet kan/wil helpen.
Ik heb me hier al vreselijk druk en irritant in gemaakt. Dat er zulke egoïstische verzuurde mensen bestaan. Die 0% empathie, 0% begrip en 0% bereidheid vertonen om je te helpen. Sterker nog. Ze verwijten jou 100% dat je niet deugd. Dat jij 100% schuldig bent. Ik ben de narcist. Niet zij zelf.
Dit is wat de wereld op zijn kop. Maar och ja, ook een beetje die "Trump" wereld waarin we nu leven. Mark Rutte, zit hierbij openlijk Trump op te slijmen. Noemde hem onlangs 'daddy'. Dat bezorgt me ook maar een naar (en dubbel) gevoel. Ik begrijp waarom Rutte dit doet. Hij wilt Trump te vriend houden (vanuit zijn eigen belang als secretaris-generaal van de NAVO). Maar om daarvoor Trump zo een vrijgeleide te geven in zijn narcistische attitude, is dan weer een andere zaak. Het is kiezen tussen de pest en de cholera zeker.