abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217363241
Hoi,

Ik vroeg me af of meerdere mensen hier last van hebben. Ik heb het idee dat bij mij de avonddipjes niet specifiek ligt aan slaaptekort of oververmoeidheid.

Ik zal even een voorbeeld geven van vandaag:

2:00 naar bed
9:30 eerste wekker
10:00 uit bed
10:15 - 11:00 ontbijt maken en eten
11:00 - 13:00 wat surfen, nieuws volgen, en wat dingetjes
13:00 - 13:45 wat opruimen / schoonmaak
13:45 - 14:15 hond ophalen (lopend)
14:15 - 16:00 hond uitlaten (wandelen ermee etc.)

16:15 weer thuis en vermoeidheid met slaapbui begint al in te kicken.
16:15 - 16:30 wat bezigheden in de tuin om actief te blijven
16:30 - 17:00 douchen en opfrissen
17:00 - 18:00 koken en eten (vlaamse airfryer friet en chicken tenders piri piri)
18:00 - 18:15 opruimen afwassen

Vervolgens begint de dip echt en duurt gemiddeld 3 uurtjes. De dip is nu weg en voel me weer wat energiek en wakker.

Maar als jullie zo mijn dagschema bekijken, dan is daar toch niks vermoeiends aan dat voor zulke dips kan zorgen?
Ik slaap gelukkig niet slecht maar als ik wekker niet zet dan kan ik best doorgaan tot 9 lang slapen. Alleen wil ik toch graag een beetje vroeg op staan dus vandaar dat ik wekker zet.

Dit heb ik dus tijdens weekend meestal. Door de weeks en vooral bij vroege dienst is het al helemaal een drama. Daar begint de dip al vanaf 12 uur in de middag.

Wie ervaart ook een soortgelijke situatie??
pi_217363377
Eerder naar bed, liefst elke dag om dezelfde tijd
Eerder opstaan, liefst elke dag om dezelfde tijd
Niet snoozen
Iets actiefs / zinvols / leuks doen ipv "surfen en nieuws volgen"
Gezonder eten

(ik doe het ook allemaal te vaak niet, maar je kan niet verrast zijn dat je je dan niet fit voelt)
pi_217363427
Die dip komt gewoon van het eten, zeker als je iets van cola ofzo er bij drinkt. Teveel koolhydraten/suikers = gg

Daarom dat je na 3 uur weer klaarwakker bent, die koolhydraten/suikerdip is dan uitgewerkt.
pi_217363475
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 00:04 schreef koffiekoekjes het volgende:
Die dip komt gewoon van het eten, zeker als je iets van cola ofzo er bij drinkt. Teveel koolhydraten/suikers = gg

Daarom dat je na 3 uur weer klaarwakker bent, die koolhydraten/suikerdip is dan uitgewerkt.
Ik drink bijna geen frisdranken die veel suiker bevatten.

Maar ligt het ook aan brood die je eet tijdens pauzes op werkt?

Ik doe gewoon vier sneetjes bruinbrood met kaas, tweede pauze, wit bolletje en een ei. Veel suiker doe ik niet in koffie. Hooguit 1 klontje per bakkie.
pi_217363548
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 00:11 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ik drink bijna geen frisdranken die veel suiker bevatten.

Maar ligt het ook aan brood die je eet tijdens pauzes op werkt?

Ik doe gewoon vier sneetjes bruinbrood met kaas, tweede pauze, wit bolletje en een ei. Veel suiker doe ik niet in koffie. Hooguit 1 klontje per bakkie.
Afhankelijk van je lengte/gewicht zou het niet een heel groot probleem moeten zijn. Je zou kunnen proberen 2 sneetjes minder te eten en anders koolhydraatarm brood te proberen.

In de avond beter eten (kip + rijst in beperkte portie ipv kip + friet bijv) zal je waarschijnlijk wel van je dip helpen.

En anders bloed laten prikken en laten testen voor diabetes etc. Gewoon langs de huisarts gaan en die zal je doorverwijzen
pi_217365894
Zou ook kijken wat voor mij werkte in jouw geval. Alleen maar vlees en zuivel i.p.v. koolhydraten?

Als je moe bent, ben je moe. Wat als je dan gewoon even een tukje deed?

Vergeet ook niet dat uitrusten meerdere dagen kan duren bij zware of onaflatende belasting.

Mijn zondag is voor de kerk. En ik lig rustig na thuiskomst 'even' op de bank of het tuinligbed.

Voel wat je voelt, wees wie je bent.
  vrijdag 18 april 2025 @ 10:47:19 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217400838
Je hebt het over vroege dienst, draai je in ploeg?
pi_217409512
Dieet aanpassen (geen/minder koolhydraten) en kijken of het verschil maakt.
Als ik dips heb in de middag avond waarbij mijn lichaam alleen maar wil slapen ligt het vrijwel altijd aan wat ik eet.

Toen ik nog 30km in de week hardliep kon ik ook makkelijk veel brood eten en er geen last van hebben, want al die energie verbruikte ik toch wel. Nu mijn beweging alleen nog uit wat functioneel wandelen/fietsen bestaat heb ik gewoon een stuk minder nodig. En voor 90% zaken met veel voedingswaarde. Brood en friet vallen daar niet onder. Dat is vooral ballast voor het verteringssyteem en alleen nuttig als je veel fysiek werk verricht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')