abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 april 2025 @ 18:47:46 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217386745
quote:
Omwonenden woedend over verlengen opvang Oekraïners in Hoogwoud

Omwonenden aan de Fuik in Hoogwoud zijn woedend op de gemeente Opmeer. De aangekondigde verlenging en uitbreiding van de opvang van 67 Oekraïense vluchtelingen in het West-Friese dorp zorgt voor veel ophef. 'Afspraak is afspraak', is de boodschap van zo'n twintig omwonenden.

De oorsprong van de frustraties gaat terug naar begin 2022, toen omwonenden aan de Fuik in Hoogwoud akkoord gingen met het opzetten van een tijdelijke opvang voor Oekraïners in het West-Friese dorp.

Volgens omwonenden was de belofte toen vanuit de gemeente dat de opvang kleinschalig en tijdelijk zou zijn. "Al deze afspraken zijn niet nagekomen", zegt een bewoner die namens de buurt spreekt, in gesprek met NH.

De recente brief van de gemeente, waarin werd aangekondigd dat de opvang wordt verlengd, kwam voor omwonenden als donderslag bij heldere hemel. Er zou altijd zijn gesproken over een maximale termijn van twee jaar. "We worden genaaid waar we bij staan", zegt de bewoner eerlijk. "De gang van zaken is niet best voor het vertrouwen in de politiek."

De emoties lopen inmiddels hoog op in de buurt. "Hoe komt het dat je zo wordt behandeld, terwijl je als buurt altijd zo meewerkend bent geweest?"

Extra bedden
Naast het verlengen van de opvang breidt de gemeente het aantal slaapplekken uit van 58 naar 67. De extra bedden zijn volgens de gemeente nodig, omdat de toestroom van Oekraïense vluchtelingen - ruim tweeënhalf jaar na het uitbreken van de oorlog met Rusland - nog altijd toeneemt.

Om die reden heeft het Rijk de gemeente Opmeer de opdracht gegeven in 2025 meer Oekraïners op te vangen. "We hebben geen enkel probleem met de opvang van Oekraïense vluchtelingen", benadrukt de omwonende. "Maar de gemeente heeft het er zelf naar gemaakt dat we nu tegen elke vorm van opvang zijn op deze locatie."

Meerdere locaties onderzocht
De gemeente Opmeer laat weten dat er meerdere locaties zijn onderzocht voor de opvang. De oorspronkelijk beoogde plek - naast het asielzoekerscentrum in Opmeer - is inmiddels van de baan. Ook twee andere locaties in het dorp zijn afgevallen. "We willen deze locaties vrijhouden voor woningbouw", legt wethouder Herman ter Veen uit.

De gemeente wil op de huidige opvangplek, bij sportpark De Weijver, veertig nieuwe, duurzame woonunits plaatsen. De huidige units op deze plek zijn volgens de gemeente namelijk in 'zeer slechte staat' en aan vervanging toe. De units zijn eveneens bedoeld voor Oekraïners die nu op andere plekken in de gemeente verblijven en kunnen in principe 15 jaar blijven staan.

Het is daarna aan de gemeenteraad wat er met de woonunits gaat gebeuren. "Maar ze zijn kwalitatief zo goed dat ze veel langer mee kunnen. Hooguit zo'n 30 jaar", gaf VVD'er Co Schipper eerder aan.

Naar de rechter
De gemeente wil zo'n 3,6 miljoen euro beschikbaar stellen om de huisvesting mogelijk te maken. Een groot deel hiervan wordt gefinancierd door het Rijk.

Als alles volgens plan verloopt, verwacht de gemeente Opmeer de units in juli te kunnen plaatsen. Na de zomer zullen de Oekraïners hun intrek nemen. Een omwonende ziet dat alleen niet gebeuren. De buurt is voornemens om naar de rechter te stappen. "Overleggen met de gemeente heeft geen zin", aldus de bewoner.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)krainers-in-hoogwoud
--------------------------------------

“Geen probleem met Oekraïners”, zeggen ze. Maar ondertussen is iedereen woedend omdat de opvang een beetje wordt verlengd en er 9 bedden bijkomen. Sorry, maar dat klinkt niet als een conflict met de gemeente. Dat klinkt als vreemdelingenhaat.

Als het echt alleen om afspraken ging, zou je dit netjes bespreken. Geen woede, geen rechtszaken, geen “we worden genaaid waar we bij staan”. Dan zoek je samen naar oplossingen. Maar nee, de emoties lopen zogenaamd zo hoog op dat alles moet wijken, ook de opvang van mensen die vluchten voor oorlog.

En wat is dan het alternatief? Dat die Oekraïners "waar ze geen problemen mee hebben" maar op straat moeten slapen? Als je echt geen probleem met ze hebt, laat dat dan ook zien in je daden. Dit gaat niet over vertrouwen in de politiek. Dit gaat over dat je ze hier gewoon niet wilt hebben, maar dat niet durft toe te geven.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217386769
quote:
81s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:47 schreef Starhopper het volgende:

[..]
--------------------------------------

“Geen probleem met Oekraïners”, zeggen ze. Maar ondertussen is iedereen woedend omdat de opvang een beetje wordt verlengd en er 9 bedden bijkomen. Sorry, maar dat klinkt niet als een conflict met de gemeente. Dat klinkt als vreemdelingenhaat.

Als het echt alleen om afspraken ging, zou je dit netjes bespreken. Geen woede, geen rechtszaken, geen “we worden genaaid waar we bij staan”. Dan zoek je samen naar oplossingen. Maar nee, de emoties lopen zogenaamd zo hoog op dat alles moet wijken, ook de opvang van mensen die vluchten voor oorlog.

En wat is dan het alternatief? Dat die Oekraïners "waar ze geen problemen mee hebben" maar op straat moeten slapen? Als je echt geen probleem met ze hebt, laat dat dan ook zien in je daden. Dit gaat niet over vertrouwen in de politiek. Dit gaat over dat je ze hier gewoon niet wilt hebben, maar dat niet durft toe te geven.
Het is duidelijk dat men het inmiddels zat is om iedereen maar op te vangen hier.
Zelf nieuwe woonunits gaan ze beschikbaar stellen. Doen ze dat ook voor de Nederlandse Jan en Klaasje?
pi_217386774
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:51 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Het is duidelijk dat men het inmiddels zat is om iedereen maar op te vangen hier.
Zelf nieuwe woonunits gaan ze beschikbaar stellen. Doen ze dat ook voor de Nederlandse Jan en Klaasje?
Haha denken dat de gemiddelde nederlander nog jan of klaas heet
  woensdag 16 april 2025 @ 18:53:40 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217386778
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:51 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Denk je dat de Nederlandse Jan en Klaasje genoegen nemen met woonunits dan
pi_217386783
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:53 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Denk je dat de Nederlandse Jan en Klaasje genoegen nemen met woonunits dan
Het gaat om het gebaar. Voor asielzoekers/vluchtelingen wordt alles zo snel mogelijk geregeld, maar de Nederlanders staan achter in de rij.
  woensdag 16 april 2025 @ 18:55:06 #6
403820 Aberkullie
pi_217386785
Maar wat is het probleem nou? Want ik lees nergens dat die Oekraïners enige vorm van overlast geven alleen Henk en Karen vinden het niet leuk ofzo?
  woensdag 16 april 2025 @ 18:56:49 #7
403820 Aberkullie
pi_217386802
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:54 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Het gaat om het gebaar. Voor asielzoekers/vluchtelingen wordt alles zo snel mogelijk geregeld, maar de Nederlanders staan achter in de rij.
Oooh het gaat om het gebaar. Verschrikkelijk oneerlijk ja dat je mensen die koud hun land zijn ontvlucht omdat er anders een bom op hun kop viel niet gewoon net als alle andere Nederlanders buiten onder een brug moeten slapen
  woensdag 16 april 2025 @ 18:58:36 #8
403820 Aberkullie
pi_217386815
Echt hartverscheurend die situatie van de omwonenden
  woensdag 16 april 2025 @ 19:00:19 #9
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217386824
Doe die bewoners daar even een retourtje Sumy, langs de ziekenhuizen, kijken of ze nog zo'n grote bek hebben daarna
Je bent een waardeloze agent.
pi_217386827
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:56 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Oooh het gaat om het gebaar. Verschrikkelijk oneerlijk ja dat je mensen die koud hun land zijn ontvlucht omdat er anders een bom op hun kop viel niet gewoon net als alle andere Nederlanders buiten onder een brug moeten slapen
Ja precies. Laten we dan zoveel mogelijk (oorlogs)vluchtelingen binnen halen. We maken wel ergens plek. En natuurlijk, we hebben geld zat. Wij betalen wel, komt goed.
  Forum Admin woensdag 16 april 2025 @ 19:02:40 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217386836
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:55 schreef Aberkullie het volgende:
Maar wat is het probleem nou? Want ik lees nergens dat die Oekraïners enige vorm van overlast geven alleen Henk en Karen vinden het niet leuk ofzo?
Ik denk dat het die mensen niet om de Oekraïners gaat maar dat de gemeente hun belofte niet nakomt. Sterker nog, ze doen er een schepje bovenop.

En als ik dan toch psycholoog van de koude grond speel : ik denk dat het draagvlak voor het opvangen van wie dan ook al jaren aan het wegzakken is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217386861
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik denk dat het die mensen niet om de Oekraïners gaat maar dat de gemeente hun belofte niet nakomt. Sterker nog, ze doen er een schepje bovenop.

En als ik dan toch psycholoog van de koude grond speel : ik denk dat het draagvlak voor het opvangen van wie dan ook al jaren aan het wegzakken is.
Het is ook niet alsof de landelijke politieke iets doet om het een beetje fatsoenlijk te framen allemaal. Dus die gemeenten zitten met de gebakken peren. Voeren beleid uit, waar het Rijk zelf op zit te kankeren. Hoe mooi is dat.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 16 april 2025 @ 19:06:31 #13
403820 Aberkullie
pi_217386876
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Als je zeikt om het zeiken over oorlogsvluchtelingen die worden opgevangen in je wijk zonder dat je ook maar ergens last van hebt ben je wat mij betreft een domme teringhond maar ieder zijn mening
pi_217386930
De gemeente heeft zich gewoon te houden aan de afspraken. Andersom wordt dat ook verwacht.
  Forum Admin woensdag 16 april 2025 @ 19:09:52 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217386936
.
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Het is ook niet alsof de landelijke politieke iets doet om het een beetje fatsoenlijk te framen allemaal. Dus die gemeenten zitten met de gebakken peren. Voeren beleid uit, waar het Rijk zelf op zit te kankeren. Hoe mooi is dat.
Dat is ook zo. Gemeentes krijgen steeds meer over de schutting gesodemieterd maar ook steeds minder geld om er wat mee te doen.
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:06 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Als je zeikt om het zeiken over oorlogsvluchtelingen die worden opgevangen in je wijk zonder dat je ook maar ergens last van hebt ben je wat mij betreft een domme teringhond maar ieder zijn mening
Ik vind dat ook hoor. Ik bekijk het nu alleen un vogelvlucht, waarom ze zo reageren. Niet of het terecht is of niet, want zeker in geval van oorlogsvluchtelingen ben je echt een egoïstische eikel als je er over gaat stijgeren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217387138
Zitten te weinig lekkere vrouwen tussen, vermoed ik.
pi_217387156
Gewoon alle mannen naar het front.
We zullen de oorlog met Rusland winnen
We gaan door tot de laatste Oekrainer :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')