Een 30-jarige man riep in de metro dat hij een explosief bij zich had.
Drie kwartier hebben reizigers in de metro moeten wachten voor een arrestatieteam de man op Station Blijdorp in Rotterdam uit de metro haalde. "Uit paniek begon iedereen te rennen."
"Toen de metro zo lang stilstond, keek iedereen elkaar aan van: wat gebeurt hier?", vertelt een reiziger aan Rijnmond. "Heel het perron was leeg. Niemand wist wat er aan de hand was."
'De deur bleef dicht'
Ook Sibren (27) zat in de metro. "Ze riepen om dat er een metro voor ons stil stond en dat we daarop moesten wachten." Maar dat duurde wel erg lang. Na 25 minuten wil hij eruit. "Ik drukte op de knop, maar de deur bleef dicht." Een RET'er zei dat het waarschijnlijk een storing was.
De reizigers blijven wachten en even later zien ze gemaskerde mannen het perron op komen. Het is een arrestatieteam. De paniek is zichtbaar in de gezichten van alle mensen in de metro.
Het arrestatieteam heeft de man overmeesterd en aangehouden.
LEES OOK
Man in metro aangehouden na 'dreigende situatie', hij zei een explosief bij zich te hebben
De politie klopt op de ruit en daarna gaan de metrodeuren open. Alle reizigers moeten op een rijtje naar buiten lopen. Sibren heeft de verdachte niet gezien. Maar een metrostel verder, zagen de reizigers de man wel zitten.
"Ik moest zo snel mogelijk weg", vertelt een achtjarige jongen. Hij vertelt dat hij dicht bij de verdachte zat. "Er liepen nog drie mannen met bivakmutsen van het arrestatieteam tegen me aan."
Eerst rustig, toen rennen
"Het arrestatieteam zei dat we rustig naar buiten moesten", vertelt een reiziger die anoniem wil blijven. De reizigers bleven ook rustig, tot iemand van het arrestatieteam met een wapen op de verdachte af kwam rennen.
"Er rende iemand met een wapen zo voor mijn neus. Toen ging iedereen uit paniek rennen. Ik dacht dat hij elk moment kon gaan schieten, want hij richtte zijn wapen op iemand. Ik dacht alleen maar: rennen. Voor hetzelfde geld was het iemand die ons hier wat aan kwam doen. Ik vreesde voor mijn leven."
Zwaar bewapende agenten op metrostation Blijdorp.
LEES OOK
Arrestatieteam op metrostation voor 'dreigende situatie'
Als hij het station uit rent, kan hij eindelijk op adem komen. "Het was even schrikken, maar dan voel je wel in een klap dat je veilig bent. Ik ben oké, maar ik zit nog wel met vragen. Ik wil weten wat er is gebeurd. Ik blijf hier nog even hangen om te zien of ik meer te weten kan komen."
Heel veel hulpdiensten waren op en rond metrostation Blijdorp
Geblinddoekt
![cb359bb6-2d80-3d8a-952c-9f7fe0db0cde.jpg?width=1104&height=828&aspect_ratio=1104:828&cb=788d9006d7b4f12d849d38f8e79d375c]()
Plaatje van vlotte moderne vrouw
De vader van de achtjarige jongen vond het vooral lang duren voor het arrestatieteam de reizigers uit de metro kwam halen. "Je zit maar te wachten, zonder dat iets wordt medegedeeld." Hij heeft gezien hoe de 30-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats werd afgevoerd. "Ze hebben hem aangehouden en geblinddoekt meegenomen."
Ook hij blijft nog even op het station. "We moeten verder en ik wil niet helemaal lopen naar waar ik moet zijn. Ik wacht nog even op de volgende metro." Het station is inmiddels vrijgegeven en alle metro's rijden weer.
© Nieuws op Beeld
Boing :
https://www.rijnmond.nl/n(...)zijn-wapen-op-iemandEwwww is wel para shit als je net precies in die metro zat? 30 minuten tussen wildvreemden totaaaal klem?