Escalatie incoming.quote:
Yep, slechts kwestie van tijdquote:
Dat is geen reële optie.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:30 schreef Durmada het volgende:
[..]
Misschien moet je dit onderwerp dan niet volgen op FOK! ?
Blijkbaar effectieve wapens. Dat is een behoorlijk verlies voor India.quote:
Hoe zit het eigenlijk met de haat tussen de bevolkings groepen zelf? Begreep van mijn collega die uit India komt dat, dat meeviel maar nu weer aangewakkerd werdt door populisten.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:57 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Ik woon in APAC en kan je vertellen dat dit hier veel serieuzer wordt genomen dan in Nederland. Niet zo gek ook gezien "onze" eigen problemen en de bijbehorende focus (e.g. Oekraïne). Maar ik mag echt hopen dat er achter de schermen flinke interventie wordt gedaan op internationaal vlak, aangezien dit echt verkeerd kan gaan.
Modi is populair maar wordt steeds meer uitgesproken in zijn pro-Hindoeïsme politiek (geen waardeoordeel) en Pakistan is de facto een instabiele factor met nukes.
Daarbij begint er in India steeds meer een besef te ontstaan dat ze een niet-te-negeren wereldmacht aan het worden zijn, waar ook bepaalde verwachtingen bij horen. Dit kan bijdragen aan een mogelijke perfect storm waarbij hoogmoed een rol kan spelen. Dit is echter pute speculatie, het kan ook aflopen met een sisser. Maarja, geopolitiek is een bitch de laatste tijd..
Online zie ik best wat demonisering iig, vooral vanuit India. Geen idee of dat een goede graadmeter is.quote:Op woensdag 7 mei 2025 16:30 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met de haat tussen de bevolkings groepen zelf? Begreep van mijn collega die uit India komt dat, dat meeviel maar nu weer aangewakkerd werdt door populisten.
De Fransen kennende zal er wel geen Engelstalige gebruiksaanwijzing zijn meegeleverd.quote:Op woensdag 7 mei 2025 18:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Slechte reclame voor Frankrijk, al kunnen hun er ook weinig aan doen dat er amateurs mee vliegen.
Gevechtsvliegtuigen zijn gedegradeerd tot luchtondersteuning. Die vallen met de huidige AA-systemen niet meer aanvallend/ in vijandelijk luchtruim in te zetten.quote:Op woensdag 7 mei 2025 18:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Slechte reclame voor Frankrijk, al kunnen hun er ook weinig aan doen dat er amateurs mee vliegen.
Het land is zwaar afhankelijk van buitenlandse militaire technologie. Een krabbeltje en poef stop leveranties en weg verdediging. Het maakt ze ook gevoelig voor politieke chantage als hun leveranciers dreigen tot stoppen met leveringen tenzij ze concessies doen.... In de Asia-Pacific is maar een land dat zowat alle militaire materieel zelf ontwikkelt eh produceert (en natuurlijk geholpen met diefstal hier en daar zoals elke serieuze land) (grondstoffen daargelaten) en de intellectuele eigendomsrechten stevig in eigen handen heeft en dat zijn de Chinezen. De Pakistanis hebben de laatste jaren het nodige ingekocht bij de Chinezen en hier en daar is ook sprake geweest van technologieoverdracht. Ik hoor vooral geluiden dat die Chinese PL-15 luchtraketten een aantal 'Indiase' Rafaeles naar beneden hebben gehaald (de PL-15 kan van een afstand van 200-300 km airborne worden afgeschoten om hun targets neer te halen) (een stevige marge voor een luchtraket dus ze hoeven niet tot 10-20 km te naderen om hun doelen neer te halen).quote:Op woensdag 7 mei 2025 19:01 schreef kibo het volgende:
[..]
De Fransen kennende zal er wel geen Engelstalige gebruiksaanwijzing zijn meegeleverd.
Er vliegen geen amateurs mee, het probleem is dat luchtafweer de laatste tijd gewoon veel beter is geworden. Wat wel gezegd kan worden is dat India beter had kunnen opletten hoe de luchtmacht in de Russo-Oekraïnse oorlog gebruikt wordt.quote:Op woensdag 7 mei 2025 18:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Persoonlijk twijfelde ik behoorlijk. Vanuit Pakistan hoorde je dat de ene na de andere straaljager was neergeknald.. Bleek achteraf toch waar te zijn. Met dank aan de Chinezen uiteraardquote:Op woensdag 7 mei 2025 16:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkbaar effectieve wapens. Dat is een behoorlijk verlies voor India.
Op X is het precies andersom. Soms zijn de memes best wel grapping, maar er zitten een aantal tussen die alle grenzen voorbij gaan. En dan druk ik me nog zwakjes uitquote:Op woensdag 7 mei 2025 16:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Online zie ik best wat demonisering iig, vooral vanuit India. Geen idee of dat een goede graadmeter is.
Een ontwikkelprijs van 500 miljoen dollar dat ze voor 50/50 hebben verdeeld. Heel goedkoop. Klaarblijkelijk hebben de Chinezen ook de technologie voor deze vogel aan ze overgedragen zodat de Pakistanis het nu grotendeels in eigen land kunnen produceren (de straalmotor zal waarschijnlijk uit de PRC komen). Dan zijn ze in Islamabad niet afhankelijk van Amerikaanse F-16s. Ik denk dat de JF-17 voornamelijk is gebaseerd op de Chengdu J-10 dat de Chinezen in de jaren 90 hebben ontwikkeld maar met moderne AESA radar en dergelijke. Het is zeer betaalbaar met 25 miljoen dollar voor een JF-17 jager.quote:Op woensdag 7 mei 2025 00:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kennelijk hebben ze samen met China een eigen kloon ervan gemaakt:
https://en.wikipedia.org/wiki/CAC/PAC_JF-17_Thunder
Vrij hopeloos inderdaad. Ik zou ook werkelijk niet weten hoe ze dit kunnen oplossen gezien het verleden, de huidige koersen en ontwikkelingen. Het beste waar je op kunt hopen is een ongemakkelijke wapenstilstand en net genoeg terughoudendheid zoals de afgelopen 80 jaar met tussenpozen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 20:59 schreef Chadi het volgende:
Lastige situatie. Aan de ene kant mag Pakistan wel eens zijn best doen om de aanslagen te voorkomen. Aan de andere kant hoeft India niet zo te reageren.
Ze zijn beide erg nationalistische Staten. Vrij weinig kans dat er wat goeds uitkomtquote:Op woensdag 7 mei 2025 21:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Vrij hopeloos inderdaad. Ik zou ook werkelijk niet weten hoe ze dit kunnen oplossen gezien het verleden, de huidige koersen en ontwikkelingen. Het beste waar je op kunt hopen is een ongemakkelijke wapenstilstand en net genoeg terughoudendheid zoals de afgelopen 80 jaar met tussenpozen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |