quote:
Op dinsdag 24 juni 2025 16:54 schreef epicbeardman het volgende:Heel verhaal toppie daarvoor, je mag toch wel echt begrijpen dat mijn punt is dat 95% van de mensen ook maar alles gelooft wat je ze voorspiegelt op het nieuws.
Als ik nee zeg, bewijs ik vooral dat niet iedereen zo makkelijk alles gelooft wat hen verteld wordt.
ik ben wat kritischer over alle informatie die ik voorgelegd krijgt en ben dol erop om dingen te controleren en na te zoeken...
ik zal zeker niet ontkennen dat er mensen zijn die dat niet doen en bv erg passief youtube, twitter of tiktok als informatiebron aannemen, of juist wat ouderen dan met traditionel media en dan kritiekloos alle narratieven die hen opgelegd worden, zonder er veel over na te denken overnemen en napraten.
enkel, het is zeker geen automatisme dat iedereen dat doet... tevens, als mensen dat doen is het niet omdat die informatie zo 'overtuigend' is en je niet zou kunnen 'onderscheiden' hoe goed het gemaakt is ( zij het met KI, of CGI of whatever techniek 'hip' is om genoemd te worden).
... de belangrijkste reden dat mensen bepaalde informatie makkelijk accepteren: is vooral als je hen iets verteld dat ze graag willen horen.
Een bepaalde boodschap moet een propagandist inpakken in een boodschap, waarin zij de 'winnaar' zijn en alle 'schuld' bij anderen gelegd wordt (een aloude zondebok-truc).
In de film Wag the Dog komt het ook ter sprake in een bepaalde scene waarin ze het vlucht-meisje in scene zetten, de regisseur zorgt er heel bewust voor dat het een blond en blauwogig meisje is en uiteindelijk stopt hij een kat in haar armen om meer sympathie op te wekken...
Geen amerikaan gaat zomaar 'geloven' als een bepaalde politicus gaat roepen dat ze absoluut Groenland moeten aanvallen....
dat wekt dan voornamelijk afkeer op.
Wat een slimme spin-doctor en propaganda-kunstenaar vooral zal willen doen is een 'gevoel' van onrechtvaardigheid en onrust op te wekken... dat de Groenlanders de amerikanen iets 'aangedaan' hebben of dat er iets heel onrechtvaardigs is dat de amerikanen doen 'recht moeten zetten'...
aanspreken op een 'rechtvaardigheidsgevoel'...
Zoiets werkt veel beter als manipulatie dan een technische zaak als of je een beeld an scheppen met CGI of KI of whatever.
Overigens zie je ook dat in de eerste peilingen na de aanvallen op Iran ook dat een best laag aantal amerikanen de aanvallen steunt: slechts 35% vand e amerikanen geeft in deze poll aan de aanvallen te steunen, terwijl 46% er tegen is (een opvallend duidelijke afwijzing)
https://today.yougov.com/(...)port-us-bombing-iranDat heeft natuurlijk ook vooral te maken dat de amerikaanse regering in de aanloop helemaal niks gedaan heeft om het publiek ervoor warm te maken, het bewijst vooral hoe impulsief en zonder strategische overweging de aanvallen overhaast doorgevoerd zijn...
Nu het roepen om vrede door Trump komt over als een vorm van damage-control (en als je na een bombardement aan damagecontrol moet doen ben je zelf het slachtoffer of heb je de foute doelen getroffen)
[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 24-06-2025 17:20:27 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25