abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217386561
quote:
Amsterdamse woningcorporaties: bevriezen huurprijzen sociale sector 'grootste nachtmerrie'

Goed nieuws voor de koopkracht van huurders, maar Amsterdamse woningcorporaties zijn zeer ongelukkig met het akkoord dat vandaag door de coalitiepartijen werd bereikt om de huurprijzen binnen de sociale sector te bevriezen. In 2025 en 2026 zullen de huurprijzen niet verder omhoog gaan en ook zal de huurtoeslag - met een nog onbekend bedrag - worden verhoogd.

Na meer dan 24 uur overleg werden de regeringspartijen het vanochtend toch eens over de Voorjaarsnota. Geert Wilders (PVV) kwam als eerste met het nieuws naar buiten. "Erg blij en trots dat de huurstijging voor de sociale huurwoningen voor 2025 en 2026 niet doorgaat en dus worden bevroren", valt te lezen in een online post op X. Goed nieuws voor de huurder in de sociale sector dus, die voorlopig niet meer hoeft te gaan te betalen. Maar de woningcorporaties noemen de plannen een 'onaangename verrassing'.

'Grootste nachtmerrie'
De maatregel heeft volgens de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC) ingrijpende gevolgen voor woningzoekenden in Amsterdam en voor bestaande huurders. "Woningcorporaties hebben de extra huurinkomsten nodig voor het onderhoud, renovatie en verduurzaming. Door het uitblijven van huurverhoging stijgen de inkomsten van de corporaties voor deze activiteiten niet, terwijl de kosten de afgelopen jaren wel zijn toegenomen en verder oplopen." Aanpak van schimmelwoningen, hoge stookkosten en onderhoudsbeurten komen volgens de koepelorganisatie hiermee op een lager pitje te staan. Daarnaast kunnen de corporaties minder geld lenen om huizen te bouwen, wat woningzoekenden raakt.

Directeur-bestuurder van AFWC, Anne-Jo Visser, noemt de huurbevriezing 'de grootste nachtmerrie die uitkomt'. "Deze beslissing heeft ingrijpende gevolgen voor woningzoekenden in Amsterdam. Die hebben het al moeilijk met het vinden van een woning en dat wordt hierdoor nog veel lastiger." Ook benadrukt Visser dat de AFWC verbijsterd is dat het kabinet zich niet aan de zogeheten Nationale Prestatie Afspraken houdt. "In tijden van een wooncrisis zijn zowel betaalbare huren als genoeg investeringscapaciteit voor corporaties nodig." Voor 2025 had de AFWC ingezet op een maximale huurverhoging van 4,5 procent die per 1 juli ingaat, conform het advies van Nibud.

De AFWC laat weten dat de Amsterdamse corporaties nog in detail onderzoeken wat de exacte gevolgen zijn voor hun financiën in 2025 en 2026. Het is nog niet duidelijk waar het geld voor de maatregelen die in de Voorjaarsnota zijn opgemaakt vandaan zullen worden gehaald, dat zal volgens de coalitiepartijen morgen bekend worden. Voor het extra verhogen van de huurtoeslag, zou een miljard euro zijn uitgetrokken.
Je krijgt per jaar per woning gemiddeld, zeg, 8000 euro binnen. En dat is niet genoeg??? Waar wordt het geld aan verspild bij die woningcoöperaties?
pi_217386808
quote:
"Deze beslissing heeft ingrijpende gevolgen voor woningzoekenden in Amsterdam. Die hebben het al moeilijk met het vinden van een woning en dat wordt hierdoor nog veel lastiger."
Hoe gaat dit het nog lastiger maken voor de woningzoekende? Oprechte vraag.
  woensdag 16 april 2025 @ 19:13:35 #3
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217386960
Goed nieuws. De zwakkeren in de maatschappij kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.
Je bent een waardeloze agent.
pi_217387054
Ach vervelend, nu kunnen ze geen nieuwe woningen bouwen op A-locaties voor statushouders.
pi_217387304
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:57 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Hoe gaat dit het nog lastiger maken voor de woningzoekende? Oprechte vraag.
Staat letterlijk in het bericht:
quote:
Daarnaast kunnen de corporaties minder geld lenen om huizen te bouwen, wat woningzoekenden raakt.
pi_217387329
quote:
15s.gif Op woensdag 16 april 2025 18:27 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je krijgt per jaar per woning gemiddeld, zeg, 8000 euro binnen. En dat is niet genoeg??? Waar wordt het geld aan verspild bij die woningcoöperaties?
Lees eens een jaarrekening, dan weet je het.
Maar financieringslasten, onderhoud, verduurzaming en nieuwbouw kost een hoop geld. En dan verwachten we ook nog dat ze eea aan leefbaarheid doen, om het geheel een beetje leuk te houden.
  woensdag 16 april 2025 @ 19:58:43 #7
194233 Friday12
Originele kloon
pi_217387336
Ze hebben geld nodig voor onderhoud.... Ik weet het niet hoor maar mijn corporatie is allergisch voor onderhoud :')
pi_217387505
quote:

[..]
Verbindende buurtbarbecues?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 16 april 2025 @ 20:17:15 #9
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217387573
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:58 schreef Friday12 het volgende:
Ze hebben geld nodig voor onderhoud.... Ik weet het niet hoor maar mijn corporatie is allergisch voor onderhoud :')
Omdat je te weinig huur betaalt natuurlijk!
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 16 april 2025 @ 20:23:07 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217387661
Gelukkig mag de vrije sector wel gewoon de huren verhogen. Dat levert de overheid eigenlijk geen cent op, maar kost de mensen die toch in een duurdere huurwoning moeten zitten omdat er te weinig goedkopere woningen zijn wél extra geld. En dat tekort wordt hiermee mooi verergerd omdat de corporaties geen verdienvermogen hebben om nieuwe woningen bij te kunnen bouwen.

Precies zoals de VVD en PVV willen. Een woningtekort waarmee de luie mannetjes met vastgoed hun zakken kunnen vullen over de rug van de werkende loonslaven.
  woensdag 16 april 2025 @ 20:30:32 #11
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217387765
Wij van wc eend niveau dit.

Afgelopen jaren met bizarre verhogingen al verder kunnen parasiteren op de zwakkeren. Nu ff niet.

Gezeurd en nu weer aan je werk!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 16 april 2025 @ 20:35:25 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_217387816
quote:

[..]
8000, dat is minder dan een paar procent van de woning waarde. Succes met daarmee overhead bekostigen, onderhoud te plegen etc.
The more debt, the better
  woensdag 16 april 2025 @ 20:36:20 #13
6941 APK
Factual, I think.
pi_217387824
Ik snap dit ook niet echt, maximaal 4,5% vind ik nog wel meevallen en anders is er vast wel weer een potje voor.
Doe dan 2,5% ofzo, zijn de boze Nederlanders alsnog een beetje blij en komt er toch nog geld binnen voor noodzakelijk onderhoud.

Ik vraag mij af of de inkomensafhankelijke huurverhoging voor scheefhurende statushebbers zoals ik nu ook bevroren wordt zodat ik nog een extra weekendje een huis via AirBNB kan huren om een beetje buiten de grote stad te gaan wandelen ipv in de stad, want dat ken ik nu wel.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')