abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 april 2025 @ 10:00:59 #1
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217491827
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Fiets cafe's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_217491899
En door.

Vanmiddag ga ik weer een tochtje maken op de gravelfiets.
pi_217491952
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:17 schreef Halcon het volgende:
En door.

Vanmiddag ga ik weer een tochtje maken op de gravelfiets.
Parttime werkend?
Vakman pur sang
  dinsdag 29 april 2025 @ 10:37:08 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217492032
Alsof dat niet kan wanneer je voltijds werkt. Wanneer de agenda het toelaat ga ik ook regelmatig tijdens kantooruren klimmen of fietsen.
Huilen dan.
  dinsdag 29 april 2025 @ 10:55:54 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217492164
Ik heb sinds kort een racefiets, vooral omdat ik (hopelijk) tijdelijk niet meer kan voetballen na een enkelbreuk en wat operaties verder.

Volledig groen met überhaupt zo'n soort fiets en heb er ook pas twee ritjes op zitten waarin ik vooraf heb geprobeerd om aan de hand van voornamelijk youtubefilmpjes mijn fiets juist af te stellen.

Toch merkte ik beide keren na een kilometer of 30 dat beide pinken gaan tintelen en spierpijn voornamelijk in de schouders optreedt en eigenlijk helemaal niet in mijn benen. Is dat 'gewoon' een kwestie van gewenning en minder krampachtig op de fiets zitten?

Ook beide grote tenen zijn waren na de ritjes behoorlijk pijnlijk en bleven zelfs even omhoog staan _O- . Nu heb ik behoorlijk brede voeten en de schoenen die ik heb gekocht zitten bij het teneneinde ook wel een stukje omhoog. Is dat laatste bij alle schoenen het geval en is het dan een kwestie van bredere schoenen kopen of het nog even aankijken/minder strak afstellen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217492599
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:55 schreef Caland het volgende:
Ik heb sinds kort een racefiets, vooral omdat ik (hopelijk) tijdelijk niet meer kan voetballen na een enkelbreuk en wat operaties verder.

Volledig groen met überhaupt zo'n soort fiets en heb er ook pas twee ritjes op zitten waarin ik vooraf heb geprobeerd om aan de hand van voornamelijk youtubefilmpjes mijn fiets juist af te stellen.

Toch merkte ik beide keren na een kilometer of 30 dat beide pinken gaan tintelen en spierpijn voornamelijk in de schouders optreedt en eigenlijk helemaal niet in mijn benen. Is dat 'gewoon' een kwestie van gewenning en minder krampachtig op de fiets zitten?

Ook beide grote tenen zijn waren na de ritjes behoorlijk pijnlijk en bleven zelfs even omhoog staan _O- . Nu heb ik behoorlijk brede voeten en de schoenen die ik heb gekocht zitten bij het teneneinde ook wel een stukje omhoog. Is dat laatste bij alle schoenen het geval en is het dan een kwestie van bredere schoenen kopen of het nog even aankijken/minder strak afstellen?
Shimano schoenen kopen, die heb je ook in wide versies en vallen sowieso ruimer. Wat leuk dat hooligans ook op de racefiets zitten tegenwoordig. O+
pi_217492661
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:55 schreef Caland het volgende:

Het kan altijd even wennen zijn, maar heb je misschien iemand in je omgeving die er verstand van heeft? Of je kunt eventueel een bikefit laten doen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 12:37:48 #8
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217492718
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:24 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Het kan altijd even wennen zijn, maar heb je misschien iemand in je omgeving die er verstand van heeft? Of je kunt eventueel een bikefit laten doen.
Ook naar gekeken, maar dan zouden de opstartkosten voor een startende hobby wel heel erg uit de klauwen lopen. Nu ben ik redelijk groot en door het gebrek aan voetbal vooral aan de gewichten gehangen dus ik vermoed dat ik met her en der wat dingen aanpassen (waaronder ook een ander zadel) ook wel een eind kom.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217492764
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Ook naar gekeken, maar dan zouden de opstartkosten voor een startende hobby wel heel erg uit de klauwen lopen. Nu ben ik redelijk groot en door het gebrek aan voetbal vooral aan de gewichten gehangen dus ik vermoed dat ik met her en der wat dingen aanpassen (waaronder ook een ander zadel) ook wel een eind kom.
Je hebt wel de goede maat fiets, zodat je uberhaupt speelruimte hebt om de boel goed af te stellen?
  dinsdag 29 april 2025 @ 12:50:14 #10
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217492783
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:47 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Je hebt wel de goede maat fiets, zodat je uberhaupt speelruimte hebt om de boel goed af te stellen?
Zeker, dat heb ik wel door de fietshandel laten aanmeten (maatje 62).
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217492997
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:50 schreef Caland het volgende:

[..]
Zeker, dat heb ik wel door de fietshandel laten aanmeten (maatje 62).
Dan zou ik daar even langsrijden. Gewoon aangeven waar je last van hebt en dan zien ze daar wel waar de speelruimte zit in je frame.
  dinsdag 29 april 2025 @ 13:45:52 #12
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217493039
Er zijn altijd ander type schoenen of andere sturen, etc. Maar de kans dat je daarbij toch het verkeerde koopt is wat onhandig. Als je echt brede voeten hebt is dat wat om op te letten, maar het kan ook zijn dat je plaatjes gewoon verkeerd staan.

Is online best wat te vinden qua filmpjes om zelf je fiets goed af te stellen als je zoekt op bikefit at home.

Ik zou eerst checken of de volgende dingen goed zijn:

- zadelhoogte (nakijken via binnenbeenlengte, anders kijken of je met je hak en gestrekt been nog overal op het pedaal kan leunen zonder van je zadel te moeten glijden)
- zadel terugstand (setback), en daarmee of je knie goed staat t.o.v. je pedaal op 3 uur
- vlakheid van je stuur en/of shifters: staan ze neutraal of ga je er echt in hangen
- staat je trapas recht onder de bal van je grote teen (afstellen plaatjes), je moet niet met je tenen hoeven te drukken

Dan heb je in ieder geval snel duidelijk of er iets heel gek staat. Foto van de fiets hier kan altijd als snelle check, er zijn er meer met een maatje-dranghek. Vooral druk op je polsen en handen is wat tricky, want dat kan komen uit vanalles, zoals zadel te hoog.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_217493555
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja, begrijpelijk. Wat Fretwork zegt verder: er is een hoop zelf te doen!
  dinsdag 29 april 2025 @ 16:11:12 #14
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217493930
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:45 schreef Fretwork het volgende:
Er zijn altijd ander type schoenen of andere sturen, etc. Maar de kans dat je daarbij toch het verkeerde koopt is wat onhandig. Als je echt brede voeten hebt is dat wat om op te letten, maar het kan ook zijn dat je plaatjes gewoon verkeerd staan.

Is online best wat te vinden qua filmpjes om zelf je fiets goed af te stellen als je zoekt op bikefit at home.

Ik zou eerst checken of de volgende dingen goed zijn:

- zadelhoogte (nakijken via binnenbeenlengte, anders kijken of je met je hak en gestrekt been nog overal op het pedaal kan leunen zonder van je zadel te moeten glijden)
- zadel terugstand (setback), en daarmee of je knie goed staat t.o.v. je pedaal op 3 uur
- vlakheid van je stuur en/of shifters: staan ze neutraal of ga je er echt in hangen
- staat je trapas recht onder de bal van je grote teen (afstellen plaatjes), je moet niet met je tenen hoeven te drukken

Dan heb je in ieder geval snel duidelijk of er iets heel gek staat. Foto van de fiets hier kan altijd als snelle check, er zijn er meer met een maatje-dranghek. Vooral druk op je polsen en handen is wat tricky, want dat kan komen uit vanalles, zoals zadel te hoog.
Goede tips, thanks. Net mijn derde ritje achter de rug en er echt op gelet om mijn bovenlichaam relaxed op het stuur te leggen maar wel zo veel mogelijk mijn core aan te spannen, daar waar ik de vorige keer mijn stuur meer aan het vastknijpen was. Scheelt al de helft, geen tintelende vingers in ieder geval. _O-

Die bredere schoenen ontkom ik denk ik toch niet aan, merkte net pas goed dat mijn tenen gewoon geen enkele bewegingsvrijheid hebben waardoor ze na een half uur nagenoeg afsterven.

Dus als ik iemand blij kan maken met deze schoenen (wit) in maatje 46, geef een gil.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217494174
Northwave en Lake maken ook bredere schoenen. En verder idd lekker relaxed zitten. Ellebogen een beetje gebogen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 17:58:35 #16
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217494660
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:43 schreef Tommeke het volgende:
Northwave en Lake maken ook bredere schoenen. En verder idd lekker relaxed zitten. Ellebogen een beetje gebogen.
Ik zou eerder dit dan Shimano kopen, en als je Shimano koopt moet je zeker een maatje groter dan verwacht kopen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 17:59:52 #17
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217494670
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:11 schreef Caland het volgende:

[..]
Goede tips, thanks. Net mijn derde ritje achter de rug en er echt op gelet om mijn bovenlichaam relaxed op het stuur te leggen maar wel zo veel mogelijk mijn core aan te spannen, daar waar ik de vorige keer mijn stuur meer aan het vastknijpen was. Scheelt al de helft, geen tintelende vingers in ieder geval. _O-

Die bredere schoenen ontkom ik denk ik toch niet aan, merkte net pas goed dat mijn tenen gewoon geen enkele bewegingsvrijheid hebben waardoor ze na een half uur nagenoeg afsterven.

Dus als ik iemand blij kan maken met deze schoenen (wit) in maatje 46, geef een gil.
Goed bezig, het is ook een beetje proberen hier en daar. Check wel even met welk deel van de voet je op de as steunt, voor de zekerheid.
pi_217494920
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 17:58 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik zou eerder dit dan Shimano kopen, en als je Shimano koopt moet je zeker een maatje groter dan verwacht kopen.
Waarom geen Shimano dan en wel Northwave/Lake?
pi_217495913
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:47 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Heb een keer via bikefit bij de FM een fiets laten aanmeten, moest een maat kleiner dan ik altijd had.
Wat een kutfiets was dat. Wel BMC maar moest er een rare lange stuurpen opzetten, dat frame was veel te klein voor mij.
Vakman pur sang
pi_217497440
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Parttime werkend?
Denk dat ik dat niet eens haal :)
pi_217497445
sf

[ Bericht 99% gewijzigd door Halcon op 30-04-2025 07:45:22 ]
  woensdag 30 april 2025 @ 10:56:54 #22
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217498450
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 18:38 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Waarom geen Shimano dan en wel Northwave/Lake?
Omdat ze in mijn ervaring een rare maatvoering hebben. En bij Lake en Northwave heb ik eigenlijk alleen maar positieve reacties gehoord.
  woensdag 30 april 2025 @ 11:06:26 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217498497
Ben voor Lake gegaan inderdaad, werd eigenlijk praktisch overal wel aangeraden als de beste brede schoen. Wel online, dus de kans op terugsturen blijft aanwezig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217498851
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 10:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Omdat ze in mijn ervaring een rare maatvoering hebben. En bij Lake en Northwave heb ik eigenlijk alleen maar positieve reacties gehoord.
Italianen hebben rare maatvoering :6

Shimano altijd m'n normale schoenmaat of +1
  woensdag 30 april 2025 @ 12:56:17 #25
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217499176
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 12:03 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Italianen hebben rare maatvoering :6

Shimano altijd m'n normale schoenmaat of +1
Tja zou kunnen, ik heb normaal 43, sportschoenen vaak 44, maar Shimano 44 is echt te krap. Dus dan denk ik bij een beginner, misschien kijken bij merken waarbij de kans het grootst is dat ze goed zitten, omdat je niet weet wat je moet voelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')