abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217398485
Wat zijn jullie ervaringen met dia toetsen op de middelbare?
Of wordt er misschien helemaal niet zo landelijk getoetst? En zo wel, wat doet de school met die scores? En kun je daar wat mee qua ouder?

Even wat context:
Kind is op havo/vwo geplaatst, brugklas, en normale proefwerken worden gewoon veelal onvoldoende gemaakt. Vraag is of overgang wel aan de orde is, of dat het een complete downgrade van niveau gaat worden (dat is dus naar een andere school). De brugklas is namelijk geen succes qua cijfers.

De dia toetsen laten echter een heel ander beeld zien. Kind zit inmiddels qua diataal (begrijpend lezen) op 5 havo niveau (eindexamen niveau) en geeft aan niet zoveel te leren op school in de brugklas. En doet dus ook geen huiswerk want vindt alles saai en oninteressant. En scoort dus onvoldoendes.
En vindt school voornamelijk heel vermoeiend. Omdat je er steeds moet zijn. Iedere dag. Terwijl je niets leert. (Volgens kind)

Praten op school met mentor is ook lastig. Want die kijkt naar de cijfers per vak, en dat is niet echt goed.
Maar tegelijkertijd zijn die Dia-toetsen zo hoog.

Dus ik vind het lastig.

Ik heb er overigens geen probleem mee als mijn kind een niveau lager zou gaan, als dat beter past. Maar Ja, de dia toetsten geven een heel ander beeld aan.

Dus ik ben het even kwijt.

Schiet maar. Alles is welkom.
pi_217398502
Zou je bijvoorbeeld op een havo al in de tweede eindexamen Nederlands kunnen doen, als je kind op dat niveau zit?
Of eindexamen wiskunde?

Want ik ben het voor mijn kind kwijt hoe hier 5 jaar motivatie voor te vragen.
pi_217404810
We moeten vakmensen hebben geen kantoorvolk meer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217404857
Wij hadden zowel dia als beamer en tv. Ook overheadprojector volgens mij.
  Spellchecker vrijdag 18 april 2025 @ 18:02:38 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217404886
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 17:59 schreef GerryDV het volgende:
Wij hadden zowel dia als beamer en tv. Ook overheadprojector volgens mij.
Ik denk dat TS een ander soort dia bedoelt :D
  vrijdag 18 april 2025 @ 18:04:20 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217404894
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 00:36 schreef Black_Baron het volgende:
Zou je bijvoorbeeld op een havo al in de tweede eindexamen Nederlands kunnen doen, als je kind op dat niveau zit?
Of eindexamen wiskunde?
In theorie kun je misschien staatsexamen doen, maar de kans dat je school daaraan meewerkt lijkt me ongeveer nul. Daarnaast bestaat er nog zoiets als de leerplichtwet, waar je niet meer aan kan voldoen als je niet meer alle lessen volgt.

Wat zegt de mentor van je kind over die discrepanties in scores?

Uiteindelijk zit ons onderwijssysteem zo in elkaar dat uiteindelijk iedereen door hetzelfde hoepeltje zal moeten springen. Dat betekent naar de lessen gaan, toetsen maken, aan het einde van het jaar een overgangslijst laten zien en dat een aantal keer totdat je je examens mag doen. Als dat om aantoonbare redenen niet werkt dan zijn er misschien andere opties mogelijk, maar dan moeten die redenen wel eerst onderzocht worden. Áls hier bijvoorbeeld hoogbegaafdheid achter zou zitten of zoiets, dan moet daar onderzoek naar gedaan worden en als dat het geval is dan kan er in samenspraak met de school gezocht worden naar manieren om je kind extra uit te dagen in plaats van af te stromen. Maar 'gewoon geen zin hebben om aan het schoolse systeem te voldoen' kwalificeert daar op zichzelf natuurlijk niet voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')