Het uitblijven aan sportief succes dwingt de Belgische sportjournalisten tot het uiterste.
Vandaag in HLN een uitgebreide samenvatting van drie kantjes van de huwelijksreis van WOUT en SARAH DE BIE uit 2018 als voorbeschouwing op de etappe van vandaag.
Hard gelachen, extreem van genoten.
Dit is alles wat je als wielrenliefhebber wil lezen, zelfs Jan wordt genoemd.
quote:
De liefde op het eerste gezicht tussen Wout van Aert en Italië: “Het menu en aankleding van onze trouw waren volledig Italiaans
RONDE VAN ITALIË Wout van Aert krijgt vandaag een nieuwe kans op ritwinst in de heuvelrit naar Matera. De finish kent hij alvast als zijn broekzak.
Zes jaar geleden bezocht hij het Unesco-werelderfgoed tijdens een van de vele vakanties met vrouwlief Sarah in de laars. Hoe Italië een speciale plek heeft in zijn hart en dat van zijn gezin: van het huwelijksaanzoek in Livigno, een trouwmenu met pasta vongole tot Duolingo-lesjes met zoon Georges en het vinden van innerlijke rust. “Mijn hartslag zakt, vanaf ik voet aan grond zet op Toscaanse bodem.”
Op 1 september 2019 post Sarah De Bie een Instagram-foto met bovenstaand bijschrift. Op de achtergrond van de foto zie je de Sassi van Matera, dat behoort tot Unesco-werelderfgoed en al dienst deed als filmlocatie van James Bond.
Rechts in beeld poseert manlief Wout van Aert met zijn linkerbeen en een van zijn twee krukken op een muurtje. Het is dan zes weken na zijn zware val in de Tour, waarbij zijn rechterbovenbeen een oorlogswonde opliep
.
Om tijdens die lastige periode even te onthaasten, gaat het koppel Van Aert-De Bie op reis naar Puglia.
Ze poseren er voor de typische trulli in Alberobello, de startplaats van de rit van gisteren, en bezoeken ook de Sassi van Matera.
Van Aert heeft goeie herinneringen aan de plek van de finish van de rit van vandaag. “Een prachtige stad, maar door de vele trappen geen ideale locatie, wanneer je met krukken moet wandelen.”
Gasboete voor sluikstorten
Het was niet zijn enige visite aan Italië op krukken. Tijdens de revalidatie na zijn zware val in de Vuelta september vorig jaar trok het gezin Van Aert-De Bie naar Pinzolo, een dorpje in de Noord-Italiaanse provincie Trente, voor een mentale break.
Na een wandeling gooide Van Aert er voor de video zijn krukken in een afvalcontainer - om zo een moeilijke periode symbolisch af te sluiten.
Grappig detail: een paar weken later kreeg Van Aert een gasboete in de bus voor sluikstorten. Een bewakingscamera had zijn actie gefilmd en op de beelden was de nummerplaat van zijn auto te zien. De container was enkel bestemd voor... pmd.
Vooraleer milieu-activisten van hun oren willen maken, Van Aert haalde die krukken achteraf weer uit de container, maar voor de Italiaanse politie was het ‘kwaad’ geschied. Van Aert betaalde de gasboete met plezier, en het heeft geen invloed gehad op zijn liefde voor Italië.
Citytrip naar Firenz.
Volgens zijn trainingsmaat Jan Bakelants is Van Aert een Italofiel. “Een passie die we delen. Waarom? Wie gaat er niet graag op vakantie naar Italië? Het is de ideale bestemming, want ze hebben er alles: lekker eten, topwijn, geweldige steden, mooie natuur...”
“Eender waar je gaat, je hebt bijna altijd goed gegeten, een koffie kost er slechts anderhalve euro en het gaat meestal vlot vooruit - zaken die Wout ook apprecieert. In de steden hangt een leuke vibe, de dorpjes zijn vaak charmant. Zoek je liever rust, dan kan je ook kiezen: bergen, heuvels, bossen... Italië heeft het allemaal.”
Van Aert heeft intussen al veel plekken in Italië bezocht tijdens zijn vakanties. “De Dolomieten, de Alpen, Puglia, Sardinië, Toscane, een citytrip naar Firenze”, somt De Bie op.
“Tijdens een wandelvakantie in de Dolomieten passeerde zelfs ‘toevallig’ de Giro langs het wellness-hotel in Madonna di Campiglio, waar we toen verbleven. Ik verdenk er Wout nog altijd van dat die koerspassage niet zo toevallig was, als hij toen liet uitschijnen.” (lacht)
De meeste van zijn Italiaanse vakanties maakte Van Aert alleen met Sarah en later met de kinderen, maar ook zijn vrienden Andreas Buts, Vincent Van Rooy en hun partners gingen al mee. “De eerste keer was in Puglia, de tweede keer op Sardinië, waar we de kans kregen om de schoonheid van dat eiland vanuit de zee te bewonderen, op een boot”, zegt De Bie.
Van Rooy: “Tijdens die vakanties zie je Wout dan echt genieten. ‘s Ochtends lopen naar de bakker, een koffietje op een terras, in de namiddag chillen aan het zwembad of een wandeling naar een dorp of stadje of in de natuur. Heel relax allemaal, en uiteraard met veel Italiaans eten: pizza, pasta, de antipasti...”
Bistecca alla Fiorentina
Van Aert en De Bie zijn verzot op de Italiaanse keuken. “In de weinige weken in een jaar dat Wout rust neemt, leven we als echte Bourgondiërs. We zullen ons zeker geen wijnkenners noemen, maar wanneer we een glaasje wijn drinken, is het meestal een Italiaanse fles, die we opentrekken. Wout heeft in onze kelder enkele flessen Tignanello liggen, dat is zijn lievelingswijn.”
Tignanello is een Supertoscan en gedijt prima als pairing bij een steak. De Bie: “Wanneer Wout mag zondigen, kiest hij sowieso een bistecca alla Fiorentina. Een lekker stuk rood vlees, afgewerkt met peper, grof zout en er naast enkele blaadjes rucola. Pure keuken, zonder veel tralala... dat heeft Wout het liefst.”
Het gerecht stond trouwens ook op het menu van hun trouwfeest in juli 2018. “De hele menu was toen Italiaans getint”, vertelt De Bie. “Eerst antipasti, als voorgerecht pasta vongole, als hoofdgerecht bistecca alla Fiorentina en als dessert was er een grote toog met daarin grote bakken gelati. De aankleding van de tafels was ook Italiaans. Elke tafel droeg de naam van een Italiaanse stad.”
Op de eretafel van het bruidspaar stond een naamkaartje Livigno. De reden daarvoor is logisch. “Wout heeft mij ten huwelijk gevraagd in Livigno, tijdens een hoogstestage.”
Het koppel Van Aert is voor altijd aan Italië verbonden, en ook de twee zoontjes Georges en Jerome krijgen de liefde voor Italië met de paplepel ingegeven. “Ik vind het belangrijk dat wanneer je naar een ander land gaat, je probeert om te communiceren in de lokale taal”, zegt De Bie.
“Wanneer er een trip naar Italië in het verschiet ligt, haal ik de duolingo-app van onder het stof. Het is intussen ook een hobby van Georges geworden. Dat gelato de vertaling is van ijscrème moet je hem niet meer leren.”
Ook bij Van Aert junior gaat de liefde voor Italië door de maag.
Onder de indruk van Cipollini
Volgens De Bie heeft de liefde van haar man voor Italië ook een sportieve oorsprong. “Milaan-Sanremo en Strade Bianche zijn misschien de mooiste zeges, die hij als renner behaald heeft. Wout koerst graag in Italië.”
Van Aert: “Om één of andere reden, heb ik altijd goed gepresteerd op Italiaanse bodem, zowel op de weg als voordien in de cross.”
Volgens Van Rooy is de wegrenner Van Aert geboren in Italië: “Het brede publiek heeft de renner Wout leren kennen na zijn derde plaats in de Strade Bianche (in 2018, red.). Dat moment is ook bij Wout blijven hangen. ‘Daarvoor was ik altijd die cyclocrosser’, vertelt hij. Na die Strade Bianche kenden ze ook zijn naam in het wegpeloton. Ook daarom is Italië speciaal voor hem.”
Van Aert: “De sfeer op de koersen in Italië is anders dan in andere landen. Er staat een kennerspubliek langs de kant en hoewel de tifosi je soms iets te veel willen proberen aanraken, voel je enorm veel respect van hen voor atleten.”
In Italië worden sterren geëerd en blijft dat levenslang het geval. “Tijdens een van zijn stages in Lucca is Wout eens Mario Cipollini tegengekomen”, zegt Van Rooy. “Het gebeurt niet vaak, maar toen was Wout onder de indruk. Ze hebben samen iets gedronken en zijn nog op de foto gegaan.”
Van Aert had ooit een woning in Girona om er te gaan trainen, en is ook al vaak op stage in Mallorca geweest, maar Lucca is een van zijn favoriete plekken om te fietsen. “Qua vakantieoord verkies ik nog net iets meer Sardinië, maar om te trainen kies ik voor Lucca en bij uitbreiding Toscane. De omgeving is er extra-ordinair”, zegt Van Aert.
De Bie: “Hoewel de stage in Lucca in de aanloop naar deze Giro door zijn ziekte een beetje in het water gevallen is, hebben we enorm genoten van de mooie omgeving. Het was de eerste keer dat we er verbleven in de lente, en in deze periode is de natuur er op zijn groenst.”
Het gezin Van Aert-De Bie geniet van de rust in Toscane. “Ik heb er zelf geen verklaring voor, maar zodra ik er voet aan grond zet, ligt mijn hartslag lager dan in België”, zegt De Bie. “Het voelt aan als thuiskomen, maar dan zonder stress. Ook net voor onze trouw zijn we er nog op vakantie geweest.”
Het is geen toeval dat De Bie en de twee kindjes net maandag op bezoek komen in de Giro, wanneer de karavaan halt houdt in Lucca. Het hartritme van De Bie zal er deugd van hebben.