Lijkt me dat alleen maar ontslag hier niet op zijn plaats is. Dat de trainer zegt dat het niet racistisch was, impliceert ook hoge kans op herhaling... man man man, waar gaat het naartoe??quote:"Blanke spelers, geen allochtonen": jeugdtrainer van voetbalclub Nielse SV ontslagen na racistische oproep op sociale media
Een jeugdtrainer van voetbalclub Nielse SV is per direct ontslagen na racistische uitlatingen op Facebook. De trainer deed een oproep naar nieuwe jeugdspelers, maar wel met de voorkeur dat die "blank zijn, en geen allochtoon". De club ontsloeg de trainer onmiddellijk en Voetbal Vlaanderen geeft het incident door aan het bondsparket. "Ik had het niet mogen schrijven, maar de voorzitter vroeg me zelf om niet te veel allochtonen aan te trekken", reageert de jeugdtrainer.
Dit schreef de ontslagen jeugdtrainer letterlijk:
"Voor het seizoen 2025/2026 is Nielse op zoek naar een 7-tal spelers en 2 doelmannen (2011 / 2012) voor U15 die een meerwaarde zijn en respect tonen aan de club en trainer. Wel liefst momenteel blank , geen allochtonen."
De bewuste Facebookpost is intussen verwijderd, maar het bestuur van de club laat op zijn pagina weten dat ze het gedrag niet tolereert. "Bijna de helft van de 150 jeugdspelers van de club is trouwens van allochtone afkomst" reageert voorzitter Bart De Troetsel.
"Ik vind het geen racistische oproep, maar ik had dat van die allochtonen er niet moeten inzetten"
-De ontslagen jeugdtrainer
Volgens de ontslagen jeugdtrainer had voorzitter Bart De Troetsel zelf gevraagd om op zoek te gaan naar spelers zonder migratieachtergrond. "Na een discussie over de organisatie van de jeugdploegen voor volgend seizoen zei de voorzitter me vanmorgen dat ik zelf extra spelers mocht zoeken, en dat het niet te veel allochtonen mochten zijn."
"Ik vind het geen racistische oproep, maar ik had dat van die allochtonen er niet moeten inzetten. Het moest van de voorzitter."
We konden De Troetsel nog niet bereiken voor een reactie op die versie van de feiten.
Mogelijke extra sancties
Zowel de club als de ontslagen trainer riskeren een vervolging. "Als je zo’n uitspraken doet, heb je geen plaats in het voetbal, en zeker al niet in het jeugdvoetbal. We veroordelen dit gedrag als federatie heel sterk. Niet alleen in woorden, maar ook in daden", zegt Nand De Klerck van Voetbal Vlaanderen.
"Dit incident zal worden doorgegeven aan het bondsparket, dat een vordering kan instellen bij de nationale kamer in strijd tegen discriminatie en racisme. Die kan dan een sanctie opleggen, gaande van een schorsing, een geldboete tot alternatieve maatregelen."
De club heeft wel op een gepaste manier gereageerd, vindt de federatie. "De club heeft goed gehandeld. Wij hopen dat zij snel nieuwe trainers vinden, die wel met de juiste insteek naar het jeugdvoetbal kijken", aldus De Klerck.
Toen geluk nog gewoon was?quote:Op zondag 13 april 2025 19:33 schreef Harvest89 het volgende:
Nou terecht ontslagen dus.
Deze kerel is in de jaren 30 blijven hangen zo te zien.
Dit is 100% racisme.quote:Op zondag 13 april 2025 19:53 schreef HSG het volgende:
" ik wil alleen maar Chinezen in mijn Chinees restaurant"
zzzzzzzzzzzz
"Ik wil alleen maar Turken in mijn kebabzaak"
zzzzzzzzzzzz
"ik wil alleen maar donkere mensen in mijn bedrijf"
zzzzzzzzzzz
"ik wil alleen maar blanken."
RACISME!!!
quote:Op zondag 13 april 2025 19:53 schreef HSG het volgende:
zzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzz
"ik wil alleen maar blanken."
RACISME!!!
Precies, hij had het veel slimmer kunnen verwoorden.quote:Op zondag 13 april 2025 19:50 schreef the-eye het volgende:
Tja.... onhandige woordkeus, het had ook kunnen zijn:
Om de diversiteit binnen onze teams te kunnen waarborgen zijn we momenteel opzoek naar spelers met een autochtone achtergrond
en had er niks aan de hand geweest
En nagenoeg iedereen zal in deze gevallen ook roepen "racisme", dus wat probeer je nou te zeggen?quote:Op zondag 13 april 2025 19:53 schreef HSG het volgende:
zzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzz
In België?quote:
Ja, een andere reden waarom een voetbalclub minder allochtonen wil hebben kan ik ook niet bedenken.quote:Op zondag 13 april 2025 19:33 schreef Harvest89 het volgende:
Nou terecht ontslagen dus.
Deze kerel is in de jaren 30 blijven hangen zo te zien.
Leuke poging tot sarcasme...quote:Op zondag 13 april 2025 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In België?
[..]
Ja, een andere reden waarom een voetbalclub minder allochtonen wil hebben kan ik ook niet bedenken.
Dat hij toch echt echt het aller zieligste slachtoffer is van racisme.quote:Op zondag 13 april 2025 20:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En nagenoeg iedereen zal in deze gevallen ook roepen "racisme", dus wat probeer je nou te zeggen?
Die laatste zin was niet meer nodig nadat je al respect tonen had benoemd.quote:"Voor het seizoen 2025/2026 is Nielse op zoek naar een 7-tal spelers en 2 doelmannen (2011 / 2012) voor U15 die een meerwaarde zijn en respect tonen aan de club en trainer. Wel liefst momenteel blank , geen allochtonen."
Het zal vooral te maken hebben met de ramadan denk ik dat ze liever met minder allochtonen voetballen. Je bent gewoon een deel van je elftal kwijt met de training als het ramadan is.quote:Op zondag 13 april 2025 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In België?
[..]
Ja, een andere reden waarom een voetbalclub minder allochtonen wil hebben kan ik ook niet bedenken.
Niet iedereen, wel alle white knights zoals jij.quote:Op zondag 13 april 2025 20:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En nagenoeg iedereen zal in deze gevallen ook roepen "racisme", dus wat probeer je nou te zeggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |