abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217460060
Het viel nog niet mee om dit enigszins pakkend in een TT te krijgen ;)

https://tweakers.net/nieuws/234290/ap-benadrukt-dat-bezwaar-maken-tegen-ai-training-instagram-voor-27-mei-moet.html

quote:
AP benadrukt dat bezwaar maken tegen AI-training Instagram voor 27 mei moet
Facebook- en Instagram-eigenaar Meta gaat vanaf 27 mei openbare data van gebruikers inzetten voor het trainen van zijn AI. Wie dat niet wil, moet nu al bezwaar maken, zo waarschuwt de Nederlandse privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens.

Meta wil alle openbare data van volwassen gebruikers gaan inzetten voor het trainen van zijn AI, zo werd onlangs bekend. Het gaat dan bijvoorbeeld om berichten, foto's en reacties. Wie dat niet wil, kan bezwaar aantekenen, zo schrijft de AP. De toezichthouder benadrukt dat dit het beste voor 27 mei gedaan moet worden. Daarna begint Meta immers met trainen en als gegevens eenmaal in het AI-model zitten, 'dan kun je ze er niet zomaar weer uitkrijgen', zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. Bezwaar maken kan via speciale formulieren voor Instagram en Facebook. Meta heeft aangegeven dat het geen gegevens gebruikt van mensen die bezwaar aantekenen.

De AP zegt zich grote zorgen te maken over de plannen van Meta en andere grote platforms om met data van gebruikers AI te trainen. Diverse Europese privacytoezichthouders volgen deze ontwikkelingen nauwlettend, zegt de AP. In het geval van Meta is de Ierse toezichthouder leidend, omdat de hoofdvestiging van Meta in Ierland zit.

Diverse Europese toezichthouders, waaronder de AP, zijn met de Ierse autoriteit in nauw overleg over de plannen van Meta, omdat nog niet helemaal duidelijk is of deze plannen wel mogen. Wie geen bezwaar maakt tegen het gebruik van zijn data voor het trainen van de AI, stemt stilzwijgend toe. Maar de AP vraagt zich af of die aanpak wel mag onder de privacywetgeving AVG.

Meta is ook eigenaar van WhatsApp, waar onlangs de AI-chatbot Meta AI in beschikbaar werd. Het is mogelijk om daarmee direct te chatten of om de chatbot in een gesprek met een ander te betrekken. Eén-op-één-gesprekken met Meta AI worden ook gebruikt om Meta AI te trainen en het lijkt niet mogelijk om daar bezwaar tegen te maken. Meta benadrukte eerder dat chats tussen mensen in WhatsApp niet gebruikt worden om Meta AI te trainen, tenzij Meta AI in het gesprek betrokken wordt.
Best sneaky, als je het niet meekrijgt kan jouw data dus ook gebruikt worden om AI te trainen.

Afmelden?

Instagram: https://help.instagram.com/contact/767264225370182

Facebook: https://www.facebook.com/help/contact/712876720715583

POLL
  donderdag 24 april 2025 @ 21:50:32 #2
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_217460206
Oh ja, was m alweer vergeten. Direct gedaan.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_217460224
Lekker belangrijk, ik heb niks te verbergen. Alleen pedo's zullen het hier warm van krijgen.
pindazakje
pi_217460266
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Lekker belangrijk, ik heb niks te verbergen.
Je hebt inderdaad steeds minder te verbergen.
  donderdag 24 april 2025 @ 21:56:55 #5
338340 88-4
Last van de tijd
pi_217460284
Ik heb geen Meta accounts..
De tijd dringt, het einde nadert. De dagen tikken weg.
En dan... verschijnt hij.
Hij kijkt je recht aan en lacht.
Die lach is het laatste wat je hoort.
pi_217460307
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt inderdaad steeds minder te verbergen.
Alles wat je digitaal deelt is sowieso al niet geheim meer natuurlijk.
Maar het wordt gebruikt om AI te trainen wat nuttig is. Krijg je mensen die zich hierom afmelden maar straks wel AI willen gaan gebruiken zeker.
pindazakje
pi_217460311
quote:
3s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:56 schreef 88-4 het volgende:
Ik heb geen Meta accounts..
Ook geen whatsapp?
pindazakje
  donderdag 24 april 2025 @ 22:02:32 #8
338340 88-4
Last van de tijd
pi_217460341
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ook geen whatsapp?
Ook niet :)
De tijd dringt, het einde nadert. De dagen tikken weg.
En dan... verschijnt hij.
Hij kijkt je recht aan en lacht.
Die lach is het laatste wat je hoort.
pi_217460370
Kan me niet boeien, ze doen maar.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_217460431
quote:

[..]
Maar het wordt gebruikt om AI te trainen wat nuttig is. Krijg je mensen die zich hierom afmelden maar straks wel AI willen gaan gebruiken zeker.
Is dat nuttig? Ik weet dat nog niet zo zeker, eerlijk gezegd. Ik gebruik momenteel principieel geen AI, ook al bezorg ik me daarmee een achterstand ten opzichte van anderen in bepaalde opzichten. Maar ik behoud ten minste mijn vermogen om zelf te denken en te schrijven en dat is me meer waard.
pi_217460685
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:10 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Is dat nuttig? Ik weet dat nog niet zo zeker, eerlijk gezegd. Ik gebruik momenteel principieel geen AI, ook al bezorg ik me daarmee een achterstand ten opzichte van anderen in bepaalde opzichten. Maar ik behoud ten minste mijn vermogen om zelf te denken en te schrijven en dat is me meer waard.
Met het gebruik van AI kan je echt nog wel blijven denken of schrijven.
Met het gebruik van een typemachine of tekstverwerker ben je dat ook blijven doen.
En rekenen doe je vast ook niet allemaal meer uit je hoofd.

Je moet het zien als een hulpmiddel.
pi_217460932
Je afmelden als je wapp gebruikt kan niet he. Toch miss maar overgaan op Signal? :')
pi_217461043
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Je afmelden als je wapp gebruikt kan niet he. Toch miss maar overgaan op Signal? :')
Zie laatste alinea van artikel ;)
  donderdag 24 april 2025 @ 23:57:51 #14
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_217461217
quote:

[..]
En dan natuurlijk klagen dat het ai-model hun denkwijze niet reflecteert of reproduceert.
Life is what you make it.
pi_217461295
Die 45cm dickpics van mij mogen ze wel gebruiken. Dan leert die AI dat ze niet met mij moet fokken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')