abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217490949
Hallo,

Deze vraag zal waarschijnlijk zeer regelmatig gesteld worden, mensen die opzoek zijn naar een nieuwe PC.
Nu is het zo dat ook ik er tegenwoordig de ballen verstand van heb. Vroeger wist ik nog wel wat goed was, maar tegenwoordig is het voor mij hogere wiskunde. Graag zou ik hier wat hulp en advies bij willen. Ga ik alles los bestellen en in elkaar laten zetten bij Alternate (want ik ken niemand die ervaring heeft met bouwen) of kan ik voor dat geld net zo goed een complete PC bestellen? En zo ja, waar?

Zelf heb ik altijd complete PC's gehad van Dell, nog steeds overigens. Nu is dit beestje inmiddels al bijna 10 jaar oud en behoorlijk aan vervanging toe. Ik heb in die tijd nooit wat vervangen in mijn PC, want volgens mij kan dat ook helemaal niet. Hij begint te ratelen en andere storende geluiden te maken, loopt vast, na een frisse Windows installatie blijft hij traag. Ook kan ik er geen moderne games op spelen of 4K video's op monteren, dit wil ik wel graag kunnen op mijn toekomstige PC. Het zou mooi zijn als ik er ongeveer weer 10 jaar op vooruit kan.

Even een opsomming van games die ik graag nog eens zou willen spelen op PC (in 4K maximale prestaties).

- Syberia: The World Before
- Amerzone - The Explorer's Legacy
- GTA V
- Planet Coaster 2
- Planet Zoo
- Until Dawn

Waarschijnlijk nog wel meer, maar dat zijn dan waarschijnlijk oudere titels.

Verder is het voor mij belangrijk om 4K 60fps video's te kunnen editen. Ik werk veel met video, Adobe software, dus dat is ook essentieel. Ook is het belangrijk dat Windows er al op staat, want ik heb zelf geen licenties. Ook dat als ik na een bepaalde tijd een frisse Windows installatie wil doen, dat dat kan wanneer en zo vaak ik zelf wil.

Onderaan de streep heb ik er ongeveer ¤1200 voor over. Is dit haalbaar, en zo ja, dan ben ik benieuwd wat jullie voor dit bedrag aanraden. En nee, ik ga niet zelf eraan hannessen door het zelf te bouwen. Ik ben qua hardware niet heel technisch en heb daar het geduld niet voor. Vandaar dat ik zelf altijd Dell PC's heb gehad.
Ik ben jullie advies en hulp alvast erg dankbaar! ^O^
pi_217490973
¤1200 is niet genoeg om met een nieuwe prebuilt (een kant en klare pc), games op 4K te kunnen spelen.
Om in een 4K omgeving te willen spelen heb je voor een nieuwe prebuilt op zijn minst 1800 - 4000 euro nodig.
De grafische kaart is het onderdeel wat het dit prijskaartje geeft.

Het instapmodel prebuilt geschikt voor 4K komt met een verkoopprijs van ¤1850, te weten op https://azerty.nl/product(...)yzen-5-7500f/9160875

Of je kiest ervoor om op 1080p te blijven, dan kun je kiezen voor dit bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl(...)i5/9300000169437528/ met een aanschafprijs van ¤999.

Het goedkoopste is tweedehands je spullen bij elkaar (laten) verzamelen en het door een computertechneut in elkaar laten zetten. Dus even op Google Maps zoeken naar een computerzaak in de buurt, een telefoontje plegen en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Succes.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 3 mei 2025 @ 10:36:26 #3
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217523999
Ik heb vorig jaar een nieuwe PC gekocht. Ook bij Alternate. Ik vind dat een fijn bedrijf en het gaat eigenlijk altijd goed.
Ik heb zelf de onderdelen bij elkaar gezocht en zij hebben hem voor me in elkaargezet, getest en vervolgens opgestuurd.
Ik kan wel de games spelen die jij zou willen doen. Ik kan verder ook Wukong goed spelen zonder problemen. (Niet dat ik de game verder speel, want het is niet mijn ding.)

¤1200 is inderdaad wel wat aan de matige kant.
Tenzij je een hoop onderdelen niet nodig hebt, omdat je ze al hebt of ergens anders vandaan kan halen.
Als je echt een hele nieuwe machine wil, zou als ik jou was wel even doorsparen zodat je ook wel echt hebt wat je graag wil en daar ook zo'n 5 tot 10 jaar mee door kunt.
Niet iedereen is het eens met dat tijdsbestek, dat weet ik. Dat hangt er maar net van af wat je wil etc.

Wat ik heb uitgezocht was dit:

• AMD Ryzen 9 7950x3d 4,2 GHz (5,7 GHz Turbo boost) socket AM5 Processor (¤549)

Maar je zou ook een Ryzen 7 7800x3D 8-core processor kunnen nemen. Die is geloof ik goedkoper. En dan kan je nog steeds de games spelen die je wil.

• ASUS ROG Strix b650-a gaming wifi socket am5 moederbord (¤214)
• Processorkoeler Deepcool waterkoeling (¤133)
• INNO3D GeForce RTX 4080 super ichill x3 grafische kaart (¤ 1124)
• Corsair RM1000x - 1000w voeding (¤ 149)

Werkgeheugen + SSD komt er dan nog bij. Ik heb de kingston 2TB en die was ongeveer ¤130,-
qua werkgeheugen ben ik geloof ik voor de Kingston Fury 32 GB gegaan wat toch ook al ¤102,- was.

Ik heb deze keuze o.a. ook gemaakt omdat ik minimaal RGB-kermis in mijn kast wil. Ik heb nu omdat ik anders of veel meer moest betalen, of voor minder moest kiezen, minimaal RGB in m'n kast.

Qua behuizing heb ik de Fractal Design North XL Charcoal, Black - Mesh midi tower gekozen. Dit omdat ik wil dat hij toch prima in ons interieur staat. :D Blijf een vrouw he ;)

Maar je ziet aan de zijkant van de kast dus wel die RGB kleuren. Ik vond mijn toetsenbord (black widow chroma) al voldoende qua kermis.
Wel heb ik later nog een nieuwe monitor gekocht, omdat ik de prestaties van m'n pc niet zag.
Ik ben voor zo'n curved MSI gegaan. Dit omdat ik er niet veel geld aan wilde uitgeven.

TL;DR : ik zou doorsparen of bij elkaar sprokkelen en/of het in stapjes doen. Maar dat vind ik zelf teveel gepuzzel.

Succes!
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
pi_217581868
Alvast bedankt voor jullie advies. Hierdoor heb ik erover nagedacht en heb ik mijn budget verhoogd naar ¤2000.
Mijn plan is om te bestellen bij Alternate en het ook door hun te laten bouwen. Kost meer geld, maar het is wat het is.
Hieronder heb ik even duidelijk onder elkaar gezet wat voor mij essentieel is en wil ik jullie advies nogmaals eenmalig heel graag gebruiken met het selecteren van de componenten.

Ik heb namelijk zitten stoeien in de PC-builder feature op hun website, maar ik zie door de bomen het bos niet meer als ik de onderdelen wil selecteren. Je hebt meerdere soorten en versies van onderdelen en ik heb geen flauw benul wat goed samen kan en wat niet. Ik wil er dus best wat geld voor neerleggen, maar dan wil ik wel zeker weten dat het goed is en dat het allemaal op elkaar werkt. Ik ken en snap de verschillen niet van de onderdelen, dus ik hoop dat jullie op basis van mijn wensen hier een mooi overzicht van kunnen maken met onderdelen die ik kan selecteren met een eindbedrag van ¤2000.

Wat is voor mij belangrijk?

• 4K video editing (Adobe Premiere Pro)
• De PC moet vloeiend 4K video's kunnen afspelen, ook via internet.
• Adobe Photoshop
• Snel kunnen schakelen tussen meerdere tasks (internet, applicaties)
• Mogelijkheid voor streaming
• Gaming in 1440p met maximale prestaties, de games die ik graag wil spelen zijn:

- GTA V
- Planet Zoo
- Planet Coaster 2
- Until Dawn

Verder is het voor mij belangrijk om 4K 60fps video's te kunnen editen. Ik werk veel met video, Adobe software, dus dat is essentieel. Ook is het belangrijk dat Windows er al op staat, want ik heb zelf geen licenties. Ook dat als ik na een bepaalde tijd een frisse Windows installatie wil doen, dat dat kan wanneer en zo vaak ik zelf wil. Ik wil het liefst zo min mogelijk RGB verlichting, liever een strakke zwarte kast zonder te veel toeters en bellen. Een 4K monitor heb ik al, wel wil ik er graag een draadloze muis en toetsenbord bij. Verder is het voor mij belangrijk dat de PC een goed Wifi en bluetooth signaal heeft en ruim aan USB poorten. Een disc drive is niet bepaald nodig.

Merci, nogmaals! _O_

[ Bericht 1% gewijzigd door BigSign op 09-05-2025 01:39:12 ]
pi_217674658
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 01:33 schreef BigSign het volgende:
Alvast bedankt voor jullie advies. Hierdoor heb ik erover nagedacht en heb ik mijn budget verhoogd naar ¤2000.
Mijn plan is om te bestellen bij Alternate en het ook door hun te laten bouwen. Kost meer geld, maar het is wat het is.

Hieronder heb ik even duidelijk onder elkaar gezet wat voor mij essentieel is en wil ik jullie advies nogmaals eenmalig heel graag gebruiken met het selecteren van de componenten.

Ik heb namelijk zitten stoeien in de PC-builder feature op hun website, maar ik zie door de bomen het bos niet meer als ik de onderdelen wil selecteren. Je hebt meerdere soorten en versies van onderdelen en ik heb geen flauw benul wat goed samen kan en wat niet. Ik wil er dus best wat geld voor neerleggen, maar dan wil ik wel zeker weten dat het goed is en dat het allemaal op elkaar werkt. Ik ken en snap de verschillen niet van de onderdelen, dus ik hoop dat jullie op basis van mijn wensen hier een mooi overzicht van kunnen maken met onderdelen die ik kan selecteren met een eindbedrag van ¤2000.

Wat is voor mij belangrijk?

• 4K video editing (Adobe Premiere Pro)
• De PC moet vloeiend 4K video's kunnen afspelen, ook via internet.
• Adobe Photoshop
• Snel kunnen schakelen tussen meerdere tasks (internet, applicaties)
• Mogelijkheid voor streaming
• Gaming in 1440p met maximale prestaties, de games die ik graag wil spelen zijn:

- GTA V
- Planet Zoo
- Planet Coaster 2
- Until Dawn

Verder is het voor mij belangrijk om 4K 60fps video's te kunnen editen. Ik werk veel met video, Adobe software, dus dat is essentieel. Ook is het belangrijk dat Windows er al op staat, want ik heb zelf geen licenties. Ook dat als ik na een bepaalde tijd een frisse Windows installatie wil doen, dat dat kan wanneer en zo vaak ik zelf wil. Ik wil het liefst zo min mogelijk RGB verlichting, liever een strakke zwarte kast zonder te veel toeters en bellen. Een 4K monitor heb ik al, wel wil ik er graag een draadloze muis en toetsenbord bij. Verder is het voor mij belangrijk dat de PC een goed Wifi en bluetooth signaal heeft en ruim aan USB poorten. Een disc drive is niet bepaald nodig.

Merci, nogmaals! _O_
Mijn advies is om absoluut een PC aan te schaffen bij Dragon computers eu. Zij zijn een stuk goedkoper omdat ze volledig op de Europese markt richten.

Ik heb even gezocht voor je en dit is een ongelooflijk goede deal:

https://www.dragoncompute(...)7T-7800X3D-RTX5070Ti

Een 5070 ti is super goed voor 4k en is future proof. Datzelfde geldt voor de processor , een AMD 7800x3d is momenteel de tweede snelste gaming cpu vlak achter de 9800x3d.

Met deze build kun je alles draaien op 4k en alle nieuwe games die uitkomen, minstens 5 jaar lang op high settings. GTA6 kun je makkelijk op 4k draaien met deze pc op high settings, zelfs met Ray Tracing. Met 100fps.
GTA 5 kun je alles op Max zetten en nog dik 200fps halen. Ik raad wel echt 4k aan in plaats van 1440p, het verschil is echt huge qua beeldkwaliteit.

1900 eu is echt een prima prijs.

Het is een speciaalzaak in Limburg vol nerds die de hele dag pc’s bouwen. Ik heb mijn pc daar ook in elkaar laten zetten, ik was 500 euro meer kwijt bij alternate or Megekko of Azerty etc. Dragon computers eu is echt een zeldzaam pareltje.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Deluzion- op 18-05-2025 07:22:39 ]
ik word gedreven door krachten die voor de meesten onbekend zijn.
I have not come to unite, but to divide." ~Jesus Christ
pi_217674707
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 07:06 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Mijn advies is om absoluut een PC aan te schaffen bij Dragon computers eu. Zij zijn een stuk goedkoper omdat ze volledig op de Europese markt richten.

Ik heb even gezocht voor je en dit is een ongelooflijk goede deal:

https://www.dragoncompute(...)7T-7800X3D-RTX5070Ti

Een 5070 ti is super goed voor 4k en is future proof. Datzelfde geldt voor de processor , een AMD 7800x3d is momenteel de tweede snelste gaming cpu vlak achter de 9800x3d.

Met deze build kun je alles draaien op 4k en alle nieuwe games die uitkomen, minstens 5 jaar lang op high settings. GTA6 kun je makkelijk op 4k draaien met deze pc op high settings, zelfs met Ray Tracing. Met 100fps.
GTA 5 kun je alles op Max zetten en nog dik 200fps halen. Ik raad wel echt 4k aan in plaats van 1440p, het verschil is echt huge qua beeldkwaliteit.

1900 eu is echt een prima prijs.

Het is een speciaalzaak in Limburg vol nerds die de hele dag pc’s bouwen. Ik heb mijn pc daar ook in elkaar laten zetten, ik was 500 euro meer kwijt bij alternate or Megekko of Azerty etc. Dragon computers eu is echt een zeldzaam pareltje.
GTA6 is nog niet eens uit :')

ik heb persoonlijk ervaring met die toko en ja er lijkt wel kennis te zitten maar als ze niet in de buurt zitten raad ik ze echt af, dit geld overigens voor alle IT zaken waar je een compleet systeem inelkaar zet

[ Bericht 3% gewijzigd door ChevyCaprice op 22-05-2025 11:53:36 ]
pi_217674752
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 10:36 schreef Moeraskat het volgende:

Ik ben voor zo'n curved MSI gegaan. Dit omdat ik er niet veel geld aan wilde uitgeven.

Succes!
Ik heb nu een 32-inch 4K OLED-monitor en het beeld is echt verbluffend. Het was een flinke investeringmaar hier doe ik zeker vijf jaar mee.
pi_217674799
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 07:23 schreef mschol het volgende:

[..]
GTA6 is nog niet eens uit, ga weg met je shit marketingpraatje :')

ik heb persoonlijk ervaring met die toko en ja er lijkt wel kennis te zitten maar als ze niet in de buurt zitten raad ik ze echt af, dit geld overigens voor alle IT zaken waar je een compleet systeem inelkaar zet
GTA 6 is nog niet uit maar met de specs van een 5070Ti kun je echt wel een goede schatting maken. Die kaart trekt GTA 6 makkelijk op max settings in 1440p en op high settings in 4K. Geen marketinggezeik, gewoon logisch nadenken.

Wat heeft afstand nou te maken met hun service? Het zijn gewoon losse pc onderdelen die je ook zelf kunt kiezen en zij zetten het in elkaar. Geen standaard fabriekscomputers of zo.
pi_217683694
quote:

[..]

Waarom? Je hebt persoonlijke ervaring. Waarom raad je ze af?
Of is het omdat ze een compleet systeem in elkaar zetten wat je sowieso niet waardeert?
Sommige mensen zoals ik hebben er 300 euro voor over om hun systeem in elkaar te laten zetten en te testen. Maar bij hen gebeurt dat niet correct begrijp ik?

Ook al zegt het wel wat dat je niet weet wat GTA6 ongeveer aan hardware vereist. Je mag je verdedigen of het hazenpad kiezen..Je praat nogal veel
  maandag 19 mei 2025 @ 09:54:51 #10
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217685975
quote:

[..]

GTA6 komt echt pas over 1 jaar uit op de playstation 5 (zal wel 30fps marteling worden) en pas over 3 jaar uit op de PC. Laat staan voor je het echt 4K 60fps kan gaan spelen. Tegen die tijd is het alweer bijna tijd voor een nieuwe PC dus.

Ik zou verder Alternate links laten liggen en Azerty overwegen. Stuk betere ervaringen mee en van gehoord.

Goeie plek voor PC's is https://www.logicalincrements.com/ en https://nl.pcpartpicker.com/list/

Tenzij je downey bent of geen youtube hebt dan kan je ietsje meer uitgeven om het door de winkel te laten bouwen.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_217711501
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 19:48 schreef Saekerhett het volgende:
k heb echt nog nooit zoveel fucking onzin bij elkaar gelezen

GTA VI is nog niet eens aangekondigd voor de pc, mocht hij aangekondigd worden weten we niet eens een releasedatum...

Maar gelukkig raad jij een of andere kut pc aan, specifiek bij Dragon Computers (goh, werk je daar of zo?), want Azerty, Megekko en Alternate voldoen uiteraard niet, met middelmatige specificaties, want jij weet met je glazen bol precies wat een eventuele GTA VI nodig heeft om dat in 4k met 100 fps te spelen. Oh ja, en met ray tracing.

Flikker op man
GTA VI komt natuurlijk naar de PC, dat weet jij dondersgoed. Net als altijd droppen ze die game na 6 maanden tot hooguit 2 jaar na de console release.
Megekko, Alternate, en al die andere shops zijn prima, alleen vaak schofterig duur, vooral Megekko met hun scalping praktijken met de Videokaarten. Die gasten hebben niet eens een telefoonnummer en reageren alsof ze in de jaren 90 leven als je ze mailt.

En wat is dit nou voor onzin over een kut PC? Die specs zijn gewoon prima voor die prijs. Niemand dwingt je om bij Dragon Computers te kopen, het was slechts een aanrader.

En ja, ik durf te wedden dat die PC GTA VI in 1440p op ultra settings fluitend draait en waarschijnlijk ook in 4K met 100+ FPS, met wat tweaks aan de settings. Dat is geen glazen bol, dat is gewoon logisch nadenken en kijken naar wat moderne games nu al vragen.

Blijf jij maar lekker gefrustreerd doen ^O^

pi_217711542
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 22:00 schreef Masberum het volgende:

[..]
omdat ze veel te duur zijn en ze niet direct open staan voor oplossingen
quote:
Of is het omdat ze een compleet systeem in elkaar zetten wat je sowieso niet waardeert?
ow nee hoor, prima als ze pcs bouwen, maar stel wel ales op elkaar af, vaker daar systemen gezien (meestal via een topic op een forum) die vreemde hardware combinaties hebben die onlogisch voor het gebruik zijn, componenten die elkaar bottlenecken
quote:
Sommige mensen zoals ik hebben er 300 euro voor over om hun systeem in elkaar te laten zetten en te testen. Maar bij hen gebeurt dat niet correct begrijp ik?
dat heb ik nooit gezegd, beter lezen :) en bleef het maar bij 300 euro :D
quote:
Ook al zegt het wel wat dat je niet weet wat GTA6 ongeveer aan hardware vereist. Je mag je verdedigen of het hazenpad kiezen..Je praat nogal veel
jij hebt ook praatjes voor tien zonder echt er wat van te maken..

we hebben het over een game die niet eens officieel is aangekondigd.
als je dat princiepe al niet begrijpt, kan je echt beter je mond houden
pi_217711959
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 22:00 schreef Masberum het volgende:

[..]

Ik betwijfel of die gast zelf ervaring heeft met die "toko". Mijn ervaring met DragonComputer is juist hartstikke positief. Zijn claim dat ze duurder zijn, slaat nergens op, ze staan er juist om bekend scherp geprijsd te zijn omdat ze zich volledig richten op de Europese markt. Veel onderdelen komen bijvoorbeeld uit Duitsland. Ik heb daar zelf een pc gekocht, wat aanpassingen laten doen en hem in elkaar laten zetten. Hun videokaarten, zoals de Duitse Gainward Phantom of Phoenix zijn bijvoorbeeld goedkoper dan premium merken als MSI of ASUS maar doen qua prestaties echt niet onder.

Hij klinkt vooral gefrustreerd en lijkt boos omdat hij denkt dat ik een marketingpraatje houd. Iedereen mag zelf weten waar ze hun spullen kopen maar DragonComputer is voor mij een aanrader.

En wat GTA6 betreft: nee oké, het is nog niet officieel aangekondigd maar speculeren over hardware eisen is toch gewoon leuk? Sommige mensen raken overal boos en gefrustreerd over en moeten altijd hun gelijk halen.
pi_217712057
Een 4K grafische kaart slokt al de helft van jouw budget op. Verhoog je budget naar 2000 Euro en je komt al een heel eind verder.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')