heywoodu | zondag 15 juni 2025 @ 16:00 |
![]() 24 Heures Du Mans 2025 – editie 93 Onderdeel van het FIA World Endurance Championship Race 2024 en vooruitblik In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten. Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden. LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse. De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur. ![]() Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren. • Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019) • Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017) • Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010) Afbeelding Circuit ![]() Circuit info inclusief marshall posts Circuit informatie 2021 Onboard (Pole 2017): Bekijk deze YouTube-video ![]() Entry list 2025 (pdf) ![]() • Rode nummers • Rondetijden kwalificatie: ~3:24 • Max. gewicht: 1030 kg • Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost) De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. ![]() • Blauwe nummers • Rondetijd kwalificatie: ~3:32 • 930 kg • V8 Gibson motor – 600 pk • Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. ![]() • Groene nummers • Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting) • Min. gewicht: 1245 kg • GT3-homologatie verplicht • Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. ![]() Tijdschema 2025 (onder voorbehoud) Woensdag 11 juni • 14:00–17:00 Free practice 1 • 19:00–20:00 Kwalificatie • 22:00–00:00 Free practice 2 Donderdag 12 juni • 15:00–18:00 Free practice 3 • 20:00–20:30 Hyperpole • 22:00–23:00 Free practice 4 Zaterdag 14 juni • 12:00–12:15 Warm-up • 16:00 Start 24 Uur van Le Mans ![]() TV • Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies • RTL7 zendt de 24 uur volledig uit • Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden Streams • Officiële WEC stream (betaald) • Radio Le Mans – tip! • Eurosport Player via HBO MAX + sport Live Timing • Officiële live timing • Resultaten Spotter Guide • Spotter Guide 2025 (pdf) Overige informatie • Laatste informatie, verslagen en analyses • Weer • Le Mans resource guide (Dailysportscar) Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het: Officiele FIA World Endurance Championship ![]() ELMS championship ![]() IMSA championship ![]() | |
Pino112 | zondag 15 juni 2025 @ 16:00 |
Spannend! | |
superniger | zondag 15 juni 2025 @ 16:00 |
Wat gaan we nu kijken? | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:01 |
Het kan nog fout gaan! | |
SiGNe | zondag 15 juni 2025 @ 16:02 |
Een gehandicapte man van 40 de beste Ferrari rijder ![]() | |
Peterselieman | zondag 15 juni 2025 @ 16:02 |
Frijns wil op de foto | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:03 |
Kubica ![]() ![]() | |
Starflyer | zondag 15 juni 2025 @ 16:03 |
Kubica ![]() ![]() ![]() | |
Faraday01 | zondag 15 juni 2025 @ 16:03 |
Kubica ![]() ![]() | |
Doler12 | zondag 15 juni 2025 @ 16:03 |
Jaaaaa! | |
heywoodu | zondag 15 juni 2025 @ 16:03 |
Kubica ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
M90 | zondag 15 juni 2025 @ 16:03 |
Awesome ![]() ![]() | |
YourCaptor | zondag 15 juni 2025 @ 16:03 |
Heel tof voor Kubica ![]() ![]() | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:04 |
Toch nog de #43 ![]() | |
DeeBee | zondag 15 juni 2025 @ 16:05 |
Mooie race ![]() | |
Peterselieman | zondag 15 juni 2025 @ 16:05 |
Het is Kubica echt gegund | |
Dr_Flash | zondag 15 juni 2025 @ 16:05 |
Zo hehe. En nu lekker weer het zonnetje in ![]() ![]() | |
PierreTT | zondag 15 juni 2025 @ 16:06 |
Mooi voor Kubica! ![]() Teleurstellend voor Toyota ![]() | |
Sabata | zondag 15 juni 2025 @ 16:06 |
Haha, Polen winnaar met een coureur en met een team Bekijk deze YouTube-video | |
Red_85 | zondag 15 juni 2025 @ 16:07 |
Pools feesie. Ranzige zelfstook en slappe worst. Maar het is hem gegund. | |
SiGNe | zondag 15 juni 2025 @ 16:07 |
Zoeveel moeite om een salade te maken ![]() | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:09 |
Nu reclame? Serieus? | |
SiGNe | zondag 15 juni 2025 @ 16:09 |
Als ze marbles oppikken is de auto meteen 10cm hoger ![]() | |
THEFXR | zondag 15 juni 2025 @ 16:10 |
Wat een win!!!! | |
Red_85 | zondag 15 juni 2025 @ 16:10 |
Sowieso voor NL. 6de en een hoop shit. Wel toffe editie. Van begin tot einde spanning en 14 seconden na 24 uur is wel vet. Top 4 binnen 30? Had kunnen winnen: -Porsche 6 had m eigenlijk verloren bij de kwali op rijhoogte -Ferrari 51 bij het inrijden van de pits Had had had. Zulke kleine marges. | |
Red_85 | zondag 15 juni 2025 @ 16:11 |
Ja oppassen. Letten ze op. Porsche heeft de details. | |
StephanL | zondag 15 juni 2025 @ 16:14 |
Hij mot die Ferrari vlag niet ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 15 juni 2025 @ 16:14 |
mwah, de #83 moest een paar keer aan de kant voor het hoofdteam en mocht delen van de race ook niet voluit rijden. Die auto had sneller gekund | |
TargaFlorio | zondag 15 juni 2025 @ 16:15 |
Ik had liever Porsche zien winnen maar wel mooi voor Kubica. | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:15 |
En hulde aan Porsche om teamorders onmogelijk te maken ![]() | |
Sabata | zondag 15 juni 2025 @ 16:15 |
Inter Europol is een bakkerij, dus die hebben vast wel een paar broodjes beschikbaar ![]() | |
Red_85 | zondag 15 juni 2025 @ 16:16 |
Ok ![]() Leuke info | |
Red_85 | zondag 15 juni 2025 @ 16:17 |
Klopt. Veruit de meest verdiende winnaar dus deze editie. | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:17 |
387 @Peterselieman | |
Red_85 | zondag 15 juni 2025 @ 16:19 |
Klopt. Veruit de meest verdiende winnaar dus deze editie. 136km te kort. Rondje west-friese ringdijk. 'Skoftig mòòi tochie' | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:20 |
En het hoofdteam heeft tig fouten gemaakt in de eerste helft, terwijl zij absoluut niets fout hebben gedaan. | |
heywoodu | zondag 15 juni 2025 @ 16:20 |
Allard interviewt iemand die is vergeten dat hij al 8 jaar dood is. | |
heywoodu | zondag 15 juni 2025 @ 16:22 |
Eerst even een interview Matt Campbell. | |
heywoodu | zondag 15 juni 2025 @ 16:26 |
Sow, Renger is woest. | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:28 |
Vooral op zichzelf | |
ChevyCaprice | zondag 15 juni 2025 @ 16:29 |
Van Thoor tot oor Nee dit kan niet | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:32 |
Ik heb het nog even gecheckt; die SC vannacht is echt een godsgeschenk geweest voor Ferrari. De #50 en #51 lagen niet eens op podiumkoers meer ![]() Nee, dit is in elk opzicht de terechte winnaar. | |
M90 | zondag 15 juni 2025 @ 16:33 |
mooie editie weer , blijft toch geweldig event ![]() thanks iedereen weer voor de gezelligheid ![]() ![]() ![]() | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:33 |
RTLGP tune ![]() | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:34 |
Jammer dat RTL niet eens het podium meepakt. | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 16:36 |
Het was wel 386 @Peterselieman Ik win | |
heywoodu | zondag 15 juni 2025 @ 16:37 |
En het team. | |
SiGNe | zondag 15 juni 2025 @ 16:38 |
Ja maar "Idioten op de weg" is natuurlijk ook véél belangrijker ![]() | |
SiGNe | zondag 15 juni 2025 @ 16:48 |
Kan trouwens een modje de TT aanpassen naar "[Endurance] LIVE: 24 Heures du Mans 2025 - met 1 hand" ? | |
PierreTT | zondag 15 juni 2025 @ 19:09 |
Mooie editie, helaas te weinig kunnen zien. Wifi werkte maar op een paar locaties goed ![]() Tot de volgende! @heywoodu ik zal eens kijken of ik kan aanhaken bij de Nurburgring 24h. | |
TargaFlorio | zondag 15 juni 2025 @ 19:20 |
Vanwege de dominantie van de drie Ferrari's vond ik de race voor een groot gedeelte matig maar het einde maakte veel goed. | |
Nattekat | zondag 15 juni 2025 @ 19:28 |
Porsche dat zowaar de strijd aan kon gaan was wel een mooie verrassing ![]() | |
StephanL | maandag 16 juni 2025 @ 20:56 |
Ik zie dat Viaplay online als mede op hun tv kanaal de 24 uur van Nurburgring gaat uitzenden. | |
heywoodu | maandag 16 juni 2025 @ 21:06 |
Jammer dat ze het van Ziggo over hebben genomen, goed dat het nog wel gewoon ergens aangeboden wordt. Verder ook gratis op YouTube te zien lijkt me (dat is het wel al jarenlang in elk geval), maar dan met Engels commentaar. | |
StephanL | maandag 16 juni 2025 @ 21:08 |
Ja dat laatste lijkt mij ook. Heb vaker zo gekeken. Kan gelukkig meer kijken dit weekend ![]() | |
Nattekat | dinsdag 17 juni 2025 @ 08:54 |
https://sportscar365.com/(...)lified-from-le-mans/ #50 ![]() | |
M90 | dinsdag 17 juni 2025 @ 09:44 |
![]() | |
heywoodu | dinsdag 17 juni 2025 @ 09:53 |
Misschien had Ferrari dat in de ochtend op een gegeven moment wel door, dat ze daarom aan het eind aangaven dat de 50 en 51 niet met elkaar moesten vechten ![]() | |
Faraday01 | dinsdag 17 juni 2025 @ 10:10 |
Dan hadden ze tijdens een pitstop die bouten er toch wel ingedraaid? | |
heywoodu | dinsdag 17 juni 2025 @ 10:11 |
Oh ja. | |
PierreTT | dinsdag 17 juni 2025 @ 18:28 |
![]() Maar die rear wing deflection van 52mm t.o.v. 15mm toegestaan, dat valt toch altijd op? Is dit gewoon een fout geweest? | |
Peterselieman | dinsdag 17 juni 2025 @ 18:47 |
Het scheen een monteur wel opgevallen te zijn dat er zeker een bout miste, maar waarom ze er niets aan deden ![]() | |
SiGNe | woensdag 18 juni 2025 @ 03:38 |
Die opdracht was er omdat de 51 er in het kampioenschap beter voor stond. Nu de 50 gediskwalificeerd is maakt het sowieso niet meer uit. |