abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 28 juni 2025 @ 11:41:38 #26
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218063405
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 11:09 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Dat vind ik nog steeds een hele leuke theorie. Even aan ChatGPT voorgelegd, met als hint dat het niet per se hoeft te zijn dat de kosmos letterlijk (verbatim) alle menselijke ervaringen bevat, maar misschien wel een "samenvatting", daarvan, gelijk aan de training data van bijvoorbeeld ChatGPT:

Present discoveries do point toward a universe that compresses and protects information in ways eerily reminiscent of the parameter matrices of a large generative model ["AI", red.]. What they do not yet supply is a mechanism for any biological or artificial agent to issue a prompt like "What did Mozart have for breakfast on 1 June 1762?" and stream the answer. Until such a protocol (and a matching experiment) exists, "cosmic memory as an LLM corpus" remains an evocative metaphor. Useful for thinking, not (yet) for lab work.

Over wat voor recente ontdekkingen hebben we het dan?

- Black-hole entropy & holography (ongoing)
- Traversable-wormhole circuit on Google’s Sycamore (2022)
- Page-curve capture on quantum hardware (2024-25)
- Holographic tensor-network error-correcting codes (2023-25)
- Vacuum-field entanglement harvesting (2024)
- Prospects for detecting gravitational-wave "memory" (2024)
- Quantum-error-correction on real processors (2024-25)
- Cosmic-microwave-background fossil data (Planck legacy, refined 2018-24)

None of this yet lets you "prompt" the cosmos for Mozart’s breakfast, but it does paint a consistent, empirically grounded picture of a universe where information is never simply discarded, only hidden, scrambled, and redundantly stored, much like the statistical traces that live inside an Large Language Model's ["AI", red.] massive weight matrix.

Worden we misschien zelf gebruikt om een extra-kosmische AI te trainen?

If the cosmos is running a training pipeline, it hasn't emailed us the privacy policy yet, so you're free to imagine that every love note, meme and late-night thought is getting back-prop'd into a giant, multidimensional weight matrix somewhere outside spacetime.
Ja het ding is gewoon dat bewustzijn OVERAL is.

En dit klinkt heel bizar en zweverig als je daar over nadenkt ja, die begrijp ik 100. Maar als je de leren naast elkaar legt (zie boven ergens OP).... ze zeggen het allemaal, met eigen termen. Ik heb het zelf ervaren, zowel met psychedelics als in meditatie. Er zijn ook mensen in Yoga die in Nirvikalpa Samādhi (de laatste stage van YOGA) beweren dat ze dus hun bewustzijn kunnen verplaatsen in het object. Tesla zei notabene hier ook shit over, dat er een source is "which you can tune in to", maar dat hij niet zeker wist wat dat was oid.

En als je dan óók nog ernaast legt dat E=MC², alles is energietoch?
Dus dan krijg je;

Energie maakt Materie(lichaam)
Het lichaam maakt weer energie (bewustzijn)? Maar het was al energie?

Verder, heb je ook mensen die in detail shit van operaties kunnen vertellen enzovoorts enzovoorts enzovoorts.

En ik weet als geen ander hoe gestoord dat klinkt ook als former Atheist he, mensen denken dat ik heel makkelijk dit allemaal zomaar ff geloof ofzo, maar ik was juist keihard hiertegen, tot de ervaringen (en het onderzoek hiernaar erna waardoor je ziet dat religie een punt heeft). En ik ben blij dat ik Atheist was, want ik heb nu nog de skepticism om niets voor zomaar waar aan te nemen. Dat is ook de enige methode hoe je verder komt in dit. Je bent aangewezen op jezelf, een aantal spirituele leraren waarvan je ook nog moet vinden wie shit weet en wie niet. En een aantal zeer oude leren. Dus je móet kritisch zijn om hier doorheen te gaan. Zeker met tijdsgeest erbij genomen enz enz enz.

Imo is het bewustzijn als een soort van bad met water waar je in stapt, maar dan heb je dus geen weerstand ervan, tis niet voelbaar als zodanig, je kunt het niet vastpakken. Water wel, iig door je handen laten gaan.

Maargoed ik denk ook dat mensen zoals @Bassie48 bijv, denken dat lichaam en geest niet gescheiden zijn, er bestaat zegmaar geen ziel dan. Gewoon hersenen, en dat is het, en daar wordt alles gedaan, en alles is intern, en verder is dat wie je bent dmv je hersenen. En dit hing ik ook lange tijd aan idd, maar daar ben ik wel op teruggekomen ja. In meditatie ben ik wel ns de hele kamer geworden, ook met psychedelics , dan is dit nog veel sterker.

Ik denk dat echt de ervaring nodig is, want anders had ik er ook nooit vanaf gestapt, je krijgt dit niet makkelijk aan iemand's verstand en terecht ook. Men zou ns met mensen moeten praten de Ayahuasca hebben gedaan een aantal keer op serieuze wijze. Niet persee om het zelf te nemen, maar enkel met hen te praten, die komen ook met dezelfde verhalen als Buddhisten en Hinduisten.... in Buddhism en Hinduism enz werd dat helemaal niet gebruikt, het is verboden zelfs geloof ik. Dus dat is geen argument van "ah ze geloven graag iets". Maar tóch dezelfde verhalen.

En dan heb je natuurlijk Jung he.. wat een grote schakel was tussen westerse wetenschap en oosterse wjisheid, die wist dit ook. Blijkbaar als ik GPT zo zie wint dit ook aan terrein atm, omdat wetenschappers er niet uitkomen, dat zal ook zn redenen hebben maar dit volg ik niet echt, het is voor mij ook niet cht heel relevant verder omdat ik mn ervaring toch nooit kan toetsen aan wetenschap, zo ook mn droom niet, zo ook mn verdriet niet enz. Dus ik heb geaccepteerd dat t zo is.

Je bent in terra incognita en je kunt enkel zelf dat vinden in jezelf en nergens anders.

Dus ja, ik begrijp echt 100 dat dit volslagen debiel lijkt en klinkt, maar zolang het steevast direct verworpen wordt, dan negeer je ;
A) (Bijna) de helft van je leven, want het is dualiteit.
B) Ál het bovenstaande, en dan zeggen dat mensen "maar iets geloven toevallig omdat ze t leuk en veilig vinden"... tja, het matcht gewoon totaal niet, nergens.

Dus ja, ik denk ook dat dit iets is waar je nooit uit gaat komen als iemand niet;
A) Mediteert voor langere periode
B) Psychedelic tot zich neemt
C) BDE krijgt
D) Een spontane egodeath krijgt
E) Dit via een (spiritueel) boek leert

Het is een perceptieshift, en niets meer dan dat, een andere manier van kijken naar de wereld, letterlijk. Observing the ego ipv erdoor meegetrokken te worden.

Goed, dit was ff gewoon gedachten (hihi O+ ) van me afschrijven wat er in me opkomt op dit onderwerp.

Ik zie graag mensen die de vid hebben gekeken met reacties, ik weet dat het veel gevraagd is, maargoed, doen we hier aan "waarheidsvinding" of niet. Ben je op zoek naar hoe "het" zit, of vind je t wel best zo? dat is denk ik de grootste vraag die men zichzelf zou kunnen stellen om dit serieus een kans te geven of niet.

Verder geen vraag of opmerking in deze post, ik schrijf gewoon wat in me opkomt. Nu zou ik me wel voor kunnen stellen dat dit als "warrig" overkomt :P

Verder blijft het fascinerend hoe we zó extreem anders tegen de wereld aan kunnen kijken als mens. En die verandering ben ik ook geleidelijk ondergaan, dus het is ook vreemd voor mij, 2 kanten op zegmaar :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 28-06-2025 11:47:26 ]
As above, so below.
  zaterdag 28 juni 2025 @ 12:04:06 #27
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218063523
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 11:41 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja het ding is gewoon dat bewustzijn OVERAL is.
[..]
Ja, en het volgende ding is: wat nu?

"Be still, and know that I AM God." ;)
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zaterdag 28 juni 2025 @ 13:50:48 #28
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218064315
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 13:36 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ook jij trapt dus in de valkuil dat kleine neurale uitbarstingen in je hersens je hoofd op hol laten brengen en dat je daarna meent "dichter bij de waarheid bent gekomen". Het is immers alleen maar psychologie die verklaart wat je gelooft of meent "te weten".
[..]
Niet echt. Uiteindelijk is het mysterie juist waar het om gaat voor de doelgroep die het aanhangt. Het bewijzen is leuk, maar absoluut niet noodzakelijk. Immers, zoals ik al eerder zei: wat dan?

En de wetenschap? Die gebruiken we gewoon voor het dagdagelijkse. Beide takken van sport zijn helemaal prima!

De een voor de zoektocht naar zingeving, de ander voor de zoektocht naar toelichting ;)
  Moderator zaterdag 28 juni 2025 @ 14:15:35 #29
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218064454
Topic opgeschoond, hopelijk kunnen we ontopic verder.
As above, so below.
  Moderator zaterdag 28 juni 2025 @ 14:20:11 #30
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218064494
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:04 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Ja, en het volgende ding is: wat nu?

"Be still, and know that I AM God." ;)
Ja in feite is dat wat het is uiteindelijk. Gewoon enkel ervaren om het ervaren zonder gedachten.

Eigenlijk dus zoals een dier leeft, maar die krijgen geen "verlichting", ze kennen namelijk de donkere zijde niet :P Dan bestaat t ook niet dat je verlicht raakt. Dat ze in meer sereniteit leven dan wij lijkt me duidelijk. Overall gezien.
As above, so below.
  zaterdag 28 juni 2025 @ 18:05:39 #31
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218067077
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 14:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja in feite is dat wat het is uiteindelijk. Gewoon enkel ervaren om het ervaren zonder gedachten.

Eigenlijk dus zoals een dier leeft, maar die krijgen geen "verlichting", ze kennen namelijk de donkere zijde niet :P Dan bestaat t ook niet dat je verlicht raakt. Dat ze in meer sereniteit leven dan wij lijkt me duidelijk. Overall gezien.
Verlichting bestaat sowieso niet
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 28 juni 2025 @ 18:15:33 #32
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218067173
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 18:05 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Om dat te kunnen vaststellen hebben we eerst een wetenschappelijke definitie van verlichting nodig. Gok dat die er niet is. Daar heb je eerst een boel verlichte wetenschappers voor nodig, zodat ze met elkaar in dezelfde voor-elkaar-begrijpelijke taal kunnen spreken. Reviewers moeten vervolgens ook verlicht zijn. Lijkt me een uitdaging.

Hoe leg je aan een vis uit wat nat is en wat droog is, zonder dat de vis ooit heeft ervaren wat droog is?
  Moderator zaterdag 28 juni 2025 @ 18:16:31 #33
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218067190
quote:

[..]
Ja dat ligt eraan hoe je t ziet. Maar idd, kan t er mee eens zijn.
As above, so below.
  zondag 29 juni 2025 @ 10:57:38 #34
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218071557
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 18:15 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Om dat te kunnen vaststellen hebben we eerst een wetenschappelijke definitie van verlichting nodig. Gok dat die er niet is. Daar heb je eerst een boel verlichte wetenschappers voor nodig, zodat ze met elkaar in dezelfde voor-elkaar-begrijpelijke taal kunnen spreken. Reviewers moeten vervolgens ook verlicht zijn. Lijkt me een uitdaging.

Hoe leg je aan een vis uit wat nat is en wat droog is, zonder dat de vis ooit heeft ervaren wat droog is?
quote:
3s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 18:16 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja dat ligt eraan hoe je t ziet. Maar idd, kan t er mee eens zijn.
Verlichting is een glas water in de woestijn of een aspirine tegen de pijn.

Maar het is voor een mens nooit compleet.

Sommigen zullen het misschien in de dood vinden.
  Moderator zondag 29 juni 2025 @ 15:39:37 #35
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218074157
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 10:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]
[..]
Verlichting is een glas water in de woestijn of een aspirine tegen de pijn.

Maar het is voor een mens nooit compleet.

