abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 mei 2025 @ 08:59:50 #51
545 dop
:copyright: dop
pi_217743205
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 20:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat is de specifieke kennis die ASML nodig heeft?
Fotonica
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 25 mei 2025 @ 09:02:01 #52
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217743221
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 08:56 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik vind welvarend als je niet heel erg op het geld hoeft te letten. Dat je een leuk vrijstaand huis ziet en dat gewoon kunt kopen. Dat je dagelijks in een leuke auto kunt rijden, hoeft geen Lambo te zijn maar wel een E92 M3 oid. Paar keer per jaar op vakantie, niet op de prijs hoeft te letten bij het boodschappen doen etc.
Ja, zie edit. In die context zou ik durven te zeggen dat minder dan 1% welvarend is.

Ik zag zelf welvarend als gewoon je leven op een fijne normale manier kunnen leven. De basis kunnen betalen, voor de extra's moeten sparen. Nette voorzieningen om je heen zodat je leven kan leven zonder op dagbasis te moeten zorgen of je einde van de dat je kinderen eten kan geven. En die mensen zijn er wel degelijk in Nederland helaas. Maar gelukkig niet 9 van de 10.
  zondag 25 mei 2025 @ 09:02:58 #53
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217743227
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 08:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dus er leven nu minimaal 401.000 mensen op straat?
Nee, die wonen bij hun ouders. Of bij hun ex. Of samen met vrienden. Of als 30jarige in een studentenhuis.
pi_217743237
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 19:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Waarom moeten er trouwens cricketvelden komen vanwege een migratie-achtergrond. Dat is dan toch gewoon een migratie-voorgrond?
Geen idee waar je dat vandaan haalt. Maar je haalt de 30% regeling compleet uit verband :') .
[..]
Expats krijgen hier gewoon marktconform betaald. Dus zijn net zo duur. Er zijn gewoon niet genoeg gekwalificeerde Nederlanders. Bijkomend voordeel, en dat post ik met pijn in mijn hart. Nederlanders zijn te beroerd om tegenwoordig een stapje extra te zetten. Veel expats gaan wel tot het gaatje...

Is mijn ervaring @ work dus. Ben jonge expats vaak aan het afremmen. Jonge NLers moet je eerder aansporen. Klinkt vreemd, maar Nederlanders die ik nog wel eens voor zichzelf moet beschermen qua work-life balance/stress/burnouts, zijn doorgaans boomers.
[/quote]

Dat is Gen X, van 1960 - 1980.
Het is de fucked up pech generatie (volgens de economist)
Vakman pur sang
  zondag 25 mei 2025 @ 09:11:27 #55
545 dop
:copyright: dop
pi_217743265
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 23:19 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Als je miljarden moet investeren past het dus niet.
dat is afhankelijk hoeveel die investeringen uiteindelijk opleveren.

Tot nu toe heeft elke investering in asml zijn geld dubbel en dwars opgebracht voor de Nederlandse economie.

De belangrijkste bijdrage aan de Nederlandse economie is export van machines wat onze economie 25 tot 30 miljard oplevert. Mag jij raden welk bedrijf daar de grootste bijdrage aan levert.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 25 mei 2025 @ 09:11:57 #56
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217743267
Heeft het ook niet te maken met dat te weinig Nederlanders hier een studie en beroep in die richting doen? Er is toch een tekort aan ingenieurs en technici enz.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217743347
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Geen idee waar je dat vandaan haalt. Maar je haalt de 30% regeling compleet uit verband :') .
[..]
Expats krijgen hier gewoon marktconform betaald. Dus zijn net zo duur. Er zijn gewoon niet genoeg gekwalificeerde Nederlanders. Bijkomend voordeel, en dat post ik met pijn in mijn hart. Nederlanders zijn te beroerd om tegenwoordig een stapje extra te zetten. Veel expats gaan wel tot het gaatje...
Leugens.

Iedere keer weer dezelfde leugens over arbeidsmigratie.
pi_217743354
Nou, alle Trump-antics doen ASML geen goed...

NXP naar Duitsland....

En de Nederlandse Politiek doet niets, want industrie is vies en alle steun moet naar Boeren, want dan hoef je niet zoveel te bouwen. Ofzo :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217743381
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:11 schreef MissButterflyy het volgende:
Heeft het ook niet te maken met dat te weinig Nederlanders hier een studie en beroep in die richting doen? Er is toch een tekort aan ingenieurs en technici enz.
Ja klopt maar dit zijn plannen voor grote uitbreiding van asml. Niemand zegt dat er mensen uit het (verre) buitenland gehaald moeten worden.
We kunnnen ook nog opleidingen in België en nederland vergroten.
Vakman pur sang
pi_217743573
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja klopt maar dit zijn plannen voor grote uitbreiding van asml. Niemand zegt dat er mensen uit het (verre) buitenland gehaald moeten worden.
We kunnnen ook nog opleidingen in België en nederland vergroten.
Met dat laatste heb je niet op korte termijn mensen om het werk te doen. Nu al is bijna de helft van de medewerkers van ASML afkomstig uit het buitenland.

Wat mij stoort is dat het allemaal "en en" is. Het komt erbij. Bovenop de stroom kansloze gelukszoekers, waarvan een groot deel blijft plakken.
pi_217743800
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:40 schreef Halcon het volgende:

[..]
Met dat laatste heb je niet op korte termijn mensen om het werk te doen. Nu al is bijna de helft van de medewerkers van ASML afkomstig uit het buitenland.

Wat mij stoort is dat het allemaal "en en" is. Het komt erbij. Bovenop de stroom kansloze gelukszoekers, waarvan een groot deel blijft plakken.
Het is totaal anders en heeft niets te maken met de gelukzoekers en andere in AZC rondzwervende mensen.

Een ontwikkeling waarin nederland voorloopt in chip ontwikkelings machines is een grote pro.
Liever 30K expats met opleiding en geld dan euh niet.

We kunnen in Nl ook niet meer ambitieus denken, nieuwe luchthavens openen nieuwe steden bouwen, vooruitgang.
Het KAN gewoon he?
Vakman pur sang
pi_217743816
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is totaal anders en heeft niets te maken met de gelukzoekers en andere in AZC rondzwervende mensen.

Een ontwikkeling waarin nederland voorloopt in chip ontwikkelings machines is een grote pro.
Liever 30K expats met opleiding en geld dan euh niet.
Klopt, het heeft er niks mee te maken. Maar het zijn mensen die er wel weer bij komen in een al veel te druk land. ASML vind ik prima, maar gelukszoekers, AZC'ers, overlastgevers en sociaal stelsel toeristen zou men wel komaf mee moeten maken. Het is veel te druk in Nederland.
pi_217743834
Vraag me ook af wat ze doen met de wegen. Eindhoven en Veldhoven staat nu al elke dag vast door de grote hoeveelheid file. Als daar 60k aan auto’s bijkomen dan is het helemaal een feest
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_217744360
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 08:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is helemaal een totaal idiote manier om welvaart te definiëren en dan durf ik ook zeker te stellen dat het grootste gedeelte ondanks de uitdagingen met woningruil. Gewoon een dak boven z'n hoofd heeft.
Maar heel veel mensen hebben een veel te kleine woonruimte om te leven, worden dus niet menselijk behandeld.
  zondag 25 mei 2025 @ 10:57:44 #65
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_217744450
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 08:37 schreef torentje het volgende:

[..]
Slechts zo'n 10 % (waarschijnlijk minder) van de Nederlandse bevolking is echt welvarend. Dat er in andere landen nog meer mensen onder de armoedegrens leven is niet relevant.
Hou toch op. Het is één grote brainwash van de politiek en een verdienmodel van de mainstream media om Nederland te doen geloven dat het zo slecht gaat. Maar ondertussen gaat vrijwel iedereen elke week uit eten en minimaal 2x per jaar op buitenlandse vakantie.
Wie dit leest is gek
pi_217744673
Lekker riskant. Investeringen voor 60K woningen+voorzieningen laten afhangen van de prestaties van 1 bedrijf.
ASML heeft de Chinezen nog nét geleerd hoe EUV shit te maken, dus nu kunnen ze wel opdoeken, maar dat gaan ze niet toegeven natuurlijk.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217744852
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 16:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nog één poging.
ASML zoekt vooral kennis op lithografie, chemici en expertise in machinebouw. Ze hebben een groot R & D departement om die machines nog beter en die chips nog kleiner te maken (de innovatieaftrek die we in Nederland hebben wordt ook met name door ASML gebruikt).

Dat kun je met enkel Nederlanders proberen, maar gezien de snel toenemende vraag waarmee ze het afgelopen decennium te maken hebben gehad hebben we die niet ineens opgeleid of omgeschoold. Daarnaast is een probleem dat een deel van die mensen ook nodig is bij de toeleveranciers waarvan er weer veel in de regio zitten, die vissen dus vanuit dezelfde keten in dezelfde vijver.
pi_217744875
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Het staat je (en gemeenten en ontwikkelaars) vrij om landbouwgrond te kopen en vervolgens te bouwen. En gezien de uitbreidingen van woonwijken en industrieterreinen gebeurd dit ook gewoon.
Nee dat staat het niet, dan in de bestemming immers landbouw en gaat de BBB in de provinciale staten afdwingen dat die bestemming niet mag wijzigen.
pi_217744904
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 09:11 schreef MissButterflyy het volgende:
Nee joh, die tekorten zijn toch ruimschoots aangevuld door alle Syriërs die hierheen zijn gekomen?
  zondag 25 mei 2025 @ 11:38:09 #70
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_217744964
quote:
99s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:57 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Hou toch op. Het is één grote brainwash van de politiek en een verdienmodel van de mainstream media om Nederland te doen geloven dat het zo slecht gaat. Maar ondertussen gaat vrijwel iedereen elke week uit eten en minimaal 2x per jaar op buitenlandse vakantie.
Waarom jokken in een poging om een punt te maken?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_217745005
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 11:32 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Nee dat staat het niet, dan in de bestemming immers landbouw en gaat de BBB in de provinciale staten afdwingen dat die bestemming niet mag wijzigen.
Toch zie ik op vele plekken gebouwd worden dat eerst agrarisch was...
  zondag 25 mei 2025 @ 11:46:44 #72
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217745031
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 20:06 schreef Nober het volgende:

[..]
60.000 is geen stad.
Wat klets jij? Dat maakt helemaal niks uit.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
pi_217745035
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 14:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Waarom gaat iedereen er van uit, dat al die nieuwe Brainport medewerkers uit het buitenland komen? Mag je daar als Nederlander niet werken?

:|W
Dat wil je toch niet?
Jouw collega's uit India ed hoeven minder inkomstenbelasting te betalen dan jij....
Lekker dan..
:')
pi_217745048
Ik was gisteren in Oberhausen. Denk 75% van de mensen die ik zag was Turks of Mediterraans / Midden-Oosters zeg maar. Het had ook Istanbul kunnen zijn. Omvolking is toch wel een dingetje geweest de afgelopen 50 jaar...
pi_217745138
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 11:49 schreef DrDentz het volgende:
Ik was gisteren in Oberhausen. Denk 75% van de mensen die ik zag was Turks of Mediterraans / Midden-Oosters zeg maar. Het had ook Istanbul kunnen zijn. Omvolking is toch wel een dingetje geweest de afgelopen 50 jaar...
Veel Duitse (grens) steden zijn inderdaad verloren.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')