Thermische isolatie Uf > 1,5 | W/(m2K) van het frame: dus het kozijn.quote:Op donderdag 15 mei 2025 20:53 schreef _mido het volgende:
Wat overeind blijft is dat je goed moet kijken over welke isolatiewaarde Aluprof het nou heeft.
* Uf > 1,9 W/m2K en bij HR+++ isolatieglas is de U-waarde rond de 0,6W/m2Kquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:19 schreef _mido het volgende:
Die Uf van 1,5 geldt voor het profiel MB-70 dat Seven hierboven linkt, niet voor de MB-59 slide die TS aangeboden krijgt. Ik zat deze week op een Franse site die volgens mij een Ur van 1,9 aangaf maar op deze NL-site * zie ik een 1,9 voor de Uf. En nou twijfel ik of ik eerder deze week gewoon niet goed gelezen heb...
Geen last van. Die van ons zitten er vermoedelijk 25+ jaar in en zijn nog prima. Alleen de coating begon slecht te worden aan de voorkant van het huis en alleen aan de onderste richels (want weer en wind), maar daar kun je heel makkelijk kozijncoatingtape overheen plakken en je raam ziet er weer als nieuw uit.quote:Op maandag 28 april 2025 21:38 schreef 2172619626795 het volgende:
Trap niet in kunststof kozijnen. Enkel het hoogste segment van de hoogste en duurste kwaliteit gaan langer dan 20-25 jaar mee. Van de iets mindere kwaliteit kunststof kozijnen lost het weekmiddel na loop van tijd op, waardoor je haarscheurtjes krijg in en rondom de vleugels (draaidelen), waarna deze langzaam van binnenuit naar buiten toe verpulveren.
Als je budget het toelaat, ga altijd voor aluminium of nog beter: staal.
Goed om te horen!quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Geen last van. Die van ons zitten er vermoedelijk 25+ jaar in en zijn nog prima. Alleen de coating begon slecht te worden aan de voorkant van het huis en alleen aan de onderste richels (want weer en wind), maar daar kun je heel makkelijk kozijncoatingtape overheen plakken en je raam ziet er weer als nieuw uit.
Heb je al aan hardhouten kozijnen gedacht?quote:Op maandag 19 mei 2025 21:44 schreef jogy het volgende:
Ik twijfel een beetje. Ik heb het bedrijf gebeld van de dure aluminium kozijnen en die gaf aan dat er idd ook een kunststof variant van is maar daar die komen nog wel eens terug met defecten dus hij zal daar geen offerte van sturen. Nu is het dus of tussen de twee die kunststof draai kiep doen wat onderaan de streep prima zou moeten zijn (maar toch) of even verder zoeken, de offerte van die kunststof laten verlopen en eventueel zelf kozijnen bestellen en deze erin laten doen door een aannemer maar daar heb ik écht geen zin in als ik eerlijk ben. Maar sowieso toch even verder kijken en zelf bedrijven contacten is misschien geen slecht plan.
Zelfs grenen kan een duurzame oplossing zijn. In ons 100 jaar oude huis, hebben de delen op het noord en oosten, nog de oorspronkelijke grenen kozijnen.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb je al aan hardhouten kozijnen gedacht?
Hoe oud was die meuk? Vroeger werd er 0,0 isolatie toegepast, nu is dat wel op orde.quote:Op maandag 28 april 2025 22:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Staal? Heb in een woning gewoond met stalen kozijnen. een complete disaster:
1) Koud,
2) Condensatie binnenkant,
3) Roest, waardoor spanningsbreuken in het glas.
4) Moeilijk te onderhouden,
5) Je kan er niks aan / op monteren.
Ik zie niet dat aluminium veel beter dan staal is, als het om bovengenoemde 1) - 5) gaat.
Heb de hemel op m'n blote knieën gedankt toen er Meranti inkwam.
Had je ook toevallig de optie van @Seven. bekeken? Van alles wat er tot nu toe voorbij is gekomen, lijkt mij dat voor jouw situatie de meest duurzame en onderhoudsvriendelijke oplossing.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:44 schreef jogy het volgende:
Ik twijfel een beetje. Ik heb het bedrijf gebeld van de dure aluminium kozijnen en die gaf aan dat er idd ook een kunststof variant van is maar daar die komen nog wel eens terug met defecten dus hij zal daar geen offerte van sturen. Nu is het dus of tussen de twee die kunststof draai kiep doen wat onderaan de streep prima zou moeten zijn (maar toch) of even verder zoeken, de offerte van die kunststof laten verlopen en eventueel zelf kozijnen bestellen en deze erin laten doen door een aannemer maar daar heb ik écht geen zin in als ik eerlijk ben. Maar sowieso toch even verder kijken en zelf bedrijven contacten is misschien geen slecht plan.
Wat ik al meldde: in 1987 kocht ik het huis, toen zat het er al in. Waarschijnlijk kort na WO2 erin gezet als renovatiekozijn. Bij "de Slag om Arnhem" waren alle oude deuren en kozijnen verwoest.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:49 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Hoe oud was die meuk? Vroeger werd er 0,0 isolatie toegepast, nu is dat wel op orde.
Wellicht interessant voor de TS om te weten welk merk, uitvoering en glas erin zit?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 22:09 schreef teletascha het volgende:
Onze kunststof kozijnen zijn inmiddels 25 jaar oud, en ik zie echt geen enkel teken op enige plek waardoor ze niet nog (25?) jaren mee zouden gaan. Zelfs vergeelde plekken van vliegen poep of iets krijg ik met speciaal spul zo weer weg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |