abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217387750
bron: https://www.hartvannederland.nl/economie/geld/artikelen/zaanse-schans-niet-meer-gratis-bezoekers-moeten-1750-euro-gaan-betalen

bron: https://zaanstad.nieuws.nl/gemeente/revolutie-op-de-schans-hek-er-omheen-en-1750-euro-entree-betalen

bonusbron (niet geciteerd): https://www.parool.nl/nederland/zaanse-schans-in-2026-niet-meer-gratis-toegankelijk-erfgoed-en-leefkwaliteit-dreigen-aangetast-te-worden~be679e82

quote:
Zaanse Schans niet meer gratis: bezoekers moeten 17,50 euro gaan betalen

Wil je gratis naar de Zaanse Schans? Dan moet je je bezoek nog snel voor het hoogseizoen van 2026 plannen. Het college van B&W van Zaanstad wil dat er verplichte kaartverkoop komt voor de Zaanse Schans. Vanaf het hoogseizoen in 2026 moeten toeristen een ticket van 17,50 euro kopen om het populaire gebied te bezoeken. Dat voorstel is door het college voorgelegd aan de gemeenteraad.

Eerder vertelden ondernemers op de Zaanse Schans al voor hun angst voor die drukte, een zogenaamde 'rode zomer', is te zien in bovenstaande video.

Het erfgoed en de leefkwaliteit voor bewoners dreigen aangetast te worden door overtoerisme, waarschuwt de gemeente Zaanstad in een persbericht.

"Sinds een aantal jaren is De Zaanse Schans een landelijk symbool voor overtoerisme. Het erfgoed staat ernstig onder druk en er is geen budget beschikbaar om te investeren in het behoud ervan. We willen dit behoud doen zonder een beroep op de portemonnee van de Zaanse belastingbetaler," zegt wethouder Wessel Breunesse.
Als het nu ¤5 of ¤8 per persoon zou zijn dan had ik er begrip voor maar... ¤17,50 om wat molens te mogen bekijken? Ik pas.
pi_217387778
:')

Triest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 16 april 2025 @ 20:34:51 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217387815
Bijna 20 euro voor een paar van die oude kut windmolens.

Welke idioot gaat dat neerleggen?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217387838
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 20:34 schreef Harvest89 het volgende:

Chinese toeristen :Y
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_217387839
quote:

Er zullen vast wel toeristen genoeg zijn hoor
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  woensdag 16 april 2025 @ 20:38:00 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217387841
Of het nou gratis is, ¤50,- gaat kosten of ik er ¤50,- op toe krijg, het gaat vrijwel niets veranderen aan het te bewandelen pad.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217387852
Ik hoop dat dit niemand er meer naar toe gaat en dit dus gaat betalen

Stelletje graaiers
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 16 april 2025 @ 20:42:59 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217387918
quote:

Half Azië, gouden zet die ze jaren geleden al hadden moeten doen lijkt me :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_217388059
Prima toch, in praktisch elk land zijn de prijzen van zeer toeristische zaken erg hoog. Overigens is ¤17.50 helemaal niet zo duur voor een toeristisch uitje. Als ik in Japan ben wil ik dat best betalen voor een mooie rij tempels, terwijl de lokale Japanner dat waarschijnlijk een belachelijke prijs vindt omdat die tempels overal staan.
gr gr
  woensdag 16 april 2025 @ 20:57:02 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217388122
Ik ben er nog nooit geweest. Heb ook geen idee hoe het er uit ziet.
pi_217388157
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 20:53 schreef Quyxz_ het volgende:
Prima toch, in praktisch elk land zijn de prijzen van zeer toeristische zaken erg hoog. Overigens is ¤17.50 helemaal niet zo duur voor een toeristisch uitje. Als ik in Japan ben wil ik dat best betalen voor een mooie rij tempels, terwijl de lokale Japanner dat waarschijnlijk een belachelijke prijs vindt omdat die tempels overal staan.
Ik zie liever fondsen vanuit de landelijke overheid (collectief betaald uit belasting) om dit soort cultuurerfgoed te beschermen en het dan voor alle bezoekers betaalbaar houden.
  woensdag 16 april 2025 @ 21:07:32 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217388267
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 20:57 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben er nog nooit geweest. Heb ook geen idee hoe het er uit ziet.
Een clichématig oud-Hollands decor met veel molens.
pi_217388355
quote:

Als je een tik van de molen hebt gekregen dan wil je dit vast betalen.
  woensdag 16 april 2025 @ 21:18:48 #14
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217388440
Prima. Ik moest er laatst in de buurt zijn en was geen doorkomen aan zo druk waren de wegen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_217388499
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:07 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Een clichématig oud-Hollands decor met veel molens.
Het is geen cliché in de zin dat alle monumentale dingetjes uit de wijde omgeving daar naartoe verhuisd zijn. Zoals de eerste kruidenierswinkel van AH. Die stond niet op de Zaanse Schans maar is afgebroken en daar herbouwd. Met een zeer originele oorspronkelijke inrichting. Het is een pittoreske verzameling van het Zaanse Erfgoed. En dat is een mooie mix van Industriële omgeving, de Zaan, en weilanden met vergezichten. Het is echt wel een stukje bijzondere verzameling en sfeer daar.

En diverse molens in vrijwel originele staat met enthousiaste molenaars.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 16-04-2025 21:31:42 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217388893
Doe het dan alleen voor die klote toeristen, wij betalen al belasting voor die hoeremolens. Heel normaal om daar in te discrimineren, zie je ook vaak bij musea en grote toeristische trekpleisters in het buitenland, waar eigen bevolking met korting of soms zelfs gratis naar binnen mag. Maar goed, dat de politiek op alle niveaus hekel aan eigen autochtone bevolking heeft, is ook geen verrassing.
pi_217388962
Het is ook gewoon een doorgangsweg voor bewoners in de omgeving. Veel scholieren rijden er dagelijks overheen om bij de naastgelegen middelbare school te komen. Lekker onpraktisch dat de openbare weg niet meer gebruikt kan worden. Ze spreken over een verlegd fietspad, maar die lijkt me in een jaar nog niet voltooid.
pi_217389075
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is geen cliché in de zin dat alle monumentale dingetjes uit de wijde omgeving daar naartoe verhuisd zijn. Zoals de eerste kruidenierswinkel van AH. Die stond niet op de Zaanse Schans maar is afgebroken en daar herbouwd. Met een zeer originele oorspronkelijke inrichting. Het is een pittoreske verzameling van het Zaanse Erfgoed. En dat is een mooie mix van Industriële omgeving, de Zaan, en weilanden met vergezichten. Het is echt wel een stukje bijzondere verzameling en sfeer daar.

En diverse molens in vrijwel originele staat met enthousiaste molenaars.

[ afbeelding ]
En voor openluchtmusea mag best worden betaald.

De Nederlander lijkt daar over het algemeen weg te blijven. Maar als iedere internationaal bezoekende toerist in de massa straks 17,50 neerlegt, dan hebben ze in no-time een flinke pot.

De Zaanse Schans lijkt me best leuk, zoals het openluchtmuseum in Arnhem en Enhuizen zeer de moeite waard zijn (vond het eerste Schiphol in Lelystad ook tof).

Maar met een dagje Keukenhof ooit weet ik ongeveer wat me daar te wachten staat. Filelopen. En daar heb ik niet zo'n trek in.

Zag trouwens laatst iets over een openluchtmuseum in Engeland, wat zoiets was als die in Arnhem. Alleen groter in omvang en met wat landelijk schaars toerisme. Beetje toeren in oude rode dubbeldekkers. Het lijkt me eerlijk gezegd leuker dan London bezoeken.
  woensdag 16 april 2025 @ 21:58:16 #19
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217389113
Laat die chinezen maar betalen
Je bent een waardeloze agent.
pi_217389158
Is dat niet gewoon openbare weg?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217389494
Het is ook nog eens tergend saai, domme kutmolens.
pi_217389668
Bordelen maken van die molens, geil gewoon. Beetje naaien op die koude molensteen.
U MAD?
pi_217389763
Dan rij je naar Almere, verrekijker mee, en gewoon gratis vanaf de overkant gluren :+
pi_217389915
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:59 schreef de_boswachter het volgende:
Bordelen maken van die molens, geil gewoon. Beetje naaien op die koude molensteen.
Ze hadden ze vroeger ook als enorme naaimachine kunnen inzetten.
pi_217390431
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Is dat niet gewoon openbare weg?
Ik ben opgegroeid in deze buurt dus ken het goed, dit vroeg ik mij ook af, omdat het een doorlopende weg is richting Wormer op de fiets, nu kun je wel buitenom fietsen, maar dat is geen prettige route omdat dat een niet zo heel brede dijk is waar je vooral niet in donker wilt fietsen.

Overigens heeft de Zaanse Schans een bijzonder plekje voor mij in mijn hart omdat mijn vader een aantal van deze huizen gemaakt heeft, of althans in elkaar gezet heeft, veel oude huisjes waren gesloopt en daarna opgeslagen. Bij ons thuis lagen ook nog veel bouwtekeningen van honderden jaren oud die mijn vader als referentie heeft gebruikt om ze zo origineel mogelijk terug in de staat te brengen.

Bonus Pro tip, als je in de buurt bent, en echt authentieke Zaanse Huisjes wilt zien, dan zou ik zeggen, loop een stukje om, 1 van de mooiste straten van Nederland: https://maps.app.goo.gl/WJxpaaqNE3KthDkb6
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')