Sommigen zullen het misschien in de dood vinden.
Nee, het is de natuurlijke staat van zijn ipv dat ego wat aant schreeuwen is in je hoofd, de oorverdovende stilte die t met zich meebrengt laat ruis zien waar je je niet eeens bewust van was. Dit is vergelijkbaar met een afzuigkap ineens uitzetten nadat je er al een uur in zit, maar dan x10000.
As above, so below.
  zondag 29 juni 2025 @ 21:14:11 #36
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218077262
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:39 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, het is de natuurlijke staat van zijn ipv dat ego wat aant schreeuwen is in je hoofd, de oorverdovende stilte die t met zich meebrengt laat ruis zien waar je je niet eeens bewust van was. Dit is vergelijkbaar met een afzuigkap ineens uitzetten nadat je er al een uur in zit, maar dan x10000.
Ik ben altijd in m'n natuurlijke staat van zijn en heb geen schreeuwend ego in m'n hoofd. Ben ik nu verlicht? Terwijl ik wel pijn, verdriet en gemis ervaar.
pi_218078435
quote:

[..]
Misschien,als we niet meer zijn onderworpen aan de zwaartekracht
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 13:22:09 #38
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218080858
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ik ben altijd in m'n natuurlijke staat van zijn en heb geen schreeuwend ego in m'n hoofd. Ben ik nu verlicht? Terwijl ik wel pijn, verdriet en gemis ervaar.
Het is niet zo dat een enlightened persoon geen emoties meer ervaart, gaat er enkel anders, beter mee om. Daarom noemen ze het in Hermeticism; Emotional Mastery, of iig iets in die context.

En verlichting gebruiken als term is eigenlijk al voorbij die term, dit is waarom veel mensen daar de fout mee in gaan, dat is wat ik dacht dat je zei. En dat was inderdaad correct geweest imo.
As above, so below.
  maandag 30 juni 2025 @ 15:07:14 #39
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218081736
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 21:14 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ook hier geldt: the devil's in the details ;)

Maar zeker weten dat iemand verlicht kan zijn zonder dat te beseffen.

Als in: je hele leven leven zonder enig gevoel van stress zijn.

Misschien kunnen we op die manier verlichting wel bewijzen trouwens. Gewoon door middel van het meten van de hoeveelheid stresshormonen in iemands bloed (adrenaline, noradrenaline, cortisol), zonder dat er direct levensgevaar is voor die persoon (immers, als je een tijger om je nek hebt hangen, ontsnapt ook een verlicht individu niet aan die stresshormonen).
  maandag 30 juni 2025 @ 16:06:30 #40
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218082305
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:07 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Ook hier geldt: the devil's in the details ;)

Maar zeker weten dat iemand verlicht kan zijn zonder dat te beseffen.

Als in: je hele leven leven zonder enig gevoel van stress zijn.

Misschien kunnen we op die manier verlichting wel bewijzen trouwens. Gewoon door middel van het meten van de hoeveelheid stresshormonen in iemands bloed (adrenaline, noradrenaline, cortisol), zonder dat er direct levensgevaar is voor die persoon (immers, als je een tijger om je nek hebt hangen, ontsnapt ook een verlicht individu niet aan die stresshormonen).
Dus volledige verlichting bestaat niet. Je kunt slechts negatieve gevoelens onderdrukken of proberen weg te doen nemen. Maar ook dan ligt iets als een tijger altijd op de loer.
En dat is maar goed ook. Want wat blijft er van een mens over als die geen pijn, verdriet, stress of gemis ervaart?
Verlichting zit hem dan ook meer in de kunst om met deze gevoelens om te gaan.
  maandag 30 juni 2025 @ 16:26:40 #41
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218082442
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dus volledige verlichting bestaat niet. Je kunt slechts negatieve gevoelens onderdrukken of proberen weg te doen nemen. Maar ook dan ligt iets als een tijger altijd op de loer.
En dat is maar goed ook. Want wat blijft er van een mens over als die geen pijn, verdriet, stress of gemis ervaart?
Ja, maar stel je even voor, al die gevoelens, die zullen blijven, en je zult er beter mee om kunnen gaan. Je zult ze zien voor wat ze zijn, slechts gevoelens, vluchtig van aard, ze komen en gaan, je identificeert jezelf er niet langer rmee, en ze zijn daardoor zelden tot nooit meer het einde van de wereld, of het begin van de wereld (denk aan trots).

Maar stress, of dat gevoel daar ook bij hoort, of dat daar een andere spelregel voor geldt, dat vraag ik mij dus af.

Het zou me niets verbazen als stress spontaan verdwijnt, zolang die stress is gebaseerd op iets waar je normaal gesproken heel veel waarde aan hecht, maar waar een verlicht persoon juist totaal geen waarde meer aan hecht, simpelweg omdat die persoon überhaupt niet meer is gehecht.

Bijvoorbeeld: "Wat vinden ze van me?", "Gaat het morgen regenen tijdens mijn bruiloft?", "Volgende week examen, ben ik er klaar voor?", "Wat als ik een strafschop mis?", "Waarom schreeuwt die klootzak naar me?", etc.

Wat denk je?
  maandag 30 juni 2025 @ 17:40:31 #42
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218082945
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:26 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Ja, maar stel je even voor, al die gevoelens, die zullen blijven, en je zult er beter mee om kunnen gaan. Je zult ze zien voor wat ze zijn, slechts gevoelens, vluchtig van aard, ze komen en gaan, je identificeert jezelf er niet langer rmee, en ze zijn daardoor zelden tot nooit meer het einde van de wereld, of het begin van de wereld (denk aan trots).

Maar stress, of dat gevoel daar ook bij hoort, of dat daar een andere spelregel voor geldt, dat vraag ik mij dus af.

Het zou me niets verbazen als stress spontaan verdwijnt, zolang die stress is gebaseerd op iets waar je normaal gesproken heel veel waarde aan hecht, maar waar een verlicht persoon juist totaal geen waarde meer aan hecht, simpelweg omdat die persoon überhaupt niet meer is gehecht.

Bijvoorbeeld: "Wat vinden ze van me?", "Gaat het morgen regenen tijdens mijn bruiloft?", "Volgende week examen, ben ik er klaar voor?", "Wat als ik een strafschop mis?", "Waarom schreeuwt die klootzak naar me?", etc.

Wat denk je?
Leven is vooral overleven en daar is stress bij van belang.
Niet alleen om los proberen te komen van die tijger maar ook om met zaken zoals je genoemde voorbeelden om te gaan. De kunst hierbij is om niet gebukt te gaan van de stress maar dit gevoel te gebruiken in je voordeel.

Verlichting zit hem wat mij betreft meer in het omarmen van gevoelens als stress en de kunst om er mee om te gaan dan het loslaten van waar men aan hecht. Dit hoort bij de kunst van het leven, van het overleven, bij het samen leven met anderen.

Het loslaten van waar je aan gehecht. bent impliceert weglopen van je verantwoordelijkheden. Boeddha verliet zijn vrouw en kind zelfs bij zijn zoektocht naar verlichting. Zijn eigen ego was kennelijk belangrijker dan de mensen die om hem gaven.
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 17:40:35 #43
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218082946
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Nee, dit is onwaar, verlichting is JUIST de acceptatie en integratie van Shadow, ik heb die quotes al veel vaker gegeven, en nu is het niet wáár omdat die quotes van Jung of Rumi of Adya komen, als je de praktijk daarvan heb gezien, zie je dat zij dat wisten, want het komt 100% accurate overeen met die praktijk waarin je t ervaart. Dáárom zijn ze waar, en dáárom zie je binnen 2 opmerkingen van iemand of ze weten waar ze t over hebben of niet.
As above, so below.
  maandag 30 juni 2025 @ 17:44:25 #44
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218082976
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:40 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, dit is onwaar, verlichting is JUIST de acceptatie en integratie van Shadow, ik heb die quotes al veel vaker gegeven, en nu is het niet wáár omdat die quotes van Jung of Rumi of Adya komen, als je de praktijk daarvan heb gezien, zie je dat zij dat wisten, want het komt 100% accurate overeen met die praktijk waarin je t ervaart. Dáárom zijn ze waar, en dáárom zie je binnen 2 opmerkingen van iemand of ze weten waar ze t over hebben of niet.
Geen idee wat je bedoelt.
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 17:46:00 #45
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218082984
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:44 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Geen idee wat je bedoelt.
Dat je met verlichting "emoties wegdrukt", dat is contradictie op wat het is.
As above, so below.
  maandag 30 juni 2025 @ 17:58:13 #46
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218083063
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:46 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dat je met verlichting "emoties wegdrukt", dat is contradictie op wat het is.
Dan ga ik weer terug naar m'n eerdere voorbeeld. Een glas water in de woestijn zorgt voor verlichting. Je hebt immers dorst.
Je onderdrukt dan je negatieve gevoelens of neemt ze tijdelijk zelfs weg.
In het andere voorbeeld, die van de tijger die om je nek hangt. Als je op 1 of andere manier het voor elkaar krijgt dat de tijger van je afgaat dan voel je je verlicht.
Het wegdrukken van emoties kan dus wel dergelijk voor verlichting zorgen al is deze maar gedeeltelijk.

In beide gevallen zal acceptatie en integratie wellicht volledige verlichting brengen. Vandaar mijn eerdere opmerking dat sommigen verlichting zien in de dood.
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 19:35:48 #47
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218083747
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dan ga ik weer terug naar m'n eerdere voorbeeld. Een glas water in de woestijn zorgt voor verlichting. Je hebt immers dorst.
Je onderdrukt dan je negatieve gevoelens of neemt ze tijdelijk zelfs weg.
In het andere voorbeeld, die van de tijger die om je nek hangt. Als je op 1 of andere manier het voor elkaar krijgt dat de tijger van je afgaat dan voel je je verlicht.
Het wegdrukken van emoties kan dus wel dergelijk voor verlichting zorgen al is deze maar gedeeltelijk.

In beide gevallen zal acceptatie en integratie wellicht volledige verlichting brengen. Vandaar mijn eerdere opmerking dat sommigen verlichting zien in de dood.
Nee, je moet even het onderscheid maken tussen Fysieke en Mentale desire.

Fysieke desire = een glas water, je lichaam heeft dat serieus nodig anders overleeft het niet, dus dit is geen egoic desire.

Mentale desire = iets willen, niet omdat je t nodig hebt persee, maar iets willen om ego te fulfillen, hier ligt t verschil.

Fysieke desire kun je niet uitschakelen, mentale wel, en zodra je dat laatste doet, dát is verlichting... géén urge meer hebben naar iets, dus je ego stopt vanzelf met "praten" in je hoofd (gedachten), omdat je al compleet bent. Dan volgt de ooroverdovende stilte waar ik t over heb. Dit kan op een paar manieren, maar dat laat ik even buiten de post om het niet ingewikkelder te maken dan t is.

Één van de wegen naar mentale "desirelesness" is ál je emoties accepteren en integreren. Zolang je dat niet doet bestaat t niet dat je "verlicht" raakt, omdat het Shadow is. Bij wegdrukken ervan maak je de shadow groter, dat is waar de shadow uit bestaat; weggedrukt trauma/emotie. Dat is geen "emotional mastery".

Edit; het klopt ook dat fysieke dood, de laatste stage is van Nirvana. (zie Blavatsky), nu ben ik t niet helemaal eens met blavatsky omdat ze doorslaat, maar ze wist wel veel.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mijk op 30-06-2025 19:41:12 ]
As above, so below.
  maandag 30 juni 2025 @ 20:55:07 #48
16305 Jappie
parttime reverend
pi_218084513
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:35 schreef Mijk het volgende:

[..]

Fysieke desire = een glas water, je lichaam heeft dat serieus nodig anders overleeft het niet, dus dit is geen egoic desire.

Mentale desire = iets willen, niet omdat je t nodig hebt persee, maar iets willen om ego te fulfillen, hier ligt t verschil.

Fysieke desire kun je niet uitschakelen, mentale wel, en zodra je dat laatste doet, dát is verlichting... géén urge meer hebben naar iets, dus je ego stopt vanzelf met "praten" in je hoofd (gedachten), omdat je al compleet bent. Dan volgt de ooroverdovende stilte waar ik t over heb. Dit kan op een paar manieren, maar dat laat ik even buiten de post om het niet ingewikkelder te maken dan t is.

Één van de wegen naar mentale "desirelesness" is ál je emoties accepteren en integreren. Zolang je dat niet doet bestaat t niet dat je "verlicht" raakt, omdat het Shadow is. Bij wegdrukken ervan maak je de shadow groter, dat is waar de shadow uit bestaat; weggedrukt trauma/emotie. Dat is geen "emotional mastery".

Edit; het klopt ook dat fysieke dood, de laatste stage is van Nirvana. (zie Blavatsky), nu ben ik t niet helemaal eens met blavatsky omdat ze doorslaat, maar ze wist wel veel.
Ben het hier niet helemaal mee eens. Feitelijk is alle egoic desire terug te voeren naar een vorm van lijfsbehoud..of deze nu fysiek of mentaal is is niet van belang. Je bent immers geen van beide lichamen; het is juist je vereenzelviging met je fysieke en mentale body welke de voedingsbodem voor het ontstaan van een vals zelfstandig ego is.

Angst voor de dood of wellicht beter gezegd "angst voor het voortbestaan" vanwege de grotere inclusiviteit van die laatste term zorgt voor afscheding van het oneindige werkelijke zelf. Verlichting is het terugkeren naar het besef van de oneindigheid van het zelf waardoor beide ongemakken worden verteerd op de plek waar ze thuis horen in het emotionele/mentale en fysieke lichaam welke jij zelf niet bent.

Het afstand nemen van dat valse zelf is op vele vlakken een eerste verlichting welke ruimte creeert in je geest waardoor diepere verlichting of blizz kan worden bereikt. Dit laatste heet in mijn optiek Nirbana en gaat vooraf aan het werkelijke Paranirbana welke pas na de dood kan worden bereikt aangezien het hier het geheel doven van de geestesvlam betreft. Het verlangen tot ervaren is dan daadwerkelijk voorbij.
Nirbana is meer het voortleven in willekeurig welk verlangen wat zowel tijdens het leven als ook in de tussenfasen kan worden ervaren maar dan in het steeds dieper worden besef dat je geen van de lichamen bent.....fysiek emotioneel mentaal of etherisch.
  maandag 30 juni 2025 @ 21:18:12 #49
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218084690
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:35 schreef Mijk het volgende:

[..]

Dan loop je tegen het probleem aan dat je alleen nog maar met je eigen ego bezig bent en de rest laat stikken. En dat is nu juist niet de bedoeling van heel dat verlicht willen zijn.

Met de rest bedoel ik dan de naasten om je heen. Als je 'geen urge' meer hebt om er voor hen te zijn. Zoals Boeddha er niet meer voor zijn gezin was toen hij ze in de steek liet op zoek naar 'verlichting'. Dan ben je juist alleen maar met jezelf bezig.
De vraag of het bij hem nu ging om het wegstoppen van de wil hen lief te hebben of het ze simpelweg zelf uit liet zoeken omdat hij had nu eenmaal geaccepteerd had dan zijn 'ik' belangrijker was dan zijn naaste geeft niet zoveel verschil. Feit is dat de weg naar verlichting geplaveid is met egotrips en vanwege deze tegenstelling is verlichitng slechts een illusie is.

Want als de 'urge' is verdwenen de ander, z'n directe naasten notabene, lief te hebben. Wat is er dan van de mens over? Een mens zonder verlangen , behalve het verlangen dan naar het niet willen te verlangen. En als dat bereikt is, stilte, rust, verlichting enkel bereikt doordat men alleen maar met zichzelf, met het eigen ego, bezig is. Met als gevolg het laten stikken van de naasten.
Het werkt niet.
Verlichting is geen tegenstelling van duisternis, het is duisternis.
  maandag 30 juni 2025 @ 22:14:05 #50
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218085251
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 21:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Verlichting is geen tegenstelling van duisternis, het is duisternis.
Dat is wel een interessante, waar haal je dat vandaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')