Ja het ding is gewoon dat bewustzijn OVERAL is.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 11:09 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dat vind ik nog steeds een hele leuke theorie. Even aan ChatGPT voorgelegd, met als hint dat het niet per se hoeft te zijn dat de kosmos letterlijk (verbatim) alle menselijke ervaringen bevat, maar misschien wel een "samenvatting", daarvan, gelijk aan de training data van bijvoorbeeld ChatGPT:
Present discoveries do point toward a universe that compresses and protects information in ways eerily reminiscent of the parameter matrices of a large generative model ["AI", red.]. What they do not yet supply is a mechanism for any biological or artificial agent to issue a prompt like "What did Mozart have for breakfast on 1 June 1762?" and stream the answer. Until such a protocol (and a matching experiment) exists, "cosmic memory as an LLM corpus" remains an evocative metaphor. Useful for thinking, not (yet) for lab work.
Over wat voor recente ontdekkingen hebben we het dan?
- Black-hole entropy & holography (ongoing)
- Traversable-wormhole circuit on Google’s Sycamore (2022)
- Page-curve capture on quantum hardware (2024-25)
- Holographic tensor-network error-correcting codes (2023-25)
- Vacuum-field entanglement harvesting (2024)
- Prospects for detecting gravitational-wave "memory" (2024)
- Quantum-error-correction on real processors (2024-25)
- Cosmic-microwave-background fossil data (Planck legacy, refined 2018-24)
None of this yet lets you "prompt" the cosmos for Mozart’s breakfast, but it does paint a consistent, empirically grounded picture of a universe where information is never simply discarded, only hidden, scrambled, and redundantly stored, much like the statistical traces that live inside an Large Language Model's ["AI", red.] massive weight matrix.
Worden we misschien zelf gebruikt om een extra-kosmische AI te trainen?
If the cosmos is running a training pipeline, it hasn't emailed us the privacy policy yet, so you're free to imagine that every love note, meme and late-night thought is getting back-prop'd into a giant, multidimensional weight matrix somewhere outside spacetime.
Ja, en het volgende ding is: wat nu?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 11:41 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja het ding is gewoon dat bewustzijn OVERAL is.
[..]
Niet echt. Uiteindelijk is het mysterie juist waar het om gaat voor de doelgroep die het aanhangt. Het bewijzen is leuk, maar absoluut niet noodzakelijk. Immers, zoals ik al eerder zei: wat dan?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 13:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ook jij trapt dus in de valkuil dat kleine neurale uitbarstingen in je hersens je hoofd op hol laten brengen en dat je daarna meent "dichter bij de waarheid bent gekomen". Het is immers alleen maar psychologie die verklaart wat je gelooft of meent "te weten".
[..]
Ja in feite is dat wat het is uiteindelijk. Gewoon enkel ervaren om het ervaren zonder gedachten.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 12:04 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ja, en het volgende ding is: wat nu?
"Be still, and know that I AM God."
Verlichting bestaat sowieso nietquote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:20 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja in feite is dat wat het is uiteindelijk. Gewoon enkel ervaren om het ervaren zonder gedachten.
Eigenlijk dus zoals een dier leeft, maar die krijgen geen "verlichting", ze kennen namelijk de donkere zijde nietDan bestaat t ook niet dat je verlicht raakt. Dat ze in meer sereniteit leven dan wij lijkt me duidelijk. Overall gezien.
Om dat te kunnen vaststellen hebben we eerst een wetenschappelijke definitie van verlichting nodig. Gok dat die er niet is. Daar heb je eerst een boel verlichte wetenschappers voor nodig, zodat ze met elkaar in dezelfde voor-elkaar-begrijpelijke taal kunnen spreken. Reviewers moeten vervolgens ook verlicht zijn. Lijkt me een uitdaging.quote:
quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:15 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Om dat te kunnen vaststellen hebben we eerst een wetenschappelijke definitie van verlichting nodig. Gok dat die er niet is. Daar heb je eerst een boel verlichte wetenschappers voor nodig, zodat ze met elkaar in dezelfde voor-elkaar-begrijpelijke taal kunnen spreken. Reviewers moeten vervolgens ook verlicht zijn. Lijkt me een uitdaging.
Hoe leg je aan een vis uit wat nat is en wat droog is, zonder dat de vis ooit heeft ervaren wat droog is?
Verlichting is een glas water in de woestijn of een aspirine tegen de pijn.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:16 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja dat ligt eraan hoe je t ziet. Maar idd, kan t er mee eens zijn.
Nee, het is de natuurlijke staat van zijn ipv dat ego wat aant schreeuwen is in je hoofd, de oorverdovende stilte die t met zich meebrengt laat ruis zien waar je je niet eeens bewust van was. Dit is vergelijkbaar met een afzuigkap ineens uitzetten nadat je er al een uur in zit, maar dan x10000.quote:Op zondag 29 juni 2025 10:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
[..]
Verlichting is een glas water in de woestijn of een aspirine tegen de pijn.
Maar het is voor een mens nooit compleet.
Sommigen zullen het misschien in de dood vinden.
Ik ben altijd in m'n natuurlijke staat van zijn en heb geen schreeuwend ego in m'n hoofd. Ben ik nu verlicht? Terwijl ik wel pijn, verdriet en gemis ervaar.quote:Op zondag 29 juni 2025 15:39 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, het is de natuurlijke staat van zijn ipv dat ego wat aant schreeuwen is in je hoofd, de oorverdovende stilte die t met zich meebrengt laat ruis zien waar je je niet eeens bewust van was. Dit is vergelijkbaar met een afzuigkap ineens uitzetten nadat je er al een uur in zit, maar dan x10000.
Het is niet zo dat een enlightened persoon geen emoties meer ervaart, gaat er enkel anders, beter mee om. Daarom noemen ze het in Hermeticism; Emotional Mastery, of iig iets in die context.quote:Op zondag 29 juni 2025 21:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik ben altijd in m'n natuurlijke staat van zijn en heb geen schreeuwend ego in m'n hoofd. Ben ik nu verlicht? Terwijl ik wel pijn, verdriet en gemis ervaar.
Ook hier geldt: the devil's in the detailsquote:Op zondag 29 juni 2025 21:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik ben altijd in m'n natuurlijke staat van zijn en heb geen schreeuwend ego in m'n hoofd. Ben ik nu verlicht? Terwijl ik wel pijn, verdriet en gemis ervaar.
Dus volledige verlichting bestaat niet. Je kunt slechts negatieve gevoelens onderdrukken of proberen weg te doen nemen. Maar ook dan ligt iets als een tijger altijd op de loer.quote:Op maandag 30 juni 2025 15:07 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ook hier geldt: the devil's in the details
Maar zeker weten dat iemand verlicht kan zijn zonder dat te beseffen.
Als in: je hele leven leven zonder enig gevoel van stress zijn.
Misschien kunnen we op die manier verlichting wel bewijzen trouwens. Gewoon door middel van het meten van de hoeveelheid stresshormonen in iemands bloed (adrenaline, noradrenaline, cortisol), zonder dat er direct levensgevaar is voor die persoon (immers, als je een tijger om je nek hebt hangen, ontsnapt ook een verlicht individu niet aan die stresshormonen).
Ja, maar stel je even voor, al die gevoelens, die zullen blijven, en je zult er beter mee om kunnen gaan. Je zult ze zien voor wat ze zijn, slechts gevoelens, vluchtig van aard, ze komen en gaan, je identificeert jezelf er niet langer rmee, en ze zijn daardoor zelden tot nooit meer het einde van de wereld, of het begin van de wereld (denk aan trots).quote:Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dus volledige verlichting bestaat niet. Je kunt slechts negatieve gevoelens onderdrukken of proberen weg te doen nemen. Maar ook dan ligt iets als een tijger altijd op de loer.
En dat is maar goed ook. Want wat blijft er van een mens over als die geen pijn, verdriet, stress of gemis ervaart?
Verlichting zit hem dan ook meer in de kunst om met deze gevoelens om te gaan.
Leven is vooral overleven en daar is stress bij van belang.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:26 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ja, maar stel je even voor, al die gevoelens, die zullen blijven, en je zult er beter mee om kunnen gaan. Je zult ze zien voor wat ze zijn, slechts gevoelens, vluchtig van aard, ze komen en gaan, je identificeert jezelf er niet langer rmee, en ze zijn daardoor zelden tot nooit meer het einde van de wereld, of het begin van de wereld (denk aan trots).
Maar stress, of dat gevoel daar ook bij hoort, of dat daar een andere spelregel voor geldt, dat vraag ik mij dus af.
Het zou me niets verbazen als stress spontaan verdwijnt, zolang die stress is gebaseerd op iets waar je normaal gesproken heel veel waarde aan hecht, maar waar een verlicht persoon juist totaal geen waarde meer aan hecht, simpelweg omdat die persoon überhaupt niet meer is gehecht.
Bijvoorbeeld: "Wat vinden ze van me?", "Gaat het morgen regenen tijdens mijn bruiloft?", "Volgende week examen, ben ik er klaar voor?", "Wat als ik een strafschop mis?", "Waarom schreeuwt die klootzak naar me?", etc.
Wat denk je?
Nee, dit is onwaar, verlichting is JUIST de acceptatie en integratie van Shadow, ik heb die quotes al veel vaker gegeven, en nu is het niet wáár omdat die quotes van Jung of Rumi of Adya komen, als je de praktijk daarvan heb gezien, zie je dat zij dat wisten, want het komt 100% accurate overeen met die praktijk waarin je t ervaart. Dáárom zijn ze waar, en dáárom zie je binnen 2 opmerkingen van iemand of ze weten waar ze t over hebben of niet.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dus volledige verlichting bestaat niet. Je kunt slechts negatieve gevoelens onderdrukken of proberen weg te doen nemen. Maar ook dan ligt iets als een tijger altijd op de loer.
En dat is maar goed ook. Want wat blijft er van een mens over als die geen pijn, verdriet, stress of gemis ervaart?
Verlichting zit hem dan ook meer in de kunst om met deze gevoelens om te gaan.
