abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage donderdag 4 september 2025 @ 08:33:52 #51
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_218673520
bazbo cd2794: Steven Wilson - Insurgentes

Steven Wilson is de man van wie ik de muziek ontdek in 1995. Ik schaf de cd The Sky Moves Sideways van zijn project Porcupine Tree aan en bij nadere bestudering blijkt dat ik al iets van hem in de kast heb staan: het eerste album van dat andere project No-Man. De eerste reeks platen van Porcupine Tree vind ik schitterend: vooral dat psychedelische en proggy spreekt me zeer aan en daarnaast kan Wilson ook nog eens pakkende songmelodieën schrijven. Vanaf 2003 wordt de muziek in mijn oren plots veel harder: Wilson heeft platen geproduceerd voor Opeth en Orphaned Land en neemt de metalinvloeden mee naar zijn eigen band. Het duurt lang voordat ik de steviger koers kan waarderen. In 2009 komt zijn eerste soloalbum uit en verwachtingsvol schaf ik hem aan. De lijst met gastmuzikanten maakt me nog nieuwsgieriger: onder anderen Gavin Harrison, Tony Levin, Sand Snowman, Theo Travis, Dirk Serries en Jordan Rudess dragen muzikaal bij. Ik hoop op melodieuze psychedelische liedjes. Oei. Op Insurgentes staat verontrustende muziek, die eerder de snoeiharde shoegaze-kant opzoekt dan de harmonische songsmederij. Als ik 'm bij het verschijnen koop op 5 maart 2009 is mijn teleurstelling groot. Ik beluister 'm een paar keer, maar het pakt me niet. Nog niet. In de loop van de jaren trek ik 'm vaker uit de kast en zeker nadat ik Wilson meerdere stukken van het album heb zien en horen spelen in 2012, ben ik om. Ja, vrolijk worden we er allemaal niet van, maar de subtiele zaken en de geluidserupties maken dit tot een zeer spannend album: van openers Harmony Korine en Abandoner tot het naargeestige Get All You Deserve en van de ongecontroleerde jazzrockimprov No Twiglight Within The Courts Of The Sun tot aan het afsluitende titelnumer. Ik heb trouwens de limited edition met een dvd erbij: Daarop staat een surround mix van het album (heb ik die ooit beluisterd?) en een trailer van de dvd Insurgentes, de documentaire die Steven Wilson maakte over zijn bezoek aan Mexico dat hem inspireerde tot het schrijven van veel stukken van dit album. Dit album zelf sleept je mee naar duistere oorden en is een intense luisterervaring.

Bekijk deze YouTube-video

:Y

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 05-09-2025 12:50:18 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2025 @ 09:04:12 #52
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_218683964
bazbo cd2795: Steven Wilson - NSRGNTS Remixes

Steven Wilson laat een paar van zijn songs opnieuw mixen door externen. Denk aan Jnero Jarel, Dälek, Engineers, Lukas Langa, Dirk Serries en Pat Mastelotto. NSRGNTS Remixes verschijnt eind juni 2009 en ik koop dit minialbum op 31 augustus 2009. Ik ben niet zo van de remixplaten en vind ook in dit geval dat ze weinig toevoegen aan de originelen, al klinkt een enkeling als iets heel nieuws. Er staan zes stukken op: nieuwe versies van Harmony Korine en Salvaging, daarnaast krijgen Abandanor en Get All You Deserve ieder twee bewerkingen. Geinig plaatje. Gelukkig niet duur. Voor de Steven Wilson freaks.

'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage maandag 8 september 2025 @ 14:39:03 #53
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_218714927
bazbo cd2796: Steven Wilson - Grace For Drowning

Steven Wilson zet in 2010 zijn band Porcupine Tree op pauze. Hij heeft het idee dat de band niet veel verder komt en de lol is er wat van af. Daarnaast heeft hij aanvragen van allerlei kanten om oudere rockplaten opnieuw te mixen en van surroundmixen te voorzien: onder andere klassiekers van Jethro Tull en King Crimson krijgen de Wilsonremix. Bovendien wil hij zich concentreren op zijn solocarrière. In 2011 verschijnt het dubbelalbum Grace For Drowning. Ik hoor het eerste plaatje door de plaatselijke winkel op 27 september 2011 en koop gelijk de Limited Deluxe Edition: een fraai boekwerk met drie cd's en een bluray. Alles wat Steven Wilson ooit heeft gedaan horen we terug op dit magnifieke muziekdocument: prog, psychedelica, metal, pop, jazz, experimenteel, avant garde, ambient, noem het allemaal maar op. Het lijkt erop dat hij zijn ervaringen met het remixen van de klassiekers heeft gebruikt in de productie van dit schitterende album. Veel stukken zijn duister, op het sinistere af, maar er is ook plaats voor melancholie. Onderliggend thema blijkt een fascinatie voor seriemoorden(aars). Het album opent atmosferisch met een stemmig pianostukje (gespeeld door Jordan Rudess), waarna de instrumentale opener Sectarian erin beukt. Deform To Form A Star is samen met Postcard misschien wel het mooiste van de plaat, al is Remainder The Black Dog ook niet te versmaden, zij het van een geheel andere orde. Op het tweede plaatje valt Index op, al is het meest in het oor springende stuk het megalange Raider II, waarin Wilson vooral de invloeden van het album Lizard (King Crimson) laat horen. Op het derde plaatje staan demo's en outtakes en de bluray is gevuld met video's van enkele stukken van de plaat, met mixen van de demo's en natuurlijk een indrukwekkende surroundmix van het album. Grace For Drowning is wat mij betreft het grote meesterwerk van Steven Wilson.

Redactie Frontpage maandag 8 september 2025 @ 14:50:50 #54
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_218715037
bazbo cd2797: Steven Wilson - Catalogue | Preserve | Amass

Steven Wilson doet zijn eerste solotournee in 2011. Om een of andere reden mis ik die. Gelukkig is er een herkansing en zie ik hem op 2 mei 2012 in 013 in Tilburg. Mijn hoge verwachtingen maakt hij helemaal waar. Hij heeft dan ook een band om zich heen om je vingers bij af te likken. Marco Minnemann op drums, Nick Beggs op bas en stick, gitarist Niko Tsunev, toetsenist Adam Holzman en Theo Travis op saxen en fluit. Waanzinnig concert. Tijdens de inloop in de zaal zijn er projecties op een gaas/scherm dat vóór het podium hangt en donkere drones (Cenotaph door Bass Communion, dat andere project van Steven Wilson). Dat gaas blijft tijdens de eerste stukken van het concert hangen, zodat we een schimmig beeld krijgen van de band. Pas halverwege Sectarian valt het doek (letterlijk). De setlijst is eveneens fenomenaal. Na afloop koop ik dit cd'tje: zeventig minuten livewerk, opgenomen in oktober 2011 tijdens die eerste tournee. We horen de eerste vier stukken van het concert en de laatste drie van de reguliere setlijst (vóór de toegift). Het geluid is dik oké, de uitvoeringen zijn sterk en dit is een fijn hebbeding, behalve dan dat het niet compleet is. Ik zie dat de cd op Discogs voor veel geld van eigenaar wisselt. Leuke voor de liefhebber, mooi souvenir.

Bijna niks van dit album te vinden op YT, behalve

en het complete plaatje:

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 09-09-2025 08:21:12 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 9 september 2025 @ 08:20:06 #55
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_218719889
bazbo cd2798: Steven Wilson - Get All You Deserver

Steven Wilson speelt op 13 april 2012 in het Teatro Metropolitan in Mexico City. Er is een complete filmploeg aanwezig en de opnamen verschijnen in september 2012. Ik koop de Limited Edition op de dag van verschijnen: 24 september 2012. Het complete concert is te beluisteren op twee cd's en te bekijken op dvd en bluray. De setlijst is precies die ik mocht meemaken op 2 mei 2012 in 013 in Tilburg. Fenomenaal concert, met de nadruk op stukken van zijn dan meest recente album Grace For Drowning en ook aandacht voor wat werk van Insurgentes. Opvallende uitschieter is Luminol, een ingenieus progwerkstuk dat een jaar later te vinden is op het derde soloalbum van Wilson. Op de dvd en bluray is ook nog een fotogalerij en een korte tourfilm (door Adam Holzman) te zien. De donkere setting, het mysterieuze gaasgordijn dat het eerste deel van het concert voor het podium hangt, de schitterende songs, de sinistere achtergrondbeelden, het indrukwekkende Raider II, de waanzinnige band en de naargeestige afsluiter Get All You Deserve: dit is een gruwelijk goed livedocument van een eigenzinnig artiest.

En vooruit, een van mijn foto's van het concert op 2 mei 2012:

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 10-09-2025 10:04:34 ]
  Redactie Frontpage donderdag 11 september 2025 @ 08:12:16 #56
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_218737456
bazbo cd2799: Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing And Other Stories

Steven Wilson maakt met de tourband van 2012 demo's voor een nieuw album. Na de demo's vertrekt Niko Tsunev en voor hem in de plaats komt gitarist Guthrie Govan. Zijn spel is een van de vele hoogtepunten op het derde studioalbum van Steven Wilson. The Raven That Refused To Sing And Other Stories en ik heb de Deluxe Limited Edition in handen op 22 februari 2013, de dag van verschijnen. Met zes songs in progstijl zet hij de lijn van voorganger Grace For Drowning voort. Dit keer zijn 'ghost stories' het onderliggende thema. De plaat opent sterk met Luminol, het stuk dat Wilson en band al tijdens de tour van 2012 speelden. Drive Home is een korte melancholieke song met een sublieme gitaarsolo van Govan. The Holy Drinker is een complexe progrocker en The Pin Drop een angstaanjagende vertelling. Eveneens complex en gelaagd is The Watchmaker, dat met z'n uitgesponnen akoestische intro en daarop verschillende delen veel wegheeft van Genesis begin jaren zeventig. Het spookachtige album sluit af met het indrukwekkende titelnummer The Raven That Refused To Sing; zelden zo'n triest én wonderschoon lied gehoord. Naast Nick Beggs, Marco Minnemann, Adam Holzman en Theo Travis zijn er gastbijdragen van Alan Parsons en Jakko Jakszyk, bovendien is er in sommige stukken een orkest te horen. Op de tweede cd van de Limited Deluxe Edition staan demo's van alle zes stukken, plus Clock Song, een ongebruikt idee. De dvd en bluray bevatten verschillende mixen van het album, waaronder een fraaie surround (laat dat maar aan meneer Wilson over), een fotogalerij en een uitgebreide studiodocumentaire. Op de bluray staan nog instrumentale versies van alle zes stukken plus een 'lounge version' van Drive Home. De prachtige video's die Jess Cope maakte van Drive Home en het titelnummer zijn dan weer niet te vinden, maar dat weet Wilson later gelukkig nog goed te maken. Na het almachtige Grace For Drowning kan dit album in mijn oren alleen maar tegenvallen, ook al staat er ontiegelijk sterk spul op. The Raven That Refused To Sing And Other Stories is een bijzonder goed album en een nieuw hoogtepunt in het oeuvre van Steven Wilson.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')