quote:Bizarre privacyschending ontdekt: Android-gebruikers met Instagram of Facebook op telefoon massaal bespioneerd
Android-gebruikers met Instagram of Facebook op hun telefoon zijn op grote schaal bespioneerd. Meta, het moederbedrijf achter die apps, kon jarenlang meekijken naar welke websites je bezoekt, zelfs als dat via andere apps of in incognitomodus ging. Google, waar Android onder valt, bevestigt het verhaal en zegt „al wijzigingen te hebben doorgevoerd om deze invasieve technieken te beperken”.
https://www.telegraaf.nl/(...)oneerd/70176198.htmlquote:Naast Meta zou ook de Russische internetdienst Yandex Android-gebruikers op verregaande wijze monitoren, ontdekten onderzoekers van de KU Leuven, Radboud Universiteit en IMDEA Networks.
Het meekijken zou gebeuren door middel van zogenoemde ’Meta Pixel’ en ’Yandex Metrica’. Dat zijn onzichtbare stukjes code op een website die worden geladen bij een bezoek vanuit Facebook, Instagram of Yandex. Hiermee kunnen bedrijven in hun data nagaan of - en zo ja, hoeveel - hun socialemedia-advertenties tot aankopen leiden.
De onderzoekers hebben echter ontdekt dat die volgcodes, zonder toestemming van de gebruiker, ook kunnen zien wat je opzocht en wie je bent. Zelfs in incognitomodus. ’Deze methode omzeilt de privacybescherming die Android biedt via toestemmingsinstellingen en zelfs via de incognitomodus van browsers, en heeft invloed op alle grote Android-browser’, meldt de Radboud Universiteit.
Deze vorm van monitoren zou Yandex al naar schatting doen sinds 2017. Facebook en Instagram zouden ’pas’ sinds september 2024 deze afluistermethode toepassen. Het aantal mensen dat door dit misbruik is getroffen, is naar schatting hoog. Meta Pixel zou op ongeveer 5,8 miljoen websites zijn geïnstalleerd, Yandex Metrica op 3 miljoen.
Dan ben je behoorlijk naief over de dictator die eigenaar van fok is. Aka dannyquote:Op woensdag 4 juni 2025 17:43 schreef nelaeryn het volgende:
Zolang mensen massaal de diensten van Meta en Google blijven gebruiken zullen deze praktijken blijven doorgaan. Dat is het hele verdienmodel van deze 'gratis' diensten. Jij bent het product, en daar verdienen ze jaarlijks miljarden aan, door het verkopen van jouw data.
Je zou je tijd maar spenderen aan het verdedigen van miljardairs die wat in jouw nadeel doen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:21 schreef Hyaenidae het volgende:
Zolang je geen strafbare plaatjes opzoekt is er niet zoveel aan de hand.
Denk dat het verschil em zit in de 'facebook pixels' (websites met een tracker) en facebook die letterlijk je hele browsergeschiedenis kan inzien.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:49 schreef Hathor het volgende:
Dat wisten we toch allang? Ik gebruik Facebook op de PC, en als ik nu bv een googlesearch doe voor een bepaald merk kleding, en log dan 5 minuten later in op Facebook, is een van de eerste adds die ik zie van dat specifieke merk waar ik zojuist naar hebt gezocht.
Tsja, het is eigenlijk wel een beetje een enge gedachte.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Denk dat het verschil em zit in de 'facebook pixels' (websites met een tracker) en facebook die letterlijk je hele browsergeschiedenis kan inzien.
Ik denk dat jij dat nogal overschat. Van dergelijke inkomsten kan @Danny alleen maar dromen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:47 schreef kurk_droog het volgende:
Dan ben je behoorlijk naief over de dictator die eigenaar van fok is. Aka danny
Als je dat wel doet ook niet joh, wat maakt dat Meta uit? Als ze maar geld aan je kunnen verdienenquote:Op woensdag 4 juni 2025 17:21 schreef Hyaenidae het volgende:
Of je visum voor de states wordt ingetrokken omdat je een keer de Volkskrant hebt gelezen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:21 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat is het domme, dat je nieuwe schoenen bestelt en dan nog weken schoenen krijgt opgedrongen alsof je ineens enthousiast schoenenverzamelaar bent geworden. Ik gebruik geen facebook of instagram, maar ik word ook paranoia. Ik krijg sterk de indruk dat mijn YT feed wordt beinvloed door welke TV-programmas ik kijk bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:49 schreef Hathor het volgende:
Dat wisten we toch allang? Ik gebruik Facebook op de PC, en als ik nu bv een googlesearch doe voor een bepaald merk kleding, en log dan 5 minuten later in op Facebook, is een van de eerste adds die ik zie van dat specifieke merk waar ik zojuist naar hebt gezocht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |