Theatraal?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het is pas laf om in allemaal verschillende jasjes dilemma's, problemen en conflicten op te werpen in een theatrale style.
Dit dat zus zo, swa!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het is pas laf om in allemaal verschillende jasjes dilemma's, problemen en conflicten op te werpen in een theatrale style.
Wat je beschrijft, is de frustratie die ontstaat wanneer je probeert op te komen voor jezelf of een ander, maar tegengehouden wordt door mensen die liever geen conflict hebben. Jij ziet het als logisch en redelijk om iets te zeggen over een biertje dat over de datum is, terwijl je metgezel liever geen probleem wil veroorzaken. Dat levert niet alleen een strijd met de horecazaak op, maar ook een spanningsveld met de persoon naast je.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:43 schreef Viesdik het volgende:
Breek me de bek niet open, als ik ergens een broertje dood aan heb zijn het wel die kutcomformisten.
Ze zitten soms zelfs naast je of tegenover je.
Waar heb je het over? Nou, ik kom met een voorbeeld.
Je bestelt een biertje op het terras, en je stelt vast dat het biertje die je metgezel nuttigt over de datum is qua houdbaarheid.
Ik wil daar dus een notie van maken bij de desbetreffende ober, maar mijn metgezel probeerde mij over te halen het niet te doen. Ja, wordt er gezegd, bij bier proef je toch geen verschil.
In plaats van dat de persoon ik kwestie het aardig en waardevol vindt dat ik het opneem voor zijn of haar belangen, ziet de persoon op zijn of haar beurt een strijd ontstaan waarin er mogelijk meer onnodige problemen ontstaan dan zijn of haar angstige gestelde inborst doet ingeven. Angst voor wat zou kunnen gebeuren.
Mijn assertieve opstelling t.o.v. de passieve instelling, resulteert in een dubbele strijd. Het ontzag voor mensen die zo makkelijk over zich heen laten lopen en een horecazaak, waar je een flinke duit voor betaalt, iets wil laten afrekenen wat al een maand over de datum is. Ik heb nu gewoon een conflict met 2 entiteiten.
Of dat jij iets wil retourneren en dat iemand zegt tegen je dat je niet zo lastig moet doen.
Van die kutconformisten die altijd voor de weg van de minste weerstand kiezen. Die over zich heen laten lopen. Die niet voor zichzelf durven opkomen. Die het niet waarderen dat je het voor ze opneemt en hun belangen behartigt. Stank voor dank mentaliteit.
Of van die mensen die vinden dat je in het collectieve belang maar dient te betalen voor zaak X, omdat iedereen dat doet, en dat het anders egoïstisch zou zijn omdat iedereen het betaalt terwijl TS geen enkele contractuele overeenkomst heeft gesloten met dat bedrijf in kwestie.
Gewoon lekker vrijwillig gaan betalen, moet je lekker zelf weten, dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar ga een ander niet verwijten als hij wel voor zichzelf opkomt.
Laffe graftak
Behoorlijk ja, de vrachtwagenchauffeur moet toch iets hebben om naar te kijken.quote:
Wat?quote:
Ken je klassiekers!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Behoorlijk ja, de vrachtwagenchauffeur moet toch iets hebben om naar te kijken.
[..]
Wat?
En nu aan @Nova voorleggen en kijken wat die er van maakt.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:11 schreef Fightagainstlife het volgende:
[..]
Wat je beschrijft, is de frustratie die ontstaat wanneer je probeert op te komen voor jezelf of een ander, maar tegengehouden wordt door mensen die liever geen conflict hebben. Jij ziet het als logisch en redelijk om iets te zeggen over een biertje dat over de datum is, terwijl je metgezel liever geen probleem wil veroorzaken. Dat levert niet alleen een strijd met de horecazaak op, maar ook een spanningsveld met de persoon naast je.
Sommige mensen kiezen er bewust voor om dingen te laten gaan, omdat ze het als onbelangrijk beschouwen of omdat ze liever geen ongemakkelijke situaties creëren. Dat betekent niet dat jouw houding fout is—het is gewoon een andere manier van omgaan met situaties. Jij wilt principieel blijven en niet zomaar alles accepteren. Maar voor anderen voelt dat misschien als onnodig gedoe, en dat botst.
De kern van dit soort conflicten is vaak een verschil in hoe mensen waarde hechten aan gemak, confrontatie en rechtvaardigheid. Niet iedereen durft voor zichzelf op te komen, en sommige mensen vinden het zelfs vervelend als iemand anders dat namens hen doet. Dat kan inderdaad frustrerend zijn als jij het juist goed bedoeld.
Misschien is het de moeite waard om te kijken hoe je jouw assertiviteit kunt behouden zonder meteen een strijd met meerdere partijen tegelijk te voeren. Uiteindelijk gaat het erom hoe je je punt maakt zonder dat je jezelf onnodig vastzet in een conflict dat veel energie kost. Wat denk je zelf—heb je een manier gevonden om hier effectief mee om te gaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |