Oh mijn collega's zien mij heel erg graag. Ze willen zelfs dat ik wekelijks op kantoor kom terwijl wij prima thuiswerken, ze roepen op tot meer naar kantoor komen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:52 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja alleen je 4 vrienden en collegas. Die bedoelde ik. Daar heb ik medelijden mee
Geen idee hoe je tot de conclusie komt dat ik vakantie slecht vind.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Waarom vind jij vakantie slecht?
mnet ' zo bedoel ik het niet ' impliceer je dat ik inderdaad ' ben je weer op vakantie' uberhaupt als een mogelijkerwijs negatieve vraag zou hebben geinterpreteerd. Ik bedoel het w'el ' zo ' . Met ' zo' bedoel ik: ' ben je weer op vakantie?'quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als je dan merkt dat iemand je opmerking niet op die manier opvat, dan zeg je toch: ‘oh, zo bedoel ik het niet’?
Dan zeg je dat: er zit geen bijbedoeling achter. En niet: je bent zeker ongesteld.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
mnet ' zo bedoel ik het niet ' impliceer je dat ik inderdaad ' ben je weer op vakantie' uberhaupt als een mogelijkerwijs negatieve vraag zou hebben geinterpreteerd. Ik bedoel het w'el ' zo ' . Met ' zo' bedoel ik: ' ben je weer op vakantie?'
Als ik vraag ' ben je weer op vakantie?' zit daar verder geen bijbedoeling achter.
Bijzonder want stukje terug zei je nog dat je collegas boos op je warenquote:Op woensdag 4 juni 2025 09:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Oh mijn collega's zien mij heel erg graag. Ze willen zelfs dat ik wekelijks op kantoor kom terwijl wij prima thuiswerken, ze roepen op tot meer naar kantoor komen.
JIJ JA. Andere mensen kunnen het anders interpreteren en doen dat blijkbaar ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
mnet ' zo bedoel ik het niet ' impliceer je dat ik inderdaad ' ben je weer op vakantie' uberhaupt als een mogelijkerwijs negatieve vraag zou hebben geinterpreteerd. Ik bedoel het w'el ' zo ' . Met ' zo' bedoel ik: ' ben je weer op vakantie?'
Als ik vraag ' ben je weer op vakantie?' zit daar verder geen bijbedoeling achter.
Dit dus.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:02 schreef Lienekien het volgende:
Kortom, pedaalemmerzak kan er weer niet mee omgaan.
Oh ja, collega’s die zelfs boos wegliepen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:03 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Bijzonder want stukje terug zei je nog dat je collegas boos op je waren
Ja dat hebben we nou gemerkt. Ik vind dat zelf gewoon niet zo ergquote:Op woensdag 4 juni 2025 08:55 schreef mootie het volgende:
[..]
Nee, in deze zinnen gaat het om het woord ‘weer’.
Waarom het misgaat als je ‘weer’ gebruikt.
Precies. "Oh, ga je op vakantie?" had van haar kant nooit zo'n felle reactie uitgelokt. Het gaat niet om die vakantie TS, het gaat om de toon. Door dat woordje "weer" aan de vraag toe te voegen verandert de lading van de vraag. Die wordt negatief. En dus krijg je een andere reactie.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:56 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Het gaat dan ook om het woordje 'weer' dat impliceert dat je vindt dat iemand vaak op vakantie is en je dat diegene misgunt om welke reden dan ook.
Helemaal prima. Maar zever er dan niet over als andere mensen er wel moeite mee hebben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja dat hebben we nou gemerkt. Ik vind dat zelf gewoon niet zo erg
1. Wat is er mis met vaak op vakantie gaan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:56 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Het gaat dan ook om het woordje 'weer' dat impliceert dat je vindt dat iemand vaak op vakantie is en je dat diegene misgunt om welke reden dan ook.
misschien is ze die vriendin wel ziek en kan ze bijvoorbeeld niet werken, maar gaat ze wel op vakantie, dat zou wrok op kunnen roepen. Misschien heeft ze nooit geld, maar gaat ze wel op vakantie, zelfde. Misschien kun je zelf proberen andere voorbeelden te bedenken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
1. Wat is er mis met vaak op vakantie gaan?
2. Waarom zou het aan mij zijn om iemand zijn of haar vakantie niet te gunnen?
Dit allemaal in een woordje van 4 letters? Van een goede vriend die je al 15 jaar kent/
Ik vind dat inderdaad te sensitief gedrag dan, ja. Zou jij zelf ook zo boos worden om het woordje ' weer ' ?
Het antwoord dat ik had verwacht op die vraag is ' ja ik ben nu in Mallorca' of iets dergelijks.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:56 schreef mootie het volgende:
[..]
Bij voorbaat? Je gaat uit van slechte intenties van de ander.
Diegene reageert op JOUW vraag.
Hoezo zou ik afgunst hebben over hoe vaak het mens op vakantie gaat? Als ik zou willen zou ik elk weekend op vakantie kunnen. Ik doe het alleen niet want ik heb er geen behoefte aan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als iemand vaak op vakantie gaat, kan dat door anderen met enige afgunst worden bekeken. Dus "ben je weer op vakantie?" kan best aanvallend klinken. Misschien juist als je niet zo vaak op vakantie gaat, omdat de ander dan kennelijk impliceert met het woord 'weer' dat ze wel heel vaak op vakantie is, kan dat niet wat minder...dat is dus zeker niet positief.
Wat is er mis met weg zijn of op vakantie zijn dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:58 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Zij gaat daar niet vanuit. Dat is wat jij doet met jouw woordkeuze. "Oh, ga je weer op vakantie?" leest als "Jemig. Alweer? Jij bent ook altijd weg." Daar is niks goeds, vriendelijks of leuks aan. Zoals ook uit de voorbeelden blijkt die @:Mootie gaf.
Kan. Dan had je misschien moeten zeggen ‘Leuk! Waar zit je?quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Het antwoord dat ik had verwacht op die vraag is ' ja ik ben nu in Mallorca' of iets dergelijks.
Niet gezeik.
Ok dus vakantie is goed.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:01 schreef mootie het volgende:
[..]
Geen idee hoe je tot de conclusie komt dat ik vakantie slecht vind.
Daar gaaaaaaat het niet om….quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wat is er mis met weg zijn of op vakantie zijn dan?
Ja, ajuus.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok dus vakantie is goed.
Dan is de vraag ' ben je weer op vakantie' toch niet zo negatief?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |