Ook een goedmorgenquote:
maar 2/3 doe ik al niet aanquote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:18 schreef bitterbal het volgende:
[..]
je kan een klein beetje invloed uitoefenen:
Dat komt deels doordat gedrag als roken, alcohol drinken en ongezond eten vaker 's avonds voorkomt. Dat gedrag verklaart 25 procent van het risico op cognitieve achteruitgang.
ik ben wel echt een avond/nacht mensquote:Ik dacht in de horeca ook altijd dat ik een avondsnack was maar ik ben het echt totaal niet
Zou daar ook niet bij meespelen dat de avondmens die mee moet doen met het ritme van de ochtendmensen gewoon standaard mindere nachtrust heeft?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:17 schreef mschol het volgende:
https://www.nu.nl/wetensc(...)rekening-met-ze.html
oh, fijn
dat zou natuurlijk best mogelijk zijnquote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:32 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Zou daar ook niet bij meespelen dat de avondmens die mee moet doen met het ritme van de ochtendmensen gewoon standaard mindere nachtrust heeft?
quote:
Even het onderzoek zelf erbij gepakt.quote:Social jetlag occurs when individuals need to wake up earlier than their biological clock due to, for example, work. This may explain why we did not find an association between chronotype and cognitive decline in the low- and middle-educational attainment groups. These individuals may have more opportunities to find jobs with flexible working hours (e.g., morning construction work, daytime customer service and nighttime bartending) [51] aligning with their chronotype. In contrast, higher-educated individuals often hold positions with rigid 9-to-5 schedules (e.g., executive, manager or teacher), limiting their ability to align work hours with their chronotype [51].
Maar alsje dat niet doet als avondmens, heb je dan nog steeds cognitieve achteruitgang.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:18 schreef bitterbal het volgende:
[..]
je kan een klein beetje invloed uitoefenen:
Dat komt deels doordat gedrag als roken, alcohol drinken en ongezond eten vaker 's avonds voorkomt. Dat gedrag verklaart 25 procent van het risico op cognitieve achteruitgang.
Ik dacht in de horeca ook altijd dat ik een avondsnack was maar ik ben het echt totaal niet
Waarschijnlijk wel. Ik heb het idee dat ik ook een avondmens ben, maar doordat ik voor mijn werk wel vroeg eruit moet, slaap ik te weinig.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:32 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Zou daar ook niet bij meespelen dat de avondmens die mee moet doen met het ritme van de ochtendmensen gewoon standaard mindere nachtrust heeft?
ik word gewoon steevast tevroeg wakker voor mn gevoel en savonds heeft mn lichaam iets van, fuck you, time to party tot een uur of 12quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:40 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. Ik heb het idee dat ik ook een avondmens ben, maar doordat ik voor mijn werk wel vroeg eruit moet, slaap ik te weinig.
quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:40 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. Ik heb het idee dat ik ook een avondmens ben, maar doordat ik voor mijn werk wel vroeg eruit moet, slaap ik te weinig.
Eerder slapen heeft geen nut, want dat wil m'n hoofd niet, maar de wekker kan ook niet later.quote:To conclude chronotype was associated with cognitive decline among middle aged and older highly educated participants. The significant indirect effects revealed that 13.2 % and 16.8 % of this association was mediated by sleep quality and current smoking, respectively. The mediating effects highlight the importance of targeted preventive measures, such as smoking cessation programmes, and the promotion of flexible work schedules, particularly among highly educated individuals.
Dacht ik ook!quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:50 schreef bitterbal het volgende:
dacht dat het mooi weer zou worden vandaag
Zon is ook vrij vandaag.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:50 schreef bitterbal het volgende:
dacht dat het mooi weer zou worden vandaag
Chronisch slaaptekortquote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:42 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
[..]
Eerder slapen heeft geen nut, want dat wil m'n hoofd niet, maar de wekker kan ook niet later.
Die hadden zich verslapen zeker.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:45 schreef IJsdraakje het volgende:
Oh, en blijkbaar zijn van de groep lager opgeleiden er best veel niet komen opdagen voor het vervolgonderzoek, dus daar kan ook best nog wat verschuiven qua resultaten.
Maar dit is dus wel exact waarom ik liever de daadwerkelijke papers lees.
quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:56 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Die hadden zich verslapen zeker.
Te ver afgetakeld.quote:These individuals had lower baseline cognitive function, and may have dropped out due to cognitive issues, suggesting that the true cognitive decline in this group could be greater than observed.
Hoger opgeleiden slapen dan wel korter maar die houden hun brein weer veel fitter dan de inpakker bij de koekjesfabriek.quote:
Naja, da's dus de vraag.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hoger opgeleiden slapen dan wel korter maar die houden hun brein weer veel fitter dan de inpakker bij de koekjesfabriek.
Weekje Pattaya?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:58 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Sup maatje
Ik zit in ons favoriete vakantieland
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |