abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 maart 2003 @ 23:42:18 #126
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8946607
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 22:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Claus had zijn echtgenote aangespoord om alles zo snel mogelijk recht te zetten, hij had zich rot geschaamd. Hij zal zich nu ook omdraaien als hij hoort dat zijn nichtje van zijn vrouw niet op de begrafenis mocht komen.

Komt het je niet als heel toevallig over dat juist Claus en ook Juliana door de prinses worden beschermd. Toevallig populaire leden van het koningshuis. Zeer goed voor de manipulatie van de media en het volk. Zeer doortrapt.
quote:
Het is niet in de haak om dat rapport te lichten. Dat wordt er nu van gemaakt maar het deugt van geen kanten, dat weten alle betrokkenen ook en daar is wel degelijk excuus voor gemaakt. Beetje vroeg want binnenkort moeten er nog voor veel meer zaken excuus worden gemaakt. Dat onderzoek had nooit op deze manier mogen plaatsvinden.
Wederom is dit niet waar. Het onderzoek was volledig legitiem. Alleen de afhandeling van het onderzoek was niet netjes.
Waarbij ik zelf nog de gedachte blijf houden dat de geen die op de hoogte van het onderzoek moeten zijn de koningin is en de ouders van de prinses.
  vrijdag 7 maart 2003 @ 23:44:57 #127
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8946676
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 22:46 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Het is triest dat je iemand geen kans geeft om op een normale wijze afscheid te nemen...

bah!

Het is wel normaal om iemand die nog duidelijk in rouw is aan te vallen blijkbaar.
pi_8947322
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 23:36 schreef marky het volgende:

Dat verhaal over afluister praktijken is te bizar voor worden te meer omdat mevrouw het zelf wel heeft gedaan.

Nee hoor - ze heeft een tape mee laten lopen, open en bloot op tafel.
pi_8947357
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 23:44 schreef marky het volgende:

[..]

Het is wel normaal om iemand die nog duidelijk in rouw is aan te vallen blijkbaar.

Ach come on - dat vind ik zo'n zielig verhaal. Wanneer ze het ook had gedaan, het was nooit goed geweest. Ze hebben er juist nog een tijd mee gewacht, da's wel netjes. Beatrix had zelf het hele gedoe kunnen voorkomen en is medeverantwoordelijk.
pi_8947396
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 23:42 schreef marky het volgende:
Komt het je niet als heel toevallig over dat juist Claus en ook Juliana door de prinses worden beschermd. Toevallig populaire leden van het koningshuis. Zeer goed voor de manipulatie van de media en het volk. Zeer doortrapt.
Nogal complotterig. Het is logischer dat ze het inderdaad juist goed kon vinden met Claus en Juliana omdat die twee ook nogal buitenbeentjes zijn en wat menselijker en warmer zijn dan de kille tante Beatrix en haar zonen. Het is toch schandalig dat ze geen afscheid van Claus heeft kunnen nemen, dat Beatrix alles op alles heeft gezet om haar van de begrafenis te weren. Daar hoor ik je niet over.
  zaterdag 8 maart 2003 @ 10:25:16 #131
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8950398
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 00:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Nogal complotterig. Het is logischer dat ze het inderdaad juist goed kon vinden met Claus en Juliana omdat die twee ook nogal buitenbeentjes zijn en wat menselijker en warmer zijn dan de kille tante Beatrix en haar zonen. Het is toch schandalig dat ze geen afscheid van Claus heeft kunnen nemen, dat Beatrix alles op alles heeft gezet om haar van de begrafenis te weren. Daar hoor ik je niet over.

Nogal complotterig. Ja ja.

Jij gaat totaal mee in de complot theorieen van Margarita en je hebt daar net zo weinig bewijs voor.

Beatrix bepaalt uiteindelijk wie er op de begrafenis komt en als een nichtje van mij mij zou beschuldigen van haat tegen mijn moeder dan zou ik ze met kop en kont op de keien hebben gesmeten.

zaterdag 8 maart 2003 @ 10:26:20 #132
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8950403
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 00:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach come on - dat vind ik zo'n zielig verhaal. Wanneer ze het ook had gedaan, het was nooit goed geweest. Ze hebben er juist nog een tijd mee gewacht, da's wel netjes. Beatrix had zelf het hele gedoe kunnen voorkomen en is medeverantwoordelijk.

Ik zou haast zeggen dat het jou ook maar mag overkomen.
  zaterdag 8 maart 2003 @ 10:28:16 #133
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8950410
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 00:14 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee hoor - ze heeft een tape mee laten lopen, open en bloot op tafel.

Het zou veel duidelijker zijn dat jij gewoon zegt dat je de monarchie haat en dat alles mag om het te beschadigen ook al klopt er niks van.

Scheelt ons een hoop tikwerk.

zaterdag 8 maart 2003 @ 10:29:13 #134
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8950412
De Roy repte zelf over hiv

door Jan-Kees Emmer en Joost de Haas

AMSTERDAM, zaterdag
De man van prinses Margarita, dr. Edwin de Roy van Zuydewijn, heeft in het verleden zelf tegenover de sociale dienst verklaard dat hij besmet is met het hiv-virus. De Amsterdammer gaf dat op als verklaring voor zijn kennelijke onvermogen een volledige baan te accepteren.
Dit staat volgens bronnen in de inlichtingenwereld in het geheime BVDdossier over De Roy van Zuydewijn.

In HP/De Tijd van drie weken geleden vertelt De Roy van Zuydewijn verontwaardigd dat zijn schoonvader, Carel Hugo de Bourbon de Parme, op basis van het BVD-rapport hem in het voorjaar van 2000 opheldering vroeg over de mogelijke hiv-besmetting. Dit kunt u niet zomaar zeggen. Hier klopt helemaal niets van, reageert De Roy.

DE ROY
Edwin meent vervolgens dat hij zijn eigen onschuld niet hoeft te bewijzen, en doet dat dus ook niet. Wel concludeert hij later met een vriend dat de informatie uit zijn dossier van de sociale dienst afkomstig moet zijn. De Roy van Zuydewijn verklaart in HP/De Tijd de verwarring over zijn mogelijke hiv-besmetting uit het feit dat hij ooit buddy van een aidspatiënt zou zijn geweest.
De belastende informatie over de Amsterdammer stapelde zich op tijdens de screening door de inlichtingendienst, die plaatsvond in opdracht van het Kabinet van de Koningin. Zoals De Telegraaf gisteren meldde, was De Roy van Zuydewijn in de jaren tachtig op jeugdige leeftijd betrokken bij inbraken en gaf hij medio jaren negentig veel meer geld uit dan op basis van zijn uitkering mogelijk was.
Over de inbraken waarbij hij een rol speelde, verklaren ingewijden tegenover deze krant dat De Roy van Zuydewijn in Amsterdam-Zuid als de ´kantine-insluiper´ bekend stond. Deze bijnaam hield verband met een reeks inbraken in sportkantines.

De door premier Balkenende aangekondigde brief aan de Tweede Kamer over dit onderwerp wordt niet eerder dan begin volgende week verwacht.

Het SP-Kamerlid Van Bommel beschikt over de correspondentie tussen de prinses en oud-premier Wim Kok en tussen koningin Beatrix en haar nichtje. Volgens Van Bommel zijn de brieven zeer pikant en kunnen ze politieke gevolgen hebben.
Wim Kok had moeten weten dat er een onderzoek liep, aldus Van Bommel. Ook Balkenende had moeten weten van de correspondentie tussen Kok en de Koningin.
Dat moet in het overdrachtsdossier hebben gezeten,want er zit een heel speciale brief bij.

Bron: Telegraaf

Wat mij opvalt is dat de Telegraaf wel heel erg goed op de hoogte is van wat er in de dossiers zou staan.

pi_8950514
Ik begrijp dat de SP maar al te graag Kok met terugwerkende kracht wil besmeuren door deze affaire, maar uit wat Balkenende zegt blijkt dat de BVD in dit geval kennelijk niet eens de premier of verantwoordelijk minister op de hoogte hoeft te stellen. Fout in mijn ogen, maar dat kan Kok denk ik niet aangerekend worden. Hooguit Balkenende als de persoon die op dit moment verantwoordelijk is.
quote:
Debat wekt razernij Beatrix

DEN HAAG - Koningin Beatrix is razend over het politiek debat dat is ontbrand over het screenen van huwelijkspartners die toetreden tot de koninklijke familie. Beatrix vindt dat ze rechtmatig heeft gehandeld en houdt vooralsnog vast aan haar verworven rechten. Voor haar hoeven de regels niet te worden veranderd, zoals de Tweede Kamer wil. Dit melden hofbronnen.

Wat Beatrix vooral dwarszit is de beeldvorming van een koningin die ongecontroleerd mag wroeten in het verleden van haar onderdanen. Het gaat echter om de veiligheid van de staat, zo vindt de koningin. Bovendien is ze van mening dat het verleden van een hele reeks van potentiële echtgenoten van leden van de koninklijke familie is uitgespit .

De Binnenlandse Veiligheidsdienst heeft het verleden en de familiale omgeving van de partners van Beatrix' zonen uitgekamd. Dat was het geval bij prinses Máxima der Nederlanden, prinses Laurentien, die getrouwd is met prins Constantijn en Mabel Wisse Smit, die een relatie heeft met prins Johan Friso. Ook de partners van kinderen van prinsessen Margriet en Irene werden eerder tegen het licht gehouden.

Minister-president Balkenende heeft eerder deze week laten weten dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) niet hoeft te melden aan een minister dat er onderzoek wordt gedaan. Onderhandelaars van de twee formerende fracties hebben laten weten dat dit in de toekomst wel moet gebeuren: Wouter Bos (PvdA) en Maxime Verhagen (CDA).

Prinses Irene is volgens ingewijden al wekenlang aangeslagen door de affaire. Ze bevindt zich nu in Oostenrijk en is zeer geëmotioneerd. Zij reist binnenkort af naar Afrika om op krachten te komen. Volgens een hofbron komt door de affaire rond haar dochter, haar eigen woelige verleden omhoog. Haar eigen huwelijk in 1964 was ook omstreden en leidde, behalve tot haar overgang naar het katholieke geloof, tot het afzien van haar rechten op de troon als tweede dochter van koningin Juliana.

Maandag stuurt Balkenende een brief naar de Tweede Kamer waarin hij het overheidshandelen probeert te verklaren. Woensdag volgt een spoeddebat.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1047019695586.html

pi_8950563
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 00:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar dat is toch totaal geen issue in deze zaak? Puur een familie-kwestie?

Het enige dat overeind staat in deze kwestie is wat mij betreft het gesjoemel met gegevens uit het dossier, en de rol van de BVD daarin. Voor de rest is hier een echtpaar bezig dat rancuneus is omdat ze uit de rijke koningsfamilie is gestoten, en nu wraak probeert te nemen door en met een hoop geroddel aan te komen en tegelijk een hoop geld te eisen.

Over dat geld, ik snap het eigenlijk niet helemaal. De Roy van Zuijdewijn was als ik het goed lees tot in 2000 werkloos, heeft toen een bedrijfje opgericht, kwam een jaar later tot de conclusie dat dat niet van de grond kwam, en eist daarom nu 35 miljoen euro. Er worden wel meer bedrijven opgericht die niet van de grond komen, volgens mij is totaal nog niet bewezen of daar de hand van de koningin verantwoordelijk voor is. Of wat het belang van de koningin is om het bedrijf van de man van haar nichtje naar de klote te helpen.

zaterdag 8 maart 2003 @ 11:09:12 #137
3542 Gia
User under construction
pi_8950653
Beatrix wil zeker zijn van goede partners voor haar kinderen.
Margarita is haar petekind en ik kan me voorstellen dat ze ook haar partner heeft laten onderzoeken. Zou ik ook doen als ik die mogelijkheid had.

Als dan aan het licht komt dat de man van haar petekind mogelijk een hiv-besmetting heeft, lijkt het mij heel normaal dat je de ouders van je petekind hiervan op de hoogte stelt.

Okay, hij is niet besmet, maar het is wel zijn eigen schuld dat dit zo in zijn dossier is gekomen.

Dat de vader van zijn vrouw hem hier vervolgens op aanspreekt lijkt mij ook heel gewoon.

Ik zie hier geen kwaad in. Het heeft in elk geval niet geleid tot een schade van weet ik veel hoeveel miljoenen.

Wat mij betreft mag dit snel opgelost worden. Bewijzen kunnen ze sowieso niets, dus negeren die hap en opdonderen.

† In Memoriam † zaterdag 8 maart 2003 @ 12:46:53 #138
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8952043
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 11:09 schreef Gia het volgende:
Margarita is haar petekind en ik kan me voorstellen dat ze ook haar partner heeft laten onderzoeken. Zou ik ook doen als ik die mogelijkheid had.

Als dan aan het licht komt dat de man van haar petekind mogelijk een hiv-besmetting heeft, lijkt het mij heel normaal dat je de ouders van je petekind hiervan op de hoogte stelt.

Okay, hij is niet besmet, maar het is wel zijn eigen schuld dat dit zo in zijn dossier is gekomen.

Dat de vader van zijn vrouw hem hier vervolgens op aanspreekt lijkt mij ook heel gewoon.

Ik zie hier geen kwaad in. Het heeft in elk geval niet geleid tot een schade van weet ik veel hoeveel miljoenen.

Het spijt mij voor je maar je hebt altijd nog te maken met de WPR

WPR

Wet van 28 december 1988, houdende regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met persoonsregistraties (Wet persoonsregistraties). Gepubliceerd in het Staatsblad 1988, 655.

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin de Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot persoonsregistraties uitvoering dient te worden gegeven aan artikel 10, tweede en derde lid, van de Grondwet;

Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Paragraaf 1. Inleidende bepalingen
Artikel 1.
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
persoonsgegeven: een gegeven dat herleidbaar is tot een individuele natuurlijke persoon;
persoonsregistratie: een samenhangende verzameling van op verschillende personen betrekking hebbende persoonsgegevens, die langs geautomatiseerde weg wordt gevoerd of met het oog op een doeltreffende raadpleging van die gegevens systematisch is aangelegd;
houder: degene die de zeggenschap heeft over een persoonsregistratie;
bewerker: degene die het geheel of een gedeelte van de apparatuur onder zich heeft, waarmee een persoonsregistratie waarvan hij niet de houder is, wordt gevoerd;
verstrekken van gegevens uit een persoonsregistratie: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of grotendeels steunt op gegevens die in die persoonsregistratie zijn opgenomen, of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens, zijn verkregen;
verstrekken van gegevens aan een derde: verstrekken van gegevens uit een persoonsregistratie aan een persoon of instantie buiten de organisatie van de houder, met uitzondering van het verstrekken aan de bewerker of de geregistreerde;
gedragscode: een besluit van een of meer organisaties, representatief voor de sector waarop het besluit betrekking heeft, houdende in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer gestelde regels of gedane aanbevelingen ten aanzien van persoonsregistraties;
Onze Minister: Onze Minister van Justitie;
Registratiekamer: de Registratiekamer, ingesteld bij artikel 37.

Artikel 2.
- 1. Deze wet is niet van toepassing op:
A. persoonsregistraties die naar hun aard voor persoonlijk of huiselijk gebruik bestemd zijn;

B. persoonsregistraties die uitsluitend ten dienste staan van de openbare informatievoorziening

door pers, radio of televisie;

C. boeken en andere schriftelijke publikaties, alsmede catalogiseringen daarvan;

D. persoonsregistraties die berusten in een archiefbewaarplaats als bedoeld in de

Archiefwet 1995 (Stb.276); (6 februari 1996)
- 2. Deze wet is niet van toepassing op openbare registers die bij de wet zijn ingesteld.
- 3. Deze wet is niet van toepassing op:
A. persoonsregistraties, gehouden bij of ten behoeve van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, bedoeld in de Wet op

de inlichtingen- en veiligheidsdiensten;

B. persoonsregistraties, aangelegd ten diense van de uitvoering van de politietaak, omschreven in artikel 2 van de

Politiewet 1993;

C. persoonsregistraties, gehouden ter uitvoering van de Kieswet.

D. persoonsregistraties, gehouden ingevolge de Wet basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494). (28 mei 1996)

Artikel 3. (28 mei 1996)
Voordrachten tot een algemene maatregel van bestuur krachtens deze wet worden gedaan door Onze Minister. Indien de maatregel mede een van Onze andere ministers aangaat, wordt de vvordracht gedaan door Onze Minister en deze andere minister gezamelijk.

Paragraaf 2. Algemene bepalingen
Artikel 4.
- 1. Een persoonsregistratie wordt slechts aangelegd voor een bepaald doel waartoe het belang van de houder redelijkerwijs aanleiding geeft.
- 2. Het doel van een persoonsregistratie mag niet in strijd zijn met de wet, de openbare orde of de goede zeden.

Artikel 5.
- 1. Een persoonsregistratie bevat slechts persoonsgegevens die rechtmatig zijn verkregen en in overeenstemming zijn met het doel waarvoor de registratie is aangelegd.
- 2. De houder treft de nodige voorzieningen ter bevordering van de juistheid en de volledigheid van de opgenomen persoonsgegevens.

Artikel 6.
- 1. De opgenomen persoonsgegevens worden slechts gebruikt voor doeleinden die met het doel van de persoonsregistratie verenigbaar zijn.
- 2. Binnen de organisatie van de houder worden uit een persoonsregistratie slechts gegevens verstrekt aan personen die ingevolge hun taak die gegevens mogen ontvangen.

Artikel 6A.
- 1. Een nummer dat ter identificatie van een persoon wettelijk is voorgeschreven, wordt in een persoonsregistratie of bij het verstrekken van gegevens daaruit, slechts gebruikt ter uitvoering van de betrokken wettelijke regeling dan wel ten behoeve van de richtige uitvoering van wettelijke voorschriften waarbij eveneens van dat nummer gebruik kan worden gemaakt. Het nummer kan tevens worden gebruikt in andere gevallen bij of krachtens de wet bepaald.
- 2. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen gevallen worden aangewezen waarin een daarbij aan te wijzen nummer als bedoeld in het eerste lid, kan worden gebruikt. Daarbij kunnen nadere voorschriften worden gegeven over het gebruik van een zodanig nummer.

Artikel 7.
- 1. Binnen een jaar na de inwerkingtreding van dit artikel worden bij algemene maatregel van bestuur regels gesteld inzake het opnemen in een persoonsregistratie van persoonsgegevens betreffende iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, seksualiteit of intiem levensgedrag, alsmede persoonsgegevens van medische, psychologische, strafrechtelijke of tuchtrechtelijke aard.
- 2. De regels, bedoeld in het eerste lid, kunnen verschillen naar de soorten van registraties.
- 3. Binnen drie jaren na de inwerkingtreding van de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het eerste lid, wordt een voorstel van wet tot regeling van het in dat lid omschreven onderwerp aan de Staten-Generaal gedaan. (28 mei 1996)
- 4. Indien de Registratiekamer om advies wordt gevraagd over het ontwerp van een algemene maatregel van bestuur of van een voorstel van wet als bedoeld in dit artikel, geeft de Registratiekamer bij de voorbereiding van dit advies toepassing aan de in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht geregelde procedure. (28 mei 1996)

Artikel 8.
De houder draagt zorg voor de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van een persoonsregistratie tegen verlies of aantasting van de gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan. Gelijke plicht rust op de bewerker voor het geheel of het gedeelte van de apparatuur die hij onder zich heeft.

Artikel 9.
- 1. Indien iemand schade lijdt doordat ten opzichte van hem in strijd wordt gehandeld met de bij of krachtens deze wet gegeven voorschriften ter bescherming van de belangen van geregistreerde of te registreren personen, zijn de volgende leden van toepassing, onverminderd de aanspraken op grond van andere wettelijke regels.
- 2. Voor nadeel dat niet in vermogensschade bestaat, heeft de benadeelde recht op een naar billijkheid vast te stellen schadevergoeding.
- 3. De houder van een persoonsregistratie is aansprakelijk voor de schade of het nadeel, voortvloeiende uit het niet-nakomen van de in het eerste lid bedoelde voorschriften in verband met die persoonsregistratie. De bewerker is aansprakelijk voor die schade of dat nadeel , voor zover ontstaan door zijn werkzaamheid.

Artikel 10.
Indien de houder of de bewerker van een persoonsregistratie handelt in strijd met het bij of krachtens deze wet bepaalde en een ander daardoor schade lijdt of dreigt te lijden, kan de rechter hem op vordering van die ander zodanig gedrag verbieden en hem bevelen maatregelen te treffen tot herstel van de gevolgen van dat gedrag.

Paragraaf 3. Verstrekken van gegevens aan een derde
Artikel 11.
- 1. Uit een persoonsregistratie worden slechts gegevens aan een derde verstrekt voor zover zulks voortvloeit uit het doel van de registratie, wordt vereist ingevolge een wettelijke voorschrift of geschiedt met toestemming van de geregistreerde.
- 2. Ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek dan wel op grond van een dringende en gewichtige reden, kunnen desgevraagd gegevens aan derde worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer van de geregistreerden daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
- 3. De verstrekking van gegevens blijft achterwege voor zover uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift geheimhouding geboden is.
- 4. Indien de geregistreerde minderjarig is en de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt, of onder curatele is gesteld, is in plaats van de toestemming van de geregistreerde die van zijn wettelijk vertegenwoordiger vereist.

Artikel 12.
- 1. Indien voor de verstrekking van gegevens uit een persoonsregistratie toestemming van de geregistreerde of van zijn wettelijke vertegenwoordiger is vereist, kan deze slechts schriftelijk worden gegeven.
- 2. De toestemming kan betrekking hebben op één geval of op een beperkte categorie van gevallen en moet in het geschrift nauwkeurig zijn omschreven.
- 3. De toestemming kan steeds schriftelijk worden ingetrokken.

Artikel 13.
- 1. Dit artikel is van toepassing op persoonsregistraties, gehouden of mede gehouden met het oog op deze werkzaamheid door een natuurlijke of rechtspersoon, die bedrijfsmatig persoonsgegevens, anders dan met toestemming van degenen op wie die gegevens betrekking hebben of, in de gevallen bedoeld in artikel 11, vierde lid, van hun wettelijke vertegenwoordigers, verzamelt en aan derden verstrekt.
- 2. In een persoonsregistratie als bedoeld in het eerste lid, worden slechts persoonsgegevens opgenomen, die op hun juistheid zijn onderzocht.
- 3. Uit een persoonsregistratie als bedoeld in het eerste lid, worden aan een derde slechts op diens verzoek gegevens verstrekt. Het verzoek vermeldt het doel waarvoor de gevraagde gegevens zullen worden gebruikt.
- 4. De verstrekking vindt niet plaats, indien:
A. het doel waarvoor de verstrekking is verzocht, in strijd is met de wet, de openbare orde of de goede zeden;

B. de verstrekking redelijkerwijs niet in overeenstemming is met dat doel;

C. door de verstrekking de persoonlijke levenssfeer van de geregistreerde onevenredig zou worden geschaad.
- 5. De houder van een persoonsregistratie als bedoeld in het eerste lid, is verplicht elke verstrekking van gegevens aan een derde ten minste een jaar nadat de verstrekking geschiedde, vastgelegd te houden, tenzij hij redelijkerwijs kan aannemen dat de geregistreerde daarbij geen belang heeft.

Artikel 14.
- 1. Uit een persoonsregistratie, niet begrepen onder artikel 13, eerste lid, kunnen ook in andere gevallen dan omschreven in artikel 11, eerste en tweede lid, bestanden persoonsgegevens, alleen bestaande uit naam, adres, woonplaats, postcode en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens, aan een derde worden verstrekt. De artikelen 11, derde lid, en 13, derde en vierde lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
- 2. De houder laat op verzoek van de geregistreerde of, in de gevallen bedoeld in artikel 11, vierde lid, van zijn wettelijke vertegenwoordiger zodanige verstrekking ten aanzien van diens gegevens achterwege.

Paragraaf 4. Gedragscodes en bijzondere voorschriften
Artikel 15.
- 1. De organisatie of organisaties, die een gedragscode vaststelden, kunnen de Registratiekamer verzoeken te verklaren dat deze code naar haar oordeel in overeenstemming is met het bepaalde bij of krachtens deze wet en voldoet aan redelijkerwijs te stellen eisen.
- 2. De Kamer neemt het verzoek slechts in behandeling, indien naar haar oordeel de verzoeker of verzoekers representatief zijn voor de betrokken sector, deze sector in de code nauwkeurig is omschreven en de code zorgvuldig, in het bijzonder in genoegzaam overleg met organisaties van belanghebbenden, is voorbereid.
- 3. Alvorens te beslissen op een verzoek dat zij in behandeling heeft genomen, stelt de Kamer een ieder in de gelegenheid schriftelijk bedenkingen of opmerkingen in te brengen.
- 4. De verklaring wordt, tezamen met de gedragscode waarop zij betrekking heeft, door de zorg van de Kamer in de Staatscourant geplaatst.
- 5. De verklaring geldt voor een termijn waarvoor de gedragscode is vastgesteld, doch ten hoogste voor vijf jaar na het tijdstip van de verklaring.
- 6. De verklaring bindt de rechter niet.
- 7. Een beslissing op het verzoek is met redenen omkleed. Tegen de beslissing staat geen voorziening van administratieve rechtspraak open.

Artikel 16.
- 1. Na verloop van drie jaren na de inwerkingtreding van artikel 15 kunnen bij algemene maatregel van bestuur voor een bepaalde sector nadere regels worden gesteld inzake de in de artikelen 4 tot een met 6, 8 en 11 tot en met 14 geregelde onderwerpen.
- 2. De Registratiekamer geeft in haar jaarverslag aan in hoeverre naar haar oordeel toepassing van het eerste lid wenselijk is.
- 3. Indien de ">Registratiekamer om advies wordt gevraagd over het ontwerp van een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in het eerste lid, geeft de Registratiekamer bij de voorbereiding van dit advies toepassing aan de in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht geregelde procedure. (28 mei 1996)

Paragraaf 5. Persoonsgeregistraties op het gebied van de overheid en het onderwijs, de gezondheidszorg en de maatschappelijke dienstverlening
Artikel 17.
Deze paragraaf is van toepassing op persoonsregistraties van:

A. het Rijk, provincies, gemeenten en andere openbare lichamen met inbegrip van de daaronder ressorterende

diensten, instellingen en bedrijven;

B. bij algemene maatregel van bestuur aangewezen instellingen die met de uitvoering van publiekrechtelijke taken zijn

belast;

C. bij algemene maatregel van bestuur aangewezen instellingen en voorzieningen voor onderwijs, gezondheidszorg en

maatschappelijke dienstverlening.

Artikel 18.
- 1. Een persoonsregistratie als bedoeld in artikel 17, wordt slechts aangelegd indien dit noodzakelijk is voor een goede vervulling van de taak van de houder.
- 2. Zodanige persoonsregistraties bevatten slechts persoonsgegevens die voor het doel van registratie noodzakelijk zijn.
- 3. Uit deze persoonsregistraties kunnen desgevraagd gegevens worden verstrekt aan personen of instanties met een publiekrechtelijke taak, voor zover zij die gegevens behoeven voor uitvoering van hun taak en de persoonlijke levenssfeer van de geregistreerden daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Artikel 11, derde lid, is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 19.
- 1. Voor een persoonsregistratie als bedoeld in artikel 17, wordt een reglement vastgesteld.
- 2. Het reglement alsmede de wijziging en intrekking daarvan, wordt openbaar gemaakt en voor een ieder ter inzage gelegd overeenkomstig regels bij algemene maatregel van bestuur te stellen.
- 3. De houder doet van het feit van de terinzagelegging en de aard van de persoonsregistratie schriftelijke mededeling aan de Registratiekamer onder opgave van zijn naam, adres en woonplaats.
- 4. De houder geeft binnen vier weken schriftelijk kennis aan de Registratiekamer van iedere wijziging in zijn naam, adres of woonplaats.

Artikel 20.
- 1. In het reglement moet de werking van de persoonsregistratie zijn beschreven.
- 2. Het reglement bevat in elk geval een duidelijke regeling van de volgende onderwerpen:

A. het doel van de registratie;

B. de categorieën van personen over wie gegevens in de registratie worden opgenomen;

C. de soorten van gegevens die in de registratie worden opgenomen, en de wijze waarop deze worden verkregen;

D. de gevallen waarin opgenomen gegevens worden verwijderd;

E. de categorieën van personen of instanties, waaraan gegevens uit de registraties worden verstrekt;

F. de soorten van gegevens die aan de onder E bedoelde personen of instanties worden verstrekt;

G. de rechtstreekse toegang tot de registratie;

H. eventuele verbanden tussen de registratie en enige andere gegevensverzameling;

I. de wijze waarop geregistreerde personen of hun wettelijke vertegenwoordigers kennisneming en verbetering van de

over hen opgenomen gegevens kunnen verkrijgen;
J. de wijze waarop geregistreerde personen of hun wettelijke vertegenwoordigers mededeling van verstrekking van hun

betreffende gegevens kunnen verkrijgen;

K. de hoofdlijnen van het beheer van de registratie.

Artikel 21.
De houder, de bewerker en al degenen die verder bij de werking van de persoonsregistratie zijn betrokken, zijn verplicht het overeenkomstig artikel 19, tweede lid, bekendgemaakte reglement na te leven.

Artikel 22.
- 1. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat artikel 19 niet van toepassing is op daarbij aan te geven persoonsregistraties die aan daarbij aan te geven eisen voldoen.
- 2. Bepalingen als bedoeld in het eerste lid, worden in elk geval gesteld met betrekking tot:

A. boekhoudingen en financiële administraties;

B. personeels- en salarisadministraties;

C. andere administraties dan bedoeld onder A en B, ten dienste van het intern beheer van de betrokken organisatie;

D. administraties van abonnementen;

E. administraties van leden en begunstigers;

F. andere persoonsregistraties, voor zover daarin geen andere gegevens zijn opgenomen dan naam, adres, woonplaats,

postcode en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens.

Paragraaf 6. Persoonsregistratie op het gebied van bedrijf en beroep en op overige gebieden
Artikel 23.
Deze paragraaf is van toepassing op persoonsregistraties niet begrepen onder artikel 17.

Artikel 24.
- 1. Een persoonsregistratie waaop deze paragraaf van toepassing is, moet worden aangemeld bij de Registratiekamer.
- 2. De aanmelding geschiedt door inzending van het formulier dat voor het verrichten van de aanmelding is bestemd. Onze Minister stelt het model van het formulier vast.
- 3. Bij het formulier worden de bij algemene maatregel van bestuur te bepalen gegevens verstrekt. Deze kunnen slechts betrekking hebben op de onderwerpen als bedoeld in artikel 20, tweede lid. Tevens wordt opgave gedaan van de naam, het adres en de woonplaats van de houder.
- 4. De aanmelding wordt bekendgemaakt en een afschrift van het formulier wordt voor een ieder ter inzage gelegd overeenkomstig regels bij algemene maatregel van bestuur te stellen.

Artikel 25.
- 1. De houder van een aangemelde persoonsregistratie geeft binnen vier weken schriftelijk kennis aan de Registratiekamer van iedere wijziging in zijn naam, adres of woonplaats.
- 2. Bij wijziging of aanvulling van de overige verstrekte gegevens en bij opheffing van de registratie is artikel 24 van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat alleen de wijziging of aanvulling onderscheidenlijk de opheffing behoeft te worden aangemeld.

Artikel 26.
De houder, bewerker en al degenen die verder bij de werking van de persoonsregistratie zijn betrokken, zijn verplicht ten aanzien daarvan te handelen overeenkomstig de bij de aanmelding verstrekte gegevens.

Artikel 27.
Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat de artikelen 24 en 25 niet van toepassing zijn op daarbij aan te geven persoonsregistraties die aan daarbij aan te geven eisen voldoen. Artikel 22, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing

quote:
Volgens de WPR heb­ben de clienten het recht om het eigen dos­siers en computerbe­standen in te zien. Zo zij dit wensen horen zij copien van stukken te ontvangen en kunnen correcties ver­langen waar de gegevens niet juist zijn. In de praktijk wordt dit niet altijd door de GSD nagekomen. Door mede­wer­kers worden soms stukken uit de dos­siers verwij­derd als zij deze willen kenmerken als "inter­ne vertrou­welijke stuk­ken".

Dossiers van de afdeling bijzon­de­re con­trole (sociale recher­che) horen net als andere registra­ties toegan­ke­lijk te zijn. Deze registraties vallen gewoon onder de WPR (Wet Politiere­gistersart. 1 lid i.). Al de handelingen van sociaal recher­cheurs horen vermeld te worden in deze regis­tra­ties.
Van de zijde van het college van B&W is enige tijd geleden meegedeeld, dat de GSD hierop zou worden gewezen.

Ook gege­vens van z.g. orienteren­de onder­zoeken van de sociale recher­che die niet tot vervolgin­g leiden horen voor de client toe­gankelijk te zijn. Het komt voor dat registra­ties van onder­zoeken die tot niets geleid hebben langer dan dit wette­lijk mogelijk is bewaard worden en dat deze gegevens later bij nieuw onderzoek gebruikt worden wat wettelijk niet is toege­staan.

zaterdag 8 maart 2003 @ 13:37:15 #139
3542 Gia
User under construction
pi_8952798
De BVD is zover mij bekend niet hetzelfde als de Sociale Recherche.
quote:
Artikel 2.
- 1. Deze wet is niet van toepassing op:
Blablablabla
- 2. Deze wet is niet van toepassing op openbare registers die bij de wet zijn ingesteld.
- 3. Deze wet is niet van toepassing op:
A. persoonsregistraties, gehouden bij of ten behoeve van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, bedoeld in de Wet op
de inlichtingen- en veiligheidsdiensten;

pi_8953456
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 10:28 schreef marky het volgende:

[..]

Het zou veel duidelijker zijn dat jij gewoon zegt dat je de monarchie haat en dat alles mag om het te beschadigen ook al klopt er niks van.

Scheelt ons een hoop tikwerk.

Hehe, dat mag je niet zeggen joh.
  † In Memoriam † zaterdag 8 maart 2003 @ 14:11:28 #141
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8953457
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 13:37 schreef Gia het volgende:
De BVD is zover mij bekend niet hetzelfde als de Sociale Recherche.
[..]
Sociale recherche en aangelegde dossiers DOOR de Sociale Dienst vallen wel degelijk onder die wet.
De BVD mag die gegevens niet openbaar maken.

Inzage hebben is iets anders dan die verkregen informatie aan derden doorspelen ...

pi_8953569
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 11:09 schreef Gia het volgende:

Wat mij betreft mag dit snel opgelost worden. Bewijzen kunnen ze sowieso niets, dus negeren die hap en opdonderen.

Er zit natuurlijk ook nog een heel andere kant aan zo'n onderzoek. Stel je nu eens voor dat er geen screening had plaatsgevonden die de familie had doen besluiten afstand te houden tot deze meneer.

Zouden we dan nu een serie in HP/deTijd mogen lezen over het schandelijke feit dat een oplichter en fantast zomaar aan het hof mocht komen?

pi_8953624
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 14:11 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Sociale recherche en aangelegde dossiers DOOR de Sociale Dienst vallen wel degelijk onder die wet.
De BVD mag die gegevens niet openbaar maken.

Inzage hebben is iets anders dan die verkregen informatie aan derden doorspelen ...

De wet op persoonsregistratie is niet de wet waarin je kunt lezen wat de BVD wel of niet mag doen. Met betrekking tot die instelling was er een specifieke wet die bijzondere bevoegdheden gaf.

Verder is de koningin niet zomaar een derde maar als staatshoofd ook een overheidsorgaan.

† In Memoriam † zaterdag 8 maart 2003 @ 14:52:30 #144
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8954367
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 14:19 schreef HiZ het volgende:

Verder is de koningin niet zomaar een derde maar als staatshoofd ook een overheidsorgaan.

Ze mogen de informatie niet naar buiten brengen.
pi_8954383
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 10:29 schreef marky het volgende:
Wat mij opvalt is dat de Telegraaf wel heel erg goed op de hoogte is van wat er in de dossiers zou staan.
Ben je nou echt al je kritische vermogen kwijt?
  † In Memoriam † zaterdag 8 maart 2003 @ 14:53:58 #146
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8954397
Overigens, weet iemand of deze zaak nog raakvlakken heeft met *de Willem Oltmans* affaire ooit?

Die heeft ook jarenlang last ondervonden van zo'n *hetze*.

pi_8954494
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 10:54 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Maar dat is toch totaal geen issue in deze zaak? Puur een familie-kwestie?

Het enige dat overeind staat in deze kwestie is wat mij betreft het gesjoemel met gegevens uit het dossier, en de rol van de BVD daarin. Voor de rest is hier een echtpaar bezig dat rancuneus is omdat ze uit de rijke koningsfamilie is gestoten, en nu wraak probeert te nemen door en met een hoop geroddel aan te komen en tegelijk een hoop geld te eisen.

Oh wat een vreemde opvatting en wat een oordeel. Wat heeft die prinses jullie misdaan? Ik weet niet of ze gelijk heeft, ik weet wel dat ze een verhaal heeft dat gaat over ons koningshuis en waarin nogal wat wordt gezegd. Dat kun je niet afdoen met louter intern familiegedoe, dat is veel te simpel. Zeker nu is gebleken dat de koningin opdrachten heeft gegeven die op zijn minst dubieus zijn en waar nu veel politiek rumoer over is ontstaan.
Wie ben jij om te stellen dat ze het om het geld te doen is. En als dat zo is, zij zijn er van overtuigd dat het bedrijf van meneer tegengewerkt is en dat Beatrix daar achter zit. Dat kun je rancuneuze roddel vinden, wacht eerst maar eens wat daarover nog meer naar buiten komt. Als je alles op een rijtje zet is het nog niet zo'n rare verdenking.

Het is wel erg gemakkelijk om mensen die hun hoofd boven het maaiveld uit steken, meteen onder uit te schoffelen. Ik vind dat beide partijen serieus genomen moeten worden. De koningin als ook de prinses.

Het is niet zielig voor de koningin zoals Marky steeds beweert. De koningin is een volwassen vrouw die goed in staat geacht moet worden haar boontjes te doppen en haar verantwoordelijkheden te nemen, als ze daarin fouten heeft gemaakt, wat heel menselijk is, moet ze dat gewoon toegeven. Ook een koningin kan toch fouten maken?

zaterdag 8 maart 2003 @ 15:01:09 #148
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_8954553
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 14:53 schreef SCH het volgende:

[..]

Ben je nou echt al je kritische vermogen kwijt?

Aangezien jij HP(rivé)/de Tijd als waarheid beschouwd zie ik niet in wat het verschil is tussen deze twee.
pi_8954571
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 14:53 schreef Loedertje het volgende:
Overigens, weet iemand of deze zaak nog raakvlakken heeft met *de Willem Oltmans* affaire ooit?

Die heeft ook jarenlang last ondervonden van zo'n *hetze*.

Nee, ik geloof dat Oltmans recht had op een uitkering gedurende iets van 30 jaar maar heeft nooit iets ontvangen terwijl hij er wel recht op had en daarom heeft ie die rechtszaak aangespannen
Ik weet het niet zeker maar zoiets hoorde ik...
pi_8954585
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 14:16 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er zit natuurlijk ook nog een heel andere kant aan zo'n onderzoek. Stel je nu eens voor dat er geen screening had plaatsgevonden die de familie had doen besluiten afstand te houden tot deze meneer.

Zouden we dan nu een serie in HP/deTijd mogen lezen over het schandelijke feit dat een oplichter en fantast zomaar aan het hof mocht komen?

Fantast? Oplichter?
We oordelen weer lekker voordat we het naadje van de kous weten. Schandalig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')