Geen idee wat je bedoelt.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, dit is onwaar, verlichting is JUIST de acceptatie en integratie van Shadow, ik heb die quotes al veel vaker gegeven, en nu is het niet wáár omdat die quotes van Jung of Rumi of Adya komen, als je de praktijk daarvan heb gezien, zie je dat zij dat wisten, want het komt 100% accurate overeen met die praktijk waarin je t ervaart. Dáárom zijn ze waar, en dáárom zie je binnen 2 opmerkingen van iemand of ze weten waar ze t over hebben of niet.
Dat je met verlichting "emoties wegdrukt", dat is contradictie op wat het is.quote:
Dan ga ik weer terug naar m'n eerdere voorbeeld. Een glas water in de woestijn zorgt voor verlichting. Je hebt immers dorst.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:46 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat je met verlichting "emoties wegdrukt", dat is contradictie op wat het is.
Nee, je moet even het onderscheid maken tussen Fysieke en Mentale desire.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dan ga ik weer terug naar m'n eerdere voorbeeld. Een glas water in de woestijn zorgt voor verlichting. Je hebt immers dorst.
Je onderdrukt dan je negatieve gevoelens of neemt ze tijdelijk zelfs weg.
In het andere voorbeeld, die van de tijger die om je nek hangt. Als je op 1 of andere manier het voor elkaar krijgt dat de tijger van je afgaat dan voel je je verlicht.
Het wegdrukken van emoties kan dus wel dergelijk voor verlichting zorgen al is deze maar gedeeltelijk.
In beide gevallen zal acceptatie en integratie wellicht volledige verlichting brengen. Vandaar mijn eerdere opmerking dat sommigen verlichting zien in de dood.
Ben het hier niet helemaal mee eens. Feitelijk is alle egoic desire terug te voeren naar een vorm van lijfsbehoud..of deze nu fysiek of mentaal is is niet van belang. Je bent immers geen van beide lichamen; het is juist je vereenzelviging met je fysieke en mentale body welke de voedingsbodem voor het ontstaan van een vals zelfstandig ego is.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, je moet even het onderscheid maken tussen Fysieke en Mentale desire.
Fysieke desire = een glas water, je lichaam heeft dat serieus nodig anders overleeft het niet, dus dit is geen egoic desire.
Mentale desire = iets willen, niet omdat je t nodig hebt persee, maar iets willen om ego te fulfillen, hier ligt t verschil.
Fysieke desire kun je niet uitschakelen, mentale wel, en zodra je dat laatste doet, dát is verlichting... géén urge meer hebben naar iets, dus je ego stopt vanzelf met "praten" in je hoofd (gedachten), omdat je al compleet bent. Dan volgt de ooroverdovende stilte waar ik t over heb. Dit kan op een paar manieren, maar dat laat ik even buiten de post om het niet ingewikkelder te maken dan t is.
Één van de wegen naar mentale "desirelesness" is ál je emoties accepteren en integreren. Zolang je dat niet doet bestaat t niet dat je "verlicht" raakt, omdat het Shadow is. Bij wegdrukken ervan maak je de shadow groter, dat is waar de shadow uit bestaat; weggedrukt trauma/emotie. Dat is geen "emotional mastery".
Edit; het klopt ook dat fysieke dood, de laatste stage is van Nirvana. (zie Blavatsky), nu ben ik t niet helemaal eens met blavatsky omdat ze doorslaat, maar ze wist wel veel.
Dan loop je tegen het probleem aan dat je alleen nog maar met je eigen ego bezig bent en de rest laat stikken. En dat is nu juist niet de bedoeling van heel dat verlicht willen zijn.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, je moet even het onderscheid maken tussen Fysieke en Mentale desire.
Fysieke desire = een glas water, je lichaam heeft dat serieus nodig anders overleeft het niet, dus dit is geen egoic desire.
Mentale desire = iets willen, niet omdat je t nodig hebt persee, maar iets willen om ego te fulfillen, hier ligt t verschil.
Fysieke desire kun je niet uitschakelen, mentale wel, en zodra je dat laatste doet, dát is verlichting... géén urge meer hebben naar iets, dus je ego stopt vanzelf met "praten" in je hoofd (gedachten), omdat je al compleet bent. Dan volgt de ooroverdovende stilte waar ik t over heb. Dit kan op een paar manieren, maar dat laat ik even buiten de post om het niet ingewikkelder te maken dan t is.
Één van de wegen naar mentale "desirelesness" is ál je emoties accepteren en integreren. Zolang je dat niet doet bestaat t niet dat je "verlicht" raakt, omdat het Shadow is. Bij wegdrukken ervan maak je de shadow groter, dat is waar de shadow uit bestaat; weggedrukt trauma/emotie. Dat is geen "emotional mastery".
Edit; het klopt ook dat fysieke dood, de laatste stage is van Nirvana. (zie Blavatsky), nu ben ik t niet helemaal eens met blavatsky omdat ze doorslaat, maar ze wist wel veel.
Dat is wel een interessante, waar haal je dat vandaan?quote:Op maandag 30 juni 2025 21:18 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Verlichting is geen tegenstelling van duisternis, het is duisternis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |