Dat is nu eens een gemakkelijke, dacht ik. Iedereen weet dat u de lekkerste frieten in de Frietketel eet, dat is al jaren zo. Om de zoveel tijd wordt het wel bevestigd in één of ander krantenartikel. Ook Jeronimo was me voor. Dus voilà , de beste frieten in Gent eet u in de Frietketel, of niet?
Ik moest wel bekennen dat het al geleden is van mijn studententijd dat ik er nog een voet heb binnen gezet. Dus was het wel tijd om nog eens langs te gaan voor ik De Frietketel hier de hemel in prijs. De studenten waren toen nog niet gearriveerd in Gent, of toch niet in groten getale, en toch was het al aanschuiven om te kunnen bestellen. Van organisatie hebben ze alvast pap gegeten, een vriendelijke juffrouw noteert de bestelling, met twee of drie maken ze die vlot klaar zonder daarbij op een frietje minder te zien. De kaart is ronduit indrukwekkend, ik ken geen enkel frietkot die zoveel vegetarische snacks aanbiedt. Wat te denken van vegetarische stoofvleessaus? Ik geloof zelfs dat ze veganistisch is net zoals de huisbereide tartaarsaus. Eens langslopen bij de frituur wordt meteen gezond eten, allez bij manier van spreken.
Soms als ik er passeer schuiven ze aan tot buiten. Deze keer viel dat iets beter mee. Er was zelfs plaats om te zitten aan één van de tafeltjes in de frituur met het grappigste retrobehangpapier van heel Gent. Ik ging voor een klein pakje friet (€ 1,80) met saté van het huis (€ 2,50). Het wachten viel al bij al goed mee. De meeste klanten kozen ook voor meeneem, het mooie weer zat er misschien voor iets tussen?
Mijn kleintje werd gestapeld met een extra schepje frieten. Waar voor mijn geld, zowaar. En lekker. Bij de Frietketel zweren ze bij palmolie die elke dag ververst wordt.
Spreek me gerust tegen in de commentaren en vertel me: waar in Gent eet u de lekkerste frieten?
De Frietketel, Papegaaiestraat 89, Gent, gesloten op zaterdag en zondag.
What lies behind makes no sense in my mind