quote:A-merkprijzen stijgen nog steeds harder dan de prijzen van budgetmerken. Dat blijkt uit een nieuwe prijspeiling van de Consumentenbond. A-merken werden in 1 jaar gemiddeld 7% duurder, bijna het dubbele van de inflatie in dezelfde periode (3,7%). Budgetmerken stegen in deze periode gemiddeld 3% in prijs. Er zitten wel grote verschillen tussen supermarktketens onderling.
quote:De Consumentenbond bekeek tussen april 2024 en april 2025 de prijzen van ruim 800 A-merkartikelen en 300 budgetmerkartikelen. Van de 100 meest verkochte A-merken stegen er 73 harder in prijs dan de inflatie. Omo (39%), Senseo (24%) en Robijn (23%) waren de grootste stijgers.
Slechts 7 A-merken uit de top 100 werden niet duurder. Budgetmerken zijn het goedkope alternatief voor A-merken. De prijzen van budgetmerken zitten vaak tientallen procenten onder die van A-merken. Er waren ook budgetproducten die daalden in prijs, terwijl de vergelijkbare A-merk variant duurder werd. Dit was onder andere te zien bij pindakaas (Calvé), chips (Lay’s) en appelmoes (Hak).
Grote onderlinge verschillen
Bij Jumbo stegen de prijzen van A-merken het hardst, gemiddeld met 11%. Bij de andere supermarkten was de stijging 6% tot 7%. Jumbo geeft in een verklaring aan dat de forse stijging komt door hun zelfstandige, lokale inkoop. Jumbo heeft zich onlangs aangesloten bij 2 Europese inkooporganisaties en wil daarmee een inhaalslag maken.
Nettorama is het goedkoopst voor A-merken met 9% lagere prijzen dan gemiddeld. Dirk, Hoogvliet en Vomar zijn ook relatief goedkoop voor A-merken. Bij Poiesz werden de budgetmerken opvallend veel duurder, die stegen daar met gemiddeld 10%.
Inkoopmuren
Meerdere supermarkten laten weten dat de inkoopprijzen van A-merken de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan die van budgetmerken. A-merkfabrikanten hullen zich hierover in stilzwijgen of leggen de verantwoordelijkheid bij de supermarkten.
In Duitsland en Frankrijk liggen de inkoopprijzen van A-merken vaak lager dan in Nederland, omdat supermarkten daar profiteren van schaalgrootte. Maar een aantal internationale A-merkfabrikanten staat niet toe dat Nederlandse supermarkten de producten voor diezelfde lage prijs over de grens inkopen. Door deze zogenoemde inkoopmuren betalen Nederlandse consumenten vaak meer dan in omliggende landen.
Mweh, ik kom er niet graag. De winkel ziet er ongezellig uit met dat felgeel en je moet goed op de datum letten, want niet alles is nog lang houdbaar.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:25 schreef Bocaj het volgende:
Nettorama is een supermarkt die ik toch eens moet gaan bezoeken, hoor dat steeds weer dat die friggen goedkoop moeten zijn!
Alleen nog als het in de aanbieding is.quote:
Volgens de fabrikanten van A-merken zijn hun producten wel gezonder en beter dan de goedkopere producten.quote:
Dat is pas tokkie gedragquote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:29 schreef SuperNeger het volgende:
En dit is dus precies de reden dat mensen soms producten vergeten te scannen.
Gelukkig geloof ik niet meer in sprookjesquote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Volgens de fabrikanten van A-merken zijn hun producten wel gezonder en beter dan de goedkopere producten.
Dat zou kunnen, goed de ingrediënten checken.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Volgens de fabrikanten van A-merken zijn hun producten wel gezonder en beter dan de goedkopere producten.
Ze kunnen hoogwaardigere grondstoffen gebruiken.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:33 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Gelukkig geloof ik niet meer in sprookjes
Bocaj is arme sloeber!quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:35 schreef augurk2025 het volgende:
Ik koop uitsluitend A merken. B merken zijn voor arme sloebers
Kan maar ik ga er niet 2 of 3 keer zoveel voor betalenquote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:35 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ze kunnen hoogwaardigere grondstoffen gebruiken.
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:35 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ze kunnen hoogwaardigere grondstoffen gebruiken.
Dat betaalgemak zou jij dan ook weleens ieder mens mogen bezorgen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:35 schreef augurk2025 het volgende:
Ik koop uitsluitend A merken. B merken zijn voor arme sloebers
De winkel ziet er ongezellig uitquote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:28 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Mweh, ik kom er niet graag. De winkel ziet er ongezellig uit met dat felgeel en je moet goed op de datum letten, want niet alles is nog lang houdbaar.
Aldi ook hoor met hun open dozen... (Al wordt dat wel minder merk ik.)quote:Op zaterdag 31 mei 2025 11:28 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Mweh, ik kom er niet graag. De winkel ziet er ongezellig uit met dat felgeel en je moet goed op de datum letten, want niet alles is nog lang houdbaar.
90 gram is de nieuwe 100 gram geworden.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
En producten krimpen ineens ook.
We worden van alle kanten bestolen.
Je moet altijd de kiloprijzen vergelijken.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
En producten krimpen ineens ook.
We worden van alle kanten bestolen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |