quote:
Ze aarzelde geen moment en zou het ‘zo nog een keer doen’. In een video die viraal gaat is te zien hoe de Nederlandse dierenartsassistent Joke van der Post (47) een man te lijf gaat die vlak bij de piramides van Caïro een ezel slaat. Van der Post krijgt veel bijval, maar haar actie heeft mogelijk wel consequenties. ,,Volgens mijn advocaten bestaat er een kans dat ik de gevangenis in moet.’’
De beelden gingen het internet over: op de video is een straat in Nazlet El-Semman te zien, vlak bij de Sfinx en piramides. Daar staat een man die een witte ezel meermaals met een zweep slaat. Een blonde vrouw, gehuld in blauwe kleding, gaat de man vervolgens zonder enige aarzeling te lijf en schreeuwt: ‘you think that’s fucking normal?’ (‘denk je dat dat verdomme normaal is?’).
Het blijkt de Nederlandse Joke van der Post te zijn. Ze aarzelde geen moment, vertelt ze via een gebrekkige telefoonverbinding tussen Nederland en Egypte. ,,Ik heb een opvang voor paarden en ezels en ging op die dag van de ene naar de andere locatie. Ik liep dus door die straat. En wat ik zag was een jonge vent die - haast uit een soort verveling, leek het wel - dat ezeltje daar aan het afranselen was. Toen knapte er iets in mij’’, zegt de Nederlandse.
De beelden liegen er niet om: ze stevende op de man af en verkocht hem schreeuwend een paar klappen.
‘Mummies’
Heel verassend is het niet, dat het tafereel juist bij Van der Post iets losmaakt. De 47-jarige (van oorsprong) Purmerendse groeit met dieren op. Haar moeder runt een asiel en zelf ontfermt ze zich over gewonde en zieke honden en paarden. De dierenartsassistente emigreert zelfs naar Spanje om haar werk te maken van dierenverzorging.
Zeg 't maar boys. Wat vinden we van Joke?
POLLBron*edit*
Deels geknipt, want het AD besluit zojuist er een Premium artikel van te maken